Relic sparkar folk – 41 uppges få gå

Robot
Relic sparkar folk – 41 uppges få gå

Efter att ha blivit fristående från Sega.

#relic, #sega


Medlem

Inte undra på med tanke på att Age of Empires 4 (2021) floppade och Company of Heroes 3 (2023) storfloppade.


signatur

Memento Mori

Medlem

Relic är en relik av sitt forna jag


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Inte undra på med tanke på att Age of Empires 4 (2021) floppade och Company of Heroes 3 (2023) storfloppade.

AoE4 verkar rätt lyckat från vad jag kan se på Steam.


signatur

Here to play.

Medlem

Jag trodde inte aoe4 hade gått så dåligt, det har väl gått helt ok? Det är ganska kul att spela, det är iofs inget aoe2, men aja, jag gillar ju aoe3 med så


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av revben:

AoE4 verkar rätt lyckat från vad jag kan se på Steam.

Skrivet av Hipshot:

Jag trodde inte aoe4 hade gått så dåligt, det har väl gått helt ok? Det är ganska kul att spela, det är iofs inget aoe2, men aja, jag gillar ju aoe3 med så

Det som han kanske syftar på är att Age of Empires II har fler aktiva spelare på Steam.

Sen kanske det är så att Relic inte har fått ta del av några försäljningsintäkter, utan enbart fått en fast summa av Microsoft för utveckling av spelet.

Medlem

Var lite orolig över Age of Mythology Retold skulle drabbas av något men verkar inte som att Relic är inblandade i de spelen.
Relic har man hållt högt om jag inte minns fel, vore trevligt om de hittade sin kvalité igen.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av revben:

AoE4 verkar rätt lyckat från vad jag kan se på Steam.

Det beror på vad man har som måttstock. Relic är en stor spelstudio med ca 300 anställda (innan neddragningarna).

Då är ett nytt efterlängtat spel i en välkänd serie som hittills sålt högst 3 miljoner ex ett misslyckande. Det har bara sålt 1,5 miljoner på Steam. Osannolikt att det sålt mer än så på Xbox.

Relic har haft 150-200 utvecklare att göra AoE 4 under fyra-fem års tid (vilket ger ca 80-100 miljoner dollar i total budget). Då behöver det sälja minst 4 miljoner för att gå jämnt upp.

AoE 4 kommer i bästa fall nätt och jämnt ha dragit in utvecklingskostnaderna under sin livstid.

Man måste dra in en markant vinst på sina säkra kort (Age of Empires 4) för att kunna täcka upp förlusterna för de mer riskfyllda och svagare spel man släpper (Company of Heroes 3 och Warhammer 40,000: Dawn of War III, som också var en megaflopp).


signatur

Memento Mori

Medlem

Synd på en så fin utvecklare.

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Var lite orolig över Age of Mythology Retold skulle drabbas av något men verkar inte som att Relic är inblandade i de spelen.
Relic har man hållt högt om jag inte minns fel, vore trevligt om de hittade sin kvalité igen.

Company of Heroes 1 var en sådan jäkla höjdare, 2an var helt ok. samma med dawn of war 1 och 2. space marines. (också höjdare)
Så synd för man höll dom också väldigt högt. när jag tänker på dom så kommer det gamla introt med deras namn på en sjömina fram.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

1
Skriv svar