Take-Two kapar 5 % av personalstyrkan och lägger ner projekt

Robot
Take-Two kapar 5 % av personalstyrkan och lägger ner projekt

Nästan 600 personer förlorar jobben.

#Take-two


Medlem

2024 måste gå till året då nedskärningar och nedläggningar kom som mest.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem

Alltså vad är det som händer i spelvärlden? Tycker man hör om nedskärning i princip dagligen.


signatur
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Nedskärningarna i spelbranschen tycks aldrig ta slut

Som du säger

It's not a lake, it's an ocean

Det känns som att det ligger en del psykologi i detta ibland. Som om flera bolag förbereder sig för sämre tider genom att säga upp folk preventivt.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Det handlar mer om att alla spel/it/tech bolag har för mycket folk och inte att det är någon form av kris. Bara kolla på google, facebook o microsoft. Dom har 100.000 tals anställda världen över där var och varannan sitter o pillar navelludd istället för att verkligen göra något produktivt.

Medlem

Ja, för Take-Two har det säkert jätte knapert.

Medlem

Jag jobbar visserligen inte inom spelindustrin, men inom tech industrin, och det har varit guldruschens glada dagar i över 10 år. Med en sån lång period med låg (eller ingen) ränta har gjort det gratis att låna pengar, och alla bolag kastar pengar på diverse projekt. Sedan 2014-2015 har jag fått flera jobbföfrågningar i veckan från rekryterare, och ofta letar de med sånt stort ljus och lykta att de inte ens kollar vad man kan programmera. På mitt förra jobb letade vi efter en Androidutvecklare i nästan 2 år innan någon internt fick hoppa in och lära sig Android.

Hur är läget nu? Katastrof. Senaste 1.5 - 2 åren sitter utvecklare med 10-15 års erfarenhet på bänken. Samma personer som tvingades markera sina LinkedIn-profiler med [NOT LOOKING FOR WORK] får inte ens svar på 9 av 10 jobbansökningar. De med mindre än 8 års erfarenhet har oerhört små chanser att få jobb alls.

Det som händer i spelvärlden har hänt/händer över hela tech-sektorn, nu när det är svindyrt att låna pengar så måste man hålla mer i pengarna och då ryker massor med tjänster. I min bransch har det främst varit mellanchefer, managers, och liknande som ryker, men även konsulterna har blivit mos. I spelbranschen verkar det dock vara betydligt mer blandat bland kompetenser som får gå.

Tråkigt.

Medlem

Bra. Det finns tillräckligt med bra spel där ute. Bättre om folk jobbar med annat.

Medlem
Skrivet av robbis:

Det handlar mer om att alla spel/it/tech bolag har för mycket folk och inte att det är någon form av kris. Bara kolla på google, facebook o microsoft. Dom har 100.000 tals anställda världen över där var och varannan sitter o pillar navelludd istället för att verkligen göra något produktivt.

Då kan man ju förvänta sig att de som får kicken gjorde exakt samma sak, satt och gjorde inget, naveludd...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Riktigt tråkigt. Hoppas det löser sig snart. Vill ju inte att spelindustrin ska dö ut helt.

Medlem

Som vanligt är det arbetarna som får ta skiten.

Skrivet av GustavA:

Riktigt tråkigt. Hoppas det löser sig snart. Vill ju inte att spelindustrin ska dö ut helt.

Det kommer den inte. Däremot kanske företagen inser att det inte är så smart att lägga alla äggen i samma korg och göra ett 500-miljonersspel utan istället kanske göra 10st 50-miljonersspel och bredda graderna lite.

