Switch 2-rykten – Kan släppas 2024, kontrollerna får magnetfästen

Robot
Switch 2-rykten – Kan släppas 2024, kontrollerna får magnetfästen

Och en OLED-version påstås vara på gång.

#nintendo, #switch-2


Medlem
Medlem

Jag undrar hur många gånger som switch 2 releasedatum har spekulerats kring vid det här laget?

Vad väntar Nintendo på?

Släpps switch 2 till hösten kommer den att konkurrera med PS5 pro som också spekuleras att dyka upp runt julhandeln. Personligen är jag mer sugen på en switch 2 än ett kraftfullare ps5.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

It's not a lake, it's an ocean

Vidare ska Switch 2 ha Joy-Con-kontroller


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av magma:

Vad väntar Nintendo på?

Rätt tajming. Det gäller att ha en bra lineup av spel under lanseringsfönstret och det första året, det var till stor del det som gjorde Switch så framgångsrik initialt. När de känner sig trygga med att de har detta samt när Switch-försäljningen börjat mattas än mer, är det nog dags. Men jag tror att våren 2025 är mer sannolikt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Rätt tajming. Det gäller att ha en bra lineup av spel under lanseringsfönstret och det första året, det var till stor del det som gjorde Switch så framgångsrik initialt. När de känner sig trygga med att de har detta samt när Switch-försäljningen börjat mattas än mer, är det nog dags. Men jag tror att våren 2025 är mer sannolikt.

Med både nytt Zelda, Mario och Metroid, kanske? Vi får se. Men Nintendo brukar leverera kvalitet och i så fall är den definitivt värd att vänta på. Priset för Switch med oled var runt 4500 kr på lanseringsdagen och har knappt gått ner så mycket på 3 år...


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Vill inte köpa själv men alltid kul och intressant o se vad Nintendo hittar på

Medlem

Vet inte om jag tycker magneter låter särskilt rimligt...


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av Barak:

Vet inte om jag tycker magneter låter särskilt rimligt...

Kardborreband alla dagar


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Skribent
Skrivet av magma:

Jag undrar hur många gånger som switch 2 releasedatum har spekulerats kring vid det här laget?

Vad väntar Nintendo på?

Släpps switch 2 till hösten kommer den att konkurrera med PS5 pro som också spekuleras att dyka upp runt julhandeln. Personligen är jag mer sugen på en switch 2 än ett kraftfullare ps5.

Tror inte de bryr sig så mycket om Playstation och Xbox. N har som sin egen lilla fil på motorvägen och konkurerrar inte direkt med de två drakarna. De har som kört sitt eget race sen Wii och spelat samexisterakortet i stället för attackkorten.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Heter den inte Super Nintendo Switch begår jag seppuku.

Skribent
Skrivet av vamp:

Heter den inte Super Nintendo Switch begår jag seppuku.

Jag har screen shootat det där nu. Bara så du vet. 😅


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har screen shootat det där nu. Bara så du vet. 😅

Hoppas för guds skull du raderar screenshotet om han har fel

Medlem
Skrivet av magma:

Jag undrar hur många gånger som switch 2 releasedatum har spekulerats kring vid det här laget?

Vad väntar Nintendo på?

Släpps switch 2 till hösten kommer den att konkurrera med PS5 pro som också spekuleras att dyka upp runt julhandeln. Personligen är jag mer sugen på en switch 2 än ett kraftfullare ps5.

Jag har en hel tråd med rykten och spekulationer om det, inne på sida 62 nu Senast var det på tapeten att den skulle visas upp i någon kapacitet nu under Mars-April men sköts den upp till Mars 2025 så förväntas nämnas precis innan eller under investerar-mötet 7e Maj där de ska presentera siffror för föregående år men också prognoser för kommande FY så de lär behöva försäkra sina investerare om att de har ett spännande år framför sig. Kanske stämmer ryktet om att de vill säkra upp en starkare lineup innan lansering, eller så vill de inte krocka med PS5 Pro som förväntas lanseras i November och utannonseras i Juni. Andra har spekulerat i att de vill vänta på att Yen-kursen ska bli starkare igen så de inte behöver gå med förlust på Switch 2. Kanske är det en kombination av det? Personligen skulle jag bli glad om den släpps nu i år men annars verkar det vara Mars 2025 som gäller.

