Indiana Jones (C) and the Infernal Machine TM

Medlem
Indiana Jones (C) and the Infernal Machine TM

Indiana Jones and the Infernal Machine var ett av de första spelen jag någonsin köpte. Kass på spel som jag var, tog det mig ett bra tag innan jag nådde fram så långt i spelet att man behövde sätta in cd-skiva 2. Det var först då jag märkte att min kopia av spelet hade fått två exemplar av cd-skiva 1. Attans.
Tiden gick och jag spelade annat, men jag har alltid tänkt köra klart det någon gång. En kvarts sekel senare var det äntligen dags.

Det är någonting alldeles särskilt med spel man aldrig kunde spela när man var liten. Spel som man prövade någon gång hos någon avlägsen släkting men hade fel konsol för där hemma, eller ens kompisar i skolan spelade, men som ens dator där hemma var för dålig för. De spelen etsar sig fast i minnet. Viljan att spela var intensiv men möjligheterna var få. Jag blir mycket mer förväntansfull till att börja spela ett spel jag verkligen ville spela då, än ett nytt flashigt spel som släpps idag. Det är ungefär som att återigen besöka en restaurang man ätit på utomlands, med mat som aldrig riktigt smakar lika gott här hemma. Om du väl lyckas återvända till den där restaurangen åratal senare, kan maten smaka precis lika bra som då, men oftast har allt det goda bara legat och långkokat i dina smaklökars minne.

The Infernal Machine släpptes ungefär samtidigt som den första serien Tomb Raider-spel började tappa hållningen. Det var i oktober 1999, Tomb Raider Chronicles (5:e i serien) släpptes ett år senare och dess utvecklare var då så trötta på Lara att de bokstavligt tagit död på henne. Chronicles story är ett gäng vänner till Lara som berättar om hennes bedrifter när hon fortfarande levde. Det var ett rop på hjälp från ett gäng utmattade utvecklare.
Samtidigt är The Infernal Machine är en av de bättre Tomb Raider-spelen. Vadå Tomb Raider spel, kanske du undrar? Låt mig förklara.
Om Tomb Raider har låtit sig inspireras av Indiana Jones-filmerna, har The Infernal Machine låtit sig inspireras (stulit) av Tomb Raider spelen. Du reser runt världen, letar skatter, skjuter elakingar och farliga djur och det hela utspelar sig i stora landskap som i grunden består av "block" som du behöver klättra och hoppa emellan.
Det finns tidigare Indiana Jones-spel. Indiana Jones and the Fate of Atlantis är ett peka- och klicka-spel som är en av de bästa i genren och som har en story som är långt bättre än den fjärde filmen, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. The Infernal Machine har inte direkt en story som skulle fungera i en film, men det är satans kul att spela. Doug Lee återkommer från Fate of Atlantis som röstskådespelare för Indy och gör ett helt ok jobb, även om jag har svårt att föreställa mig Harrison Ford uttrycka vissa av hans repliker.

Indy kunde inte låta bli att lämna bevis på att han varit där

You have to wonder if it isn´t some ancient, alien device - History Channel

Spelet tar sin början i Utah, där Indy är på utgrävning i Grand Canyon. Landskapet agerar som en träningsbana men utan några tips om hur du hoppar, springer, flyttar på block etc. Du får pröva dig fram. Det är inte så svårt. Till slut, efter att ha hittat en liten lerskärva, utbrister Indy "Where are the priceless artifacts, the gilded idols, the crowns of kings? Varför han tror att han ska hitta det i Utah vet jag inte.
Just som Dr. Jones har lite för höga förväntningar anländer en besökare - Sophia Hapgood, Indys  partner i Fate of Atlantis. Hon har börjat jobba för CIA som spanat fram att en sovjetisk expedition (det stämmer, du slåss mot kommunister istället för nazister den här gången) i det gamla Babylon hittat grunderna till Babylons torn. Tornet ska i själva verket ha huserat ett överväldigande vapen, The Infernal Machine, som får atombomberna att framstå som smällare. Den sovjetiska expeditionen leds av en Dr. Gennadi Volodnikov, en flintskallig, tjock herre som ser som tagen ut från en Tintin-serietidning. Hans konversationer är (för spelarens skull) på engelska, men med ryska ord inkastade för inlevelsens skull. Indy tar på sig uppgiften att hinna före kommunisterna i sökandet på vapnet och hans äventyr sträcker sig över 17 vidsträckta banor runt om i världen.

