Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Sabers vd tror inte att 70 $ för spel är hållbart

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jo men man får ju göra sin del och göra lite research innan man köper, de flesta har nog klart för sig vad de gillar för spel och inte

Skrivet av Molotov:

Ja det verkar inte så, väldigt många som gnäller på spel dom uppenbarligen köpt och inte var nöjda med.

Det släpps också så mycket spel idag så personligen ser jag ingen anledning att köpa allt dag 1, man får oftast den "sämsta" upplevelsen till det högsta priset då dessutom.
Bättre spela det man har och köpa på ev framtida REA

Problemet är ju att utvecklare/utgivare gör *allt* för att pracka på folk de där förköpen. Det är "exklusiva" special-DLC:er man inte får annars, det är season passes (där en del utvecklare/utgivare dessutom inte riktigt alltid håller vad de lovar alternativt är så luddiga och vaga att det är svårt att veta vad man faktiskt får vad det lider - hur var det med det där andra DLC:t till CP2077 exempelvis?), det är "äran" att få börja spela några dagar tidigare och så vidare, och så vidare.

Visst, det är superbra om man kan motstå, men de tar i från tårna för att du inte ska göra det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

South Park Snow Day kostade bara 269kr hos spelbutiken.

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tänkte precis säga det du skriver Trycket, att ett högre pris signalerar (oftast) något av högre kvalité eller mervärde. Beroende på produktkategori är oftast så även fallet, åtminstone till en given brytpunkt. Kollar vi exempelvis datorhårdvara brukar det stämma rätt bra många gånger; det brukar vara mer bling, funktioner och (mer) material av högre kvalité.

Även kläder är ett praktexempel, där man får ett plagg av märkbart bättre kvalité om man spenderar lite mer än 30 kronor på en Lager 157-tischa. Sedan finns det alltid utstickarna, där man får betala mer för bara ett specifikt märke eller där prissättningen inte har någon korrelation till kvalitén av produkten. Men jag skulle påstå att i flertal av fallen lyder "man får vad man betalar för".

När vi pratar spel specifikt blir det genast mer klurigt; Vad är kvalité i spel?
Är det hur roligt ett spel är? Hur mycket som finns i spelet? Grafik och ljuddesign?
Och vad är en rimlig prissättning i förlängning?

Här blir det genast lite mer luddigt att försöka applicera någon form av mall, detta då det är väldigt många subjektiva parametrar att ta hänsyn till. Det blir en fråga för debatt i varje spels fall skulle jag hävda.

Varför göra debatten onödigt komplicerad genom subjektiva parametrar?
Dagens spel lider fortfarande av en kaskad av objektiva problem, mikrotransaktioner, buggar etc.
Säg att vi betalar 20% mer för spel, borde vi inte då också förvänta oss minst samma procentsats mindre buggar också?

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Tänkte precis säga det du skriver Trycket, att ett högre pris signalerar (oftast) något av högre kvalité eller mervärde. Beroende på produktkategori är oftast så även fallet, åtminstone till en given brytpunkt. Kollar vi exempelvis datorhårdvara brukar det stämma rätt bra många gånger; det brukar vara mer bling, funktioner och (mer) material av högre kvalité.

Även kläder är ett praktexempel, där man får ett plagg av märkbart bättre kvalité om man spenderar lite mer än 30 kronor på en Lager 157-tischa. Sedan finns det alltid utstickarna, där man får betala mer för bara ett specifikt märke eller där prissättningen inte har någon korrelation till kvalitén av produkten. Men jag skulle påstå att i flertal av fallen lyder "man får vad man betalar för".

När vi pratar spel specifikt blir det genast mer klurigt; Vad är kvalité i spel?
Är det hur roligt ett spel är? Hur mycket som finns i spelet? Grafik och ljuddesign?
Och vad är en rimlig prissättning i förlängning?

Här blir det genast lite mer luddigt att försöka applicera någon form av mall, detta då det är väldigt många subjektiva parametrar att ta hänsyn till. Det blir en fråga för debatt i varje spels fall skulle jag hävda.