Medlem
Skrivet av Keima:

Hoppas för guds skull du raderar screenshotet om han har fel

Nä då får han "man up" och stå för sitt ord

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag har en hel tråd med rykten och spekulationer om det, inne på sida 62 nu Senast var det på tapeten att den skulle visas upp i någon kapacitet nu under Mars-April men sköts den upp till Mars 2025 så förväntas nämnas precis innan eller under investerar-mötet 7e Maj där de ska presentera siffror för föregående år men också prognoser för kommande FY så de lär behöva försäkra sina investerare om att de har ett spännande år framför sig. Kanske stämmer ryktet om att de vill säkra upp en starkare lineup innan lansering, eller så vill de inte krocka med PS5 Pro som förväntas lanseras i November och utannonseras i Juni. Andra har spekulerat i att de vill vänta på att Yen-kursen ska bli starkare igen så de inte behöver gå med förlust på Switch 2. Kanske är det en kombination av det? Personligen skulle jag bli glad om den släpps nu i år men annars verkar det vara Mars 2025 som gäller.

Du kanske kan pröva göra egna youtube videos och samla alla fakta? Bara som en kul grej med tanke på du är så engagerad vilket jag tycker är väldigt roligt :). Ville bara ge förslag!

Medlem
Skrivet av Keima:

Du kanske kan pröva göra egna youtube videos och samla alla fakta? Bara som en kul grej med tanke på du är så engagerad vilket jag tycker är väldigt roligt :). Ville bara ge förslag!

Haha, jag har tänkt tanken men dels gillar jag inte att höra min egen röst och dels har jag inga egentliga egna källor så jag skulle mest bara återupprepa vad andra större kanaler redan har laddat upp och diskuterat redan. Så skulle nog krävas att jag känner jag har någonting eget och nytt att erbjuda innan jag ger mig i kasst med ett sådant projekt.

Förövrigt har det precis dykt upp nya uppgifter som motsäger denna artikeln, att nuvarande joy-cons visst kommer vara användbara på Switch 2 men bara genom bluetooth.

Medlem

Metroid Prime 4 som release title hade varit nåt.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha, jag har tänkt tanken men dels gillar jag inte att höra min egen röst och dels har jag inga egentliga egna källor så jag skulle mest bara återupprepa vad andra större kanaler redan har laddat upp och diskuterat redan. Så skulle nog krävas att jag känner jag har någonting eget och nytt att erbjuda innan jag ger mig i kasst med ett sådant projekt.

Förövrigt har det precis dykt upp nya uppgifter som motsäger denna artikeln, att nuvarande joy-cons visst kommer vara användbara på Switch 2 men bara genom bluetooth.

Gissar och hoppas att tidigare kontroller fungerar att ansluta om man skall spela switch 1 spel. Om switch 2 har nya funktioner i kontrollerna som R2 och L2 med längre "travel distance" för exempelvis spänna en pilbåge eller gaspedal i bilspel så lär ju switch 2 kontrollers behövas.

Att det ska vara magnetfästen låter dock onödigt dyrt och att risken för kontrollerna att lossna eller vara svår att avlägsna.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Gissar och hoppas att tidigare kontroller fungerar att ansluta om man skall spela switch 1 spel. Om switch 2 har nya funktioner i kontrollerna som R2 och L2 med längre "travel distance" för exempelvis spänna en pilbåge eller gaspedal i bilspel så lär ju switch 2 kontrollers behövas.

Att det ska vara magnetfästen låter dock onödigt dyrt och att risken för kontrollerna att lossna eller vara svår att avlägsna.

Ja, eftersom uppgifter "bekräftar" nu att OG Switch-spel kommer kunna spelas på Switch 2 både fysiskt och digitalt lär det vara främst för de som de behåller kompatibilitet. Men kan även tänka mig att i vissa spel som inte använder alla nya knappar (om det ens är flera nya knappar) så kanske de går att använda i vissa spel/lägen på Switch 2-spel också. Men det är ju bara min gissning dock.

Har ingen aning om hur magnetfästen kan påverka priset, men vad jag förstått har det varit vad Nintendo testat och bäst klarat sig undan drifting med så de har säkert testat fram så de inte lossnar eller är alltför svåra att ta av vid behov. Men det är återigen bara min gissning men de bråkar måna om användarvänlighet då de oftast vänder sig till hela familjen.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Jag har en hel tråd med rykten och spekulationer om det, inne på sida 62 nu Senast var det på tapeten att den skulle visas upp i någon kapacitet nu under Mars-April men sköts den upp till Mars 2025 så förväntas nämnas precis innan eller under investerar-mötet 7e Maj där de ska presentera siffror för föregående år men också prognoser för kommande FY så de lär behöva försäkra sina investerare om att de har ett spännande år framför sig. Kanske stämmer ryktet om att de vill säkra upp en starkare lineup innan lansering, eller så vill de inte krocka med PS5 Pro som förväntas lanseras i November och utannonseras i Juni. Andra har spekulerat i att de vill vänta på att Yen-kursen ska bli starkare igen så de inte behöver gå med förlust på Switch 2. Kanske är det en kombination av det? Personligen skulle jag bli glad om den släpps nu i år men annars verkar det vara Mars 2025 som gäller.

