Rymden. Den sista frontlinjen. En kall, ogästvänlig plats där det okända breder ut sig i oändligheten. Där har ni skådeplatsen för Lightyear Frontier. Du spelar en intergalaktisk nybyggare som lämnats åt sitt öde på en främmande planet någonstans i utkanten av den kartlagda världsrymden.

Med en enkel men praktiskt mecha-dräkt som enda stöd i livet är det upp till dig att slå ner bopålarna och försöka skapa något som liknar en dräglig tillvaro. Detta skulle kunna vara inledningen till ännu ett överlevnadsspel i mängden där faror lurar runt varenda hörn, men här har utvecklarna Frame Break valt att gå på ett annat spår.

I begynnelsen var Effsäta gård.

Frame Break har skapat en riktigt imponerande spelvärld.

Invasiva ogräs ska väck!

Det jobbas i ur och skur.

Det tar sig!

Den stora skillnaden mellan Lightyear Frontier och liknande överlevnadsspel är avsaknaden av yttre hot. Planeten visar sig vara ett veritabelt paradis, fylld med vidsträckta slätter och lummiga skogar bebodda av märkliga men fredliga varelser. Att utforska vidderna och djurlivet är visserligen en stor del av spelet, men huvuduppgiften är att etablera och expandera ett fungerande jordbruk. Genom att plantera fröer, pressa oljor och förädla råmaterial låser du upp nya konstruktioner, bland annat silor och förädlingsmaskiner, och möjligheten att uppgradera din trofasta mecha.

"Snabbt blir traktor-mechen din bästa vän"

Utseendemässigt påminner den lite om en traktor, men har både raketmotorer och en rad praktiska tillbehör som kan användas till såväl plantering av fröer som bevattning. Snabbt blir traktor-mechen din bästa vän, och även om du kan kliva ut för att undersöka omgivningarna på egen hand spenderas lejonparten av tiden bakom spakarna.

Det finns som sagt inga fiender att oroa sig för och du behöver inte heller hålla koll på hunger, sömn, slitage på verktyg eller annat. Det enda man stöter på som kan liknas vid ett hot är att de olika regionerna i världen har råkat ut för olika typer av kontaminering. Det kan rör sig antingen om stora pölar med giftig geggamoja eller aggressiva invasiva ogräs som förpestar omgivningen. Genom att rensa upp dessa återställs balansen i området och gör det möjligt för dig att börja samla in resurser därifrån. Din egen gård kan också drabbas av skadeväxter och slajm som saboterar enstaka skördar, men detta har aldrig varit ett problem värt att stressa upp sig över.

"Din egen gård kan också drabbas av skadeväxter"

Du kan lugnt bygga ut ditt ägor, inreda med tjusiga prydnadsdetaljer, kultivera dina odlingar och utforska omvärlden. Alltsammans görs till tonerna av stillsamma och trivsamma ljudspår som passar bra som ackompanjemang när du pysslar med olika sysslor på gården. Sen har vi designen på spelvärlden som är minst lika trevlig som ljudbilden. Den påminner en hel del om en mix mellan valfri Pixar-produktion och estetiken från ett Ratchet & Clank-spel. En svårslagen kombination som är väldigt trevlig att befinna sig i.

Men allt är tyvärr inte guld och gröna skogar. Spelet lider av ett lite väl krångligt upplägg för att förvara råvaror, vilket ställer stora krav på att du själv håller koll på vad som finns i dina gömmar och i vilken packlår det ligger. Du behöver nämligen ha allt nödvändigt materialet lastat i mechen för att kunna använda det i byggandet, och det blir lite oöverskådligt om man inte är ordningsam.

Jag hade gärna sett någon lösning där det räckte att materialet fanns i tryggt förvar på gården för att det skulle kunna användas i olika tillverkningsprocesser. Jag önskar även en funktion, eller uppgradering, som lät dig skicka hem insamlade resurser automatiskt. För det blir en del rännande över kartan med fickan full av både det ena och det andra. Jag antar att detta blir mer hanterbart i mulitplayerläget där man kan samarbeta och fokusera på olika saker, men det har jag tyvärr inte kunnat testa.

Grödor kan säljas för att tjäna pengar.

Glöm inte bort att njuta av solnedgången ibland.

Det finns en levande ekonomi att förhålla sig till.

Mechen kan både uppgraderas och stajlas.

Det finns ett ekonomiskt struktur där olika produkter och material varierar i pris över tid, men när man fått snurr på odlingarna blir pengar snart ett ickeproblem. Så länge som du har byggt en landningsplats kommer det dagligen en handlare som du både kan sälja och köpa av. Till henne går det att sälja drivor med dyrbara grönsaker och sedan driva upp nya utan bekymmer. Det känns nästan lite för enkelt, men pengar löser å andra sidan inte alla problem. För att kunna skaffa dig alla nödvändiga byggnader och uppgraderingar krävs det att du har koll på crafting-systemet, som ibland är lite väl vagt. Själv stötte jag på en riktig bromskloss när jag kunde se vilka komponenter som behövdes men inte hur det framställdes. Något som blev riktigt frustrerande.

Men utöver det struliga lagersystemet och att det ibland är otydligt hur saker framställs så är detta en riktigt trevlig bekantskap. Eftersom detta endast är ett early access-släpp kommer det säkerligen att adderas såväl innehåll som nya funktioner med tiden och jag kommer att följa utvecklarnas fortsatta arbete med stort intresse. Letar du efter en utmaning kan du kika vidare, men vill du ha lite meditativ avkoppling och lagom krävande rymdfarmande är detta definitivt värt att spana in!

Fotnot: Lightyear Frontier släpps i early access den 19/3. Plattformar är pc och Xbox Series.