Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning
Medlem
Helldivers 2

Jag såg FZ's tidiga förhandstitter på detta spelet och tänkte "det ser väl inget speciellt ut." och gick vidare. Sedan såg jag gameplay och tänkte samma sak. Sedan rekommenderade en bekant spelet och köpet skedde.

Var det värt köpet? Se nedan...

Super-Earth!

The story thus far...
Världen är enad under en regim och heter numera "Super-Earth" och allt styrs via "managed democracy" som i sin tur är en vansinnig beskrivning på demokrati. Hursomelst, allt börjar med en propagandafilm som fullkomligen dryper Starship Troopers (som i sin tur är en samhällssatir), det enda jag saknar är "Would you like to know more?". Efter detta kommer tutorial som fick mig att garva mer än en gång. Arrowhead (studion bakom spelet) har själva sagt den är menad att likna en amerikansk militär-rekryterings film.

Och herrejävlar, det gör den fast med den där bisarra over the top som inte ens jänkarna gör. Du är en Helldiver, en sorts elitsoldat som gör självmordsuppdrag och vars levnadstid är beräknad till sekunder. Men det hindrar inte dem att hoppa i drop pods och bokstavligen skjutas ner på planeter från orbit. Detta för att kämpa för "Liberty!", "Super-Earth!", "Freeeeeeedom!!!!" och liknande slogans. Detta gör du genom olika uppdrag på planeterna, där du kämpar mot de ondskefulla "Automatons", en ras robotar som verkar ha som hobby att utrota människor eller mot Terminids, en ras insekter i varierande storlekar vars enda uppgift verkar vara att döda dig och sprida sig mellan planeter.

Spelmekanik
Detta är en renodlad 3rd person shooter helt utan covermekanik, det närmaste cover är att gömma sig bakom stora stenar, murar eller liknande genom att bara stå där, ställa sig på knä eller lägga sig ner. De olika sätten att stå/ligga ger olika för och nackdelar. Ligger du ner så kommer närstridare snabbt göra slarvsylta av dig, fast dina tyngre vapen har MYCKET mindre rekyl. Står du upp är du väldigt mobil (något som behövs ofta!) men din rekyl och ditt sikte lider, speciellt om du rör på dig samtidigt som du skjuter. Dör du så kan dina lagkamrater (man kan spela upp till 4 tillsammans) kalla in dig igen via en stratagem som heter "Reinforce". Mer om stratagems nedan.

The eye of Sauron!

För att göra ditt liv lättare så kan du innan uppdraget utrusta dig med "Strategems". Det varierar mellan olika former av attacker från orbit eller flygplan, eller vapen som du utrustar dig med. Ovanpå det så har du en färdighet/fördel som du också kan välja, som tex att landa med full animation, att kunna sprinta snabbare eller få fler drops. Vissa stratagems får man alltid med sig, tex "Reinforce" som möjliggör att kalla in fler Helldivers efter någon dött. Det finns en enorm variant på strategems som varierar allt från en väldigt kraftfull "Orbital Rail Gun" som med enorm precision kan skjuta ett skott på ett mål, och den väljer automatiskt den största fienden inom ett visst område från där du markerar, till ett strafing run med ett flygplan som antingen kan skjuta clusterbomber, missiler, napalm eller något annat kul som tex en 500kg bomb. Alla strategems går på timer efter du utnyttjat dem, och vissa har begränsat antal användningar innan de är helt slut, eller måste ladda om.

Fram tills nyligen var level 50 maxlevel, men den utökades till 150 efter många spelare slog i taket. Man behöver vara en viss level för att låsa upp viss utrustning, men levlarna kommer automatiskt genom spel och inget man måste grinda.

Man kan ställa in röst, victory emotes och/eller kön som standard, eller låta det vara helt slumpmässigt. Helldivers kommunicerar ofta, och gärna genom att säga exakt det man gör så andra Helldivers i din närhet vet vad som händer. Enkla saker som "Calling in an orbital strike!" eller "Reinforcing!" är saker man ofta kommer höra. Flygplanen som hjälper dig på slagfältet "varnar" också precis innan de kommer och urför sin order, tex saker som "Unnnnnnnnnleashing democracy!" kan man höra innan en napalmbombning eller liknande händer.

