En hyllning till japanska rollspel

Tor
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Tryckfelsnisse som har varit framme, skulle varit en länk, innan bilden som inte kom med, bilden är från Gotta Protectors.

Länk: https://deidetected.com/dei-detected/eiyuden-chronicle-hundre...

Definitivt att leta problem, inget av exemplen belyser något riktigt problem. Chud används även som slang i icke-politiska sammanhang och det andra är totalt opolitiskt. Oavsett så tänker jag lämna denna diskussionen nu så vi inte spårar ur tråden helt.

Medlem

Många snackar om att jrpg var som bäst på SNES. Jag håller inte riktigt med. Jag tycker att Playstation 1-eran är överlägsen:

Final Fantasy VII
Final Fantasy VIII
Final Fantasy IX
Suikoden
Suikoden 2
Xenogears
Final Fantasy Tactics
Parasite Eve
Chrono Cross
Star Ocean Second Story
Vandal Hearts
Brave Fencer Musashi
Osv

Många av dagens jrpg har jag tyckt börjat fantastiskt bra, men sedan har jag tröttnat: Sea of Stars, Chained Echoes och Octopath Traveler t ex.

Mina förväntningar på Eiyuden Chronicle är enorma. Beställde det till PS5 idag.

FFVII Rebirth var fantastiskt - nästan lika bra som originalet - fram till de två sista kapitlen som i stort sett var hemska.

Medlem
Skrivet av Tor:

Definitivt att leta problem, inget av exemplen belyser något riktigt problem. Chud används även som slang i icke-politiska sammanhang och det andra är totalt opolitiskt. Oavsett så tänker jag lämna denna diskussionen nu så vi inte spårar ur tråden helt.

Exakt. Och nästa fråga blir då, varför letar man problem? Men nog om det. Det är som sagt ett icke problem.

Skrivet av Tröjan:

Många snackar om att jrpg var som bäst på SNES. Jag håller inte riktigt med. Jag tycker att Playstation 1-eran är överlägsen:

Final Fantasy VII
Final Fantasy VIII
Final Fantasy IX
Suikoden
Suikoden 2
Xenogears
Final Fantasy Tactics
Parasite Eve
Chrono Cross
Star Ocean Second Story
Vandal Hearts
Brave Fencer Musashi
Osv

Många av dagens jrpg har jag tyckt börjat fantastiskt bra, men sedan har jag tröttnat: Sea of Stars, Chained Echoes och Octopath Traveler t ex.

Mina förväntningar på Eiyuden Chronicle är enorma. Beställde det till PS5 idag.

FFVII Rebirth var fantastiskt - nästan lika bra som originalet - fram till de två sista kapitlen som i stort sett var hemska.

Bra lista!

Vad gör att du tröttnar på dagens JRPG?

Personligen upplever jag inte samma sak. De brukar hålla mig engagerad från början till slut i de flesta fall. Men då har jag inget emot att köra 200 timmar på ett spel. Jag brukar ha ett begränsat antal spel igång samtidigt istället och växla mellan dem där jag ersätter något först när jag klarat ett av dem jag har igång. Mindre risk att något faller bort då. Som ett resultat av det så har jag en ganska fet backlogg istället.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Exakt. Och nästa fråga blir då, varför letar man problem? Men nog om det. Det är som sagt ett icke problem.

Bra lista!

Vad gör att du tröttnar på dagens JRPG?

Personligen upplever jag inte samma sak. De brukar hålla mig engagerad från början till slut i de flesta fall. Men då har jag inget emot att köra 200 timmar på ett spel. Jag brukar ha ett begränsat antal spel igång samtidigt istället och växla mellan dem där jag ersätter något först när jag klarat ett av dem jag har igång. Mindre risk att något faller bort då. Som ett resultat av det så har jag en ganska fet backlogg istället.

Sea of Stars tröttnade jag rätt snabbt på. Tyckte att framförallt stridssystemet var för enkelt och variationen för dålig. Chained Echoes tycker jag också blev tjatigt i längden. Kanske plockar jag upp det igen någon gång. Octopath Traveler tyckte jag led av att inte ha en större sammanhängande story och att jag även där tröttnade på spelsystemet.

Medlem

Fick stort intresse av JRPGs för några år sen efter att ha varit i stort sett en allätare när det kommer till spel, tycker att det mesta som folk har lite svårt med (klichéer, överdriven visuell stil och eccentriska karaktärer) är rätt så charmigt eller oförargligt
Det är också en otrolig bredd, gillar man inte turordningsbaserade spel så finns det gott om action JRPGs och gillar man inte långa spel så finns det också vissa som är kortare.

