Ett år med PSVR2 – detta har (inte) hänt

JRA
Medlem
Skrivet av Balunan:

”Also, we’re pleased to share that we are currently testing the ability for PS VR2 players to access additional games on PC to offer even more game variety in addition to the PS VR2 titles available through PS5. We hope to make this support available in 2024, so stay tuned for more updates.”

https://blog.playstation.com/2024/02/22/coming-soon-to-ps-vr2...

Öh, okeej... Inget svar på frågan alltså. Eller jo, indirekt blev det ju ett svar. Du är en fanboy av VR. Got it. Tack!

Medlem
Skrivet av Balunan:

”Also, we’re pleased to share that we are currently testing the ability for PS VR2 players to access additional games on PC to offer even more game variety in addition to the PS VR2 titles available through PS5. We hope to make this support available in 2024, so stay tuned for more updates.”

https://blog.playstation.com/2024/02/22/coming-soon-to-ps-vr2...

Wow!

Shit pommes frites🥳
Kanske blir en speldator nästa BF för egen del i så fall.
Passar bra nu med när jag i dagarna får hem Steam deck.

Helt sjukt i så fall, årets största nyhet för egen del om det blir så.

Medlem
Skrivet av JRA:

Jag har bland annat spelat GT i VR på PS4. Vilket har NOLL att göra med min poäng, om du verkligen läste igenom mitt föregående inlägg och förstod vad du läste också. Så hur vore det om du nu svarade på det som jag faktiskt skrev istället för att enbart vara hånfull?

Och förresten...
Vad har du för erfarenhet av spel överhuvudtaget? Vilka konsoler, datorer, arkadkabinetter och spel? Hur mycket har du spelat, uppskattningsvis, i ditt liv? Jag blir nyfiken då jag själv tidigare enbart sett den där trötta attityden som du far med från folk som har dålig koll och relativt lite erfarenhet av spelmediet i allmänhet. Det är ju inte så konstigt kanske, då den attityden verkligen haltar och är dum.

Skrivet av JRA:

Öh, okeej... Inget svar på frågan alltså. Eller jo, indirekt blev det ju ett svar. Du är en fanboy av VR. Got it. Tack!

😂
Men jisses, andas! Du får ursäkta, men ditt 3D-TV argument är bara så urbota dumt och gammalt att jag inte orkade bemöda mig direkt. Jag valde därför att dela en stor spelrelaterad nyhet innan jag besvarade ditt nonsens. Du får ha lite tålamod. Jag var och hämtade sonen på förskolan nu också.

Man behöver inte vara en fanboy bara för att man tycker din jämförelse haltar något otroligt. Jag spelar emellanåt VR, men är absolut ingen fanboy. Jag föredrar spelande på platt skärm.

Dessutom fick du en länk som ett svar gällande jämförelsen och varför den fallerar.

Då kan du i stort jämföra vilken tech som helst som inte anammades av den stora massan, vilken som, med VR. Det är lika applicerbart som 3D-TV. ”VR kan vara lite coolt men är i grunden samma grej” är så jäkla svagt. Och hela grejen, som alla gång på gång här påpekat för dig, är ju att det INTE alls är ”samma sak”. Du kan lika gärna jämföra det med böjda TV-apparater eller laserdisk, lika dumma jämförelser.

Och nu är du bara störtlöjlig. Min fråga höll sig till sakfrågan och var relevant. Men visst; jag har gejmat sedan 1985. Jag har genom åren ägt samtliga större spelkonsoler som har släppts i väst, de flesta är numer sålda eller bortskänkta. Jag äger dock idag ett C64, en Amiga 500, PS2, PS3, PS4, PS5, PSVR, PSVR2, Quest 2, PSP, PS vita, Xbox, Xbox 360, Xbox One X, Xbox Series X, NES, Gamecube, Wii U, Switch, 3Ds, New 3DS XL och Dreamcast. På rak arm. Jag lät dig hållas med denna, men kommer inte svara på ditt trollande framöver 👋🏼


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av JRA:

Öh, okeej... Inget svar på frågan alltså. Eller jo, indirekt blev det ju ett svar. Du är en fanboy av VR. Got it. Tack!

Du har nån snedvriden syn på att du på nå sätt står i centrum när du tar en post som handlar om en nyhet ganska nyss utannonserat som ett svar till dig, "Öh, okeej... " 😂😂😂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

JRA
Medlem
Skrivet av Balunan:

😂
Men jisses, andas! Du får ursäkta, men ditt 3D-TV argument är bara så urbota dumt och gammalt att jag inte orkade bemöda mig direkt.

