Medlem
Northgard

Jag måste slå ett slag för ett spel jag precis avslutade story mode på och kommer garanterat fortsätta spela det med diverse DLC:er som finns - tror det finns 10 i dagsläget att köpa på Steam för 12 euro styck. Spelet jag talar om är Northgard.
Ett strategispel i nordisk mytologi, och för att citera Steam själva "Led din klan, upptäck hemligheterna på en mystisk nyfunnen kontinent och besegra dina fiender för att erövra tronen".

Det låter mycket som andra strategispel så som Age Of Empires men det som skiljer dessa åt är att i Northgard så har miljöfaktorer och väderförhållanden en stor roll. Du måste samla på dig trä och mat för att överleva vintern, du måste hålla dina hus uppgraderade för att undvika råttinvasion etc.
Årstiderna påverkar inte bara överlevnaden utan också hur mycket du ser av kartan, exempelvis under hösten när regnat kommer och dimman lägger sig över kartan så har man betydligt svårare att se sina enheter, byggnader och fiender. Något som påverkar strategin.

Det är inte heller bara att sätta ut dina byggnader hur som helst utan kartan är indelad i områden som har olika egenskaper, en del områden så får man 10% mer träd, ett annat finns det möjlighet till jakt och ett tredje så finns det möjlighet att fiska. Till detta så kan man också bara bygga ett visst antal byggnader innan området är fullt, så det kräver att man hela tiden utforskar och utökar sitt rike.
Samma sak gäller soldater, det går bara att ha en arme byggnad i en zon och varje byggnad har ett max tak på antal soldater man kan få ut av den så för att få ihop till en någorlunda stor arme så krävs det att placera ut byggnader på olika områden och maxa dessa för att samla ihop dem för att bygga sin arme. Maxtaket stannar oftast redan vid 2-3 stycken.

Om jag ska komma med något negativt så är det nog en sak som alla strategispel slås mot och det är att spelet kan bli lite repetitivt, då man kör sin linje för att bygga upp riket men jag tycker endå inte det är något som stör jätte mycket för alla kapitel har sin egen stil och mål. Antalet kapitel gjorde också att detta inte blev ett jätte problem utan när man väl klarat storyn så var i alla fall jag nöjd över resan till målet.

Ett annorlunda tänk kring strategispel som jag verkligen gillar, så kan rekommendera Northgard varmt till alla som gillar strategi.

Northgard

Northgard
3
Bra
+
Nytänkande strategispel
+
Nordisk mytologi - något vi inte är bortskämda med
+
Mysig grafik och ljud
-
Repetitiv
Det här betyder betygen på FZ
  • Plattformar:PC

  • Release:2018-03-07

Medlem

Jag spelade också igenom storyn i grundspelet men kände mig nöjd där och var aldrig intresserad av online.
Men det är ett riktigt bra spel och långsammare än många andra strategispel så även en gubbfan hinner med XD

Samma utvecklare gjorde även Dune: Spice Wars, utefter samma recept som Northgard och även det ett riktigt bra spel, i min mening mycket bättre men det är nog bara en smaksak. Det har dock inte fått i närheten samma genomslag som Northgard.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kul att du också gillade Northgard och jag håller med att det var bra att spelet var lite långsammare så man hann med - får ställa mig in i ledet som gubbe jag med

Intressant med Dune: Spice Wars - det måste kollas upp. På vilket sätt var det bättre och är det samma strategi tänk med samla råvaror etc etc

Medlem
Skrivet av Tobbeeleeto:

Kul att du också gillade Northgard och jag håller med att det var bra att spelet var lite långsammare så man hann med - får ställa mig in i ledet som gubbe jag med

Intressant med Dune: Spice Wars - det måste kollas upp. På vilket sätt var det bättre och är det samma strategi tänk med samla råvaror etc etc

Det är väldigt likt Northgard i hur man tar över områden och producerar resurser. Med bättre, för min del, är helt enkelt att det är Dune och inte vikingar
Men det är en del nya mekaniker i Dune också som ger mer spelrum för diplomati och politik samt intriger och konspirationer. Inget de lyckats superbt med tyvärr men ändå kul!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Redaktör
Ponny

Har varit nyfiken på detta ett bra tag. Gillade ett av utvecklarnas andra spel (Evoland) även om det är en heeelt annan genre (jrpg-ish). Detta verkar ha en slags mysfaktor. Ska definitivt kolla in. Tack för recensionen!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tack för recensionen
Gillar det också - lagom mycket att hålla reda på,
Spelar det då och då tillsammans med sönerna - vi mot datormotståndare

Medlem

8,39€ nu (70% rabatt), i ca 37 timmar till.
Sugen, men är väl lite sådär till att de har DLC's för en 1300 spänn.

Medlem

Roligt det här med DLC ändå...när de finns som rena utseendepaket, med byggelement, som i Conan Exiles är jag mer ok med det...brottades just med mig själv för att förstå varför...här får man ju mer content...borde inte det vara mer prisvärt då?
Sedan slog det mig att det är just det som också är problemet. Handlar det bara om kosmetiska som vapen, kläder och byggblock (Conan Exiles är ett survival-game) så blir DLC'erna ,mer valfria.
När det handlar om egentligt spelinnehåll så blir känslan mer av ett måste för att driva handlingen framåt, och då blir spelet genast så mycket dyrare.

Ett bra spel där man inte behöver stressa allt för mycket. Köpte det när det var nytt och sedan första dlc:n, ormklanen om jag minns rätt. Nordisk mytologi är väl inte så ovanligt? God of War, Assassin's Creed Valhalla, Valheim och Hellblade för att nämna några.

Medlem

Jag fastnade aldrig för det, hann nog bara testa några timmar. Men uppskattade grafiken och designen.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Jag har ett par hundra timmar i Northgard. Började när det fortfarande var early access och spelar det fortfarande nu och då. Är inte någon online-spelare men deras custom game-läge där man spelar mot AIn är fortfarande rätt underhållande. Hade nog gett spelet 4/5 för att det fortfarande känns kul efter så lång tid (och alla nya klaner som släpps har verkligen hjälpt med det).

Angående DLC-diskussionen så har det varit en väldigt positiv upplevelse för mig som varit med från start. Nu och då då dimper det ner en ny klan (och dom har lyckats väldigt bra med att göra dom väldigt olika) och jag kan stötta utvecklarna med en hundring nästa gång jag vill spela. Det har verkligen gjort mycket för att hålla spelet vid liv. Däremot så förstår jag att om man kommer in som ny så känns det som att halva spelet kräver att man betalar mer. Dom är dock väldigt duktiga på att rea ut sina DLCer och även bundla ihop dom med grundspelet till en överkomlig summa.

/ LordDaimos

Chefredaktör

Hmm.. Har funderat länge på att testa Northgard. Blir kanske nästa spel att gräva fram från backloggen.

1
Skriv svar