Enligt mig så har JRPGs aldrig riktigt haft en guldålder utan det har alltid kommit en jämn ström av guldkorn från genrens början på 80-talet fram tills nu, tror att det vissa ser som en guldålder mer är den tidpunkten när de själva introducerades till genren.

Skrivet av AdamMK:

On Topic:
Har någon något tips på ett bra modern JRPG att försöka med för en som bara kört igenom de gamla på SNES och Gameboy?

Kanske Octopath Traveller? Påminner vädigt mycket om ett jrpg från SNES-eran framförallt visuellt.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Legends of Localization är en utmärkt sajt om just utmaningarna med att lokalisera spel, främst från japanska till engelska.

Det namnet får ju mig direkt att tänka på filmen Höstlegender (orginaltitel Legends of the Fall), då på ämnet mindre lyckade översättningar...

Medlem
Skrivet av Devan:

Börja med One punch man! Så går vi vidare efter det om du gillar den!

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Bra! Så får det bli. 🤝

Det är nog ett bra första val!

Tycker att vi behöver någon på redaktionen som uppskattar anime! ;P

Filmerna från Ghibli skulle nog funka som en bra inkörsport också. Princess Mononoke, Spirited Away, Nausicaä of the Valley of the Wind, Howls Moving Castle framförallt.

Eller så kör man bara på Berserk från 1997 direkt, en riktigt feel-good serie som lyfter själen(inte riktigt så, men det är ett mästerverk).

Trevlig läsning förresten! Har själv aldrig spelat ett JRPG. Eller jo, påbörjade Chrono Trigger en gång i tiden när man var pöjk, men avslutade det aldrig. Genren föll mig väl inte riktigt i smaken helt enkelt och vet inte om det skulle falla mig i smaken år 2024 heller.

En sak som varit avtändande(förutom klyschorna) är nog dom engelska rösterna i JRPGn samt att det ofta är milslånga texter utan röster att läsa. Har inga problem att läsa, men det finns en viss gräns. Som tur är så finns det ju alternativ att köra på originalrösterna nuförtiden, så det problemet är åtminstone borta.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Suikoden 2 . Till och med att bada är skoj


signatur

New life, New hope

Redaktör
Ponny

En dröm jag närt länge är att lära mig japanska. Dels hade det varit fint att uppleva allt på originalspråk, men framför allt finns det ju många spel som aldrig överhuvudtaget släppts utanför Japan. Översättningen under SNES-tiden var bedrövlig. Rent grammatiskt och storymässigt finns det riktigt unkna exempel. Att spela om FF7 var riktigt tufft, men jag är definitivt sugen på att testa fanöversättningen jag hört mycket om.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av AdamMK:

...
Har någon något tips på ett bra modern JRPG att försöka med för en som bara kört igenom de gamla på SNES och Gameboy?

Det beror lite på vad för spelmekanik du gillar.

Gillar du DRPGs, där mycket fokus ligger på labyrinter och karaktärsutvecklande så är Labyrinth of Galleria: The Moon society en bra början.

Gillar du mer slice of life spel i nutid med fokus på story och sociala interactioner så rekommenderas Persona 5: Royal. Turn based combat.

Gillar du mer realtime spel så är Star Ocean serien, Tales serien eller Xenoblade 3 bra alternativ.

Gillar du Tactics spel, så är Triangle Strategy, Tactics ogre reborn, Fire emblem: Three houses, Utawarerumono: Mask of Deception, Tears to tiara 2 eller Valkyria Chronicles alla bra ingångar.

Gillar du långa välarbetade storylines, gedigna världsbyggen med turnbased combat så är Legend of heroes serien att rekommendera. Story arcsen går över flera sammanhängande spel. Tex Trails of cold steel 1-2 som sedan följs av Cold steel 3-4 samt Trails into Reverie med samma huvudperson. Ny fristående arc börjar i sommar med Trails through Daybreak med nya karaktärer men i ett annat land samma värld.

Gillar man mer reaktiv knappcombo action combat så är Final Fantasy XVI ett sådant spel.

Det finns väldigt mycket att välja mellan.

