The Thaumaturge

Robot
The Thaumaturge

Gänget som ska ge oss The Witcher-remaken visar sin enorma rollspelstalang.

#fools-theory, #the-thaumaturge


Verkar intressant! Men spelet behöver verkligen ett bättre namn, The Thaumrthrighh gör det inte enklare för ett mindre spel som detta att stå ut.

Medlem

Trevligt, det hamnar definitivt på wishlistan.

Hade också en god föraning om detta. Vad trevligt att det är bra! Nu får jag vänta snällt på xbox-versionen bara

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Verkar intressant! Men spelet behöver verkligen ett bättre namn, The Thaumrthrighh gör det inte enklare för ett mindre spel som detta att stå ut.

Tycker själv namnet är riktigt bra. Thaumaturgy är ju magi trots allt.


signatur

I drank what?

Ambassadör
Xbox

Ooh det här verkar ju riktigt bra. Låter riktigt intressant, särskilt att dyka ner i "nya" miljöer.

Kan man spela på polska med engelsk text?


signatur

Jump in.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Sebastian Lind:

Verkar intressant! Men spelet behöver verkligen ett bättre namn, The Thaumrthrighh gör det inte enklare för ett mindre spel som detta att stå ut.

Haha, verkar vara många svenskar om inte annat som har problem med det. Själv tycker jag inte det är några konstigheter.

Värre då med onödigt långa titlar eller hittepå-namn med egna termer (The Dungeon of Naheulbeuk: The Amulet of Chaos är ett skräckexempel).

Skrivet av Mortaigne:

Ooh det här verkar ju riktigt bra. Låter riktigt intressant, särskilt att dyka ner i "nya" miljöer.

Kan man spela på polska med engelsk text?

Tyvärr inte. Jag försökte hitta något sådant när jag spelade, men det är engelska som gäller.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Mikael Berg:

Tyvärr inte. Jag försökte hitta något sådant när jag spelade, men det är engelska som gäller.

.
Typiskt. Det gör ju mycket för stämningen, försöker alltid ha ett språk som passar till settingen om det är relevant. AC Unity och A Plague Tale på franska, Yakuza på japanska t.ex.

Det är ju lite underligt när "Stanislavskij Pudonowski" år 1905 i Warzawa går runt o bräker på engelska...

Aja, det kanske kommer senare.


signatur

Jump in.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Mortaigne:

.
Typiskt. Det gör ju mycket för stämningen, försöker alltid ha ett språk som passar till settingen om det är relevant. AC Unity och A Plague Tale på franska, Yakuza på japanska t.ex.

Det är ju lite underligt när "Stanislavskij Pudonowski" år 1905 i Warzawa går runt o bräker på engelska...

Aja, det kanske kommer senare.

Det är inget jag själv lägger någon större vikt vid. Jag brukar väl tänka att de i spel/film "egentligen" pratar originalspråket men man får höra det på engelska. När rollprestationerna är så sviktande som de ofta är här och man blandar dialekter hejvilt så byter jag dock gärna språk om möjligt!

Medlem

"Vidare är detektivarbetet man sysslar med väldigt banalt rent spelmekaniskt – aktivera ditt sjätte sinne (like witcher-sense eller Batmans grej i Arkham-spelen) och hitta upplysta föremål. Klicka därefter tills du hittat tillräckligt många. " (hur kan man göra så tafflig speldesign? Helt outgrundligt. Tack för varningen om att Alan Wake 2 förolämpar spelaren på samma sätt förresten)

"jag hade tröttnat på de (oftast ganska enkla) striderna"

Jäkligt häftigt och en stor eloge för att FZ recenserar ett så pass nischat spel, men nej, jag får inget intryck av att det är bra, tyvärr.

Fantastiskt med en setting i 1905 års Polen men gameplay är ju enligt recensionen svagt, och visuellt ser ju spelet rent av oskönt ut med deppiga miljöer och urvattnade färger.


signatur

Memento Mori

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Mikael Berg:

Det är inget jag själv lägger någon större vikt vid. Jag brukar väl tänka att de i spel/film "egentligen" pratar originalspråket men man får höra det på engelska. När rollprestationerna är så sviktande som de ofta är här och man blandar dialekter hejvilt så byter jag dock gärna språk om möjligt!