Precis som @justhitx skriver är det inte riktigt tillämpbart på grejer som estetiska verk. Tavlor kan gå för miljontals kronor, är de "bättre" än tavlor för ett par tusenlappar? Ska b-filmer kosta 20-30 spänn att se på bio medan "AAA-filmer" ligger på ett par hundra?

Det är liksom ganska långt från hur verkligheten ser ut, det fungerar inte som det gör när det kommer till fysiska produkter. Sen kan jag köpa att *till viss mån* *kan* mentaliteten återfinnas även där, även om det i mångt och mycket blir fel.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Jag får 3-4 bra indiespel för samma som ett tveksamt AAA spel.
Det är inte så konstigt att den oinspirerade AAA industrin vacklar ock upp på alltihop skall det vara politiskt.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Sonys spel är de enda jag pyntar överpris för. Men AAA från deras studios brukar hålla måttet. Säljer alltid skivan samma vecka spelet kommer ut (om jag har hunnit klara det ofc) på Blocket för ~600kr, så spelen blir billiga i längden.

Annars så är Helldivers 2 och Outpost: Infinity Siege de bästa köpen jag gjort på länge, två spel jag har 180 timmar styck i och betalade mindre än vad Stellar Blade på 25h kostar.

Medlem

Allt det här beror helt och hållet på spelen. Spel som Space Marine 2 hade jag aldrig betalat mer än 399 SEK för på PC, medan GTA6 eller ett RDR3 kan de ta 1200 SEK för grundersionen och jag hade inte tvekat ett ögonblick. Rockstar gör ju spel med så exceptionella produktionsvärden helt i en egen klass i spelindustrin att man får det man betalar för, med råge.

Medlem

Age of Sigmar lanserades för $60 och floppade så hårt att det fyra månader senare reas ut för $12. Hoppas fler spel går det ödet till mötes med dagens fantasipriser.

Medlem

Spelmarknaden börjar likna lite oligopolet på Elmarknaden. I takt med energieffektiviseringar osv lett till att hushåll drar mindre el så har de stora elbolags drakarna höjt elnätsavgiften istället konstant till hutlösa belopp för att hålla uppe intäkterna. Används pengarna till att bygga ut elnätet? Nej, tre fjärdedelar delas ut till aktieägarna.

När ett elnät är byggt så är det relativt billigt i drift. Kommunala elbolag visar här vägen genom att ha betydligt lägre elnätsavgifter där betydligt mer går till utbyggnad, även om det även där inte är perfekt.

Vi ser lite samma tendens i spelbranschen efter pandemin. Försäljningen gick ned efter pandemin när folk började kunna gå ut igen. Men för att hålla uppe intäkterna så höjer man priserna och gör sig av med personal där största delen av pengarna delas ut till aktieägarna. Det går inte till bättre spelutveckling som motsvarar besparingen/prishöjningen.

Till motpol här så finns mindre utvecklare som inte är beroende av publishers. Som tex Larian, som visar att det finns en bättre väg utan att behöva säga upp folk bara för att fixa till kvartalsrapporten.

Elnäten kan förstatligas så slipper man den här oskäliga avgiftsnivån (staten äger redan stamnätet via svenska kraftnät. Vi betalar de hutlösa avgifterna till elbolagen för kabeln mellan stamnätet och huset.)
Det verkar som det motsvarande i spelbranschen är att microsoft köper upp publishers och sedan är det business as usual. Dvs det behövs en bättre lösning

Medlem

$60-dollarsnivån sattes 2005 när 360/PS3 kom. Folk klagade då också. Kan ju tillägga att $50 kostade de populära spelen redan tidigt 90-tal.

2005 är alltså 19 år sedan utan någon större prishöjning. $60 år 2005 är egentligen $95 idag så om något har ju spelen blivit billigare.

Medlem

Om man lanserar trasiga spel som inte kan säljas i några högre kvantiteter så tror jag tyvärr inte högre pris är lösningen.
Knappt man ens får äga spel i dagsläget, vart en väldigt tråkig period för gaming på senaste tiden.