Skrivet av Fredrik Eriksson:

En dröm jag närt länge är att lära mig japanska. Dels hade det varit fint att uppleva allt på originalspråk, men framför allt finns det ju många spel som aldrig överhuvudtaget släppts utanför Japan. Översättningen under SNES-tiden var bedrövlig. Rent grammatiskt och storymässigt finns det riktigt unkna exempel. Att spela om FF7 var riktigt tufft, men jag är definitivt sugen på att testa fanöversättningen jag hört mycket om.

Jo, finns mycket som översattes rätt illa under t ex SNES-tiden. Värt att komma ihåg dock är att det ofta var enmansjobb under sjukt pressade förhållanden, samt även rena praktiska problem som att textutrymmet var väldigt begränsat i rutorna. Japanska tecken kan rymma mer info/ord på mindre utrymme än bokstäver och då blir det knepigt ibland att få in lika mycket info på samma yta.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Sebastian Lind:

Jo, finns mycket som översattes rätt illa under t ex SNES-tiden. Värt att komma ihåg dock är att det ofta var enmansjobb under sjukt pressade förhållanden, samt även rena praktiska problem som att textutrymmet var väldigt begränsat i rutorna. Japanska tecken kan rymma mer info/ord på mindre utrymme än bokstäver och då blir det knepigt ibland att få in lika mycket info på samma yta.

Ted Woolsey fick jobba under knepiga förhållanden, helt klart!


signatur

En Bamseponny av folket

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Ted Woolsey fick jobba under knepiga förhållanden, helt klart!

Haha, ja, lokaliseringar på den tiden hanterades ju lite som en eftertanke till en eftertanke. Jag är nästan mer förvånad att det inte blev ännu sämre, med tanke på förutsättningarna. Men t ex Breath of Fire-spelen till SNES är väl rätt ökända för sin taskiga översättning, om jag minns rätt.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Inte särskilt svårt att hitta, det har varit en pågående skandal i flera månader nu, särskilt i JRPG, manga och Anime communities.

Ett dagsfärskt exempel är kommande Eiyuden Chronicle.
https://deidetected.com/dei-detected/eiyuden-chronicle-hundre...
Gotta Protectors:
https://pbs.twimg.com/media/GL0XBSOWsAAK2a5?format=jpg&name=l...

Ytterligare exempel:
https://media.nichegamer.com/wp-content/uploads/2023/12/8Year...

https://nichegamer.com/like-a-dragon-infinite-wealth-english-...
https://boundingintocomics.com/2023/01/31/western-localizatio...

Det har blivit en ganska stor grej, i och med att översättarna har börjat gnälla om att AI hotar deras jobb, då AI modellerna generar resultat som försöker att behålla den ursprungliga innebörden i översättningarna.

Herregud. Snacka om att ta sig liiite för mycket frihet med översättningen.

Vad jag förstått har Yakuza-serien bra lokalisering, är väl bara att lära sig från dom(kanske har fel här, inte spelat serien).


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Det beror lite på vad för spelmekanik du gillar.

Det finns väldigt mycket att välja mellan.

Tack så mycket! Jag har lite saker att spana in då! Octopath ser riktigt fett ut

Releasehästryttare

Nått som är synd med moderna JRPGs är att det inte finns någon motsvarighet till Baldurs gate 3 som hyllas av (nästan) alla som spelar det, många JRPGs har istället runt 70% positiva omdömen, man tycker att det borde finnas nån studio som Larian i Japan som skulle kunna göra ett spel med 95%+ positiva omdömen.

Och då menar jag större spel AA eller AAA.

Tror ingen här har spelat det mer än jag men kan starkt rekommendera detta underbara indie JRPGt som ligger på 98% positivt på Steam och det är dessutom GRATIS!

https://store.steampowered.com/app/2274410/Weird_and_Unfortun...

Medlem

Är egentligen inget större fan av jrpgs. Med stort undantag för Final Fantasy vii universumet. Rebirth var det bästa spelet jag spelat senaste 20 åren.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Inte särskilt svårt att hitta, det har varit en pågående skandal i flera månader nu, särskilt i JRPG, manga och Anime communities.

Ett dagsfärskt exempel är kommande Eiyuden Chronicle.
https://deidetected.com/dei-detected/eiyuden-chronicle-hundre...
Gotta Protectors:
https://pbs.twimg.com/media/GL0XBSOWsAAK2a5?format=jpg&name=l...

