Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Fallout (Prime Video)

Medlem

Sett 6 avsnitt och tycker den är riktigt bra
Man har verkligen lyckats fånga Fallout känslan, lagomt med humor, lagom med splatter.

9/10 än så länge, en av dem bästa speladaptionerna till film/tv

eld
Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Serien (och spelen) är inte woke, lika lite som Schindler's List är woke.
Om man väljer att inte titta på serien för man tror den är woke så tja, då har man inte förstått vad det är.

Hur man väljer att tolka saker i spel och film är upp till var och en, saker är sällan så svart / vitt i FO och det vore ju rätt konstigt med tanke på att det alltså är ett rollspel där du kan välja olika sidor beroende på vilka du själv tycker är "the good guys".

Woke slutar ju mest upp som "det jag inte gillar är woke", så frågan är väl "är fallout politiskt?".

Medlem
Manus?

Varför är det ständigt adaptioner av spel, böcker, tecknade serier och filmer som blir tv serier i dagens extremt stora utbud av streaming kanaler?
Finns ju hur många exempel som helst, som ni andra i tråden säkert redan har massor av exempel på. Så jag nämner inget exempel.

Vad jag vill ha sagt med detta är väl. Var finns det originella manusförfattare som har fokus på egna berättelser för TV och filmvärlden? Sådana människor har antagligen stora svårigheter att "sälja in sina idéer" hos de stora bolagen. Man får leta efter dessa filmer och serier på independent scenen känns det som.
Naturligtvis kan många adaptioner vara riktigt bra ibland, allt blir ju inte skit. Men mycket känns som snabba lösningar för oss som tar in mycket av nöjesbranchen. Det är lätt att få tittare om grundidén till serien/filmen redan är riktigt känd. Snabbare pengar?

Har sett hela Fallout serien nu. Jag har ju även spelat alla spelen, utom senaste onlineversionen. Mitt betyg på tvserien blir väl ganska ljummet, varken bu eller bä.
Så tittar på dessa serier/filmer det gör jag och känner mig inte som att jag har dubbelmoral. Jag skulle bara vilja se något som är helt nytt utan att man måste jämföra med andra medier.

Medlem
Skrivet av eld:

Woke slutar ju mest upp som "det jag inte gillar är woke", så frågan är väl "är fallout politiskt?".

Om något så är det ju i så fall satir.

eld
Medlem
Skrivet av RaXha:

Om något så är det ju i så fall satir.

jo men precis, men satiren är ju just riktad mot den tidens nationalism, kapitalism, konsumism och mcCarthyism.

Den röda skräcken är genomgående, USA visas som en krigisk och fachistisk stat, storföretagen målas ut som helt omoraliska och allt detta leder till jordens undergång.

Tänker på fallout introt där ett par snubbar i powerarmors avrättar folk på gatan medans den amerikanska flaggan viftar stolt i tv-sändningen mixat med reklamn för diverse saker som kan köpas medans kameran zoomar ut och visar ett förstört postapokalyptiskt landskap.

Tv-serien tar ju även detta ännu längre.

Skribent

Satir är ju i regel politisk på ett eller annat sätt. Fallout, som fullkomligen dryper av civilisationskritik, är i allra högsta grad politisk (både spelen och tv-serien).

Ambassadör
Xbox

Riktigt jäkla bra detta! De har ju fångat känslan från spelen helt. Fantastiskt bra.

5/5 från mig.


signatur

Jump in.

Medlem
Omdöme Fallout tv serie

Tyvärr väldigt besviken, ett drama om en grupp dysfuktionella människor som utnyttjar Fallout spel serien utan varken en sammanhängande historia eller dess humor.

ZF
Medlem

Ok, då var det slut. Det hela ryckte upp sig en bit halvvägs in, och man får vara nöjd med att det åtminstone blev någon slags upplösning redan första säsongen. Det kan inte många serier mäta sig med.

Mycket problem finns dock i både handling och skildring. Även om mycket av det bara är de typiska grekerna det mest dras med. Men värre saker som totalt logiska luckor och deus ex förstör mer.

Som varför i hela behövdes någon grej från en förrymd forskares hjärna för att göra en fusionsreaktor? Hur gav det honom PSI-förmågor? Var det den egentliga meningen? Om inte, varför fanken skulle någon få för sig att gömma det i skallen av alla ställen? Och vad var ens poängen med allt detta, eller att visa det? Ledde absolut ingenstans. Och hur kom alla andra fram till allt detta i vilket fall?

Hur tänkte ingen av de smarta stolpskotten som kom fram till vad nu än svaret på allt detta var på att Botherhood of stolen tech skulle dyka upp som fogden direkt belysningen slogs på?