Känns galet att folk försvarar skiten, men samtidigt så var det ju inte längesen oerhört många försvara sina nft "investeringar" osv med så man borde ju inte bli förvånad

Medlem

Inga problem, bara att vänta på rean, oftast kommer den ganska tätt inpå release men jag har en stor backlog så det går att vänta.

Jag vägrar betala 800+ för ett spel, om det inte är t.ex. en MMO jag kan spendera tusentals timmar i.

Medlem

Till skillnad från Games Workshop så finns det iaf en diskussion om rimliga priser. Tror inte jag kan komma på något företag som kommer undan med mer orimliga priser än Warhammers tillverkare. Inte ens Nintendo är så orimliga.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

För min del är det färre spelköp vid release men jag köper nog ungefär lika många spel på ett år fortfarande. Men på rea.
Men jag tror att många nu för tiden lider av FOMO så dom köper vid release för att inte känna sig utanför.

En bra strategi👍. Brukar bli att jag skippar å köpa på release om det inte är ett måstespel och precis som du kanske köper vid en rea istället men i vissa fall blir det att jag glömmer av spelet jag var sugen på och skippar det helt om det går för lång tid istället.
Kan ju iof kanske hända att man får ut mer av sitt spelande om man väljer med omsorg och suger ut det mesta av varje upplevelse istället. Inget ont som inte har något gott med sig I guess.

Är ju dock lite tråkigt att man missar tugget på forum som FZ osv när man väntar med köp.

Medlem

I sverige kostar AAA spelen mellan 80-90$ iaf på Ps store. Vi lever i det dyraste landet i väst världen. Sen vad indie spel kostar har jag ingen tusan om. Vet inte vad indie eller AA är för något. Har aldrig lärt mig det

Medlem
Skrivet av submariner:

I sverige kostar AAA spelen mellan 80-90$ iaf på Ps store. Vi lever i det dyraste landet i väst världen. Sen vad indie spel kostar har jag ingen tusan om. Vet inte vad indie eller AA är för något. Har aldrig lärt mig det

Hahaha. Nej. Danmark är dyrast i EU, och Island, Norge och Schweiz är alla brutalt mycket dyrare. Även om man räknar in lönenivåer och skatter är vi absolut inte det dyraste landet att leva i. (Se tredje kartan.) Island klår oss med hästlängder.

Men det är offtopic, så det kan vi lämna utanför tråden egentligen.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av submariner:

I sverige kostar AAA spelen mellan 80-90$ iaf på Ps store. Vi lever i det dyraste landet i väst världen. Sen vad indie spel kostar har jag ingen tusan om. Vet inte vad indie eller AA är för något. Har aldrig lärt mig det

Sen är PS Store det dyrare stället med. Oftast är spelen billigare på Xbox

Medlem
Skrivet av brewitz:

Med tanke på att Nintendospel på 90talet kostade 8-900kr så har ju priset stått still men kvalitén gått upp. Men med tålamod så kan du köpa spelen för runt halva priset 6 mån efter release.

Dock har ju annat gått upp så man får prioritera. Tyckte jag såg SW outlaws på epic games för 1300kr? Vad är det för fantasi?

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

En bra strategi👍. Brukar bli att jag skippar å köpa på release om det inte är ett måstespel och precis som du kanske köper vid en rea istället men i vissa fall blir det att jag glömmer av spelet jag var sugen på och skippar det helt om det går för lång tid istället.
Kan ju iof kanske hända att man får ut mer av sitt spelande om man väljer med omsorg och suger ut det mesta av varje upplevelse istället. Inget ont som inte har något gott med sig I guess.

Är ju dock lite tråkigt att man missar tugget på forum som FZ osv när man väntar med köp.

Jo så är det ju. Om jag köper ett spel vid release brukar det vara ett co-op eller mp spel som Diablo eller Helldivers där mina vänner ska spela. Då kan det vara roligt att hänge med från början.
Det är nog mest sp spel som jag väntar med. Även om jag kan bli sugen på köp när folk skriver om spelet här på FZ.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Trycket:

Fast det är ju vad folk tänker i många branscher dock. Speciellt om man inte är insatt. Finns ju rätt mycket teori om prissättning och att ett högt pris signalerar andra värden än ett billigt.