Medlem

5% nästan 600 personer... dvs de har runt 11-12 anställda... inte konstigt spel är dyra


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av ClockWise:

Jag jobbar visserligen inte inom spelindustrin, men inom tech industrin, och det har varit guldruschens glada dagar i över 10 år. Med en sån lång period med låg (eller ingen) ränta har gjort det gratis att låna pengar, och alla bolag kastar pengar på diverse projekt. Sedan 2014-2015 har jag fått flera jobbföfrågningar i veckan från rekryterare, och ofta letar de med sånt stort ljus och lykta att de inte ens kollar vad man kan programmera. På mitt förra jobb letade vi efter en Androidutvecklare i nästan 2 år innan någon internt fick hoppa in och lära sig Android.

Hur är läget nu? Katastrof. Senaste 1.5 - 2 åren sitter utvecklare med 10-15 års erfarenhet på bänken. Samma personer som tvingades markera sina LinkedIn-profiler med [NOT LOOKING FOR WORK] får inte ens svar på 9 av 10 jobbansökningar. De med mindre än 8 års erfarenhet har oerhört små chanser att få jobb alls.

Det som händer i spelvärlden har hänt/händer över hela tech-sektorn, nu när det är svindyrt att låna pengar så måste man hålla mer i pengarna och då ryker massor med tjänster. I min bransch har det främst varit mellanchefer, managers, och liknande som ryker, men även konsulterna har blivit mos. I spelbranschen verkar det dock vara betydligt mer blandat bland kompetenser som får gå.

Tråkigt.

Fint att se ett mer nyanserat innlägg om ämnet än de sedvanliga med folk som är glada att andra mister sitt levebröd och ger uttryck för något djupt trauma kring folk som de anser inte drar sitt till stacken.

Måste erkänna att jag blir väldigt provocerad av vissa här på FZ. Har sistone sett flera gamla kollegor inom spelindustrin som är några av de mest hårdarbetande i industrin med enorm arbetsetik bli av med jobben, medan de yngre, billigare, utan större erfarenhet blir kvar, och här på FZ sitter Petter Betterwisser med sin undertryckta bitterhet och spyr skadeglädje.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fint att se ett mer nyanserat innlägg om ämnet än de sedvanliga med folk som är glada att andra mister sitt levebröd och ger uttryck för något djupt trauma kring folk som de anser inte drar sitt till stacken.

Måste erkänna att jag blir väldigt provocerad av vissa här på FZ. Har sistone sett flera gamla kollegor inom spelindustrin som är några av de mest hårdarbetande i industrin med enorm arbetsetik bli av med jobben, medan de yngre, billigare, utan större erfarenhet blir kvar, och här på FZ sitter Petter Betterwisser med sin undertryckta bitterhet och spyr skadeglädje.

Känner lite samma sak, framförallt att fokus ligger på spelindustrin (vilket inte är konstigt eftersom det är en spelsajt) men det låter som att detta bara sker inom spelindustrin, vilket absolut inte stämmer. Googlade upp en sajt som listar lite siffror:

Tech Layoffs 2023
January: 89 554
February: 40 021
March: 37 823
April: 20 014
May: 14 928
June: 10 958
July: 10 589
August: 9 545
September: 4 632
October: 7 331
November: 6 956
December: 7 159

Totalt: 262 735 människor från hela tech sectorn bara under 2023. Gaming är dock inkluderad här, men kikar man från vilka bolag så är det överlägset flest bolag som INTE är i gaming-sektorn.

Testade att filtrera på Stockholm, och bara där är det nästan 14 000 jobb sedan 2022 - inget inom gaming.

Länk: https://layoffs.fyi/

Daz
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fint att se ett mer nyanserat innlägg om ämnet än de sedvanliga med folk som är glada att andra mister sitt levebröd och ger uttryck för något djupt trauma kring folk som de anser inte drar sitt till stacken.

Måste erkänna att jag blir väldigt provocerad av vissa här på FZ. Har sistone sett flera gamla kollegor inom spelindustrin som är några av de mest hårdarbetande i industrin med enorm arbetsetik bli av med jobben, medan de yngre, billigare, utan större erfarenhet blir kvar, och här på FZ sitter Petter Betterwisser med sin undertryckta bitterhet och spyr skadeglädje.