Tempot är dessutom genomgående otroligt ryckigt i stort. I ena läget är det olidligt utdragna scener om ingenting alls och dialoger vars dramatiska betydelse överspelas genom gapande munnar, i andra så känns det som någon tryckt på skip-knappen från "Looking for dad, again." till "Mission completed: Dad found".

7 radiumfria Nuka Cola av 11.

Skrivet av Joakim Kilman:

Satir är ju i regel politisk på ett eller annat sätt.

Samtidigt i verkligheten: Politik liknar i regel alltmer satir.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Satir är ju i regel politisk på ett eller annat sätt. Fallout, som fullkomligen dryper av civilisationskritik, är i allra högsta grad politisk (både spelen och tv-serien).

Apropå politisk satir så gillar jag verkligen att "Herr Talman" har återkommit med nya avsnitt.

Medlem

Nu sett alla avsnitt och kan verkligen inte hålla med recensenten om 3/5... Detta är lätt en 5/5 iallafall för en som lirat alla Fallout spelen. TV serien fångar precis allt från spelet och det känns som de verkligen vårdat källmaterialet med ömhet.

Tycker denna adaptionen är i samma nivå som Last of Us - och kanske ett snäpp till då den har en egen storyline vilket är imponerande.

Ser verkligen fram emot säsong 2 - Fallout New Vegas

Skribent
Skrivet av feistin:

Nu sett alla avsnitt och kan verkligen inte hålla med recensenten om 3/5... Detta är lätt en 5/5 iallafall för en som lirat alla Fallout spelen. TV serien fångar precis allt från spelet och det känns som de verkligen vårdat källmaterialet med ömhet.

Tycker denna adaptionen är i samma nivå som Last of Us - och kanske ett snäpp till då den har en egen storyline vilket är imponerande.

Ser verkligen fram emot säsong 2 - Fallout New Vegas

Jag har lirat alla Fallout-spel. Man kan tycka olika ändå.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Så vad tyckte alla om hunden?

Dogmeat - älskar han. Precis som i spelet!

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Jag har lirat alla Fallout-spel. Man kan tycka olika ändå.

Absolut - vill inte på något sätt degradera din recension men för mig träffade den på pricken vad jag gillar med Fallout.

Ser också att den verkar gå bra vilket verkar ge oss en säsong 2 - etta på IMDBs lista i popularitet. Kul!

Hoppas såklart detta också kan skynda på en Fallout 5 - vore ju kanon för dem att rida på vågen nu.

eld
Medlem
Skrivet av feistin:

Absolut - vill inte på något sätt degradera din recension men för mig träffade den på pricken vad jag gillar med Fallout.

Ser också att den verkar gå bra vilket verkar ge oss en säsong 2 - etta på IMDBs lista i popularitet. Kul!

Hoppas såklart detta också kan skynda på en Fallout 5 - vore ju kanon för dem att rida på vågen nu.

Helt ärligt talat? Bethesda kommer vara upptagna med elderscrolls ett bra tag nu, men jag säger bara en sak:

Microsoft äger både Bethesda och obsidian, så om jag får kill-hoppas så kanske de outsourcar något till obsidian istället för att vänta.

Skribent
Skrivet av feistin:

Absolut - vill inte på något sätt degradera din recension men för mig träffade den på pricken vad jag gillar med Fallout.

Ser också att den verkar gå bra vilket verkar ge oss en säsong 2 - etta på IMDBs lista i popularitet. Kul!

Hoppas såklart detta också kan skynda på en Fallout 5 - vore ju kanon för dem att rida på vågen nu.

Ville mest påpeka att jag i allra högsta grad är en Fallout-veteran. Det är viktigt för anseendet, ju

Medlem

Håller med recensenten om 3 av 5. De har fått till det visuella väldigt bra men dialog och story.. i bästa fall "meh", det hade kunnat vara så mycket bättre.

Hela första säsongen var ju en enda lång intro. Förhoppningsvis så blir det mer serie/story av det hela i framtiden. Det är iallafall upplagt för det.

Medlem

4/5, svinskön serie, bonus med lite sköna skådisar man inte sett i nåt på länge 👍


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem
5/5

Jag tyckte serien var 5/5. Spännande hela tiden. Då blir det 5/5 även recensenten har vissa poänger t.ex. lite spretigt.

Medlem

Kollade klart på serien igår, har fortfarande inte provat spelet men serien får en klar 4/5 av mig.
Längtar redan efter nästa säsong. 🧠

Skriv svar