Precis, den tråden följer jag men vad jag minns var det en hel del rykten innan första switch kom också.
En lansering i år eller till julhandeln skulle vara riktigt kul för då har man något att se fram till när höstens mörker och kyla närmar sig.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror inte de bryr sig så mycket om Playstation och Xbox. N har som sin egen lilla fil på motorvägen och konkurerrar inte direkt med de två drakarna. De har som kört sitt eget race sen Wii och spelat samexisterakortet i stället för attackkorten.

Ja, kan ligga något i det du skriver.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av magma:

Precis, den tråden följer jag men vad jag minns var det en hel del rykten innan första switch kom också.
En lansering i år eller till julhandeln skulle vara riktigt kul för då har man något att se fram till när höstens mörker och kyla närmar sig.

Ja, den skulle ju ha lanserats hösten 2016 men sköts ju upp till Mars 2017 så det känns ju troligt att de skulle göra en sådan försening en gång till - men nu har ju lite hopp väckts om att den kan var aktuell i år redan. Om vi har tur. För som du säger skulle den sitta bra till höst/vintermörkret och fylla tomrummet för det släpps ju inte mycket till Switch nu. Men Metroid Prime 4 blir nog cross-gen-släpp förhoppningsvis och så kanske de släpper 2+3 i väntan på det.

Medlem

Släpper de en lcd switch idag kan de dra åt helvete. Ren och skär pengarkåthet för att sälja samma hårdvara sen med lite ändringar.

Nej blir ingen switch om de väntar med oled varianten. Hemskt företag

Medlem
Skrivet av Karmak:

Släpper de en lcd switch idag kan de dra åt helvete. Ren och skär pengarkåthet för att sälja samma hårdvara sen med lite ändringar.

Nej blir ingen switch om de väntar med oled varianten. Hemskt företag

Håller helt med dig. Blir ingen ny switch för mig innan oled är ute.
Att inte ha oled från release skulle bara vara dumheter.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem

Jag har i dag en Switch (2019, LCD). Jag har en mer än okej back-logg som gör att jag klarar mig ett tag.

Kommer att ha is i magen och vänta på att tvåans exklusiva titlar får bygga på sig ett tag och att OLED kommer.

Medlem
Skrivet av Zphynx:

Håller helt med dig. Blir ingen ny switch för mig innan oled är ute.
Att inte ha oled från release skulle bara vara dumheter.

För att hålla priset nere så känns ju risken större att en LCD-variant kommer ut först. Även om OLED är billigare idag, så är ju LCD ännu billigare..

Och ska de spara in på något så lär det bli skärmen. CPU/GPU/RAM/HD eller kontroller vill man ju INTE att de ska snåla in på.

Men visst, man håller ju tummarna för att den första variant som släpps blir med OLED-skärm.
Men jag tycker inte (som en ovan sa) att ett företag är hemskt om de skippar OLED i en första iteration 🥴 Blir priset högre så gnäller ju folk om det istället.. Och gemene Switch-köpare vet nog knappt skillnad på skärmteknikerna…

Medlem
Skrivet av vamp:

Heter den inte Super Nintendo Switch begår jag seppuku.

har faktiskt tänkt detsamma, men tror man undviker det bara för det hade blivit rörigt med sökmotorer.
vill även tillägga att nintendo power switch hade kunnat vara lite småkul med

Medlem
Skrivet av Vintersorg:

För att hålla priset nere så känns ju risken större att en LCD-variant kommer ut först. Även om OLED är billigare idag, så är ju LCD ännu billigare..

Och ska de spara in på något så lär det bli skärmen. CPU/GPU/RAM/HD eller kontroller vill man ju INTE att de ska snåla in på.

Men visst, man håller ju tummarna för att den första variant som släpps blir med OLED-skärm.
Men jag tycker inte (som en ovan sa) att ett företag är hemskt om de skippar OLED i en första iteration 🥴 Blir priset högre så gnäller ju folk om det istället.. Och gemene Switch-köpare vet nog knappt skillnad på skärmteknikerna…

Nintendo gör smartast val att släppa lcd först för att senare boosta försäljning med oled.
Det är ju så dom tjänar pengar.
Däremot blir det ju ingen glad uppgradering för dem som sitter på nuvarande oled switch 1.

Jag skulle nog kunna invänta tills många spel och oled versionen finns ute men jag är svag för Metroid prime 4 om den kommer ut tidigt så måste jag köpa. 😜

Jag har ingen switch oled idag utan orginal switch men har steam deck oled och den skärmen är fantastisk i 90hz och hdr.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

1
Skriv svar