Ja, alltså man är ju van vid det så det går ju bra. Men det är ändå bättre om det finns ett mer relevant språk tycker jag. Samma i tv/film, där uppskattar jag mycket hur det allt mer blandas in språk som passar. Finns inget värre än t.ex tyskar som pratar engelska med brytning i WW2-filmer t.ex haha.


signatur

Jump in.

Medlem

Tack för recensionen! Jag spelade demot under någon next fest förra året och blev positivt överraskad. Tycker det går att jämföra med nyligen släppta Banishers: Ghosts of New Eden på så vis att båda är titlar som gör mycket med en småskalig budget. Nu är mars sprängfyllt med intressanta titlar och jag har inte ens hunnit börja på Pacific Drive ännu, så detta får nog vänta lite till. Men ett köp blir det absolut.

Medlem

Köper. Lägger i backloggen. Ses om några år.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

"Vidare är detektivarbetet man sysslar med väldigt banalt rent spelmekaniskt – aktivera ditt sjätte sinne (like witcher-sense eller Batmans grej i Arkham-spelen) och hitta upplysta föremål. Klicka därefter tills du hittat tillräckligt många. " (hur kan man göra så tafflig speldesign? Helt outgrundligt. Tack för varningen om att Alan Wake 2 förolämpar spelaren på samma sätt förresten)

"jag hade tröttnat på de (oftast ganska enkla) striderna"

Jäkligt häftigt och en stor eloge för att FZ recenserar ett så pass nischat spel, men nej, jag får inget intryck av att det är bra, tyvärr.

Fantastiskt med en setting i 1905 års Polen men gameplay är ju enligt recensionen svagt, och visuellt ser ju spelet rent av oskönt ut med deppiga miljöer och urvattnade färger.

Ja det är helt ofattbart att utvecklare fortsätter köra på så korkade spelfunktioner. Spelet hade varit oehört mycket bättre om man inte sprang runt och klickade på höger musknapp för att använda sin "perception". Detta måste man göra hela tiden då nya saker att upptäcka dyker upp på samma ställe som man sprungit på tidigare.

Helt ofattbart korkat

Skrivet av Sebastian Lind:

Verkar intressant! Men spelet behöver verkligen ett bättre namn, The Thaumrthrighh gör det inte enklare för ett mindre spel som detta att stå ut.

Du skrev fel, du menar "Teh Trumarteghee" . . . Hur enkelt som helst att komma ihåg


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Har spelat det i 2h och kan tyvärr inte ge det mer än 2/5. Spelet har en härlig "setting" i början av 1900 talet, men tyvärr så förstör ett uselt stridssystem samt att jag tycker de borde kollat på de gamla sherlock holmes spelen om de ville lyckats med sitt "detektivandet".
I det här spelet så löser brottet om du har hittar all information, du behöver inte dra någon slutsats.. Jag kanske avslutade mitt spelande för tidigt men efter besvikelsen med Banisher så har jag inte mer ork

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Du skrev fel, du menar "Teh Trumarteghee" . . . Hur enkelt som helst att komma ihåg

Attans, visste att det inte kändes helt rätt. Kul att se dig, Walter

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

.
Typiskt. Det gör ju mycket för stämningen, försöker alltid ha ett språk som passar till settingen om det är relevant. AC Unity och A Plague Tale på franska, Yakuza på japanska t.ex.

Det är ju lite underligt när "Stanislavskij Pudonowski" år 1905 i Warzawa går runt o bräker på engelska...

Aja, det kanske kommer senare.

Ja det är inte fel. Metro-spelen t.ex. är mycket bättre med ryska rösterna.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Skrivet av Sebastian Lind:

Attans, visste att det inte kändes helt rätt. Kul att se dig, Walter

Detsamma Njuter av dina recensioner, mer av sånt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Detsamma Njuter av dina recensioner, mer av sånt.

<3 mer kommer kanske, nångång!

Har jag helt missat det, eller bloggar du inget längre?

Medlem

Jag är mycket positivt överraskad. Gillar det verkligen, settingen är helt spot on, fantastisk atmosfär. Det är såpass bra att jag inte stör mig på striderna eller en något begränsad detektivdel. Det är ett nöje att följa alla sidouppdrag, tycker det mesta görs bra ändå.

Jag tycker också att röstskådespelandet är fantastiskt välgjort. Det är äkta polska röster som har en så där härlig nyans av brytning på engelska medans alla namn uttalas helt korrekt. Tycker det passar i settingen något otrolig, förhöjer atmosfären.

1
Skriv svar