Tips på mobilspel! (strategi/management)

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ja, det kommer du gilla! Skulle rekommendera Beastie bay och Grand prix story också

Topp, jag ska kolla in


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Några spel som jag gillar MEN inte prövat mobilversionen av, de borde också falla dig i smaken tror jag:
Xcom - Enemy Within. Rome, Medieval, och Shogun Total War. Sid Meier’s Railroads. Terraforming Mars. Mini Metro. Forager. Och till sist Punch Club.

Men kan rekommendera en Steam Deck eller Nintendo Switch (eller avvakta till Switch 2?). Om det är handhållet du lirar mest ändå så kommer den snart vara värd sina pengar

Många av de där verkar inte finnas på Android, eller bara för äldre versioner tyvärr... Men Mini Metro har jag spelat en del, ganska trevligt i kortare stunder.

Jag har en Switch OLED som jag spelat en hel del på, men vill i nuläget ha något "enklare" (som för den delen inte behöver vara "dumt") som går fort att slänga fram. Men jag förstår din poäng, absolut


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Iron marines, typ rts till mobil. Faktiskt väldigt underhållande. Kingdom rush-spelen från samma utvecklare är oxå riktigt bra


signatur

Cause i need to watch things die

Skrivet av BlackBozze:

Jag har sneglat på deras Game Dev Story, eftersom jag verkligen gillade Game Dev Tycoon. Får nog slå till på det!
Någon av er som testat just det?

Game Dev Story var all the rage ca 2010, typ. Jag älskade det, då. Det är dock inte lika djupt som GDT (inte för att det är superavancerat heller, förvisso) och kan bli lite repetitivt i längden... Men, kul! Flera av Kairosofts nyare spel är bättre dock. Fotbollsspelet, Grand Prix Story och kryssningsspelet är nog roligare. Men de har ju högvis med spel, jag har testat långtifrån alla.

Medlem
Skrivet av Kolsvart:

Iron marines, typ rts till mobil. Faktiskt väldigt underhållande. Kingdom rush-spelen från samma utvecklare är oxå riktigt bra

Iron Marines har nog svischat förbi i flödet förut, känner igen det. Det ser lite trevligt ut, jag är bara orolig att det blir lite stressigt för en utbränd pappahjärna?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Game Dev Story var all the rage ca 2010, typ. Jag älskade det, då. Det är dock inte lika djupt som GDT (inte för att det är superavancerat heller, förvisso) och kan bli lite repetitivt i längden... Men, kul! Flera av Kairosofts nyare spel är bättre dock. Fotbollsspelet, Grand Prix Story och kryssningsspelet är nog roligare. Men de har ju högvis med spel, jag har testat långtifrån alla.

Oj, en raritet alltså. Jag har väl hoppat på trenden med mobilspel lite sent
Det blir att testa det först, då det temat initialt tilltalar mig lite mer än de två andra. Men de kan nog bli intressanta sen om jag får blodad tand på Kairosoft. Tack för tipsen!


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av BlackBozze:

Iron Marines har nog svischat förbi i flödet förut, känner igen det. Det ser lite trevligt ut, jag är bara orolig att det blir lite stressigt för en utbränd pappahjärna?

Haha jag förstår dig men jag tror att det är lugnt 😁


signatur

Cause i need to watch things die

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Allt av Kairosoft.

Just ja, de här spelen! Körde Game Dev Story och nåt annat (ev nåt med F1?) för länge sen, blev sugen på att testa nåt av deras igen. Men de har ju släppt 40 000 spel, är det något speciellt du rekommenderar? Eller är de likadana i upplägg men med olika teman bara?

Skrivet av Stinto:

Just ja, de här spelen! Körde Game Dev Story och nåt annat (ev nåt med F1?) för länge sen, blev sugen på att testa nåt av deras igen. Men de har ju släppt 40 000 spel, är det något speciellt du rekommenderar? Eller är de likadana i upplägg men med olika teman bara?

Alltså de har ju ett par olika formulas de gör olika teman kring. Det finns kanske 3-4 "unika" formulas som majoriteten av alla Kairosoft-spel bygger på. När man spelat ett antal av deras spel så märker man snabbt att en del är väldigt lika, om än med andra teman. Jag har spelat långtifrån alla, men Boxing Gym Story var kul. Grand Prix Story, fotbollsspelet, World Cruise Story var riktigt roliga. Har även hört mycket gott om Pocket Academy och Pyraplex.

Är lite sugen på att testa anime- och manga-spelen de gjort. Vilka man gillar mest beror nog mest på vilka teman som tilltalar en mest!

Tror inte det finns något Kairosoft-spel som är dåligt, förutom kanske Kairobotica. Det var jääääkligt segt i längden. Sushi-spelet var inte heller min favorit, men berodde nog mest på att jag hade så dåliga förkunskaper kring sushi och att jag inte fattade intuitivt vilka ingredienser osv som är bra, hah.

Medlem

Neuroshima Hex är ett roligt brädspel som finns som app. Man placerar ut hexagonbrickor på en spelplan och tävlar mot en motståndare, lite som schack. Det kanske inte riktigt är vad du söker efter, men roligt är det. Temat är sci-fi/postapokalyps.

Medlem

Dicey Dungeons, om du gillar Slay the Spire. Simplare, men fortfarande utmanande och beroendeframkallande. Det är ett roguelike där du typ rullar tärningar och väljer mellan olika tärning som har olika spelstilar.

Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Neuroshima Hex är ett roligt brädspel som finns som app. Man placerar ut hexagonbrickor på en spelplan och tävlar mot en motståndare, lite som schack. Det kanske inte riktigt är vad du söker efter, men roligt är det. Temat är sci-fi/postapokalyps.

Ja, bra tips. Det har jag dock spelat väldigt mycket, även brädspelet. Ett tips till alla som inte testat!


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av arelion:

Dicey Dungeons, om du gillar Slay the Spire. Simplare, men fortfarande utmanande och beroendeframkallande. Det är ett roguelike där du typ rullar tärningar och väljer mellan olika tärning som har olika spelstilar.

Tack för tips. Det har jag spelat en del men inte så långt. Borde kanske ge det en chans till, verkar ganska välgjort ändå. Det är väl temat som inte riktigt tilltalar mig personligen, men det är ju lite av en vanesak.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

You Must Build a Boat är ett kul pussel/RPG!

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

You Must Build a Boat är ett kul pussel/RPG!

Tyckte att jag kände igen pusseldelen, nästan identisk med spelet 10000000: The Dungeon Crawling Matching Game som jag spelat en del till PC. Och det var ju samma utvecklare så klart
Ser lite tokroligt ut.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av Stinto:

Jag vet inte riktigt om det passar in som strategi/management men tipsar om spelet Teeny Tiny Town. Jag kör det på iPhone men finns garanterat till Android. Låt dig inte luras av det barnsliga namnet, det är ett riktigt bra pussel/strategispel. Enkelt att börja spela, väldigt svårt att bemästra. Man får typ 300 drag gratis per dag, sen får man antingen pröjsa eller se en reklamsnutt för 300 nya drag, gissar att man kan låsa upp obegränsade drag för en kostnad.

Jag har kört det en del nu, riktigt trevligt! Välgjort, stilrent, smart. Jag betalade 44 kr engångssumma för att få oändligt med drag och upplåsta kartor, det är det värt. Tack för tips!


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Kingdom Two Crowns är riktigt fint.

12
Skriv svar