En väldigt rolig detalj är att Arrowhead har anställt en "game master" vars enda jobb är att driva storyn vidare. Han bestämmer vilka mål som ska utföras och när. Han bestämmer händelser i spelet. Han har hittills verkligen utfört sitt jobb strålande!

Grafik & ljud
Grafiken är bra, men inget speciellt. Den är vad man kan förvänta sig av ett AA spel i dagsläget. Ljudet är mycket bra. Man hörs olika över radio eller om någon står bredvid dig. Bakgrunds/intro/mellansekvensmusiken är väldigt tongivande och bra. Jag har verkligen inget negativt att säga om detta. Lätena som Terminider utstöter, eller Automatons språk känns väldigt passande och tongivande också.

"Vilken jäääävla smäll!!"

Röstskådisarna är riktigt bra och passande. Det gäller alla. Killen i introfilmen, din drill sergeant, piloterna, officerarna på din battle cruiser. Precis alla.

Avslutningsvis vill jag säga att Helldivers 2 andas frisk luft i en spelform som mest släppt ren skit på sistone: live service spel. De göra detta precis rätt. De släpper nya fiender, nya planeter, nya vapen, nya stratagems på löpande band. De har även en form av battlepasses som kan köpas för valuta du sakta men säkert samlar på dig i spelet, eller så kan du köpa den för riktiga pengar. Det finns 3 battle passes i skrivande stund och jag har inte betalat en krona för en enda. Alla gick att låsa upp genom valuta insamlad i spelet.

Sättet som Arrowhead diskuterar/kommunicerar med spelarna/fansen är väldigt bra. Till och med deras VD rollspelar i uttalanden, tex när de lade in flygande Terminider (Ja, de flyger nu...) så förnekade han det på twitter och menade på att var illasinnad propaganda från fiender till demokratin.

Denna recension gjordes efter att ha spelat 135.2 timmar. Alla bilder är från PC, som allt spelandet skedde på.
Denna recension är godkänd av The Ministry of Truth.

Helldivers 2
5
Mästerligt
+
Ingen bana är den andra lik, även om de är det.
+
Starship Troopers spelet vi förtjänar men aldrig fick.
+
Bra variation på planettyper och fiender.
+
Live service done right.
-
Långt från bugfritt. (Pun intended)
-
Många vapen och stratagems blir snabbt obsoleta.
Det här betyder betygen på FZ

signatur

I drank what?

Medlem

Bra recension till ett läskigt bra coop-spel!

Jag brorsan, kusinen och min brorson har nötat det i över 80 timmar och älskar det fortfarande. Spelet är lika kul första timman som den 80:e! Sjukt beroendeframkallande spel (och många förlorade sömntimmar).

Gameplayet är magiskt kul! Stor variation på vapen, utrustning, taktiker och sjuka situationer som kan uppstå när du minst anar det. Buggar finns men det är inte hela världen.

Citat:

Bakgrunds/intro/mellansekvensmusiken är väldigt tongivande och bra. Jag har verkligen inget negativt att säga om detta.

Jag håller med! Älskar hur de fått till mellansekvenser/gameloopen så det känns som universum sömlöst hänger ihop. Bra musik och förstklassig humor på det! Det är det bästa coop-spelet sedan Valheim i mitt tycke!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Kul att du gillade det, ja det är nog bästa coop spelet nu när det väl fungerar.

Medlem

Fin recension!
Detta spelet är för mig bland det bättre som kommit på senare år.
Otroligt kul 👍😄

Medlem

Det låter verkligen intressant men jag känner ingenting när jag kollar på det så jag måste vara någon anomi. Önskar återigen att de flesta spel hade ett demo. Känner samma sak för Hell Let Loose. Tveksam och hade troligen blivit hooked med demo.