Likt Tomb Raider går det att spela hela spelet med endast tangentbordet - i nyare utgåvor så som på GOG, finns kontrollerstöd, men jag tycker inte det fungerar särskilt bra, så jag höll mig till tangenterna. Du rör dig med piltangenterna, hoppar med x, kryper med c, och skjuter med ctrl. Om du vill titta runt håller du ner "insert" och använder piltangenterna. Det är till en början ovant, men efter några minuter klickar mitt muskelminne igång och det flyter på bra.
Klättrandet mellan blockiga landskap kräver en annan spelstil än de nyare Tomb Raider spelen. Det finns inga vita målade linjer och inte heller en guidande kamera som visar var du kan gå, klättra eller hoppa. Du behöver istället leta efter 90 graders kanter i objekt och klippor. Väggar som har hålig textur kan klättras på. Hopp behöver tajmas till rätt ögonblick och du behöver en viss ansats för att kunna hoppa tillräckligt långt. Det finns inga quick time events, eller chanser att rätta till dina misstag. Men det finns quick-save. Om du inte sparar konstant spelar du fel.
Det finns gott om pussel, som ibland kräver nya lösningar, saker du inte gjort tidigare i spelet. Det var sådant jag fastnade på när jag var yngre. En gång behöver du till exempel använda Indys piska för att dra en statys arm till dig för att öppna en dörr. Indy säger aldrig något i stil med "Hmm! den där armen ser ut som om jag skulle kunna flytta på den med min piska". Den enda ledtråden du får är att kameran riktas mot armen om Indy har piskan i handen när han närmar sig statyn.

Det finns också gott om eldstrider, men de är inte mycket att hänga i julgranen. Det handlar mest om att försöka positionera dig så att du är placerad bakom ett hörn och invänta att vakter ska komma runt för att hamna i ditt sikte. Indy siktar själv om han kan skjuta. Du har gott om vapen och gott om tillfällen att använda dem, lite väl många faktiskt.
Slagsmålen är, om något, det som gör att spelet poäng får dras ned en aning. Det finns vissa höjdpunkter, så som att din piska kan slå ur vapnen ur händerna på fienderna, men tyvärr orsakar alla gevär att spelet kraschar till skrivbordet om de används för mycket. Som tur är kan du spara spelet när du vill, men jag minns tydligt att samma bugg förekom när jag spelade spelet för 25 år sedan. Striderna blir aldrig heller riktigt lika hektiska som i Tomb Raider där man ofta hoppade runt och voltade samtidigt som man sköt som en galning med dubbla pistoler åt olika håll.
Däremot finns flera "anspelningar" på filmerna som drar upp stämningen och får mig att känna mig som Dr. Jones. Bland annat fick jag åka runt i gruvvagnar likt i Temple of Doom och även ta mig igenom strida forsar i en gul gummibåt. Varje ny bana laddas in i form av ett rött streck som närmar sig destinationen på en gammaldags karta. När Indy simmar försvinner hatten in i en dimensionell ficka och han sätter på sig hatten så fort han stigit upp ur vattnet. När du hittar en "whippable" bom/balk och du svingar dig fram över en avgrund spelas triumferande Indianas signaturmelodi upp. Du kan till och med spela en "hemlig" bana där du återvänder till platsen i de första scenerna i första filmen i Peru.
Vissa ögonblick i spelet kändes också som tillfällen ur en Harrison Ford-film,  som en gång jag blivit tagen till fånga och satt i en fängelsecell. Jag bultade på celldörren och klagade på magvärk, gömde mig snabbt innan fängelsevakten argt kom in och började leta efter mig i den till synes tomma cellen, sprang ut och slängde igen dörren. Men Doug Lees röst är samtidigt inte Harrison Fords, vilket sabbar inlevelsen.

