Diskutera – Vilken genre ligger närmast ditt hjärta?

Medlem

Peka-och-klicka-äventyrsspel ligger absolut närmast hjärtat. Säger "peka-och-klicka" även om inte alla interface använder sig av det, som t.ex. Grim Fandango, men säger man bara "äventyrsspel" så finns det en risk att folk föreställer sig Zelda eller Tomb Raider, d.v.s. spel som man äventyrar i, och det är absolut inte det jag snackar om.

Medlem

Oj så svårt att säga. Det är olika beroende på vad jag för tillfället vill spela. Nästan alla genre har sin charm. Undviker dock i regel sportspel förutom racingspel samt deckbuilders och mmorpg förutom WoW. 4X spel är normalt inte heller min kopp av te.

Medlem

Arena shooters och RPG.

Medlem

Open world rpg, isometriska rpg, mmorpg samt Be a Pro-läget i NHL.
Rpg's helt enkelt.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Klassiska shooters och arena shooters med responsiva kontroller. Doom, Quake, Elite Force, osv.

Medlem

Vakna naken på en strand-genren har kommit att bli min favorit. Från Valheim (420 timmar), som var introduktionen, till Conan Exiles som höll mig upptagen i nära 1900 timmar. Ark: Survival Evolved (4 timmar) hade kanske funkat att komma in i när det var någorlunda nytt, men efter Conan blev det omöjligt att gilla det ens en smula, och Palworld (36 timmar) var kul några timmar i alla fall.
Nu spelar jag Enshrouded (34 timmar för stunden), är mycket bättre, och jag hoppas på mer från det spelet, även ifall jag inte nått slutet än, men Valheim och Conan är fortfarande de bästa jag spelat i genren.

Ah, höll på att glömma några... New World (333 timmar) som var helt fantastiskt egentligen, men som saknade byggandet och kretsade kring en knepig multiplayer. Har inte kört den på ett tag, med det fanns jäkligt mycket som de faktiskt lyckades riktigt bra med...kan tänka mig att återvända en dag.
V Rising (143 timmar) kördes flitigt ett tag i mitten av de andra...riktigt underhållande, och kan bli en återvändare vid mer content.

Medlem

Det har skiftat väldigt mycket genom åren mellan FPS, RTS, RPG och MMORPG. Sistnämnda har jag överlägset mest speltid i men är ett väldigt dalande intresse för MMO. Har inte riktigt den tiden som krävs för att jag ska tycka det är kul med den typen av spel just nu.
Senaste åren har jag vart väldigt svag för postapokalyptiska spel i olika former, men gärna i RPG genren eller med inslag utav det.

Medlem

Soulslike och det Baldurs Gate 3 är

Medlem
Skrivet av Managor:

RPG och arena shooters. Förlåter aldrig Epic för vad de gjorde med Unreal Tournament-serien.

Fick sån varm känsla i magen när nya Unreal Tournament började utvecklas och försökte bidra med det jag kunde i forum och community men sen släpptes Epic game store.. Sen fortnight..

Går ibland in längst ned på Epic sida och kollar i fliken Unreal Tournament, blir lika ledsen varje gång av att se det avstannade projektets statiska sida..

On topic:

FPS och action med tajta kontroller, stämning och känsla. Några favoriter är metro-serien, killing floor 2, Max Payne 3, chivalry 2 och gta 4

Stora action RPG typ fallout eller elder scrolls går också hem, även andra spel intresserar mig om det finns en bra character creator.

Dessutom bilspel åt det mer arkadiga hållet men det har jag inte hittat nått bra sen wreckfest. Jag vill gilla rally men det är för oförlåtande.

Medlem

Klassiska FPS som Half Life och liknande. Döende genre dessvärre.

Medlem
Skrivet av stephan900:

Den otroligt breda genren actionäventyr med rollspelsinslag.

Väldigt välfunnen beskrivning av det som jag dras mest till.

Annars är jag även oerhört svag för Metroidvanias.

Nu när sonen börjar växa upp blir det mycket plattformsspel också.

