Lenovo Legion Pro 7i – bärbar värsting för spelgalningar

Robot
Lenovo Legion Pro 7i – bärbar värsting för spelgalningar

Hur mycket kraft går att klämma in i en bärbar speldator? Fredrik sätter tänderna i Lenovos senaste värsting med Geforce RTX 4090.


Medlem

Bara 45000kr? Ett riktigt klipp för denna värstingen.

NuZ
Testpilot

Bra skrivet Fredrik och älskar bilden över Svandammen!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Mycket fin recension! Sedan kvarstår faktum att bärbar alltid kommer bli för varm för att vara intressant. Som du nämner blir även denna detta och 4090 känns som så bortkastad i en sådan rig.

Medlem

Hade denna hemma fast med 4080. Det var varken extremt varmt eller högljutt heller. Märks så väl att recensenten är en normal-användare av stationär dator.

Kan inte hålla med dig i mycket av detta. Och några 70db var ju inte min uppe i. 50db har man i öron nivå med performance mode och sen minskar det med dom andra lägena. Temperaturerna var bra med för kraften i maskinen.

Däremot är ju byggkvaliten riktigt kass och reklamerade pga sviktande tangentbord och sne skärm.


signatur

Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080

Skribent
Skrivet av NuZ:

Bra skrivet Fredrik och älskar bilden över Svandammen!

Tack! Ja den bilden blev jag faktiskt riktigt nöjd med. Fast man ser ju ut som ett mongo när man ställer upp en bärbar dator och kryper runt och knäpper bilder från olika vinklar

Skrivet av Weeks_death:

Mycket fin recension! Sedan kvarstår faktum att bärbar alltid kommer bli för varm för att vara intressant. Som du nämner blir även denna detta och 4090 känns som så bortkastad i en sådan rig.

Tack! Ja en bärbar med prestanda som den här har kommer bli varm, det är liksom något man får räkna med. En kylplatta till den här skulle nog göra underverk för värme och ljud.

Skribent
Skrivet av Melldorwin:

Hade denna hemma fast med 4080. Det var varken extremt varmt eller högljutt heller. Märks så väl att recensenten är en normal-användare av stationär dator.

Kan inte hålla med dig i mycket av detta. Och några 70db var ju inte min uppe i. 50db har man i öron nivå med performance mode och sen minskar det med dom andra lägena. Temperaturerna var bra med för kraften i maskinen.

Däremot är ju byggkvaliten riktigt kass och reklamerade pga sviktande tangentbord och sne skärm.

Stämmer att jag till vardags hemma endast kör stationär, men har en bärbar i jobbet med rätt bra prestanda (eller var bra för två år sedan när jag fick den). Använder för att samordna 3D-modeller i projektering inom bygg.

Tack för en andra åsikt.

Medlem

Köpte lenovo legion slim 5 med ryzen och rtx4060 för nästan 1/4 av priset av den dator som recenserats, närmare bestämt 12 000 kr. Det tyckte jag var ett kap då alla nya spel rullar riktigt bra på high settings och mer än så behöver inte jag.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Skulle aldrig betala över 20k för en riktigt bra gaming dator... 45k känns som ett jävla skämt! Och 81k ? Seriöst! Inte konstigt att barnen idag har konstigt förhållande till pengar! Youtubes fel alltihop! Folk som tror dom är influencers som köper saker för att slå sönder typ... sen tycker barnen att det är skit häftigt och inser inte värdet av pengar!

Gen
Medlem

High-end komponenter som en 13900K och 4090 får ju aldrig chansen att sträcka på benen i en liten bärbar dator på 2,8kg. Känns som en väldigt onödig produkt om du frågar mig.

Medlem
Skrivet av robbis:

Skulle aldrig betala över 20k för en riktigt bra gaming dator... 45k känns som ett jävla skämt! Och 81k ? Seriöst! Inte konstigt att barnen idag har konstigt förhållande till pengar! Youtubes fel alltihop! Folk som tror dom är influencers som köper saker för att slå sönder typ... sen tycker barnen att det är skit häftigt och inser inte värdet av pengar!

fast det är ju en viss skillnad mellan en 13 åring som får en dator för 40-80k av sina föräldrar, och en 40+ åring med hälsosam ekonomi som lägger pengar på ett intresse. fast du kanske tycker det är lika sjukt med vuxna människor som köper bilar eller motorcyklar för dyra pengar.

Medlem
Skrivet av robbis:

Skulle aldrig betala över 20k för en riktigt bra gaming dator... 45k känns som ett jävla skämt! Och 81k ? Seriöst! Inte konstigt att barnen idag har konstigt förhållande till pengar! Youtubes fel alltihop! Folk som tror dom är influencers som köper saker för att slå sönder typ... sen tycker barnen att det är skit häftigt och inser inte värdet av pengar!