Jag förstår hur du tänker, speciellt när man jämför mer industrier som kläder, parfym, elektronik. Jag skulle ändå säga att spelbranschen skiljer sig åt markant då produkterna jag nämnde ovan kräver enormt mycket marknadsföring för att bygga upp en "känsla" för och kring produktens förträfflighet. Vad gäller spel så är det upp till bevis direkt vid release...pang, svart på vitt bara.

Sedan har ju en del som t ex. Blizzard levt gott på ett varumärke som från början varit välförtjänt, men som blivit kört i botten exakt på grund av anledningen jag nämnd här och ovan...de slutade göra bra spel och började mjölka. Jag misstänker att alla produkter kan hamna där, med billiga komponenter, barnarbete...you name it, men i spelbranschen krävs det inte djupgrävande journalistik eller tester som sträcker sig över flera år för att det ska avslöjas.
Vi ser direkt när vi serveras skit.

Medlem

Jag betalar 1000kr för ett BRA Battlefield. Problemet är att det inte görs ett sånt spel.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Testpilot
Skrivet av PeTTs0n:

Precis som @justhitx skriver är det inte riktigt tillämpbart på grejer som estetiska verk. Tavlor kan gå för miljontals kronor, är de "bättre" än tavlor för ett par tusenlappar? Ska b-filmer kosta 20-30 spänn att se på bio medan "AAA-filmer" ligger på ett par hundra?

Det är liksom ganska långt från hur verkligheten ser ut, det fungerar inte som det gör när det kommer till fysiska produkter. Sen kan jag köpa att *till viss mån* *kan* mentaliteten återfinnas även där, även om det i mångt och mycket blir fel.

Med risk att spela djävulens advokat här;
Skulle nog anse att det är fullt möjligt att sätta en prislapp som återspeglar den fysiska världen. Spel är i många aspekter estetiska verk, men inte ens estetik har immunitet från att kunna kvantifieras. Det handlar i grunden om antalet timmar och händer involverad i projektet.

Vi leker lite med tanken!

Säg att ett indiespel tagit 2 000 timmar arbetstimmar över 4 personer att ta fram, sedan kan vi tillägga eventuella licenskostnader för mjukvara, kanske inhyrd hjälp för sprite-grafik o.s.v. Total utvecklingskostnad landar runt fem miljoner kronor, räknat mellan tummen och pekfingret. Detta är då inte inkluderat eventuell marknadsföring o.s.v..

Sedan kollar vi ett spel som tagits fram med 9 000 arbetstimmar över 250 personer (3 år utveckling och AAA-studio-storlek). Bara i ren lön skulle detta spelet förmodligen kosta 600 miljoner kronor att ta fram. Vilket inte är helt orimligt sett till AAA-budget som allt för ofta snabbt kan skena förbi $100 miljoner USD (Witcher 3 hade exempelvis $81 miljoner USD-budget redan 2015).

Om man kollar på spelutveckling ur ett affärsmässigt perspektiv är det därför fullt rimligt, om inte ett måste, att faktiskt sätta en högre prislapp än vad mindre studios eller indieutvecklare gör. Sedan går det såklart att diskutera huruvida det är hållbart att ha såpass stora grupperingar med utvecklare. Jag vet att flera profiler inom spelutveckling uttryckt sig att det inte kommer hålla ihop i längden, i en allt för trängd marknad där stora titlar avlöser varandra.

Det är även diskutabelt huruvida dessa stora budgets (och allt vad det innebär) faktiskt medför något mervärde för slutkund. Personligen tycker jag det, jag gillar till exempel att ha ett bombastiskt och välproducerat ljudspår. Som teknikintresserad är jag i förlängning förtjust i högupplösta modeller, snygga skuggor och accelererade partikeleffekter (kort sagt; grafik) – vilket ofta kräver en betydande mängd resurser. Men såklart finns det folk som inte bryr sig speciellt mycket också.