Om individerna är hårt arbetande / effektiva, väldigt kunniga inom sitt yrke, och beredda att flytta på sig för en eventuell tjänst. Så har de inga problem att få ett nytt jobb om de är duktiga programmerare.

Om företag kickar sina bästa är det hål i huvudet och de företagen får skylla sig själva. De allra bästa programmerarna brukar säga upp sig själva istället för att de fått ett bättre jobberbjudande någon annanstans, eller startar eget om de har det drivet.

Medlem
Skrivet av Daz:

Om individerna är hårt arbetande / effektiva, väldigt kunniga inom sitt yrke, och beredda att flytta på sig för en eventuell tjänst. Så har de inga problem att få ett nytt jobb om de är duktiga programmerare.

Om företag kickar sina bästa är det hål i huvudet och de företagen får skylla sig själva. De allra bästa programmerarna brukar säga upp sig själva istället för att de fått ett bättre jobberbjudande någon annanstans, eller startar eget om de har det drivet.

Nja, enligt min erfarenhet så stämmer inte ditt påstående. Hur ska de som anställer veta detta? De har över 100 sökande i många fall, de träffar inte alla 100, och alla 100 får inte göra kodprov. De tittar inte ens på alla 100, de börjar i toppen av högen, och så fort de hittar någon som känns rimlig efter deras sökkriterier så slutar dem, varför gå igenom alla 100 när den 3:e i högen duger?

Har fd kollegor med 14 års erfarenhet i min bransch, som gått utan arbete i månader. Vissa har sökt över 100 jobb under en 2 månaders period, blivit kallad till intervju på mindre än 5. Hur ska man kunna visa sitt hårda arbete och skills inom programmering när man inte får chansen?

Det är inte heller bara att "starta eget". Jag har gjort exakt det där, och gick 5 månader utan uppdrag innan jag till slut landade ett via kontakter innan uppdraget åkte ut hos rekryterare. Majoriteten av jobb jag hittade och kunde söka själv hade hundratals sökande. Konsulter/egenföretagare har åkt på en totalslakt också, det finns så många duktiga att anställa att marknaden är översvämmad. Varför plocka in en konsult för 180k i månaden när du kan anställa en motsvarig till halva kostnaden?

Gen
Medlem
Skrivet av ClockWise:

Jag jobbar visserligen inte inom spelindustrin, men inom tech industrin, och det har varit guldruschens glada dagar i över 10 år. Med en sån lång period med låg (eller ingen) ränta har gjort det gratis att låna pengar, och alla bolag kastar pengar på diverse projekt. Sedan 2014-2015 har jag fått flera jobbföfrågningar i veckan från rekryterare, och ofta letar de med sånt stort ljus och lykta att de inte ens kollar vad man kan programmera. På mitt förra jobb letade vi efter en Androidutvecklare i nästan 2 år innan någon internt fick hoppa in och lära sig Android.

Hur är läget nu? Katastrof. Senaste 1.5 - 2 åren sitter utvecklare med 10-15 års erfarenhet på bänken. Samma personer som tvingades markera sina LinkedIn-profiler med [NOT LOOKING FOR WORK] får inte ens svar på 9 av 10 jobbansökningar. De med mindre än 8 års erfarenhet har oerhört små chanser att få jobb alls.

Det som händer i spelvärlden har hänt/händer över hela tech-sektorn, nu när det är svindyrt att låna pengar så måste man hålla mer i pengarna och då ryker massor med tjänster. I min bransch har det främst varit mellanchefer, managers, och liknande som ryker, men även konsulterna har blivit mos. I spelbranschen verkar det dock vara betydligt mer blandat bland kompetenser som får gå.

Tråkigt.

Inget ord om att aktieägare har extrema krav på utdelning samt att man stirrar blint på marginaler och att ha så mycket i kassan som det bara går? Känns som att man inte vågar satsa på något förutom projekt som garanterat ger högsta möjliga utdelning av typen Call of Duty del 54. Eller stämmer inte detta alls?