Jag har haft kul de senaste två veckorna. Att ett så gammalt spel kan ge mig så mycket nöje, trots sin arkaiska stil, mediokra slagsmål, och CTD-buggar, bör ändå säga något.
De gör dem inte så här längre.

Indiana Jones (C) and the Infernal Machine TM
4
Mycket bra
+
Klurigt - inga ofrivilliga tips
+
Mysigt - lika kul som jag minns det
+
Fånigt - konversationerna, Indys interdimensionella hatt, sovjetiska soldaternas ansiktsuttryck
+
Mycket spel - 17 banor med stigande utmaning allteftersom
-
Gevär får spelet att krascha till skrivbordet om de används för flitigt (kom ihåg att quicksava)
-
Lite väl mycket strider i ett spel som inte känns konstruerat för att ha strider som fokus
Det här betyder betygen på FZ
Skribent

Vilka minnen! Polaren Richard hade det här, även om det flöt sisådär på hans dator. Vi lirade det tillsammans och blev alldeles till oss varje gång Indiana Jones-trudelutten spelades.

Riktigt trevlig recension!

Redaktör
Ponny

Jättefin recension! Och oj, vad jag håller med om detta: "Det är någonting alldeles särskilt med spel man aldrig kunde spela när man var liten." De spelen blir legendariska i skallen.

Har alltid funderat på om de här spelen är värda ens tid (Emperor's Tomb räknar jag också hit), men blir klart sugen nu. Det verkar gå att få till det på Steam Deck, men vid snabb googling känns det lite för mycket huvudvärk.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Vilka minnen! Polaren Richard hade det här, även om det flöt sisådär på hans dator. Vi lirade det tillsammans och blev alldeles till oss varje gång Indiana Jones-trudelutten spelades.

Riktigt trevlig recension!

Man kunde köra de här spelen på ett tangentbord, ena styrde och den andra hoppade och pangade!

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jättefin recension! Och oj, vad jag håller med om detta: "Det är någonting alldeles särskilt med spel man aldrig kunde spela när man var liten." De spelen blir legendariska i skallen.

Har alltid funderat på om de här spelen är värda ens tid (Emperor's Tomb räknar jag också hit), men blir klart sugen nu. Det verkar gå att få till det på Steam Deck, men vid snabb googling känns det lite för mycket huvudvärk.

Jag prövade Emperors Tomt först när jag hittade båda på Gog. Det är inte lika bra. Mest stör jag mig på att det inte finns quick save : )

Medlem

Detta spel fixade min farbror åt mig och brorsan när vi var små och vi spelade det väldigt mycket ända fram till samma punkt vid något tempel i öknen varje gång då vi inte lyckades lösa pusslet och kunde komma vidare. Bara starta om och börja köra igen.

Kanske ska ta itu med det och spela klart det..?


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Kleptomaniac:

Detta spel fixade min farbror åt mig och brorsan när vi var små och vi spelade det väldigt mycket ända fram till samma punkt vid något tempel i öknen varje gång då vi inte lyckades lösa pusslet och kunde komma vidare. Bara starta om och börja köra igen.

Kanske ska ta itu med det och spela klart det..?

