Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes lär få en uppföljare

Robot
Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes lär få en uppföljare
Medlem

Kommer det en recension?

Redaktör
Ponny
Skrivet av DieZe:

Kommer det en recension?

Det gör det! Prognos: onsdag.
Embargot har lyft så jag kan åtminstone säga så mycket: jag tycker om det!

Also: ser mer än gärna uppföljare. Det var ju lite vad som var styrkan hos Suikoden. Sammanhängande uppföljare som fick världen att växa.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Absolut det bästa jag spelat i rpg-gengren sen suikoden 2 🙏🏻😇

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det gör det! Prognos: onsdag.
Embargot har lyft så jag kan åtminstone säga så mycket: jag tycker om det!

Also: ser mer än gärna uppföljare. Det var ju lite vad som var styrkan hos Suikoden. Sammanhängande uppföljare som fick världen att växa.

Kul! Ser fram emot att läsa den!

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det gör det! Prognos: onsdag.
Embargot har lyft så jag kan åtminstone säga så mycket: jag tycker om det!

Also: ser mer än gärna uppföljare. Det var ju lite vad som var styrkan hos Suikoden. Sammanhängande uppföljare som fick världen att växa.

Har du testat hur det funkar på steam deck?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av mrkhaglund:

Absolut det bästa jag spelat i rpg-gengren sen suikoden 2 🙏🏻😇

Stora ord


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

En uppföljare låter fantastiskt. Jag har spelat det i ungefär 5 timmar nu, gillar det mycket än så länge. Men gillar inte allt.

Är något besviken på laddningstiderna som PS4-versionen dras med, med den relativt simpla grafiken så känns det som om dom borde vara hälften eller en tredjedel av vad dom är, vad är det som behöver laddas så mycket?

En annan liten fundering också, nu har jag inte träffat speciellt många kvinnliga karaktärer i spelet ännu, men med överentusiastiska Lian, störiga magiflickan Mellore och Francesca med aggressionsproblem så undrar man om det finns någon "normal" person, eller om alla ska ha något utmärkande personlighetsdrag uppskruvat till max? Skulle gärna träffa någon som Lucretia Merces från Suikoden V.

Skribent

Inte spelat än, men tveksam att gå med Kiclstarter på uppföljaren - om det blir någon. Det ska vara en riktig bra fysisk utgåva som jag får hem nu med första o så fall.

Jag tycker det är lite "fult" att samla in pengar via Kickstarter och sedan sälja till Game Pass dag 1 utan att ge något tillbaka till de som backade spelet långt innan för att få igång produktionen.

Edit: inte ens fått mina digitala koder än såg jag nu. Aja, får väl bråka med supporten. Måste gå via Yetee och Kickstarter. Inte behövt krångla såhär mycket med något annat på Kickstarter.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag tycker det är lite "fult" att samla in pengar via Kickstarter och sedan sälja till Game Pass dag 1 utan att ge något tillbaka till de som backade spelet långt innan för att få igång produktionen.

Får de inte spelet? Det är väl rimligt att spelet släpps på format och tjänster folk betalar för att spela?

Redaktör
Ponny
Skrivet av Molotov:

Har du testat hur det funkar på steam deck?

Tyvärr inte! Spelar det på PS5. Testade det dock på PS Portal, och känslan är att ett sådant format är helt rätt för spelet.


signatur

En Bamseponny av folket

Skribent
Skrivet av Ribcage:

Får de inte spelet? Det är väl rimligt att spelet släpps på format och tjänster folk betalar för att spela?

Självklart, men det jag menar är att utvecklarna fått en rejäl slant av Microsoft långt efter Kickstarterkampanjen var avslutad, för att släppa spelet på Game Pass dag 1. Så väljer de att inte ge något tillbaka till de som trodde på spelet från början.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Självklart, men det jag menar är att utvecklarna fått en rejäl slant av Microsoft långt efter Kickstarterkampanjen var avslutad, för att släppa spelet på Game Pass dag 1. Så väljer de att inte ge något tillbaka till de som trodde på spelet från början.

