Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning
Medlem
Avorion

Avorion

Ett fyra år gammalt spel som släpper lös dig i en galax att leka i och om du har en kreativ ådra så kan du återskapa de flesta rymdskepp från valfri tv-serie, film eller spel. Men har du tur så har någon redan skapat det åt dig så allt som återstår för dig är att samla ihop tillräckligt mycket resurser för att bygga henne.

Du släpps lös i galaxens utkanter och som så många andra spel är ditt mål att ta sig in i mitten. Ju närmare mitten du kommer desto bättre metaller hittar du bland asteroiderna, då kan du ersätta dina rymdskepp med starkare skyddspansar, bättre generatorer och bättre vapen. Det gör att du själv bestämmer spelets svårighetsgrad, inga problem att hålla sig i utkanterna tills du hittat bättre vapen att utrusta ditt skepp med.

Trots motorerna så är detta inte en Halcyon-klass, vilket Pillar of Autumn tillhörde. Detta är en Valiant!

Du styr ditt skepp mellan olika system på galaxkartan, enkelt utmärkt i ett rutnät. I systemen kan du stöta på neutrala fraktioner som styr över hundratals system. Runt om i galaxen hittar du även asteroidfält där ny malm kan brytas. Självklart finns det också pirater, ibland mindre mängder eller så stöter du på ett av deras skeppsvarv, då har du en lång strid framför dig med mängder av förstärkningar.

Det här är däremot en Halcyon-klass.

När du väl anlänt till ett system styr du ditt skepp i en tredimensionell värld. Inte helt fysiskt korrekt dock då ditt skepp har en maxhastighet beroende på hur mycket motorer du har, men annars så styrs det lika många andra rymdactionspel. Ditt skepp kan vridas i alla axlar, men i Avorion så försöker dina motorer automatiskt att försöka bromsa in dig om du inte aktivt gasar framåt. Går rätt så snabbt att lära sig. Striderna kan bli rätt så kaotiska med tio-tal skepp, torpeder, bombplan och där du dessutom måste undvika att krascha in i asteroider, tidigt i spelet innebär det oftast att ditt skepp faller isär. Hände ett par gånger för mig.

Men beroende på vilket skepp du har köpt eller bygger själv så kommer det att hanteras helt olika. Kanske ett snabbare och smidigare skepp som snabbt byter riktning för att hålla sig borta från fiendens eldgivning eller så har du ett tungt och långsamt skepp som skickar ut mängder med jakt- och bombplan för att förstöra motståndaren.

Skeppen byggs med enkla former som kan byggas ihop till några av de bättre skildringar av skepp jag sett. Själv är jag ett stort fan av rymdskeppen i Halo och jag hittade flera olika klasser. Började med en liten Gladius, gick sen vidare till fregatten Paris, sedan jagaren Halberd, sedan ett försök med hangarfartyget Eion, hamnade till slut på slagskeppet Vindicator. Kommer förhoppningsvis sluta på antingen Infinity eller en Punic. Jag är lite av en Halo-fantast.

Här bygger du dina skepp, finns mängder med statistik över när du bygger, så lätt att se vad som ändras när du ändrar eller tillför nya delar. Går rätt så snabbt att sätta sig in i.

En snabb genomtitt av workshopen finns även Star Wars, Star Trek men även helt unika skepp. Även om du tar ett färdigt skepp går det enkelt att konfigurera om det till dina ändamål, exempelvis byta ut lastutrymme till mer sköldar eller mer kraft.

Det blir väldigt mycket konfigurering av dina skepp, ibland i det mesta laget. Det finns sju olika material du kan bygga dina skepp av, från järn till Avorion. Det spelar också roll hur mycket processorkraft du byggt in ditt skepp, det bestämmer hur många systemplatser du har. Där kan du placera ut system som gör att du kan ha fler kanoner, generera mer el, bättre sköldar etc. Finns ett tjugotal olika system som dessutom kommer i olika nivåer likt ett rollspel. Hittar du en forskningsstation kan du kombinera ihop lägre kvalitéer för att få en chans till bättre kvalité.

Tornen kommer i samma nivåer, men de är också knutna till materialnivå. En legendarisk järnkanon är sämre än en normal kanon gjord av Avorion. Det finns också många olika sorters torn, runt ett tjugotal där också. Det blir rätt så mycket tid som spenderas att bläddra runt bland system och torn. De har dock förenklat mycket av det, du kan snabbt markera torn du inte längre vill ha och så säljs de med ett klick alternativt forskas på.