Medlem

Uppfödd på RTS och Unreal Tournament men numera ligger nog chill City Builders närmast hjärtat. Spelar dock gärna ARPG och MOBA ofta också men inget slår en city builder i avslappning!

Medlem

Väldigt tight race mellan Hack and slash som Grim dawn / Diablo 2 och Basbyggar RTS a'la Warcraft/C&C.. Beror helt på humör för stunden vilket jag föredrar^^ Sen blir det nog FPS i lagom tempo på 3:e platsen

Medlem

Rpgs


signatur

Allätare

Medlem

För egen del väldigt blandat tack vare PS+/GP. Har aldrig utforskat och spelat så sjukt olika typer av spel (indie och speciellt jrpg spel) , som har överraskat mig, så som nu, blir svårt att välja ut en enskild genre. Men en genre har växt med åren och gjort mig svag...

Många år sedan spelade jag i princip bara de största spelen, gärna storytunga, även en hel del rpg som Mass Effect, Skyrim, Fallout, men ogillade t.ex. souls-spel.

Ironiskt med det sistnämnda är att jag har lärt mig älska dessa typer av spel sedan jag klarade Bloodborne, så pass att jag tog mig an DS2 igen, som jag många år tidigare hade gett upp av ren frustration, bara för att klara ut via min gamla save, med all dlc. Nu senast, klarade jag ett annat mindre soul-spel, Ashen, och det var så beroende framkallat att jag spelade långt in på nätterna. Jag har blivit svag för genren, då den ger en adrenalinkick som ingen annan lyckas med, (skräckspel kommer närmst när det kommer till känslor), speciellt efter en bossfight. Ser framemot att nöta igenom alla fromsoftware spel med tiden, och det är minsann jävligt många kvar 😃.

Medlem

Typ allt förut souls-liknande spel. Fullkomligt hatar bossar.

Medlem

De senaste åren är det främst action/äventyr/rpg i tredjepersonsperspektiv, gärna med en engagerande handling. Gillar öppna spelvärldar, men det kan vara linjärt också, viktigast är att spelet är bra helt enkelt. Har historiskt sett även gillat olika typer av strategi- och plattformsspel. På senare tid har jag börjat få upp ögonen för rougelikes också.

Spelade igenom Bloodborne för ett par år sedan och det har lett till att jag nu har klarat Demon Souls på PS5 och inhandla i fredags Stellar Blade så jag har glidit in i FromSoftwares formula och ÄLSKAR det! Ska knipa tag i Elden Ring som nästa.

Medlem

Jag är nog mest förtjust i science fiction och skjutvapen. Mass Effect, XCOM, Deus EX, Cyberpunk, Mirrors Edge, Titanfall, State of decay, COD ligger mig varmt om hjärtat tex. Jag har också en periodvis kärlek till sport och bilar. Men även där så är en berättelse jag är ute efter. Spelar karriärlägen hellre än FUT och liknande. Väljer rally framför banor osv.

Jag är inget fan av pussel, överdos av Japan eller höga inlärningskurvor.

Medlem

Kanske ingen genre, men har alltid varit som mest intresserad av PvP-spel.
Altid gillat det oförutsägbara som PvP har med sig, än så länge har ingen AI-teknik gammal som ny kunnat tillföra detta element i spel.

Sen vilken dimension det spelar ut sig som, spelar inte så stor roll.


signatur

IDKFA

Medlem

Shooters. Ju tyngre hagelgevär ju bättre.


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Peka-och-klicka-äventyrsspel ligger absolut närmast hjärtat. Säger "peka-och-klicka" även om inte alla interface använder sig av det, som t.ex. Grim Fandango, men säger man bara "äventyrsspel" så finns det en risk att folk föreställer sig Zelda eller Tomb Raider, d.v.s. spel som man äventyrar i, och det är absolut inte det jag snackar om.

*High Five*

Spelade man PC-spel under sent 80-tal och tidigt 90-tal så blir det sällan missförstånd men började man senare så är det en annan femma. Är ju egentligen en ganska missvisande genrebenämning men svårt att ändra nu. "Dramaturgiska pusselspel" vore mer korrekt även om det inte direkt rullar på tungan.

123
Skriv svar