Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning
Medlem
Captain of Industry

Captain of Industry

Ett Factorio i mer realistiskt tappning. Inte i närheten av lika populärt eller välkänt som Factorio men som helt klart förtjänar mer uppmärksamhet. Det är fortfarande i early access men ärligt talat märks det knappt av. Vi kommer säkerligen få se massa bra uppdateringar till spelet men det finns ingen anledning att vänta på det, vill man spela ett bra factory-spel hittar man det här.

Du börjar med ett trasigt skepp, några fordon och en containerby ditt folk bor i. Men inom några timmar kommer denna orörda ö snart ha vägar, dagbrott och oljeraffinaderier.
Olikt Factorio börjar du spelet med enklare pickup-truckar som fungerar som drönare, de beger sig snabbt mellan olika industrilokaler för att leverera olika varor. Det dröjer någon timme eller två innan du forskat fram transportbälten vilket inte låser upp dina fordon lika ofta.

En simpel start

Vilket gör spelet lite mer förlåtande, ofta fungerar det att placera ut en ny fabrik för att tillverka en viss vara, och har du bara produkterna till den så kommer dina lastbilar att frakta dit dem så länge lastbilarna har möjlighet att ta sig dit. Det gör att du hinner bygga upp ett lager under tiden du funderar på hur du ska placera det så effektivt som möjligt.

Själva resurshanteringen är det som gör detta spel unikt, du gräver upp kolen och malmen från marken och bergen men det är inte alltid du bara får ren malm. Det är både jord och sten som också kan följa med i lastbilarna, då behövs det en plats att dumpa den överblivna jorden och stenen. I den senaste uppdateringen tillkom det en sorteringsmaskin som sorterar upp det i olika förvaringsutrymmen. I början kanske man väljer att dumpa stenen för att göra sin ö större men senare dyker stenen upp som ett alternativt sätt att göra betong på. Så fungerar de flesta recept som dumpas, de återkommer och blir till nytta i ett senare skede.

Samma del av ön men nu helt annorlunda

Hur man gräver upp malmen behöver man också tänka på, blir det för branta och höga väggar måste det hållas uppe med en stödmur annars riskerar det att rasa och begrava dina grävmaskiner. Och du kanske behöver ta dig upp till nästa platå, antingen bygger du en stor ramp eller så gräver du dig genom bergväggen och tar dig upp. Det är viktigt att tänka på hur man bygger på sin ö också, man behöver tänka på vart man vill att ens fordon ska kunna köras så att inte de eller en fabrik blockeras in. Själva planerandet, vart och hur ens nya fabriker ska se ut är en av höjdpunkterna i spelet. Roligast var första genomspelningen när man inte riktigt visste vad som skulle komma i framtiden utan man tog det som det kom, vilket blev en hel del underliga lösningar. Men man kan alltid riva och bygga om.

Ett hål i marken, här gräver jag upp kol till mina industrier.

Varje fordon och byggnad kräver underhåll som produceras i en fabrik för att sen delas ut automatiskt. Skulle det ta stopp någonstans och underhållet tar slut så börjar nu lastbilarna gå sönder. Det kan leda till ännu fler stopp i andra produktionskedjor som leder till ännu mer kaos. Jag hade några såna stora stopp som oftast berodde på något litet misstag, alltid kul att felsöka. Som tur är så finns det varningssystem som kan sättas upp så du varnas om en viss produkt blir för låg i lagret. Eller om det blir fullt och att det då tar stopp.

Det kan lätt se komplicerat ut, speciellt oljeraffinaderierna med sina många olika ledningar. Med senaste uppdateringen färgas nu ledningen beroende på vilken vätska som den innehåller. Men det är förvånansvärt lätt att bygga, vill man göra det enkelt för sig så väljer man bara start och slutpunkt så hittar den sin egen väg, men vill man detaljplanera går det utmärkt, efter någon timme eller två har man lärt sig hantera det bra. Fabrikerna behöver folk som arbetar i den, arbetarna behöver mat och vatten. De producerar sopor som måste slängas. En nöjd befolkning ökar upp din “unity” som fungerar som en extra valuta, med den kan du färdigställa byggnader direkt om du har resurserna. Du kan även sätta olika policys som antingen ökar eller sänker din “unity”.