Medlem
Skrivet av Trycket:

Det låter verkligen intressant men jag känner ingenting när jag kollar på det så jag måste vara någon anomi. Önskar återigen att de flesta spel hade ett demo. Känner samma sak för Hell Let Loose. Tveksam och hade troligen blivit hooked med demo.

Du kanske inte är så sugen just nu bara.

Jag vet ett otal gånger som mina vänner kommer rekommenderar något men som jag just där och då inte är så sugen. Sen ett par månader senare får jag sug och kör full rulle.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tack för en bra recension. Jag tycker du ringar in det som gör spelet så fruktansvärt roligt att spela; kaoset.

Jag gnetar fortfarande på efter drygt 70h å det är kul att det ständigt släpps nya uppdateringar som gör spelet fräscht. Sen är svårighetsgraden lite väl ojämn om jag får komma med något negativt ☺️

Medlem

Förstår verkligen inte vad som är så bra med spelet. Astråkigt, och repetitivt enligt mig.
Men kul för de som gillar det så klart.

Medlem
Skrivet av Ralf:

Förstår verkligen inte vad som är så bra med spelet. Astråkigt, och repetitivt enligt mig.
Men kul för de som gillar det så klart.

För mej är det spelkänslan och att äntligen ha något som är lättillgängligt för co op och inte är PvP. Det finns spelare som inte klarar av att ens titta på PvP. Men ändå vill spela med andra ibland. Jag misstänker att gillar man Deep Rock galactic så är chansen stor att man även gillar detta.

Medlem

Tack för recensionen

Jag håller med, riktigt kul och fler utvecklare borde ta efter, det är så här man gör en live service modell.
Spelat Det är simpelt men samtidigt så djupt. Jag köpte det för några veckor sedan men har spelat lite frekvent av och till med polarna, värt varje krona.

Om det finns något jag kan klaga på så är det att vissa uppdrag är lite ologiska, som till exempel när man ska lämna något paket i en låda och behöver gå så långt för att lämna det, medan andra gånger ligger lådan knappt några sekunder bort.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Ralf:

Förstår verkligen inte vad som är så bra med spelet. Astråkigt, och repetitivt enligt mig.
Men kul för de som gillar det så klart.

Tyckte så i början men efter några timmar och spelande med polare så har jag fastnat för det rätt hårt. Har spelat 100h nu ungefär. Det är repetitivt men på något sätt tycker jag ändå att det är riktigt roligt, har aldrig gillar grindande i spel men funkar bra i detta imo.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Tack för fin recension ❤️


signatur

Johan Pilestedt

Medlem
Skrivet av Rowin42:

Fin recension!
Detta spelet är för mig bland det bättre som kommit på senare år.
Otroligt kul 👍😄

Skrivet av Kavakava83:

Tack för en bra recension. Jag tycker du ringar in det som gör spelet så fruktansvärt roligt att spela; kaoset.

Jag gnetar fortfarande på efter drygt 70h å det är kul att det ständigt släpps nya uppdateringar som gör spelet fräscht. Sen är svårighetsgraden lite väl ojämn om jag får komma med något negativt ☺️

Skrivet av magma:

Tack för recensionen

Jag håller med, riktigt kul och fler utvecklare borde ta efter, det är så här man gör en live service modell.
Spelat Det är simpelt men samtidigt så djupt. Jag köpte det för några veckor sedan men har spelat lite frekvent av och till med polarna, värt varje krona.

Om det finns något jag kan klaga på så är det att vissa uppdrag är lite ologiska, som till exempel när man ska lämna något paket i en låda och behöver gå så långt för att lämna det, medan andra gånger ligger lådan knappt några sekunder bort.

Skrivet av Pilestedt:

Tack för fin recension ❤️

Tack själva, kul ni gillade den.


signatur

I drank what?

Medlem

Kan bara instämma, har riktigt skoj med detta trots att jag springer omkring på 12-22 FPS med mitt trötta 1080 Ti så är det grymt kul

Medlem

Härlig recension, med runt 200 timmar i spelet kan jag inte mer än hålla med.

