Mitt Sega Saturn ska få lite mer kärlek

Medlem
Mitt Sega Saturn ska få lite mer kärlek

Mitt Sega Saturn ska få lite mer tid, som jag köpte för ca 10 år sedan. Jag spelade Dark Savior ett antal timmar då, sen försvann sparfilen för att batteriet inte varar så länge, men nu har jag extra ram och minneskort.

Den har åkt fram någon enstaka gång för att spela Virtua Cop 1 och 2, och det är riktigt kul.

De flesta spelen har jag bara kört en gång, men Mystaria har jag aldrig provat, men det är dags.

Har budat på Athelite Kings och Digital Pinball så får se om jag vinner dessa.

Framtida köp är

Dragon Force

Burning Rangers

Shining wisdom

Nights

Christmas Nights

Shining Force 3

Saturn Bomberman

Panzer Dragon Saga

Deep Fear

Tyvärr så är de flesta av dessa spelen riktigt dyra, vissa av dom runt 3000kr. Nästa köp blir troligen shining wisdom då det ligger på ca 800kr, men helst vill jag få tag i Dragon Force.

Fodralen är snyggare än PS1ans, placeringen av klockbatteri som sitter innanför en lucka där bak är oändligt mycket bättre placerad än till Dreamcast, där man behöver blocka isär maskinen för att komma åt. Dreamcast klockbatteri verkar vara riktigt dåligt, då mitt dreamcast har haft slut på batteri sedan 2002, men både Xbox, GC och PS2 har funkat klockrent.

Saturnen är även en riktigt snygg konsol jämfört med sina närmsta konkurrenter, 3do, Jaguar, PS1 och N64. En monster när det gäller 2D var den med.

Nu äger jag

Die Hard Triology

Johnny Bazookatone

Tomb Raider

Sega Ages

Sega Rally

Resident Evil

Clockwork knight

Die Hard Arcade

Dark Savior

Mystaria

Virtual cop 1

Virtual cop 2

Croc

Sega Flash Vol.1

Medlem

Kul med Saturn! Mer Saturn åt folket!

Här är några spel som kan vara värda att hålla utkik efter: Topp-25: Sega Saturn-spel


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem

Kul med någon som uppskattar Saturn! Bra spel på den listan.

Shining Force 3 är så jäkla bra, synd bara att del 2 och 3 inte släpptes utanför Japan. Jag har Europaversionen av del 1 och sedan hela trilogin i Japanska original för dom gör sig bra i samlingen, men dom ju är ospelbara på grund av språket.

Köpte däremot Repros som är fan-översatta till engelska härifrån: https://nightwingvideogamereproductions.net/collections/sega-saturn-reproductions

Och med en adapter som låter en spela importspel typ denna: https://japanspelshop.se/index.php?route=product/product&path=119_71_104&product_id=9142

Så kunde jag spela hela den fantasiska serien. (Köpte även en Japansk Saturn för att kunna spela spel i 60Hz).

Andra spel som MÅSTE vara med i en Saturnsamling enligt mig är;

Guardian Heroes, DET bästa spelet från 32-bitars generationen oavsett konsol. Magiskt bra med vänner.
Three Dirty Dwarves, superkul i co-op
Hi-Octane, jag är ingen racingfantast, men jag älskar detta spel och musiken är helt jävla ös!


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Kul med någon som uppskattar Saturn! Bra spel på den listan.

Shining Force 3 är så jäkla bra, synd bara att del 2 och 3 inte släpptes utanför Japan. Jag har Europaversionen av del 1 och sedan hela trilogin i Japanska original för dom gör sig bra i samlingen, men dom ju är ospelbara på grund av språket.

Köpte däremot Repros som är fan-översatta till engelska härifrån: https://nightwingvideogamereproductions.net/collections/sega-saturn-reproductions

Och med en adapter som låter en spela importspel typ denna: https://japanspelshop.se/index.php?route=product/product&path=119_71_104&product_id=9142

Så kunde jag spela hela den fantasiska serien. (Köpte även en Japansk Saturn för att kunna spela spel i 60Hz).

Andra spel som MÅSTE vara med i en Saturnsamling enligt mig är;

Guardian Heroes, DET bästa spelet från 32-bitars generationen oavsett konsol. Magiskt bra med vänner.
Three Dirty Dwarves, superkul i co-op
Hi-Octane, jag är ingen racingfantast, men jag älskar detta spel och musiken är helt jävla ös!