Jag fastnade lite där nu med : )
Fanns fler korridorer i pyramiden än jag såg från första början

Medlem

Fick värsta flashbacken när jag köpte detta spel. Var med mina föräldrar i en spelbutik inne i stan för att köpa ett random spel och jag valde Indiana Jones and the Infernal Machine. Troligen för ett häftigt fodral Måste ha varit ett av mina första spelköp och jag blev inte besviken

Medlem
Skrivet av Viggez:

Fick värsta flashbacken när jag köpte detta spel. Var med mina föräldrar i en spelbutik inne i stan för att köpa ett random spel och jag valde Indiana Jones and the Infernal Machine. Troligen för ett häftigt fodral Måste ha varit ett av mina första spelköp och jag blev inte besviken

Samma här. Var en sjukt fin box. En sak jag saknar från gamla speltiden. De stora boxarna och manualerna.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Det är någonting alldeles särskilt med spel man aldrig kunde spela när man var liten. Spel som man prövade någon gång hos någon avlägsen släkting men hade fel konsol för där hemma, eller ens kompisar i skolan spelade, men som ens dator där hemma var för dålig för. De spelen etsar sig fast i minnet. Viljan att spela var intensiv men möjligheterna var få.

Du sätter verkligen ord på en känsla jag ofta har. Finns något riktigt magiskt och nästan mytiskt med de spelen för mig. Många av dem (inklusive detta) var spel jag provade som demoversioner från CD Gamer men aldrig hade möjlighet att skaffa fullversionerna av.

Medlem

Det här spelade jag mycket på voodoo banshee, jäklar vilket äventyr men svårt.

Tack för en fantastisk recension.

"De gör dem inte så här längre". Amen, broder. Idag är det grafik som är prio, resten är sekundärt, tyvärr, inte för alla typer av spel men för många.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

"Jag blir mycket mer förväntansfull till att börja spela ett spel jag verkligen ville spela då, än ett nytt flashigt spel som släpps idag. "

Kan definitivt relatera till detta. Jag lirade lite xcom ufo strax efter att det kom ut på 90-talet. Som pojkspoling hade jag naturligtvis inte en chans att köra igenom spelet.. DÅ! det skulle dröja ända till vintern-våren 2017 när jag skulle läsa vidare som jag plockade upp detta liret igen, för att kunna tänka på annat än studierna. Vilken stämning alltså! Samtidigt kanske det har med dessa nostalgiska brillorna som dessa spelen blir bättre än just nya spel, eftersom du kan väva in din barndom i en mix tillsammans med att man klarar av ett grymt svårt spel.

Jag kunde inte sätta orden på detta fenomen innan du skrev denna raden 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Jättefin recension! Och oj, vad jag håller med om detta: "Det är någonting alldeles särskilt med spel man aldrig kunde spela när man var liten." De spelen blir legendariska i skallen.

Haha, samma här... Shit vad det var coolt med Neo Geo. Men det var ju alldeles för dyrt för en liten grabb i mellanstadiet. Och hittade man SNK-spelen på en arkad så åts mynten upp lite väl fort.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Du sätter verkligen ord på en känsla jag ofta har. Finns något riktigt magiskt och nästan mytiskt med de spelen för mig. Många av dem (inklusive detta) var spel jag provade som demoversioner från CD Gamer men aldrig hade möjlighet att skaffa fullversionerna av.

Ja det var ju också en variant. Fanns mycket gott på CD Gamer!

Skrivet av magma:

"De gör dem inte så här längre". Amen, broder. Idag är det grafik som är prio, resten är sekundärt, tyvärr, inte för alla typer av spel men för många.

Grafik har nog länge varit fokus, men det är något charmigt med grafiken från tiden den inte var så.... öh.. bra.
Jag stör mig mer på när spel ska vara alltför "hjälpsamma" när det nästan känns som ett jobb istället för en utmaning då allt är upplagt för dig.

Skrivet av vbgbasse:

Kan definitivt relatera till detta. Jag lirade lite xcom ufo strax efter att det kom ut på 90-talet. Som pojkspoling hade jag naturligtvis inte en chans att köra igenom spelet.. DÅ! det skulle dröja ända till vintern-våren 2017 när jag skulle läsa vidare som jag plockade upp detta liret igen, för att kunna tänka på annat än studierna. Vilken stämning alltså! Samtidigt kanske det har med dessa nostalgiska brillorna som dessa spelen blir bättre än just nya spel, eftersom du kan väva in din barndom i en mix tillsammans med att man klarar av ett grymt svårt spel.