Det går också att bygga sina egna stationer, tror det finns ett rätt så välutvecklat handelssystem man kan sätta sig in i om man vill. Det fungerar utmärkt att inte göra det heller men ändå tjäna pengar på handel. Skaffa dig en handelskapten, bygg ett bra skepp med ordentligt lastutrymme, skaffa en eskort och sedan hitta ett bra område med mycket stationer så får du tillgång till korta handelskontrakt. Det fungerar likadant med att skaffa metaller, bortsett från första timmen har jag inte brutit en enda asteroid.

Galaxkartan, inte ens helt utzoomad. En stor sandlåda att härja runt i.

För att få ihop ett eget bra skepp kräver inte så mycket, om du däremot vill bestycka en hel flotta så krävs det mycket pengar, metaller, system och torn, så det grindandet har varit lite segt. För även om du skickar iväg din flotta på andra uppdrag så ju bättre de är desto bättre resultat kommer du att få, och det finns ofta en risk att de hamnar i bakhåll så en stark eskort är att föredra.

Finns gott om olika bakgrunder och de flesta är fina, känns också trovärdiga över hur det skulle kunna se ut.

Spelet blir vad man gör det till, när man startar har man flera alternativ att ändra på och få till den upplevelse man själv ute efter. Finns ett story läge men också rena sandbox. Men jag har kommit tillbaka nu under några veckors tid och samlat ihop en ordentlig flotta som jag hoppas kunna slå ut fiendens moderskepp i centrum av galaxen. Och förutom Sins of the Prophets-modden till “Sins of a Solar Empire” finns det inte många andra sätt för oss Halo-fantaster att uppleva rymdstrider med fantastiskt designade Haloskepp, och det är ett stort plus för mig!

Avorion
3
Bra
+
Möjlighet att bygga häftiga skepp
+
Sandlåda, skapa din egen fraktion!
+
Bra känsla i striderna
+
Vackra bakgrundsmiljöer
-
Grindandet
-
Mycket menyhantering
Det här betyder betygen på FZ

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Avorion är kul för oss som gillar rymdspel.

Måste man inte ha en HALO mod så finns det många fler liknande spel att fastna för. Själv har jag fastnat rejält för X4: Foundation. Inte procedurellt genererat som Avorion men väl avvägt.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Avorion är kul för oss som gillar rymdspel.

Måste man inte ha en HALO mod så finns det många fler liknande spel att fastna för. Själv har jag fastnat rejält för X4: Foundation. Inte procedurellt genererat som Avorion men väl avvägt.

Jag har suttit och tittat på X4 nu ett tag och funderat över det, men räcker det med att bara köpa X4 Foundations?


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Jag har suttit och tittat på X4 nu ett tag och funderat över det, men räcker det med att bara köpa X4 Foundations?

Ja. Bas spelet plus alla gratis patchar som varit innehåller en hel del content. Det du får med expansionerna är dock signifikant. Alla lägger till nya factions och sektorer till universumet. Eftersom det är en fullt simulerad sandbox så betyder det mer factions som interagerar med varandra, krigar med varandra, samt med spelaren än det finns med bas spelet. Även fler storylines.

Spelet har även en custom game start som scannar av det du tidigare klarat i spelet så du kan ta med dig vissa saker du klarat av, om du vill, till en ny game start. Tex starta med vissa story lines avklarade, starta med mer pengar eller med vissa skepp eller stationer byggda, starta med olika faction standings osv.

Senaste patchen 7.0 som är i open beta nu tills lite senare i april kommer lägga till lite fler sektorer till bas spelet som inte kräver expansioner. Kommer även en ny end game crisis. Man ersätter även capital ship modellerna för vissa äldre factions med grafiskt uppdaterade modeller för att följa standarden som varit i de senare expansionerna. Har varit så några patchar som släppts. Men inget av gratis content är detsamma som det som finns i expansionerna.

Finns en ständigt växande Mod community.

Följande får man:

Split Vendetta:

  • Stor utbyggnad av antalet sektorer som finns i universumet.

  • Två nya factions från rasen Split med unika starbase constructions samt unika skepp och vapen. Allt kan byggas och flygas av spelaren eller ägas av spelaren. Dessa vapen och skeppssystem kan användas på de andra rasernas skepp, undantaget Terrans samt borons.

  • Nya story arcs kopplat till dessa

  • Nya game starts kopplat till Split om man vill börja där.