Den första japanska modellen är sjukt snygg.

Magic Knight Rayearth ser riktigt bra ut, synd att amerikanska utgåvan kostar runt 11000kr. Har shining Force 3 ett riktigt slut eller slutar det i en cliffhanger? Den europeiska versionen då.

Medlem

Älskar Saturn, 3D-kontrollen till Nights är en personlig favorit. Sega Ages är också fantastiskt, helt klart bästa hemmaversionen av Outrun (tillsammans med 3DS-remaken).

Medlem
Skrivet av kebbe:

Älskar Saturn, 3D-kontrollen till Nights är en personlig favorit. Sega Ages är också fantastiskt, helt klart bästa hemmaversionen av Outrun (tillsammans med 3DS-remaken).

Idag var det första gången jag testade Outrun, någonsin.

Det var svårt 😅

Medlem

Blir riktigt taggad på att köpa en Saturn. Missade den generationen av konsoler helt.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Den första japanska modellen är sjukt snygg.

Magic Knight Rayearth ser riktigt bra ut, synd att amerikanska utgåvan kostar runt 11000kr. Har shining Force 3 ett riktigt slut eller slutar det i en cliffhanger? Den europeiska versionen då.

Den är ju det! Det är inte en ren cliffhanger, men det lämnas en massa lösa trådar.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

It's not a lake, it's an ocean

Kul med Saturn! Den var en ful ankunge i min "karriär" som Sega-spelare, men det var delvis p.g.a. att jag hade så fasligt ont om pengar just då. Men jag har fantastiskt fina minnen från Christmas Nights, Sega Rally och House of the Dead. Är sugen på att testa galna Typing of the Dead, men det släpptes väl aldrig i Europa så det får bli den amerikanska versionen i så fall.

Det är väldigt dyrt att samla till konsolen, som du påpekar. Man får satsa på kvalitet framför kvantitet. Jag köpte Deep Fear häromåret, har tänkt att plocka fram min Saturn i sommar och spela det och lite annat. Finns onekligen en del guldklimpar till formatet.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Kul med Saturn! Den var en ful ankunge i min "karriär" som Sega-spelare, men det var delvis p.g.a. att jag hade så fasligt ont om pengar just då. Men jag har fantastiskt fina minnen från Christmas Nights, Sega Rally och House of the Dead. Är sugen på att testa galna Typing of the Dead, men det släpptes väl aldrig i Europa så det får bli den amerikanska versionen i så fall.

Det är väldigt dyrt att samla till konsolen, som du påpekar. Man får satsa på kvalitet framför kvantitet. Jag köpte Deep Fear häromåret, har tänkt att plocka fram min Saturn i sommar och spela det och lite annat. Finns onekligen en del guldklimpar till formatet.

https://i.imgur.com/36w0N42.jpeg

Släpptes House of the Dead i Europa? Har aldrig sett det.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Släpptes House of the Dead i Europa? Har aldrig sett det.

Det gjorde det men...

Skrivet av Ruffles:

Släpptes å andra sidan inte alls till Saturn utan till DreamCast!
Och det är en parodi på The House of the Dead 2 som också kom till DC.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ghost Writer:

Det gjorde det men...

Släpptes å andra sidan inte alls till Saturn utan till DreamCast!
Och det är en parodi på The House of the Dead 2 som också kom till DC.

Ah, vad glömsk jag är. Det är ju ett Dreamcast-spel...!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Siegfried:

Släpptes House of the Dead i Europa? Har aldrig sett det.

Japp. En fin arkadkonvertering var det också.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Japp. En fin arkadkonvertering var det också.

https://i.imgur.com/nVJcp12.png

Måste vara sjukt ovanligt och dyrt

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Siegfried:

Måste vara sjukt ovanligt och dyrt

Har faktiskt inte tänkt på det, men jag kollar runt på Ebay verkar även detta spel ha gått upp rejält i pris. Det är galet vad det rör sig uppåt. Jag har pistol-utgåvan i kartong och den tycker jag har funnits att få tag i till rimligt pris för ett antal år sedan. Inte nu längre, tydligen. Som vanligt är det PAL-utgåvan som är dyrast. Vi arma européer.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

1
Skriv svar