Ja! det är ett eget sorts nöje. Spel som var svåra som grabb var ju nästan skrämmande. Att lyckas ta sig igenom dem senare är en egen slags triumf : ) Sjukt tillfredsställande.

Ser mysigt ut efter all denna tid.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Testade, gillade det jag såg... upptäckte att skivan hade en fet repa,
kanske skulle fixa på mig det igen o nöta


signatur

PC Specs: (ASUS Prime Z690-P, Intel Core-i5-12600K, Gigabyte Geforce RTX 3070,
Corsair 32GB DDR5, Corsair RM750, Windows 11 Pro)
Other machines: (Commodore 64, Commodore Amiga 500, Atari 1040STF, Sinclair Spectrum 48k) and consoles (Sega Master System, Sega Saturn, Sega Dreamcast, Nintendo NES, Nintendo Gamecube, Nintedo Switch, Sony Playstation, Sony Playstation 2, Sony Playstation 3, Microsoft XBOX, Microsoft XBOX 360)

Medlem

Underbar recension! Får nostalgivibbar själv utan att ens ha spelat det. Ett liknande spel för min del är just Tomb Raider 2 där jag aldrig kom längre än till Venedig (andra banan i spelet?), fattade aldrig hur man skulle ta sig vidare och tog mig aldrig för att ta reda på det. Man kanske skulle göra ett nytt försök haha

Medlem

Kul läsning!
Har aldrig spelat det men gillar de klassiska Tomb Raider så man kanske ska ge det en ärlig chans.

Medlem
Skrivet av Mr Clean:

Underbar recension! Får nostalgivibbar själv utan att ens ha spelat det. Ett liknande spel för min del är just Tomb Raider 2 där jag aldrig kom längre än till Venedig (andra banan i spelet?), fattade aldrig hur man skulle ta sig vidare och tog mig aldrig för att ta reda på det. Man kanske skulle göra ett nytt försök haha

Skulle säga att Tomb Raider spelen är betydligt svårare än detta. Just Venedig satt jag också fast i ett bra tag.
Klarade ettan några år sedan. Det är verkligen ganska invecklade banor, särskilt Egypten tyckte jag var knepig.

Tack för att du läste!

Medlem

Fantastisk läsning och fint att se denna flera av er dela era minnen. Det här är ett av de spel jag alltid återkommer till när jag tänket tidiga spelminnen och jag har faktiskt kvar lådan (svensk utgåva).
Delar med mig av bilderna här:

Medlem
Skrivet av thotim:

Fantastisk läsning och fint att se denna flera av er dela era minnen. Det här är ett av de spel jag alltid återkommer till när jag tänket tidiga spelminnen och jag har faktiskt kvar lådan (svensk utgåva).
Delar med mig av bilderna här:

https://i.postimg.cc/d0MVq6V2/3957-FFEF-14-DB-44-F5-BCBE-AAA5...

https://i.postimg.cc/T2Q1rntx/EB2-B9978-A35-F-4-E0-D-86-E4-4-...

Åh! Just den boxen jag hade dubbla cd-skivor i! Vad nice att du har kvar boxen! Den är ett konstverk i sig.
Och manualen. Sånt man läste i bilen på väg hem från ett köp!

Undrar vad spelet hetat på svenska om det varit en film? Indiana Jones och Satans verktyg?

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Åh! Just den boxen jag hade dubbla cd-skivor i! Vad nice att du har kvar boxen! Den är ett konstverk i sig.
Och manualen. Sånt man läste i bilen på väg hem från ett köp!

Undrar vad spelet hetat på svenska om det varit en film? Indiana Jones och Satans verktyg?

Precis. Haha, något i den stilen.

1
Skriv svar