Little Big Planet 3 - Servrarna kommer stanna offline permanent

Robot
Little Big Planet 3 - Servrarna kommer stanna offline permanent
Medlem

Vad är det som gör att dom inte gör ett nytt Little Big Planet ? Jag vill minnas att det var jätte populärt på Playstation 3 i alla fall.

Skribent
Skrivet av Vasslepulver:

Vad är det som gör att dom inte gör ett nytt Little Big Planet ? Jag vill minnas att det var jätte populärt på Playstation 3 i alla fall.

Det kom ju ett Sackboy-spel till PS5 som var rätt bra. Men inget "riktigt" LBP tyvärr.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det kom ju ett Sackboy-spel till PS5 som var rätt bra. Men inget "riktigt" LBP tyvärr.

Ja det kommer jag ihåg men det var ju inte riktigt samma typ av spel

Medlem

"Vad för tekniska problem servrarna stötte på är dock oklart"

Av någon anledning så har det varit någon/några som under lång tid (flera år) utsatt LBP-servrarna för DDoS-attacker och hackningsförsök.

Var det Titalfall 2 som råkade ut för något liknande och inte gick att spela online på flera år?

Medlem

Jag hoppas att vi får se sken på nästa projekt från Media Molecule snart, själv hoppas jag på Dreams 2 eller något i den stilen. Det var en helt fantastisk plattform som förtjänar bättre integrering i PlayStation eller att släppas på fler plattformar. Det finns ju nu ännu bättre teknik och verktyg, de har briljanta hjärnor där borta.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Som alla andra onlinespel så stängs de ner förr eller senare. Hur många spelar igentligen det här än idag?
Går ju iaf spela singleplayer delen när man vill, om man har spelet på skiva iaf.

Medlem

Tänk dig att behöva spela Fallout 4 utan DLC eller moddar och din xp fastnar på noll och din pipboy är trasig, så du kommer inte åt din inventory eller vats.

Det är ändå en utmaning som jag hellre gör än att spela LBP utan servrar.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Jag hoppas att vi får se sken på nästa projekt från Media Molecule snart, själv hoppas jag på Dreams 2 eller något i den stilen. Det var en helt fantastisk plattform som förtjänar bättre integrering i PlayStation eller att släppas på fler plattformar. Det finns ju nu ännu bättre teknik och verktyg, de har briljanta hjärnor där borta.

Tror inte att vi kommer få se Dreams 2, det tog alldeles för lång tid att utveckla och sålde inte speciellt bra. Men ja, man är nyfiken på vad dom jobbar med nu.

Skribent
Skrivet av Margy:

"Vad för tekniska problem servrarna stötte på är dock oklart"

Av någon anledning så har det varit någon/några som under lång tid (flera år) utsatt LBP-servrarna för DDoS-attacker och hackningsförsök.

Var det Titalfall 2 som råkade ut för något liknande och inte gick att spela online på flera år?

Snacka om dryga personer? Varför orkar man hålla på, menar spelet är ju inte ens så populärt längre. Hade ju varit mer logiskt om de get sig på CoD eller något? Om man nu ska försöka ha en poäng eller visa protest för något...

Men å andra sidan så kanske sånt här inte har någon logik många gånger heller...


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Spelstudios som inte har offlineläge eller släpper servermjukvaran fritt när de släcker servrarna borde bojkottas. De enda som kan få dem att ändra sig är vi användare. Sparka dem i plånboken och sprid klagomålen vitt och brett.

ZF
Medlem
Skrivet av Kiske:

Sparka dem i plånboken och sprid klagomålen vitt och brett.

Valförrättarna har nog redan burit iväg med och räknat rösterna på LBP-partiet för flera mandatperioder sedan nu. Resultat var just att spelen hamnade under spärren. Ännu mindre röster kommer naturligtvis inte ändra på det.

stopkillinggames.com

Medlem
Skrivet av Kiske:

Spelstudios som inte har offlineläge eller släpper servermjukvaran fritt när de släcker servrarna borde bojkottas. De enda som kan få dem att ändra sig är vi användare. Sparka dem i plånboken och sprid klagomålen vitt och brett.

Spelet fungerar ju att spela offline, man har tillgång till hela kampanjen och dom banor man laddat ner. Sen vet jag inte hur det skulle fungera med att köra egna servers då man måste ha tillgång till allt spelarskapat innehåll.

ZF
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Spelet fungerar ju att spela offline, man har tillgång till hela kampanjen och dom banor man laddat ner. Sen vet jag inte hur det skulle fungera med att köra egna servers då man måste ha tillgång till allt spelarskapat innehåll.

Rent teoretiskt så kunde någon slags torrent-system kunna funka för den typen av spel. Men det skulle såklart ha gjorts från början isåfall.

Och det hjälper mot "EOL" är kanske lite tveksamt. Det kräver ju verkligen aktiva spelare minst sagt.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Tror inte att vi kommer få se Dreams 2, det tog alldeles för lång tid att utveckla och sålde inte speciellt bra. Men ja, man är nyfiken på vad dom jobbar med nu.

Hopp har väldigt lite att göra med chans.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skribent
Skrivet av Påskmust:

Spelet fungerar ju att spela offline, man har tillgång till hela kampanjen och dom banor man laddat ner. Sen vet jag inte hur det skulle fungera med att köra egna servers då man måste ha tillgång till allt spelarskapat innehåll.

En modell är att släppa alla banor som några nedladdningsbara paket. Skulle kunna delas in årsvis om det blir för stora paket. Är det för många banor kan de ju släppa typ topp 100 eller något som paket.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Spelet fungerar ju att spela offline, man har tillgång till hela kampanjen och dom banor man laddat ner. Sen vet jag inte hur det skulle fungera med att köra egna servers då man måste ha tillgång till allt spelarskapat innehåll.

Jag menade mer spel överlag, det är som en författare skulle lägga till en funktion att alla hans böcker självdestruerar på kommando. Eller att en filmstudio gör alla sina blurays och dvd'er obrukbara. Det skulle aldrig godtas av köparna, varför skall spelarna godta samma sak? Dessutom blir det i princip omöjligt att spara spelen för eftervärlden, spel är kultur och måste bevaras.

Testpilot
Skrivet av Johan Lorentzon:

En modell är att släppa alla banor som några nedladdningsbara paket. Skulle kunna delas in årsvis om det blir för stora paket. Är det för många banor kan de ju släppa typ topp 100 eller något som paket.

Precis detta jag hade i tankarna också;
En gratis DLC där som du säger de 100 mest populära kartorna ingår.

Detta kan inte vara allt för mycket jobb från utvecklarnas sida, och skulle vara väldigt många goodwill-poäng för utvecklaren likväl som Sony. Ett mindre plåster på såren att tjänsten stänger ned helt.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

ZF
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Precis detta jag hade i tankarna också;
En gratis DLC där som du säger de 100 mest populära kartorna ingår.

Detta kan inte vara allt för mycket jobb från utvecklarnas sida, och skulle vara väldigt många goodwill-poäng för utvecklaren likväl som Sony. Ett mindre plåster på såren att tjänsten stänger ned helt.

En kul tanke. Men om ni tänker efter lite till så inser ni säkert varför det är rejält orealistiskt i praktiken.

Det vore antagligen enklare att bara skala ner servrarna och kasta ut allt som har under x antal nerladdningar och hindra nya uppladdningar.

Testpilot
Skrivet av ZF:

En kul tanke. Men om ni tänker efter lite till så inser ni säkert varför det är rejält orealistiskt i praktiken.

Det vore antagligen enklare att bara skala ner servrarna och kasta ut allt som har under x antal nerladdningar och hindra nya uppladdningar.

Jag tolkar hela situationen som att man stänger ned servrarna av säkerhetsskäl, spelet i fråga har enligt min uppfattning en historik av olika aktörer som attackerat det på diverse vis.

Misstänker att det skulle vara enklare (och framförallt billigare) att paketera en DLC för PSN, kontra det eventuella jobb som skulle krävas för att täppa igen det som behöver täppas igen, för att inte glömma en separat serverstruktur spinnande utöver PSN.

Tyvärr väljer Sony att bara lämna allt vind för våg, inget konkret uttalande till varför detta sker (om jag inte missat något sedan de prata om tekniska problem), eller till synes försök att tillgodose den spelarbas som finns kvar.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

1
Skriv svar