Ytterligare exempel:
https://media.nichegamer.com/wp-content/uploads/2023/12/8Year...

https://nichegamer.com/like-a-dragon-infinite-wealth-english-...
https://boundingintocomics.com/2023/01/31/western-localizatio...

Det har blivit en ganska stor grej, i och med att översättarna har börjat gnälla om att AI hotar deras jobb, då AI modellerna generar resultat som försöker att behålla den ursprungliga innebörden i översättningarna.

Varifrån kommer Gotta Protectors-bilden? Kan inte hitta något liknande när jag googlar.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Vad gör att du tröttnar på dagens JRPG?

För min del så är det att handlingen är vanligtvis ganska så ointressant nu för tiden, den är mer av en ursäkt för att göra sidouppdrag, sidoaktiviteter och samlande av olika slag.. Det är alltför ofta som JRPGs idag känns som ett lågpris-MMO.

Medan i JRPGs från 90-talet så var handlingen vanligtvis det enda i fokus, hela spelet står eller faller med berättelsen, sidoaktiviteter och sidouppdrag tillhörde ovanligheten. Kommer ihåg en Legend of Dragoon-recension som var genuint imponerad över att spelet hade hela två sidouppdrag, så många!

Jag vill ha en bra engagerande handling i ett JRPG, gärna utan tröttsamma animeklychor (tsundere osv).

Medlem

Jrpg är min favvo!

Medlem

för mig har jrpg en speciel plats för mig. magiskt att få bara hoppa in i en värld med cliche och käka sidekicks. överdrivna looks och vapen. och härliga roleplay element, slow phased , för mig är det skönt att bara få vara i den världen en stund . jag förstår folk kan störa sig på jprpgs men för mig är det skön magi , långt ifrån riktiga världen för en stund.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

...
Jag vill ha en bra engagerande handling i ett JRPG, gärna utan tröttsamma animeklychor (tsundere osv).

Kände att jag behövde kommentera det här sista Det här med "animeklychor" så som Tsundere osv är inte en Anime eller JRPG grej. Det är bara en japanskt beteckning på en karaktärstyp som faktiskt hittas även i västlig media.

Men vi tar då TsunDere som exempel då du tog upp det.

From Wikipedia, the free encyclopedia

Tsundere (ツンデレ, pronounced [t͡sɯndeɾe]) is a Japanese term for a character development process that depicts a character with an initially harsh personality who gradually reveals a warmer, friendlier side over time.

The word is derived from the terms tsun tsun (ツンツン) (adverb, 'morosely, aloofly, offputtingly')[1][2][3] and dere dere (でれでれ) (adverb, 'in a lovey-dovey or infatuated manner').[4][2][5] Originally found in Japanese bishōjo games,[6] the word is now part of the otaku moe phenomenon,[7] reaching into other media. The term was made popular in the visual novel Kimi ga Nozomu Eien.[8]

Another accepted definition of tsundere is someone who has a combative attitude towards others but is also kind on the inside.[citation needed]

https://gamerant.com/best-most-iconic-tsundere-characters-wes...

Typiska Tsunderes i väst spel.

Kratos. God of War.

Bastilla, Star Wars Knights of the old republic

Morrigan, Dragon age Origins

Jack, Mass Effect 2

Sylvanas windrunner, World of Warcraft.

Hades, Hades

Arthur Morgan Red Dead redemption 2

Medlem

@Fredrik
Körde du också med Pro Action Replay för att spela spelen från USA? Hade nämnligen samma FF III som var import. Fasen så jag började lära mig engelska innan dom lärde ut det i skolan. Sjukt bra spel. En av mina absoluta favoriter fortfarande och efter många omspelningar.
Tack TV_Spels huset i Malmö

Medlem

Japanska rollspel är i en egen klass och universum. Allt de gör är annorlunda och man kan undra hur det kommer sig

Medlem

Kul ämne. JRPGs ligger varmt om hjärtat sedan SNES/PS1 dagarna.

För egen del är det verkligen ofta fågel eller fisk, och jag vet aldrig på förhand vad det blir. Det måste finnas bra karaktärer, bra story och bra stridssystem.

Älskade Chained Echoes - Engagerande story och kul fighting.
Hatade Sea of Stars - Värdelösa karaktärer och story.
Älskade FF6-10 - No comments needed.
Hatade FF12 - Värdelösa karaktärer och story.
Hatade Xenogears - Trista strider och världens mest utdragna story.
Älskade Suikoden - Mysigt!

osv osv

12
Skriv svar