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Testpilot
Skrivet av justhitx:

Varför göra debatten onödigt komplicerad genom subjektiva parametrar?
Dagens spel lider fortfarande av en kaskad av objektiva problem, mikrotransaktioner, buggar etc.
Säg att vi betalar 20% mer för spel, borde vi inte då också förvänta oss minst samma procentsats mindre buggar också?

Jag ska försöka bryta ned mitt svar i lättlästa stycken.

Subjektivitet v. objektivitet:
Det är självfallet att detta måste tas i beaktning. På ena handen har du kanske en person som bara bryr sig om att spelet är ett bra spel, på andra handen kan du ha en människa som bara bryr sig om den grafiska presentationen. Sedan har du alla individer därimellan. Det är omöjligt att bedöma ett spel enbart på objektiva meriter, likväl som det är omöjligt att bedöma ett spel endast på de subjektiva meriterna – i kontexten kvalité, det är komplicerat vare sig man vill det eller inte.

Buggar/problem:
Spel är makabert mycket större idag än förut, det är inte bara innehållet i sig utan även tekniska aspekter. Skala introducerar genast det du nämner; en kaskad av potentiella problem. Och visst går det att räta ut många av dessa problem, men det tar mycket tid och är allt annat än gratis. Behöver inte kolla längre än hur lång tid det tog att utveckla exempelvis Red Dead Redemption 2 eller Horizon Zero Dawn, eller utvecklingskostnaden för GTAV – ändå är det inte problemfria produkter i något hänseende.

Mikrotransaktioner:
Att utveckla ett spel idag kostar väldigt mycket mer pengar än det historiskt gjort. Att bara sälja ett spel rakt upp och ned räcker knappt för en plus/minus noll-kalkyl många gånger. Här kommer saker som expansioner, DLC och mikrotransaktioner in i bilden, det är där vinsten görs – inte på försäljningen av grundspelet.

Spel kostar för mycket:
Detta blir en förlängning av ovan stycke gällande mikrotransaktioner; I själva verket är spel billigare idag än någonsin förut. Kollar vi t.ex. Zelda: Tears of the Kingdom, då skulle det spelet kosta närmare 1 250 kronor idag om det följde inflationskurvan ställt mot Ocarina of Time. Battlefield 2024 skulle som exempel kosta 840 kronor enligt samma kalkyl räknat mot Battlefield 1942.

För att klargöra:
Jag försöker inte försvara något specifikt bolag, eller företag i sin helhet ens. Men samtidigt lär man sätta sig in i företagsekonomin, utvecklingen och inte minst de tekniska bitarna för att bygga upp en helhetsbild kring situationen som spelindustrin befinner sig i idag. Jag säger inte att spel är billigt, men att vi nu ser en prisökning om 100 – 200 kronor är inte ens en höjning för att motverka inflation senaste 30 åren. Att spel är mer buggiga idag än för 10 – 15 år sedan.. kan väl inte säga att Skyrim, Borderlands (1) eller Left 4 Dead var klanderfria produkter vid sina lanseringar.

Min personliga inställning:
Jag är inte heller nöjd med hur industrin utvecklats i det stora hela. Det är alldeles för smala iterationer mellan speltitlar, framförallt de som släpps i serieföljd. Jag gillar inte heller hela spektaklet med FOMO likt Battle Passes, eller mikrotransaktioner som är annat än kosmetika. Men samtidigt får jag kanske inse att jag inte är målgruppen för dessa typer av spel, och jag har alltid ett aktivt val att bara strunta i att spendera pengar på spel eller extra tillägg som inte tilltalar — Rösta med plånboken!


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Siktar han på samma kvalitet som helldivers 2 får han väl prisätta därefter med! Helldivers 2 kostar 39,99 euro på steam

Medlem

Jag har så många bra spel att jag aldrig mer i mitt liv kommer behöva betala mer än 300 SEK i dagens pengavärde för ett spel. Detta har jag alla duktiga spelutvecklare att tacka för.

12
Skriv svar