Medlem
Skrivet av Daz:

Om individerna är hårt arbetande / effektiva, väldigt kunniga inom sitt yrke, och beredda att flytta på sig för en eventuell tjänst. Så har de inga problem att få ett nytt jobb om de är duktiga programmerare.

Om företag kickar sina bästa är det hål i huvudet och de företagen får skylla sig själva. De allra bästa programmerarna brukar säga upp sig själva istället för att de fått ett bättre jobberbjudande någon annanstans, eller startar eget om de har det drivet.

Jodå, de flesta har funnit nya jobb, fast min frustration jag ventilerar är egentligen med hållningen hos och kommentarer från vissa när de läser om de som blir av med sina jobb. ”Bra”, liksom? Vad är det för jävla kommentar? Irriterar mig på det så innihelvete.

Medlem
Skrivet av Gen:

Inget ord om att aktieägare har extrema krav på utdelning samt att man stirrar blint på marginaler och att ha så mycket i kassan som det bara går? Känns som att man inte vågar satsa på något förutom projekt som garanterat ger högsta möjliga utdelning av typen Call of Duty del 54. Eller stämmer inte detta alls?

Jodå, det skulle jag helt hålla med om. Det är den underliggande anledningen till att alla får kicken, men det är inte unikt för spelbranschen. Aktieägarna har alltid haft extrema krav. Det aktieägarna inte fick i utdelning för 5 år sedan skulle de istället ha i tillväxt. Tillväxt är betydligt mer attraktivt när pengar är billigt, när det inte är det längre så vill man strypa kostnader utan att tappa för mycket i intjäningsförmåga, och det är det vi ser nu i en väldans massa branscher.

I den marknad vi har nu är det viktigare att strypa kostnader än att jaga tillväxt och vinster, helt enkelt.

Avstängd
Skrivet av robbis:

Det handlar mer om att alla spel/it/tech bolag har för mycket folk och inte att det är någon form av kris. Bara kolla på google, facebook o microsoft. Dom har 100.000 tals anställda världen över där var och varannan sitter o pillar navelludd istället för att verkligen göra något produktivt.

Yes. Så är det.

Kommer bli ännu värre nu med AI:ns intåg eftersom man kommer titta på hur man ska effektivisera organisationerna. Då kommer man upptäcka alla navelluddspetare och göra sig av med rubbet.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Fint att se ett mer nyanserat innlägg om ämnet än de sedvanliga med folk som är glada att andra mister sitt levebröd och ger uttryck för något djupt trauma kring folk som de anser inte drar sitt till stacken.

Måste erkänna att jag blir väldigt provocerad av vissa här på FZ. Har sistone sett flera gamla kollegor inom spelindustrin som är några av de mest hårdarbetande i industrin med enorm arbetsetik bli av med jobben, medan de yngre, billigare, utan större erfarenhet blir kvar, och här på FZ sitter Petter Betterwisser med sin undertryckta bitterhet och spyr skadeglädje.

Låter som att dessa herrar saknar spjutspets kompetens, jämte yngre? Vad kan det annars handla om?

Är det fel moralisk? Ja, så inuti helvete! Men logiskt.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Då kan man ju förvänta sig att de som får kicken gjorde exakt samma sak, satt och gjorde inget, naveludd...

Tyvärr så är det väl många supporttjänster och mellanchefer som fått gå. Inte dom högre, dom som verkligen sitter o pillar navelludd och räknar pengar. Och inte pöbeln nere på golvet för utan dom så fungerar inte företaget.

Har en vän som jobbar på Google i stockholm, hon vet inte ens riktigt vad hennes jobb går ut på, men en del är att berätta hur bra alla är på google och ge sina kolleger komplimanger. Dom sätter även betyg på sina kollegor som sedan spelar roll i lönesättningen.

1
Skriv svar