Älskar den industriella känslan man får på sina byggen. Det som saknas är här är andra grunder istället för gräs. Men det släpptes i senaste uppdateringen.

Ditt fartyg kan även repareras och skickas ut på uppdrag att utforska andra punkter på kartan. Här hittar du antingen resurser att plocka hem, andra kolonier som du kan handla med, gruvor eller oljeriggar som kan exploateras eller fiendefartyg. Fiendefartygen fungerar lite som naturliga stopp i ditt utforskande, för att ta sig förbi dem krävs att du forskar fram bättre pansar och kanoner till ditt skepp. Utöver att öka skadan och tåligheten gör du inget mer i striderna.

Du kan även hitta andra fartyg som kan repareras och fungerar sen som extra handelsfartyg för dig. De kan skickas iväg till en oljerigg och frakta tillbaka råoljan till din ö. Du har alla resurser på din ö men de är ändliga, till slut kommer de ta slut på din ö så du behöver ta det från andra ställen på världskartan. Alternativt kan du fokusera mycket på en viss produkt och byta det mot andra produkter med en handelspartner, det finns lite olika vägar att gå.

Man sitter aldrig sysslolös, även om man väntar på en ny teknologi finns det alltid saker att förbättra, se till så det rullar på bättre. Man får inte vara rädd att bygga om. Det är enkelt att planera då du kan placera ut ritningar över allt du bygger och är du nöjd så är det enkelt att ge order till att bygga upp det. Är du missnöjd med placeringen är det lika enkelt att flytta det några steg. Är du nöjd med en design som smälter och konstruerar järnplattor, bara markera och kopiera en likadan bredvid. Är du osäker hur du ska göra kan du på nätet hitta färdiga ritningar som enkelt kopieras in. Med senaste uppdateringen kom det en välutvecklad map-editor, så inom kort kommer det nog mängder med bra kartor att spela på. Även om de som finns från start är bra så är det ett trevligt alternativ.

Broar underlättar att öka framkomligheten för dina fordon

Spelets utseende är inte mycket att hänga i granen men det fungerar. Man får till en riktigt bra industriell känsla. Och recepten och teknologierna är vältänkta, de byggs ihop på ett kul sätt och att allting som dumpas faktiskt får en mening sen gör det extra kul. Det gör det värt att göra en stor soptipp för alla sopor för senare i spelet kan det återvinnas och bli till råmateriel senare. Alla avgaser som släpps från fabrikerna kan återvinnas. Detta gör din befolkning på ön nöjdare vilket ökar upp din “unity”.

Svårighetsgradsmässigt finns det mycket att välja mellan, dels mellan enkel, medium och svår men utöver det finns lite mer att välja mellan, exempelvis om ska behöva använda den nya malmsorteringen, om lastbilarna kör långsammare eller slutar helt om de får slut på diesel. Så det går lätt att anpassa spelet som man själv vill ha det, själv gillar jag inte riktigt odla fram massa mat så ökade upp matproduktionen med 25%.

Captain of Industry är helt klart och nosar på högsta betyget men det får hamna på en 4:a just nu. Men det är bland de bättre factory-spelen jag spelat.

Captain of Industry
4
Mycket bra
+
Bra inlärningskurva
+
Välgenomtänkta "recept"
-
Grafiken lite simpel
Det här betyder betygen på FZ

signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Har kikat på detta ett tag, man kanske ska slå till? Älskar såna här spel...

Vi även slå ett slag för "Workers & resources: Soviet republic" som hamnar litegrann i samma nisch. Även om det inte är strikt fabriksbyggande.
Ska spelas i realistic mode där man måste bygga allting via import av material/byggarbetare och frakta med maskiner man har i sin ägo. Hög mysfaktor.

Medlem
Skrivet av Lognoreng:

Har kikat på detta ett tag, man kanske ska slå till? Älskar såna här spel...

Vi även slå ett slag för "Workers & resources: Soviet republic" som hamnar litegrann i samma nisch. Även om det inte är strikt fabriksbyggande.
Ska spelas i realistic mode där man måste bygga allting via import av material/byggarbetare och frakta med maskiner man har i sin ägo. Hög mysfaktor.

Har kollat in det spelet men det har inte riktigt kvalat in på min lista att skaffa.