Tack. Detta var allt jag behövde. Då vet jag att det inte är någon mening att diskutera med dig, så jag slutade läsa precis där och tänker heller inte bemöda mig med att bemöta vad du än skriver fler gånger. Ha det bra! 🙂

JRA
Medlem
Skrivet av Molotov:

Du har nån snedvriden syn på att du på nå sätt står i centrum när du tar en post som handlar om en nyhet ganska nyss utannonserat som ett svar till dig, "Öh, okeej... " 😂😂😂

Det var ett direkt svar på Balumans inlägg som var riktat direkt till mig här, https://www.fz.se/forum/post/4480091, skrivet med glimten i ögat och inget som du behöver lägga dig i om det inte passar herrn. 😉

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du har nån snedvriden syn på att du på nå sätt står i centrum när du tar en post som handlar om en nyhet ganska nyss utannonserat som ett svar till dig, "Öh, okeej... " 😂😂😂

Haha, väldigt speciellt…


signatur

Fanboys be gone! 🤮

JRA
Medlem
Redaktör
Skrivet av Balunan:

”Also, we’re pleased to share that we are currently testing the ability for PS VR2 players to access additional games on PC to offer even more game variety in addition to the PS VR2 titles available through PS5. We hope to make this support available in 2024, so stay tuned for more updates.”

https://blog.playstation.com/2024/02/22/coming-soon-to-ps-vr2...

Det DÄR är intressant! Nyhet kommer, tack för tipset!


signatur
Medlem
Skrivet av itsnotme:

Jag vet inte om du har missuppfattat vad VR spel är för någonting. Det är en märklig jämförelse du gör. Det är två helt olika produkter.

3D-film är inspelat med två stycken kameror som är placerade på olika vinklar. Det gör att man kan lagra filmen i olika lager och i efterbehandlingen kan man se till att vissa ytor är i fokus, ur fokus, förstoras, förminskas, vilket skapar en illusion av djup. När man väl vet illusionen så är 3D effekten borta.

VR innebär att du står i spelvärlden. Hela världen befinner sig i alla riktningar om dig. Din kropp är nu spelkaraktären. Det är inte en illusion som passivt utspelar sig framför dig. Du kan springa över fält, vända dig om och springa tillbaka, huka dig och titta under en stock eller kisa runt ett hörn, samma rörelser som i verkliga livet. Båda händerna är kontroller, plus huvudet; det är som att spela ett PC spel med tre stycken datormöss samtidigt, men det är inte överväldigande, allting kommer naturligt eftersom det är din kropp. Det innebär att du kan pyssla med något i en riktning och titta i en annan.

Ingen har "missuppfattat" vad VR är, du upprepar bara säljsnack:

Spel - Du slår på PC/konsol och börjar spela.
VR-spel - Du dammar av och häver fram headset, kontroller och kabelhärvor och försöker spela något ryckigt gimmickspel med kassa kontroller, hemsk grafik och halvt fungerande teleport-rörelser samtidigt som du aktivt skadar din syn. Det är "spela" med tio extra steg och sämre upplevelse.

Vidare är hela Matrix-idén en fantasi med dagens VR-teknik. Finns inte ett enda headset vars synfält ens är i närheten av att matcha det mänskliga synfältet såväl i höjd som bredd, resultatet blir därför aldrig att man "står i spelvärlden". Du sitter snarare och kollar på spelvärlden genom ett fönster med extremt synliga ramar och i flera fall med så dålig upplösning att screen-door-effekten även slänger på ett myggnät. Sedan kan man ju förstå varför folk som plöjt ned tiotusentals kronor på den upplevelsen helst vill framställa det som att allt är perfekt. Lät likadant från dessa människor när Oculus första devkit släpptes.

Skrivet av Molotov:

Den bjuder jag på. 3dtv jämförelsen dyker ofta upp och gjort så ett antal år nu. Samma gnat om att "ingen är intresserad av VR" är också vanligt, det är några år nu. Konstigt att det aldrig riktigt inträffat än.
"Internet är en fluga"

Försäljningen dalar (minskade 40% förra året), Sony slänger ut PSVR2 för att dö och stänger VR-studios till höger och vänster medan jättar som Microsoft lägger ned VR-satsningen helt och andra jättar som Apple och Meta panikskiftar fokus från underhållning till business (som att den branschen är skulle vara mer intresserad av att spendera hutlösa summor på kass teknik). Samtidigt talar VR-folket fortfarande om det fyra år gamla Half-Life: Alyx som att det fortfarande skulle vara det drivande flaggskeppet. 3DTV försvann inte över en natt, VR ligger helt i linje med hur den trenden dog ut.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ingen har "missuppfattat" vad VR är, du upprepar bara säljsnack:

Spel - Du slår på PC/konsol och börjar spela.
VR-spel - Du dammar av och häver fram headset, kontroller och kabelhärvor och försöker spela något ryckigt gimmickspel med kassa kontroller, hemsk grafik och halvt fungerande teleport-rörelser samtidigt som du aktivt skadar din syn. Det är "spela" med tio extra steg och sämre upplevelse.

Vidare är hela Matrix-idén en fantasi med dagens VR-teknik. Finns inte ett enda headset vars synfält ens är i närheten av att matcha det mänskliga synfältet såväl i höjd som bredd, resultatet blir därför aldrig att man "står i spelvärlden". Du sitter snarare och kollar på spelvärlden genom ett fönster med extremt synliga ramar och i flera fall med så dålig upplösning att screen-door-effekten även slänger på ett myggnät. Sedan kan man ju förstå varför folk som plöjt ned tiotusentals kronor på den upplevelsen helst vill framställa det som att allt är perfekt. Lät likadant från dessa människor när Oculus första devkit släpptes.

