Baldur's Gate 3-man om branschens massuppsägningar: "Inga företag som riskerar att gå i konkurs"

Robot
Baldur's Gate 3-man om branschens massuppsägningar: "Inga företag som riskerar att gå i konkurs"

"Sjukt" beteende, menar Michael Douse.

#larian-studios


Medlem

Girighet helt klart. Undra hur mycket bättre vår värld hade varit om girighet varit mer kontrollerad (på personlig nivå alltså).

KoP
Medlem

Denna ständiga strävan efter att maximera vinsten är sjuk. Till slut står dom väl där och försöker koka soppa en spik.

Lycka till. 👌

Skrivet av KoP:

Denna ständiga strävan efter att maximera vinsten är sjuk. Till slut står dom väl där och försöker koka soppa en spik.

Lycka till. 👌

Men det ger också fler möjligheter. Alla dessa arbetslösa spelutvecklare kan ju nu träffas och starta upp något nytt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Egentligen är det synd att alla dessa personer anställdes för att göra allt som tydligen ingen vill ha.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

ZF
Medlem

Men om aktieägarna blir för sura så ökar ju ändå risken för konkurs. Då måste ju företaget faktiskt göra exakt samma sak som alla andra aktiebolag för att de inte ska rasa totalt.

Klart dessa regaerar på exakt samma sätt som företagen själva allt mer gör. "Vi vill ha nu!"

Medlem
Citat:

Douse skräder inte med orden utan antyder att uppsägningar görs då "alla andra gör det". Företag passar helt enkelt på när alla andra säger upp sina anställda.

Självklart inte, framförallt inte i ett land som sverige med kollektiavtal. Slösa aldrig bort ett ypperligt tillfälle att få varsla folk och trimma fläsket lite, få bort slöfockarna som drar fötterna efter sig och få in folk som faktiskt vill jobba. Det är sedan gammalt.

Skrivet av Tamazin:

Självklart inte, framförallt inte i ett land som sverige med kollektiavtal. Slösa aldrig bort ett ypperligt tillfälle att få varsla folk och trimma fläsket lite, få bort slöfockarna som drar fötterna efter sig och få in folk som faktiskt vill jobba. Det är sedan gammalt.

Det är väl inget som säger att de kör med kollektivavtal i Sverige?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Självklart inte, framförallt inte i ett land som sverige med kollektiavtal. Slösa aldrig bort ett ypperligt tillfälle att få varsla folk och trimma fläsket lite, få bort slöfockarna som drar fötterna efter sig och få in folk som faktiskt vill jobba. Det är sedan gammalt.

Hur många spelutvecklare har kollektivavtal i sverige, om du får gissa? 10?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hur många spelutvecklare har kollektivavtal i sverige, om du får gissa? 10?

Sist jag kollade var det 4. Dvs ca 1%.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Hur många spelutvecklare har kollektivavtal i sverige, om du får gissa? 10?

Kan informera dig om att ALLA stora svenska spelföretag har kollektivavtal. Med det sagt är det bara 20% av alla företag som är fler än 10 anställda. Och dom har antagligen inte kollektivavtal.

Medlem
Skrivet av robbis:

Kan informera dig om att ALLA stora svenska spelföretag har kollektivavtal. Med det sagt är det bara 20% av alla företag som är fler än 10 anställda. Och dom har antagligen inte kollektivavtal.

Informativt. Hur många är "stora" då, 10st?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Självklart inte, framförallt inte i ett land som sverige med kollektiavtal. Slösa aldrig bort ett ypperligt tillfälle att få varsla folk och trimma fläsket lite, få bort slöfockarna som drar fötterna efter sig och få in folk som faktiskt vill jobba. Det är sedan gammalt.

Vad baserar du detta på? Säger inte att man inte har lov att uttrycka åsiker om saker och ting utan att varje gång behöva backa upp dem med fakta, men detta verkar lite personligt för dig.

Medlem

Så om man inte behöver personal så ska man ha kvar dem bara för att? Klart företag ska få säga upp folk även när de inte riskerar konkurs.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Att säga upp människor pga "ekonomin" är bara ett finare sätt att säga upp dem på för att kunna ersätta dem med AI.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Vad baserar du detta på? Säger inte att man inte har lov att uttrycka åsiker om saker och ting utan att varje gång behöva backa upp dem med fakta, men detta verkar lite personligt för dig.