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Kan bara instämma, har riktigt skoj med detta trots att jag springer omkring på 12-22 FPS med mitt trötta 1080 Ti så är det grymt kul

Kör AMD VEGA 56 eller något fast med prestandasettings. Brukar ha fullt spelbar FPS ändå… tror 40-60?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Det är ett kul spel men man lär ju tröttna förr eller senare, det blir kul igen en stund när de släpper nya vapen osv och man kommer nog ha det kvar på HDD för att logga in och köra en match eller två då och även i framtiden, framförallt om man har några polare som kan sätta sig samtidigt.

Uppskattar att uppdragen är korta och att på lägre/mellannivåer går att spela solo så att man kan sätta sig framför PS5an och köra några korta uppdrag innan kneget utan att känna att man fastnar på nåt som drar ut på tiden.

Det kommer garanterat att läggas till ytterligare uppdragsparametrar vad det lider så man inte blir allt för stöddig när man skall pumpa olja eller starta en atombombsbestyckad raket för tusende gången.

Medlem

Det är det klart bästa co-op-spelet på väldigt länge.
Det blir nog dock tråkigt fort om man inte har kompisar att spela det med. Det är verkligen ett spel som inte är kul ensam eller med randoms.

Skrivet av Milky_81:

Tyckte så i början men efter några timmar och spelande med polare så har jag fastnat för det rätt hårt. Har spelat 100h nu ungefär. Det är repetitivt men på något sätt tycker jag ändå att det är riktigt roligt, har aldrig gillar grindande i spel men funkar bra i detta imo.

Det är för att det inte är grinding. Det kan väl inte kallas grinding när det du gör är att spela spelet som det är tänkt att spelas. Du gör själva spelidén.
Grinding är när du måste göra saker som för dig utanför den grundläggande spelriktningen för att få möjligheten att ta dig framåt i spelet. Tex göra samma quest 45 gånger för att få ihop 49 blåa gristrynen eller samla ingredienser i en vecka för att kunna göra potions till en en raid.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Det är det klart bästa co-op-spelet på väldigt länge.
Det blir nog dock tråkigt fort om man inte har kompisar att spela det med. Det är verkligen ett spel som inte är kul ensam eller med randoms.

Det är för att det inte är grinding. Det kan väl inte kallas grinding när det du gör är att spela spelet som det är tänkt att spelas. Du gör själva spelidén.
Grinding är när du måste göra saker som för dig utanför den grundläggande spelriktningen för att få möjligheten att ta dig framåt i spelet. Tex göra samma quest 45 gånger för att få ihop 49 blåa gristrynen eller samla ingredienser i en vecka för att kunna göra potions till en en raid.

Fast det är ju lite grinding om du vill samla ihop till att låsa upp alla grejer...

Medlem
Skrivet av Gaara:

Fast det är ju lite grinding om du vill samla ihop till att låsa upp alla grejer...

Men det är just det, du behöver inte grinda. Ingenting som du kan låsa upp är ett måste. Visst, många saker är jättebra, men när du väl når nivån de är ett måste, så är de upplåsta genom vanligt spelande.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Men det är just det, du behöver inte grinda. Ingenting som du kan låsa upp är ett måste. Visst, många saker är jättebra, men när du väl når nivån de är ett måste, så är de upplåsta genom vanligt spelande.

Håller med.

Man kan köra med vad man har som låglevlad. Högre levels öppnar för större flexibilitet och variation.

Sen är det lagarbete. En höglevlad kan ju dela med sig vapen eller sköld om det finns behov.

