I torsdags hände det: Warhorse Studios utannonserade Kingdom Come: Deliverance 2, och inför avslöjandet fick FZ chansen att ta en titt på det, vilket ni läser om i förhandstitten. Mer information om spelet börjar så sakteligen att sippra ut, bland annat via en intervju med PR-chefen Tobias Stolz-Zwilling hos Wccftech.

Där bekräftar han att det fortfarande är Cryengine som gäller, främst eftersom deras arbetsflöden är skräddarsydda med den spelmotorn i åtanke, men även för att det första spelet har åldrats väldigt väl.

Han pratade även lite om spelets strider, och säger att de vill vara trogna vad KCD och Warhorse står för, vilket är att försöka måla upp realistiska medeltida strider. Allt är sig dock inte likt från det första spelet, utan de har försökt att göra stridssystemet lite mer lättillgängligt.

Vi vill att striderna ska kännas hårda och tunga, men lätta att komma igång med. Du bör känna tyngden hos ditt vapen och varje träff du gör. Om du till exempel tar en spikklubba så kan du slå dig igenom fiendens linjer utan större tanke på trick och kombos.

Men om du verkligen vill djupdyka i systemet, lära dig allt som finns att lära, då bör ett långsvärd vara vapnet du väljer, som erbjuder ett mer sofistikerat tillvägagångssätt.

Kingdom Come: Deliverance 2 släpps någon gång i år på pc, Playstation 5 och Xbox Series X/S.