Xbox-försäljningen dök 31 % årets första kvartal

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det tror jag precis vad nästa xbox blir.
En Win11 PC-burk med "xbox game mode".

Ja. Det ser mer och mer ut som att nästa Xbox blir en (bärbar) PC med Xbox-märkning.

Medlem
Skrivet av ulphen:

Jag kan tycka att Xbox är rätt dåliga på att marknadsföra sig till den stora massan. T ex har jag själv förutom en XSX hemma även en switch som det var tänkt att barnen skulle spela på. Men tack vare att det kommer flera barnspel i månaden på GP så står switchen nu mest och samlar damm. Upplever dock att de flesta barnfamiljer inte har en aning om hur bra deal en XSS och GP hade varit för dem.

Precis.

Här hemma har också barnen tillgång till XSS med GP och Switch. I 9 fall av 10 väljer de XSS. (Att de numera närapå uteslutande kör Fortnite, Roblox eller Minecraft är en annan historia.)

Har även (en något äldre) PC, PS5 och XSX. Ångrar inget av dessa inköp, men hade det varit något jag lätt klarat mig utan är det absolut PS5an.

Medlem

Microsoft borde gå tillbaka vad som gjorde Xbox 360 så populärt. Bra spel och mycket multiplayer i framförallt Halo.
Idag har ju 343 förstört hela Halo.

Vart är FABLE? Teasern kom för flera år sedan.
Gears of War?

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Hoppas alla spelen blir lika bra som ditt favoritspel Redfall.

RedFall är nu hyfsat bra. Hade det varit så här när det släpptes skulle PlayStation 5 ägarna också viljat ha det på PlayStation 5.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

RedFall är nu hyfsat bra. Hade det varit så här när det släpptes skulle PlayStation 5 ägarna också viljat ha det på PlayStation 5.

Som Playstation 5-ägare tackar jag nej till det

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det måste komma spel som är minst lika bra, gärna bättre, än PS5-spelen till Xbox, annars finns liksom ingen anledning att välja den.

Jo då, dolby vision och dolby atmos för att nämna de största anledningarna.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Jo då, dolby vision och dolby atmos för att nämna de största anledningarna.

Både Xbox och Playstation har Dolby Vision och Dolby Atmos.

Medlem
Skrivet av Thane:

Både Xbox och Playstation har Dolby Vision och Dolby Atmos.

Nej playstation har inte dolby vision, bara ”hdr10-konvertering”. Och playstation har bara ”Tempest 3D AudioTech” som är kompatibelt med dolby atmos, men det är fortfarande bara Tempest 3D AudioTech med en fin atmos logga.

Källa på att dolby vision inte finns:

https://games.dolby.com/vision/

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det tror jag precis vad nästa xbox blir.
En Win11 PC-burk med "xbox game mode".

Det enda som skulle få mig att köpa en xbox. Äger ingen pc idag och inte gjort senaste tio åren. Så en konsol där man kan switcha över till windows låter lockande.

Xbox switch X


signatur

Rastaration @ PSN & Twitch

Medlem

Hade dom värnat mer om sina kunder efter xbox 360 och ps3 eran så hade det nog gått bättre för dom.
Dom glömde helt bort sina trogna spelälskande kunder och tog oss för givet när dom satsade mindre på prestanda och först hade så att kinect och internet måste vara aktivt för att spela alla spel.

Sony hade redan lagt grunden för sitt arbete, medans ps3 hade sämre grafik så har jag aldrig hört talas om en ps3 som gått sönder av sig självt medans min familj gick igenom 3 xbox 360.

Ps4:an var spelinriktad med bra prestanda och grafik olikt xbox one som dom gjorde mer till en media box och därmed tycker jag kändes som ett svek mot deras loyala spelande kunder som vann dom xbox 360 erans konsolkrig.

Ovanpå det så är sonys exlusives starka och har bara blivit bättre sen ps4 eran startade.

Arrogans och ignorans har förlorat microsoft 2 konsolkrig nu.