Cradle of Humanity:

  • Ännu en stor utbyggnad av antalet sektorer i universumet. Vilket inkluderar solsystemet.

  • Lägger till Två till tre Terran Factions, deras skepp, vapen och stationer. Allt kan byggas, flygas och ägas av spelaren.

  • Terrans har en separat ekonomy loop så deras stationer, vapen osv går inte att använda på andra skepp. Med undatag för skepps system som shields, engines etc, de kan man använda på andra factioners skepp. Detta då Terrans anses vara betydlig mer high tech än de andra factions lore mässigt. Det går dock att bygga terran moduler på spelar starbases för att producera och leverera varor till deras ekonomi eller för att kunna bygga egna terran skepp

  • Nya story arcs kopplat till Terrans.

  • Nya game starts kopplat till Terrans om man vill börja där.

  • Ny endgame planet terraforming feature.

  • Inkluderade även visuella improvements grafiskt, men är ganska övertygad om att dessa ingick i gratis patcharna.

Tides of Avarice:

  • Lägger till ett mindre antal nya sektorer än de tidigare expansionerna.

  • Två nya factions kopplat till Avaraice och skrotåtervinningsekonomin där.

  • Ny recycling feature med skepp och starbase modules för att recycla rymdskrot efter förstörda skepp eller från fält av skrot som finns i vissa system.

  • Avarice var avskuret från resten av stargate network tills nyligen så de har fått överleva på den skrot de hittat. Nya skepp och starbase moduler kopplat till detta som kan byggas, ägas och flygas av spelaren läggs till.

  • Erlking, ett unikt Pirate Battleship som det bara finns en av pga en unik powercore finns att hitta i Avarice. Kan inte massproduceras. Lyckas man få tag i det så kan man sedan hitta och uppgradera det med unika system och vapen. Finns med på officiella feature list pga att den är unik och inte kan massproduceras..

  • Astrid space yacht. Unik även den så kan ej massproduceras. Även den kopplad till Avarice storylinesen precis som Erlking. Lyxigt innandömme när man går omkring, corvette storlek och har även options för lite unika vapen. Finns med på officiella feature list då den är unik och inte kan massproduceras.

  • Nya storylines kopplad till avarice samt nya game starts.

  • Nya stellar phenomenas kopplat till de nya solsystemen. Tänk rymdväder.

Kingdom end:

  • Lägger till ett större antal nya sektorer precis som de två första expansionerna.

  • Lägger till rasen Boron (akvatisk) samt två nya factions kopplat till Boron

  • Nya storylines kopplat till Borons samt nya game starts

  • Nya skepp, vapen, moduler och stations komponenter som alla kan byggas, ägas och flygas av spelaren.

  • Då de varit isolerade innan stargaten till deras område aktiverades så kan många av deras vapen inte användas på de andra rasernas skepp. Men likt Terrans kan man använda deras moduler så som shields engines etc på andra skepp. De har en delvis separat ekonomi eftersom de varit isolerade, likt terrans, men den är mer öppen mot de andra raserna då fler varor delas, till skillnad från Terrans.

Timelines (Ej släppt än, kommer 2024):

  • Utlovar ännu ett gäng nya sektorer

  • Ska ha storylines som kopplar ihop lore från tidigare X universe spel på något sätt.

Captain Collins, en content creator för spelet, har många bra videos för att komma igång.
https://www.youtube.com/watch?v=a_cvj3IGYvU&list=PLOpfmJ4QsoA...

Medlem

Avorion var rätt kul, men oroade mig för sparfilerna storlek. efter att ha flygit runt lite på måfå så var sparfilen över 1 GB.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Jag har suttit och tittat på X4 nu ett tag och funderat över det, men räcker det med att bara köpa X4 Foundations?

Kort och gott så varje DLC de släppt har kommit med en stor content patch som innehåller mycket gratis innehåll också.
Jag tycker absolut DLCn är värd pengarna, men det skadar absolut inte att testa på spelet utan lite först, det är ganska speciellt spel som har en rejäl startsträcka innan man blir "inne" i det.
Överlever man de första 5-10 timmarna lär man säkert klocka 200 till minst över tid.

Det är absolut inget spel som kommer vara för alla dock

Redaktör

Du ligger i hårt med recenserandet, @LancelotSwe. Trevligt!


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Du ligger i hårt med recenserandet, @LancelotSwe. Trevligt!

Fick lite feeling!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

1
Skriv svar