Jo, men det är väl bara hur betalningen ser ut på en sån tjänst där spelet inte säljs. Inget märkligare än att sälja det och få betalt per kopia.
Gissar att de var tydliga på kickstartern med vad de gav till de som trodde på det från början.

Jag förstår vad du säger men håller inte med om resonemanget. Jag har kickstartat ett par spel men visste vad jag fick för pengarna. Även om de väljer att hyra ut eller sälja spelet för stora summor i efterhand.

Skribent
Skrivet av Ribcage:

Jo, men det är väl bara hur betalningen ser ut på en sån tjänst där spelet inte säljs. Inget märkligare än att sälja det och få betalt per kopia.
Gissar att de var tydliga på kickstartern med vad de gav till de som trodde på det från början.

Jag förstår vad du säger men håller inte med om resonemanget. Jag har kickstartat ett par spel men visste vad jag fick för pengarna. Även om de väljer att hyra ut eller sälja spelet för stora summor i efterhand.

Jag tycket det är skillnad på att sälja ett spel styckvis för en summa eller få en stor klumpsumma för spelet på en prenumerationstjäst. Dvs investera egna pengar/låna med risk/ränta eller få "gratispengar" att använda på en gång/tjäna ränta.

Utan den stora massan som investerade hade inte Microsoft varit intresserade. Att ge något tillbaka för en del av Microsoftpengarna anser jag varit rätt att göra.

Kikat tillbaka lite och som det ser ut är DLC 3 gratis för backers. Sedan om "season pass" blivit dyrare för att det är 3 DLC istället för 2 är oklart. Hade de t.ex inkluderat Eiyuden Chronicle Rising hade det varit ok eftersom det endast tillkom pga Microsoftpengarna. Jag tänker alltså inte på att få pengar tillbaka, det är orealistiskt.

Sidospår, men Wasteland 3 finansierades via FIG och gav pengar tillbaka om man stöttade på "rätt nivå" Ångrar att jag snålade in (ändå 110$ + frakt), fattar inte hur jag tänkte. Där blev det ett rejält tillskott när Game Pass pengarna kom in.

https://www.gamedeveloper.com/business/fig-to-pay-lump-sum-to...

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Tyvärr inte! Spelar det på PS5. Testade det dock på PS Portal, och känslan är att ett sådant format är helt rätt för spelet.

Det var precis det jag tänkte. Ett perfekt "Steam deck spel"
nåja det bör funka på Steam Deck


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Det gör det! Prognos: onsdag.
Embargot har lyft så jag kan åtminstone säga så mycket: jag tycker om det!

Also: ser mer än gärna uppföljare. Det var ju lite vad som var styrkan hos Suikoden. Sammanhängande uppföljare som fick världen att växa.

Se upp med buggar, Jason Schreier stötte på en hel del.

https://twitter.com/jasonschreier/status/1782071760336081243
https://twitter.com/jasonschreier/status/1782183260509945974

Det här är nog den värsta: Encounter rate is tied to framerate, so battles rarely show up on PC

Medlem
Skrivet av asdfg:

Se upp med buggar, Jason Schreier stötte på en hel del.

Det där lät ju inte bra, speciellt inte "the grand political plot turns out to be tropey anime nonsense" vilket var i stort sett det enda jag oroade mig över. Alltför vanligt i JRPGs nu för tiden att handlingen är besvikelser och inte värda att berättas. Det var ju där som Suikoden annars excellerar.

ZF
Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

"the grand political plot turns out to be tropey anime nonsense"

Talmannen har tappat minnet och skuggbudgetpartiet passade på att bjuda in monster i riksdagen.

Precis tagit platinum i Eiyden Chronicles: Rising och är ivrig att få spela det "riktiga" spelet. Det är skickat så förhoppningsvis har jag det i morgon eller på fredag. Btw det var prat förut att om man har sparfilen på 100% i Rising så kan Hundred Heroes känna av det.

1
Skriv svar