Kebabens död?

Releasehästryttare
Kebabens död?

Så i framtiden så kanske vi inte får äta kebaber som vi gör nu, Turkiet vill att deras kebab skall få skyddad status vilket inkluderar att man inte lägger sås i den!

Detta är från Svt.se nyhetsflöde:

Turkiet vill EU-skydda kebab – så ska den se ut

Den populära turkiska dönerkebaben kan få skyddad status. Om ansökan går igenom kan det innebära att kebaben blir annorlunda på restauranger runt om i Europa.

– Här i Turkiet är det otänkbart att äta dönerkebab med sås, säger Turkietkorrespondenten Tomas Thorén.

Likt italiensk napolitansk pizza, spansk serranoskinka, fransk champagne eller svensk Kalixlöjrom vill nu Turkiet att landets klassiska dönerkebab ska EU-skyddas.

En av anledningarna till att Turkiet vill EU-skydda kebaben kan vara ekonomiska intressen, enligt Thorén.

– Men man säger i ansökan att det framförallt handlar om att man vill värna om traditionen, för ofta kan man se att kebaben har förändrats på vägen till Europa.

Om förslaget går igenom den tre månader långa processen skulle det innebära att det kommer att finnas en EU-standard för vad som får kallas dönerkebab. Något som restauranger då måste leva upp till.

Så vad tror ni, kommer detta hemska bli verklighet?

Medlem

De ger fan i min kebab!!!


signatur

Halo kompis!

Medlem

Varför skulle det hindra en feån att ha sås på kebaben?
Vilket svammel det finns moserad vin från andra ställen än champagne.
Kalixlöjrom fiskas inte bara i kalix
Napoliansk pizza är sk "vit pizza" du får sätta vad du vill på den.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det enda som kommer hända isåfall är att kebaben vi äter får ett annat namn. Då är det inte längre dönerkebab och skyddas ej.

Precis som halloumi som görs i sverige heter grillost istället.

Medlem

Har aldrig sagt döner i hela mitt liv, man säger ju bara kebab eller vadå?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Har aldrig sagt döner i hela mitt liv, man säger ju bara kebab eller vadå?

"Ordet kebab betyder på turkiska kött i största allmänhet, medan döner anger att något roterar. I många länder menar man döner kebab då man säger endast kebab. I Grekland kallas döner kebaben gyros, medan den heter shawarma i arabländerna och i spansktalande länder där araberna spelat en betydande roll, såsom Spanien."


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Är väl bara specifika Döner kolgrillar det drabbar om ens det känns det som…

Om de nu inte får heta så kanske vi ser goda köttrullar i framtiden bara

Min familjs kebab konsumtion kan nog ensamma se till att den fortsätter serveras som den är

Medlem

Majoriteten av svenssonkebab görs på äckligt griskött ändå så det är ju bara att döpa om den till gyros och sälja som vanligt. Vore trevligt med lite regler kring vad som får kallas kebab så man lättare kan hitta riktig fårkebab.

Medlem

Bra, vedervärdig maträtt. Ät renskav istället som en vanlig människa.

KoP
Medlem

Och vem tänker kontrollera huruvida vi stänker lite sås på kebaben här i Sverige? 🙄 Låter orimligt att det skulle finnas kontrollanter som åker till Gurras Gatukök i Ockelby och kontrollerar detta.

Medlem

Så beställer man dönerkebab ska man få dönerkebab låter väl inte hemsk med tanke på att dönerkebab inte är jätte vanligt kontra svennekebaben som finns i överflöd i våra städer och småstäder?

Tror jag vet om en döner restaurang/kedja.

Samt är inte döner typ tyskt numera?

Edit: Geografiskt har jag mest snurrart runt mellan sthml och göteborg inte mer söder ut, kanske är vanligare med döner där?

Medlem

Som Jönköpingsbo låter detta inte bra alls.

Medlem
Skrivet av Sur Apan:

Så beställer man dönerkebab ska man få dönerkebab låter väl inte hemsk med tanke på att dönerkebab inte är jätte vanligt kontra svennekebaben som finns i överflöd i våra städer och småstäder?

Tror jag vet om en döner restaurang/kedja.