Du kan grinda ”samples”, om du vill. Det är resurser du kan använda för att uppgradera ditt skepp en smula. Men dessa uppgraderingar är relativt små och gäller enbart när du hostar ett spel. Så fort du joinar någon annan (vilket kan va bra) så spelar ni med den personens skeppsuppgraderingar.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Också

Tack för en bra recension.
Är också helt fast i det, gillar också att det är en community gemensam progress, att bi verkligen slåss tillsammans mot gemensamma mål å att det är synbart. Det gör kriget på två fronter mer kännbart

Skrivet av ClockWise:

Kan bara instämma, har riktigt skoj med detta trots att jag springer omkring på 12-22 FPS med mitt trötta 1080 Ti så är det grymt kul

Låter som mer som att cpu inte är så vass. 1080 Ti ska klara mycket mer än så.

Medlem

Har spelat det nu i helgen med en vän och måste verkligen säga att det är riktigt skoj. Däremot ska vi försöka dra ihop några till så vi är ett fullt sällskap när vi spelar.

Skrivet av Sphere Of No-Form:

Låter som mer som att cpu inte är så vass. 1080 Ti ska klara mycket mer än så.

Inte om man maxar grafiken i spelet. Då förstår jag att ett 1080Ti känns trött.

Skrivet av Sarato:

Inte om man maxar grafiken i spelet. Då förstår jag att ett 1080Ti känns trött.

Jo, men med ett äldre grafikkort så får man ju dra ner på både upplösning och effekter.
Att spela med 10-20fps är ju knappast önskvärt i ett snabbt spel.

Medlem

Stort tack för bra recension
Funderar på att köpa det för att spela med de två sönerna, men innan jag slänger iväg 3x350k riksdaler så undrar jag om någon kan svara på följande:
Om vi är tre pers, måste vi fylla upp vår grupp så att det är 4 st?
När man spelar, är det bara vår grupp som är i vår instans eller är det flera grupper?

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Jo, men med ett äldre grafikkort så får man ju dra ner på både upplösning och effekter.
Att spela med 10-20fps är ju knappast önskvärt i ett snabbt spel.

Hen kanske är av sorten som önskar "filmkänsla" i spel.

Skrivet av Leon_:

Stort tack för bra recension
Funderar på att köpa det för att spela med de två sönerna, men innan jag slänger iväg 3x350k riksdaler så undrar jag om någon kan svara på följande:
Om vi är tre pers, måste vi fylla upp vår grupp så att det är 4 st?
När man spelar, är det bara vår grupp som är i vår instans eller är det flera grupper?

Man behöver inte fylla en hel grupp. Det går bra att vara allt mellan 1-4 spelare.
Man har möjlighet att ställa in att ens spel ska vara "öppen" och då kan andra spelare hoppa in och hjälpa till så länge man inte nått taket på 4 spelare. Är det 4 spelare på banan så kan det inte komma in fler.

Vill du endast att ni tre ska vara på banan så kan du låsa det till en privat session.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Låter som mer som att cpu inte är så vass. 1080 Ti ska klara mycket mer än så.

Tror min skärm är problemet. Kör 5120x1440. Men min CPU är iofs inte vassast i stan heller. Men jag ska testa med en annan skärm en gång, se om det är märkbar skillnad.

Medlem
Skrivet av Sphere Of No-Form:

Jo, men med ett äldre grafikkort så får man ju dra ner på både upplösning och effekter.
Att spela med 10-20fps är ju knappast önskvärt i ett snabbt spel.

Jag körde spelet på ett vanligt gtx1080 ibörjan, ej Ti med en i7 7700cpu, drog ner allt till lägsta, låg väl på runt 40-90fps i 1440p.
Såg helt okej ut.

Med nya datorn så tycker jag inte spelet ser så mycket bättre ut med maxade settings. Ingen dag o natt skillnad. Ofta springer man dessutom runt på banor med "dimma, sandstorm etc" med låg drawdistance så det ser ut som skit oavsett settings. Dock flyter det på bättre

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Tror min skärm är problemet. Kör 5120x1440. Men min CPU är iofs inte vassast i stan heller. Men jag ska testa med en annan skärm en gång, se om det är märkbar skillnad.

Dra ner upplösningen tillfälligt till 1080p så kommer det rulla på klart bättre.

12
Skriv svar