Något så logiskt behövs inte backas upp med fakta. I Sverige har vi först-in-först-ut turordningsreglerna när man behöver sparka folk, vilket gör det svårt att bli av med dem som jobbat länge på ett ställe och som vet om att de är svåra att bli av med, så de kan dra fötterna efter sig (a.k.a. prestera dåligt, slöa, slappa) utan något straff för well, Sverige.
Men när det är större varsel så kan man sparka folk lite till höger och vänster, och man kan kringgå turordningsreglerna om det godkänns av facket (Varför får facket sätta en LAG ur spel är för mig väldigt märkligt...) och på så vis kan man få sparkat de som jobbat länge och börjat slappa. Därför är det vanligt att även om man kanske inte måste varsla så gör man det ändå för att trimma fläsket lite.

Har du jobbat högre upp som chef och/eller med chefer så vet du att det är vanligt förekommande, tror rent av Cornucopia nämner det titt som tätt på sin blogg.

Medlem

Skönt att se att det faktiskt finns företag som bryr sig om de anställda. Det är folks liv man direkt påverkar vid en uppsägning och att göra det enbart för att glädja aktieägare... Grisigt.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Kul att höra branschfolk med lite vett och som vågar kritisera den här vågen av ”nödvändiga” (mhmm visst va?) uppsägningar.

Men asså vad är det för boot-lickers i kommentarerna? 😂

Medlem

Hahaha, va fan ska dom göra då med alla som anställdes för att göra ett spel när det är klart?! Klart som fan att dom måste säga upp folk när projektet dom anställdes för är färdigt??!!

Medlem
Skrivet av Xzander:

Kul att höra branschfolk med lite vett och som vågar kritisera den här vågen av ”nödvändiga” (mhmm visst va?) uppsägningar.

Men asså vad är det för boot-lickers i kommentarerna? 😂

Jag tror inte att det handlar om boot-licking utan att man helt enkelt förstår sig på ekonomi.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Jag tror inte att det handlar om boot-licking utan att man helt enkelt förstår sig på ekonomi.

Man kan förstå ekonomin och ändå ha empati för alla som förlorat sina jobb. Men men.

Medlem
Skrivet av Xzander:

Man kan förstå ekonomin och ändå ha empati för alla som förlorat sina jobb. Men men.

Man kan känna empati trots att man tänker rationellt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Man kan känna empati trots att man tänker rationellt.

En del kommentarer verkar inte bevisa din tes i min mening.

Sen håller jag inte med om att det är rent rationellt tänkande. Spel- och techbolag har långt innan pandemin haft usla arbetsmiljöer, med löjligt höga bonusar för div. företagsledare. Att då, efter rekordförsäljning och medveten överanställning under pandemin, påstå att man inte hade något annat val än att göra sig av med stora mängder anställda finner jag i bästa fall som ett resultat av inkompetent ledarskap eller i värsta fall som en medveten strategi för kortsiktig vinst och bristande människosyn.

Men men, man kan säkert se på det olika. Men jag ser på det som att försvar av aktieägare och arbetsgivare i denna kontext är ren boot-licking. 🤷🏻‍♂️

Medlem
Skrivet av Xzander:

En del kommentarer verkar inte bevisa din tes i min mening.

Sen håller jag inte med om att det är rent rationellt tänkande. Spel- och techbolag har långt innan pandemin haft usla arbetsmiljöer, med löjligt höga bonusar för div. företagsledare. Att då, efter rekordförsäljning och medveten överanställning under pandemin, påstå att man inte hade något annat val än att göra sig av med stora mängder anställda finner jag i bästa fall som ett resultat av inkompetent ledarskap eller i värsta fall som en medveten strategi för kortsiktig vinst och bristande människosyn.

Men men, man kan säkert se på det olika. Men jag ser på det som att försvar av aktieägare och arbetsgivare i denna kontext är ren boot-licking. 🤷🏻‍♂️

Jag håller med dig i allt du skriver men tolkar andras kommentarer annorlunda.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar