FZ röstar om bästa skurkarna – kort analys av finalerna

FZ röstar om bästa skurkarna – kort analys av finalerna

Spelvärldens främsta skurkar valde nyligen, något okarakteristiskt, att ställa upp i en popularitetstävling. Svenska gamers har i veckor fått fundera kort på vem som egentligen är bäst av Dracula, Arthas och självaste Hitler, för att sedan klicka i ett formulär och gå vidare med vardagen.

Det är allmänt förstått att detta är en extremt förnedrande situation. Gandhi hade ryckt sitt hår, om han haft något, av ren förskräckelse.

Trots att finalen inte är avgjort så vet vi redan nu att de fyra främsta placeringarna i tävlingen kommer att plockas av två karaktärer vardera från Valve och Nintendo.

Det är intressant eftersom att de två spelutvecklarna representerar två extremer av skurkspektrat. Vilket också råkar vara ett bra exempel på vad de här båda bolagen gör så väldigt bra när de skapar sina spel och berättelser.

Bowser och Ganon/Ganondorf är egentligen hämtade direkt från sagan. Bowser är ett monster, inget mer, en drake eller liknande. Ganon är den onda magikern eller konungen (ibland i grisform).

Det är också allt vi behöver veta och vi förstår instinktivt efter generationer av nedärvda sensmoraler vad som behöver göras.

Ovanpå detta har Nintendo lagt på ett lager av fantastisk design och lekfullhet. Det är som bekant två av Nintendos starkaste grenar.

Om Nintendo valt att basera sina två största skurkar efter Dracula eller djävulen/diablo, två andra som varit med spelet länge, så är jag övertygad om att de kunnat prestera bättre i finalen också.

Valve kliver istället in i finalomgångarna med två karaktärer som omges av mystik. Vi kan bara konstatera att G-Man spelar bronsmatch, trots att alla på forumet är överens om att han troligen inte är spelets skurk. Men helt säkra är vi inte.

GLaDOS möter vi oftast bara som en röst, hon leker med oss och är knappt ens engagerad i hur vi dör. Även om det är viktigt att vi dör. Hon representerar en av mänsklighetens största rädslor i modern tid, vad händer om vi tappar kontrollen över våra egna saker. I det här fallet genom allt för snabb teknisk utveckling av artificiell intelligens. På ett sätt är det vi själva som är skurkarna i världen.

Valves berättelser är mer komplexa än Nintendos sagor. De gillar gråskalor och moraliska tveksamheter.

Lika mycket som Nintendo är effektivt enkla är Valve långsamt mer komplexa. De är så långsamma att det inte ens är säkert att vi någonsin kommer få veta om vi ska få veta om G-Man faktiskt är en skurk.

På ett sätt är det talande att vi svenska gamers från landet lagom har röstat fram de mest extrema av skurkar. Vi har ju i en undersökning faktiskt visat oss ha de mest extrema åsikterna i världen. Det är spännande att vi kan överraska!

1
Skriv svar