Lara Croft utnämnd till tidernas mest ikoniska spelkaraktär i BAFTA-omröstning

ZF
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Detta känns som en lista som representerar de mest populära karaktärerna just nu hos dem som röstade, inte de mest ikoniska hos allmänheten. Konstig placering på flera karaktärer i listan och många saknas ju helt som t ex Samus Aran, Donkey Kong, Zelda, Mega Man, Geralt, Luigi, Bowser, osv osv.

Skrivet av Weeks_death:

Var tusan var Samus Aran dock?

Det framgår inte direkt, men misstänker att detta är mer av en allmänhetens röst än "spelare" som det står. Bafta är ju lite av en cross media företeelse, som främst varit stort för annat media än just spel. Så karaktärer som länge likaså varit mediakändisar i andra media och varit mer allmänt omtalade har såklart en enorm fördel som så.

Hade Samus varit ett val på en röstning så hade hon fått ungefär noll % röster.

Tom Mästerchefen hade antagligen fått fler, såvida han inte också deltar under sitt riktiga namn. Vad heter han ens? Thomas? Carl? Bruno?

Skrivet av Sebastian Lind:

Läste om detta för några dar sen. Helt meningslös omröstning... En subjektiv lista kan väl aldrig vara fel, men den här listan är fel. Väldigt mycket recency bias och brittisk patriotism i den.

Ja, hade aldrig hänt i någon annan tid eller någon annanstans.

Skrivet av grimpe:

Var är Ryu och Chun Li?

På listan från nittiotalet.

Skrivet av showerguy:

Gordon Freeman?

Gordon Freeman är fantastisk. Särskilt i den när han spelade Jehova mot John Carrey.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag tänker också att det är de mest populära karaktärerna både för spelarna och utanför i mainstreamkulturen. I alla fall om man tittar på Ms Croft. Hon blev ju en rejält stor grej, reklamfilmer, playboy och what not. Hon var nog den första karaktären som tog sig utanför spelkulturen och blev mainstream, så jag kan köpa henne på första plats. Men det är helt klart konstigt att Mario är så långt ned.

Du tycker att det är rättvist att Lara är etta, men du tycker också att Mario hamnat för långt ner, när han är tvåa? 😁

Skribent
Skrivet av Arcadia:

Du tycker att det är rättvist att Lara är etta, men du tycker också att Mario hamnat för långt ner, när han är tvåa? 😁

Alltså på riktigt? Jag var säker på att jag såg Mario under topp fem när jag läste! XD

Kan inte riktigt ha varit helt ok i huvudet jus då....


signatur

"Writer and Fighter"

ZF
Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Alltså på riktigt?

Han presenterades så brittiskt det går. Kanske förvirrade.

"Name is-a Mario, Super Mario."

Märkligt nog fick inte Sonic samma fördel. Så jag tror kotten egentligen skulle fått Marios plats om allt gått rätt till.

Medlem

Svårt att rangordna, men en sak är säker, lara craft hamnar inte i top 10 för mig någonstans.
Att gordon freeman och duke nukem inte är med säger ju allt om listan

Medlem

Mario klart nummer 1.
Att inte ens Samus Aran är med visar att listan är ett skämt.
Sen vet ju dom flesta varför Lara är nr 1.

Medlem

Tommy Vercetti GTA Vice City?!

Medlem
Skrivet av ZF:

Hade Samus varit ett val på en röstning så hade hon fått ungefär noll % röster.

Jasså? Är hon så opopulär och värdelös? Huvudkaraktären som spelar i spelen som definierar en hel sub-genre? Kommer kanske snart "baldurs gate-mania"... 😏

12
Skriv svar