Medlem

Well, Xbox har sämre exklusiva spel, sämre handkontroll och sämre OS än Playstation. Inte så märkligt att den säljer sämre. Om Microsoft vill vinna nästa konsolgeneration måste de ta vara på sina famla IP’n. Jag köper garanrerat nästa Xbox om jag får spela ett nytt Banjo-Kazooie, ett nytt Conker, en uppföljare till Kameo, en andlig uppföljare till Diddy Kong Racing och ett nytt Fable.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Var är "Jontebula" någonstans, speciellt när det kommer viktiga nyheter om xbox ? Hans analyser om xbox var komiska. Han har försvunnit som en fis i luften

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Vi ser inte alls liknande tapp för PS5. Xbox har helt tappat Europa, där de får stryk av PS5 med 10:1 på många marknader, och samtidigt får de storstryk även på sin primära ,marknad, den nordamerikanska. Det är inte bara att skjutsa ut en ny konsol då och hoppas att allt är glömt och att kunderna ska strömma till. Från var ska de komma? Konsolen säljer inte. Spelen säljer dåligt. Game Pass växer inte längre. Hela affärsmodellen är i gungning.

Xbox är i ett väldigt besvärligt läge.

Här är du verkligen inne på något intressant. Många xbox-ägare verkar leva i tron om att den sålt drygt 50 procent av PS5 totalt, (som nån såkallad analytiker nångång hävdade)vilket ändå skulle vara ganska hyfsat.
Men det är ju inte sant. Det finns en andledning till att MS inte redovisar sina siffror. Vi vet att den som alltid är helt obetydlig i hela Sydost-asien, och som du säger också i alla betyfelsefulla länder i Europa som Frankrike och Tyskland. I Spanien vet vi att den har runt 10 procent sv PS5 försäljning och också långt under Switch. Var skulle dessa marknadsandelar komma ifrån? Jag vill hävda med bestämdhet att den omöjligt kan ha mer än 20-25 procent så hög försäljning som PS5 och det tänker jag hävda till nån ger rimliga argument till motsatsen.
Sålda enheter spelar roll, både för microsoft och konkurenterna och Gamepass är verkligen inte lösningen.

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Nej playstation har inte dolby vision, bara ”hdr10-konvertering”. Och playstation har bara ”Tempest 3D AudioTech” som är kompatibelt med dolby atmos, men det är fortfarande bara Tempest 3D AudioTech med en fin atmos logga.

Källa på att dolby vision inte finns:
https://i.postimg.cc/PJGtLdW9/IMG-2807.png

https://games.dolby.com/vision/

Hade input lagg på series x och förstod inte riktigt varför. Stängde då av Dolby Vision och nu funkar allt klockrent. Likaså om jag stoppade in headset I kontrollen var ljudet hackit och sprakade konstant. Ändrade inställningen på series x till hdr10 och nu upplever jag inga som helst problem.
Efter detta kommer jag aldrig att köra med Dolby Vision igen. Gjorde bara min upplevelse till det sämre. Kan inte rekommendera att man kör med den inställningen på.

Har testat flera skärmar och tv apparater där samma problem uppstår. Kan vara något fel på min konsol, men då de andra alternativen fungerar så tror jag inte det.

Medlem
Skrivet av submariner:

Var är "Jontebula" någonstans, speciellt när det kommer viktiga nyheter om xbox ? Hans analyser om xbox var komiska. Han har försvunnit som en fis i luften

Han blev nog permanent avstängd. Vill du ta del av hans "analyser" och få ett gott skratt, så finns han på GR.

Medlem
Skrivet av krille1986:

Hade input lagg på series x och förstod inte riktigt varför. Stängde då av Dolby Vision och nu funkar allt klockrent. Likaså om jag stoppade in headset I kontrollen var ljudet hackit och sprakade konstant. Ändrade inställningen på series x till hdr10 och nu upplever jag inga som helst problem.
Efter detta kommer jag aldrig att köra med Dolby Vision igen. Gjorde bara min upplevelse till det sämre. Kan inte rekommendera att man kör med den inställningen på.

Har testat flera skärmar och tv apparater där samma problem uppstår. Kan vara något fel på min konsol, men då de andra alternativen fungerar så tror jag inte det.

Jag har inte detta problem.

Har de tv du testat stöd för dolby vision?
https://www.dolby.com/experience/tvs/

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Det måste komma spel som är minst lika bra, gärna bättre, än PS5-spelen till Xbox, annars finns liksom ingen anledning att välja den.

Ps5 funkar inte i min tvbänk, anledning att xboxen fungerar bättre för mig…är verkligen helt ärlig. Nu kanske de gjort en mindre variant men när den kom var den grotesk och är man väl inkörd i xbox så varför ska man byta? Vet inga spel jag missar på playstation.
Tycker dock spelbranschen behöver fixa spelen, som tagits upp i andra trådar, för att göra de roligt att spela igen.

Medlem

Jag bryr mig bara om att kunna spela Sea of Thieves på PS5. Nothing else matters! Är lyrisk och har spelat så mycket att hälsan fått lida lite....

Medlem

Jag undrar hur många som har gått över till pc:spelande.
Nu kan det ju vara så att folk väntar på nästa generation xbox ock det är därför försäljningen rasar .


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av nmbrg:

Jag har inte detta problem.

Har de tv du testat stöd för dolby vision?
https://www.dolby.com/experience/tvs/

Ja, det har jag. Då är det kanske något med konsollen. Men är tveksam till det.
Det finns videos där man mäter hur uppdateringsfrekvensen är och den ligger på 12-14 latency när Dolby Vision är på det vill säga.

Här är en video på där de ändå tar upp fördröjningen: https://youtu.be/OjbRT35dKyo?si=8U5vb2n3YDrM4PfP
Blev fel video visst men även den tar upp fördröjningen, här testar en person för att se hur mycket fördröjning det handlar om. Den är liten men finns ändå där: https://youtu.be/-mja9EVBTU0?si=KOHOo0M5fh0TnVK-

Om du tycker att det fungerar bra så är det ju självfallet bra för din del. Men jag tycker inte att det fungerar för egen del.

En grej jag tycker är märklig om det nu skulle vara något fel på min tv, som står med på dolbys hemsida och har Dolby Vision, är ändå att headsetet sprakar. Det känns ändå skumt på något vis. Det borde det väl inte göra om allt nu fungerar som det ska? Byter jag från Dolby Vision så är ljudet jättebra.

Medlem
Skrivet av krille1986:

Hade input lagg på series x och förstod inte riktigt varför. Stängde då av Dolby Vision och nu funkar allt klockrent. Likaså om jag stoppade in headset I kontrollen var ljudet hackit och sprakade konstant. Ändrade inställningen på series x till hdr10 och nu upplever jag inga som helst problem.
Efter detta kommer jag aldrig att köra med Dolby Vision igen. Gjorde bara min upplevelse till det sämre. Kan inte rekommendera att man kör med den inställningen på.

Har testat flera skärmar och tv apparater där samma problem uppstår. Kan vara något fel på min konsol, men då de andra alternativen fungerar så tror jag inte det.

Ett problem jag hade med dolby vision påslaget, var att allt såg så "utvattnat" ut i alla spel jag testade. Minns att jag testade Forza Horizon som såg så snyggt ut på bilderna/videor, och blev sjukt besviken på färgskalan. Allt såg så blekt och dystert ut, stängde av dolby vision, satte på HDR10 istället, skillnaden var som dag och natt.

xcr
Medlem
Skrivet av SkeletronFace:

Sony hade redan lagt grunden för sitt arbete, medans ps3 hade sämre grafik så har jag aldrig hört talas om en ps3 som gått sönder av sig självt medans min familj gick igenom 3 xbox 360.

Ps3 hade en hel del YLOD, ett inte helt okänt fenomen.

ZF
Medlem
Skrivet av xcr:

Ps3 hade en hel del YLOD, ett inte helt okänt fenomen.

Nä, få fel på en känd produkt är såklart helt okända för alltid.

Men det var tydligen bara för Xbox det var känt redan innan de tillverkade den.

Men i ivern att snubbla först över startlinjen så blev det som det blev för Xboxen.

Misstänker att PS3 blev lite lidande av motsatsen. Alltså att de kom på sent att maskinen behövde mer kraft. Och blev både försenad och varmare än vad som antagligen ursprungligen var tanken.

12
Skriv svar