Samt är inte döner typ tyskt numera?

Edit: Geografiskt har jag mest snurrart runt mellan sthml och göteborg inte mer söder ut, kanske är vanligare med döner där?

Tänker samma sak. Har för mig att jag har sett ett ställe i Ullared som säljer dönerkebab men annars står det ju bara kebab.
Och tänker att Turkiet inte har så mycket att säga till om när det kommer till kebab i bröd, kebabtallrik eller kebabrulle.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Beertagne:

"Ordet kebab betyder på turkiska kött i största allmänhet, medan döner anger att något roterar. I många länder menar man döner kebab då man säger endast kebab. I Grekland kallas döner kebaben gyros, medan den heter shawarma i arabländerna och i spansktalande länder där araberna spelat en betydande roll, såsom Spanien."

Jag har aldrig fattat vad det är som roterar heller, jag har stått och kollat där ett tag, det är ju knappast ett helt djur som i Asterix liksom?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Som Jönköpingsbo låter detta inte bra alls.

I Jönkan är majoriteten gyros, inte döner. Möjligtvis nötkebaben som kan klassas som döner, men jönnekebaben är inte i riskzonen.

Edit: Eller snackar jag bara skit? Gyros kanske bara är ett annat namn på döner.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Med "kebabkött" menas väll ihoppressade slamsor, på "finare" restauranger skärs de väl ner från en snurrande köttklump.
Vad är det Turkiet menar att de har ensamrätt på? "Döner kebab" som namn? Ja, varsågod. Det är inte som att kebab är en turkisk uppfinning, det fanns väl i Persien innan.

Svenska "skav"-alternativen från ren eller älg är visserligen mycket godare och nyttigare, men också rejält mycket dyrare. På en restaurang där största delen av maträttens pris inte utgörs av råvaror kan det dock vara förhållandevis billigt med renskav. Borde inte kosta mer än kanske 30-40kr i köttråvara till en pizza, om man använder renskav.

Medlem

Snacka om att göra en höna av en fjäder. Det är själva namnet "döner-kebab" som skyddas. Precis som att champagne måste komma från det franska distriktet. Det innebär INTE att man inte kommer få sälja liknande maträtter. Den får bara inte kallas för Döner-kebab:

"Om förslaget går igenom den tre månader långa processen skulle det innebära att det kommer att finnas en EU-standard för vad som får kallas dönerkebab. Något som restauranger då måste leva upp till."

Källa:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/turkiet-vill-eu-skydda-keb...

Medlem

Hahaha, detta är det löjligaste jag läst på länge.
Tänk att på allvar tro att det skulle få någon som helst påverkan. Nä, får bli extra mycket sås till min dönerkebabsallad imorgon 😁

Medlem

Det är väldigt sällan jag ser just döner kebab i Sverige. Om det går igenom kanske några få ställen tar bart epitetet döner. Allt kommer i vara som vanligt i övrigt. Kebab finns i hela mellanöstern och numera typ hela världen. Bara massa drama för ingenting det här.

Medlem

Vi lät folk bränna koraner och Turkiet visste sen precis hur de skulle hämnas.

Medlem

känner väl sponant att det blir väldigt liten impact här i sverige. hur många ställen har vi som servrerar Dönerkebab? där jag bor finns det noll ställen, däremot sex som serverar Kebab.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Sarato:

Snacka om att göra en höna av en fjäder. Det är själva namnet "döner-kebab" som skyddas. Precis som att champagne måste komma från det franska distriktet. Det innebär INTE att man inte kommer få sälja liknande maträtter. Den får bara inte kallas för Döner-kebab:

"Om förslaget går igenom den tre månader långa processen skulle det innebära att det kommer att finnas en EU-standard för vad som får kallas dönerkebab. Något som restauranger då måste leva upp till."

Källa:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/turkiet-vill-eu-skydda-keb...

Är inte den stora grejen här påståendet att Turkiet vill se ett förbud för "dönerkebab med sås" och inte att dönerkebab skulle få skyddad status?

Vet du om det finns något annat exempel där man inte får sälja en produkt med tillbehör?
"Nej, du får inte sälja champagne med ostron!. Helt uteslutet!" 😆

Medlem
Citat:

Under medeltiden betydde det arabiska ordet ”kabab” stekt kött, medan grillat kött hette ”siwa” och inte ”kebab” som många har för sig. Så småningom letar sig i alla fall ordet kebab in i det turkiska språket och då plötsligt med just betydelsen ”grillat kött”.

källa:
https://www.alltomwhisky.se/2019/08/kebabens-vag-genom-histor...

Aja, det blir väl samma lösning som med cider och Champagne?

  • Kababpizza

  • Pizza med kebabkaraktär.

  • Bekabb pizza

  • Pålköttspizza

  • Rakad påle pizza


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Aja, det blir väl samma lösning som med cider och Champagne?

  • Kababpizza

  • Pizza med kebabkaraktär.

  • Bekabb pizza

  • Pålköttspizza

  • Rakad påle pizza

Det är dönerkebab som ska skyddas, inte kebab.
jag har aldrig köpt en dönerkebabpizza, så ser inte varför kebabpizza ska behöva byta namn. men jag kanske har missförstått något.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem

Det är dags att Sverige EU skyddar köttbullen och falukorven!

Medlem
Skrivet av Devan:

Så i framtiden så kanske vi inte får äta kebaber som vi gör nu, Turkiet vill att deras kebab skall få skyddad status vilket inkluderar att man inte lägger sås i den!

Detta är från Svt.se nyhetsflöde:

Turkiet vill EU-skydda kebab – så ska den se ut

Den populära turkiska dönerkebaben kan få skyddad status. Om ansökan går igenom kan det innebära att kebaben blir annorlunda på restauranger runt om i Europa.

– Här i Turkiet är det otänkbart att äta dönerkebab med sås, säger Turkietkorrespondenten Tomas Thorén.

Likt italiensk napolitansk pizza, spansk serranoskinka, fransk champagne eller svensk Kalixlöjrom vill nu Turkiet att landets klassiska dönerkebab ska EU-skyddas.

En av anledningarna till att Turkiet vill EU-skydda kebaben kan vara ekonomiska intressen, enligt Thorén.

– Men man säger i ansökan att det framförallt handlar om att man vill värna om traditionen, för ofta kan man se att kebaben har förändrats på vägen till Europa.

Om förslaget går igenom den tre månader långa processen skulle det innebära att det kommer att finnas en EU-standard för vad som får kallas dönerkebab. Något som restauranger då måste leva upp till.

Så vad tror ni, kommer detta hemska bli verklighet?

Och andra sidan vill de att vi kallar dem "Türkiye" och det gör vi ju inte heller.

Releasehästryttare
Skrivet av Faustian:

Vi lät folk bränna koraner och Turkiet visste sen precis hur de skulle hämnas.

Gud jag skrattade när jag läste detta! Tack!

Skrivet av jeppe109:

Är inte den stora grejen här påståendet att Turkiet vill se ett förbud för "dönerkebab med sås" och inte att dönerkebab skulle få skyddad status?

Vet du om det finns något annat exempel där man inte får sälja en produkt med tillbehör?
"Nej, du får inte sälja champagne med ostron!. Helt uteslutet!" 😆

Inte riktigt samma, för du blandar inte ihop champagnen med ostronen och sen säljer de till kunderna.

Men det är ju som andra säger att skall man ha sås i eller ändra den från hur den serveras i Turkiet så måste vi bara ändra namn.

Var sägs som köttspinner ?

"Hej jag vill ha en köttspinner med vitlöksås tack!"

Medlem

Du beställer ju en kebab med bröd iallafall, vem f*n säger döner?

Medlem
Skrivet av noyart:

Det är dags att Sverige EU skyddar köttbullen och falukorven!

Du kan sova gott då falukorven redan är skyddad av EU enligt Traditional speciality guaranteed, Regulation 1151/2012 (Articles 17-26)


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Releasehästryttare
Skrivet av noyart:

Det är dags att Sverige EU skyddar köttbullen och falukorven!

Falukorven har väl ett skydd redan, typ att det måste vara ett viss mängd kött i den annars måste den kallas landskorv.

Köttbullar blir nog svårare då vi inte uppfann dem: https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6ttbullar

123
Skriv svar