Försäljningen dalar (minskade 40% förra året), Sony slänger ut PSVR2 för att dö och stänger VR-studios till höger och vänster medan jättar som Microsoft lägger ned VR-satsningen helt och andra jättar som Apple och Meta panikskiftar fokus från underhållning till business (som att den branschen är skulle vara mer intresserad av att spendera hutlösa summor på kass teknik). Samtidigt talar VR-folket fortfarande om det fyra år gamla Half-Life: Alyx som att det fortfarande skulle vara det drivande flaggskeppet. 3DTV försvann inte över en natt, VR ligger helt i linje med hur den trenden dog ut.

Haha dagens underhållning från "en som vet och bestämt sig".
Nu fick du till det känner du.
Tyvärr skriker det "jag vet inte vad jag talar om" över hela inlägget då allt är typ felaktiga påståenden och slutsatser.
Nåja, din wall of text var iaf underhållande.
Ett sånt där riktigt "kebbe inlägg".
Nej du ska kanske fortsätta engagera dig i tråkiga spel där du inte behöver röra på dig (fast det kan behövas) och fanboykrig hör på forumet ist. Det är sånt du är bra på


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Till vederbörande här.

Det är ingen idé vi börjar dra igång samma trötta "krig" som finns i alla VR-trådar. Sen får man ju så klart gilla VR, hata VR eller bara ligga någonstans där mitt-i-mellan. Men hur framtiden ser ut för dess varande eller icke-varande får vi helt enkelt se.

Så tänk på vad ni skriver innan det blir massa hårda ord och pajkastning ok?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av kebbe:

Ingen har "missuppfattat" vad VR är, du upprepar bara säljsnack:

Spel - Du slår på PC/konsol och börjar spela.
VR-spel - Du dammar av och häver fram headset, kontroller och kabelhärvor och försöker spela något ryckigt gimmickspel med kassa kontroller, hemsk grafik och halvt fungerande teleport-rörelser samtidigt som du aktivt skadar din syn. Det är "spela" med tio extra steg och sämre upplevelse.

Vidare är hela Matrix-idén en fantasi med dagens VR-teknik. Finns inte ett enda headset vars synfält ens är i närheten av att matcha det mänskliga synfältet såväl i höjd som bredd, resultatet blir därför aldrig att man "står i spelvärlden". Du sitter snarare och kollar på spelvärlden genom ett fönster med extremt synliga ramar och i flera fall med så dålig upplösning att screen-door-effekten även slänger på ett myggnät. Sedan kan man ju förstå varför folk som plöjt ned tiotusentals kronor på den upplevelsen helst vill framställa det som att allt är perfekt. Lät likadant från dessa människor när Oculus första devkit släpptes.

Försäljningen dalar (minskade 40% förra året), Sony slänger ut PSVR2 för att dö och stänger VR-studios till höger och vänster medan jättar som Microsoft lägger ned VR-satsningen helt och andra jättar som Apple och Meta panikskiftar fokus från underhållning till business (som att den branschen är skulle vara mer intresserad av att spendera hutlösa summor på kass teknik). Samtidigt talar VR-folket fortfarande om det fyra år gamla Half-Life: Alyx som att det fortfarande skulle vara det drivande flaggskeppet. 3DTV försvann inte över en natt, VR ligger helt i linje med hur den trenden dog ut.

Det är ett återkommande problem att det negativt diskuteras om VR, utan att faktiskt ha insikt i VR. Det du säger stämmer inte.

Synfältet är 110 grader is PSVR2. En människa ser 120 grader med båda ögonen samtidigt. Tittar du med ett öga så kan du se bredare, men suddigare. 110 grader räcker gott och väl för spel. Ett plattskärms FPS spel (first person) har ungefär 60 grader FOV, VR spel har dubbla det.

Det finns flera AAA- titlar som har bra grafik. Men många spel är gjorda för portabel VR som inte har lika hög beräkningskapacitet som PC eller Playstation; det är därför folk är glada när PSVR2 släpptes och det blir ett bredare samarbete med PC. Resident Evil, Call of the mountain, Gran Turismo, Half Life Alyx är några sådana titlar.

PSVR2 har nästan ingen Screen door effect (myggnät), däremot så har den mura. Mura ser ut som film grain från analog film (Christoffer Nolan, Quantine Tarantino är kända för att fortfarande använda film).

Att teleportera sig för förflyttning är accessability tillval för de som har rörelsesjuka (åksjuka/sjösjuka). Du kan välja olika metoder i menysystemen. Antingen kan du bara gå helt normalt; går du 2 m i vardagsrummet så har du gått 2 m i spelet. Eller så kan du gå med joystick som med en vanlig handkontroll, eller så kan du använda handgester; pendla med armarna längst sidan av kroppen för att gå, svinga armarna bakåt för att hoppa framåt, svinga armarna åt sidan för att hoppa åt sidan. Oftast använder man en kombination av två olika metoder.

12
Skriv svar