Jag tycker helt klart att det är värt att slå till på det här, senaste uppdateringen gjorde under för spelet.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Älskar sånna spel, ska göra en stark funderare! Tack för en bra recension!

Medlem

Spelar det till och från och det är rätt nice faktiskt. Men håller fortfarande på att lära mig så det är lite mer progress för varje omstart

Tack för recensionen!


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Det är ett spel som jag älskar att hata.

Jag har köpt spelet och har flera timmar i det. Men denna typ av spel tillhör den där konstiga gruppen av spel där jag föredrar att se någon annan (som är bättre än mig) spela det än att spela det själv...

Medlem

Kul att se lite svensk uppmärksamhet för denna diamant!
Ja om man gillar Factorio och Dyson Sphere Program så bör det vara en nobrainer att införskaffa!
Klockar in på 650 timmar so far. Kört det under några år. Himla trevligt. Mer som ett komplement till Factorio än en direkt konkurrent tycker jag. Jag älskar terraforming-konceptet att ändra om hela kartan efter tycke och smak
Dessutom gillar jag att många produktionskjedjor är grundat i någorlunda realism (med undantag för gameplay balans såklart).
Varit med under Canary/Beta-testerna för Update 2 nu för någon vecka sedan, det bidrog verkligen till nytt liv med map editorn och alla custom maps.

Passar på att selfpromota min version av Wake Island inspirerad av BF 1942
https://hub.coigame.com/Map/Detail/77

Medlem

Det enda industrin som behövs.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Det är ett bra spel fast dödsspiralerna i spelet är frustrerande

Medlem

Underbar recension 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Slutbossen:

Spelar det till och från och det är rätt nice faktiskt. Men håller fortfarande på att lära mig så det är lite mer progress för varje omstart

Tack för recensionen!

Tack!

Skrivet av Trycket:

Det är ett bra spel fast dödsspiralerna i spelet är frustrerande

Det kan vara lite jobbiga men om man verkligen inte gillar dem så finns lite alternativ att göra de lite mindre jobbiga.

Skrivet av vbgbasse:

Underbar recension 🙂

Tack


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Geeks Gaming

hade lagt 100 timmar i detta fram till senaste stora patchen(köptes juni 2022, men legat orört länge) och nu lagt 70 timmar till. Det är helt klart ett bra spel men bara värt 3,5-4 för mig. fastnar lite på att det blir för jobbigt att bygga efter ett tag, i Factorio är det så lätt att bygga en bus som bara löser allt åt en. Men här blir det så svårt. I början handlar allt om lastbilar och senare handlar allt om band och lastbilar blir mest jobbiga att lösa access till.

Bästa beskrivningen på spelet är Factorio i 3D. Då man faktiskt gräver ut 3D hål och behöver fundera så att väggar inte rasar in och att det finns en väg ner för lastbilar.

Största nackdelen för mig är att det enda som driver mig framåt med spelet är att jag vill låsa upp ny teknik, det ger dock väldigt lite när man väl gör det. Visst man kan säga att jag har spelat det för intensivt, men har också lagt över 1000 timmar på Factorio. Men Factorio är ett 6/5 spel för mig, absolut topp 3 någonsin gjorts.
Min nackdel med spelet är kanske att det inte finns något hot mot ens existens i spelet, inget som jagar en framåt, ut man bara lunkar på i den takt man vill. Mekaniken för att gräva är också ganska trubbig, om man tex skulle vilja gräva ner sina rör istället för att dra de högt så är detta väldigt komplext att lösa i praktiken. Är också svårt att lösa höjdskillnader mellan dina områden och även om man kanske kan gräva ut det så är det väldigt tungt att göra i praktiken.

De har nyligen släppt custom kartor och har moddar på gång, så kanske blir roligare i framtiden, men känner inte att grunden till spelet är tillräckligt bra. Spelar ofta sandbox spel annars så har inget problem med det, men att inte ha någon inbyggd fara utöver ekonomi/resurser är lite tunt.

Geeks Gaming
Skrivet av Hipshot:

Det enda industrin som behövs.

https://i.ibb.co/RjzHsdw/bild.png

Caesar 3 var mitt första spel i denna stil, är fortfarande ett av de bästa. Kanske är för att det blir så sjukt svårt i senare nivåer....

1
Skriv svar