Tror du missar vem de här riktar sig till. Detta är inte något folk går och köper till barn om du tror det. Klart det kan hända, men de här maskinerna köps mer troligen av vuxna människor med god ekonomi. Den här typen av dator är en smal marknad.

Vår bemanningssköterska som bor på hotell hela tiden har köpt nåt sånt här. Varför skulle han inte liksom. Han drar in 70 k i månaden och bor sjukt många nätter på hotell varje år och vill syssla med sitt intresse, som han har råd med. Inga konstigheter. Hade gjort samma sak.

Medlem
Skrivet av robbis:

Skulle aldrig betala över 20k för en riktigt bra gaming dator... 45k känns som ett jävla skämt! Och 81k ? Seriöst! Inte konstigt att barnen idag har konstigt förhållande till pengar! Youtubes fel alltihop! Folk som tror dom är influencers som köper saker för att slå sönder typ... sen tycker barnen att det är skit häftigt och inser inte värdet av pengar!

Haha, vill nog inte ens veta vad du tycker om mig som köpte en icke-gaming-laptop för ca. 40K då. Den kan inte ens användas för seriös gaming.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Trevligt med hårdvarurecensioner trots att jag aldrig skulle få för mig att köpa en sån dyr laptop. Dyraste laptopen jag köpt var början av 2000, alltså ett amd mobility 9800 pro och gick på norr om 15000 kr (gick att spela doom 3 på den i 30 fps faktiskt!). Visst, under 90-talet var laptops ännu dyrare än nu men i dessa svåra tider med inflation så måste det vara en oerhört liten marknad som köper dessa, om det inte är folk som är ute efter AI specifikt då...

Har själv lenovo fast en betydligt mindre kraftfull maskin (ryzen 5 4600h och gtx 1650 ti) som går att spela enklare spel på utan problem och klarar mig utan RT på laptop. Lenovomjukvaran är inte så pjåkig, har besparat mycket av batteriets livslängd med en enkel knapptryckning i lenovo kontrollpanel.

Avseende grafikkortet som Nvidia kallar 4090 i laptops är egentligen ett 4080 med en 4090-klisterlapp prispåslag. https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/laptops/compare/
Ingen dålig prestanda i sig men tycker det är fel att kalla den ett 4090 på pappret när det i själva verket är ett 4080 rent tekniskt på specifikationerna men presterar runt ett 4070 ti på sin höjd.

Tack för en trevlig läsning så här på torsdagsmorgonen när veckan börjar gå mot sitt slut (tack och lov då det varit en jobbig vecka).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skrivet av magma:

Trevligt med hårdvarurecensioner trots att jag aldrig skulle få för mig att köpa en sån dyr laptop. Dyraste laptopen jag köpt var början av 2000, alltså ett amd mobility 9800 pro och gick på norr om 15000 kr (gick att spela doom 3 på den i 30 fps faktiskt!). Visst, under 90-talet var laptops ännu dyrare än nu men i dessa svåra tider med inflation så måste det vara en oerhört liten marknad som köper dessa, om det inte är folk som är ute efter AI specifikt då...

Har själv lenovo fast en betydligt mindre kraftfull maskin (ryzen 5 4600h och gtx 1650 ti) som går att spela enklare spel på utan problem och klarar mig utan RT på laptop. Lenovomjukvaran är inte så pjåkig, har besparat mycket av batteriets livslängd med en enkel knapptryckning i lenovo kontrollpanel.

Avseende grafikkortet som Nvidia kallar 4090 i laptops är egentligen ett 4080 med en 4090-klisterlapp prispåslag. https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/laptops/compare/
Ingen dålig prestanda i sig men tycker det är fel att kalla den ett 4090 på pappret när det i själva verket är ett 4080 rent tekniskt.

Tack för en trevlig läsning så här på torsdagsmorgonen när veckan börjar gå mot sitt slut (tack och lov då det varit en jobbig vecka).

Du menar att 4090 laptop presterar som en 4080 desktop?

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Du menar att 4090 laptop presterar som en 4080 desktop?

Han förklarar det hela bättre än mig:


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skrivet av magma:

Okej. Presterar ändå förvånansvärt bra tycker jag med tanke på att 4090 mobilt är på 150 - 170w medans 4080 desktop är på 300+ watt. Sen kan man ju som du säger diskutera namnsättningen på korten, även om man vet att det brukar skilja i prestanda mellan mobil och desktop versionen.

Har för mig att 4060 presterar rätt lika på både laptop samt desktop och sen blir skillnaden större ju högre upp i serien man går.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Okej. Presterar ändå förvånansvärt bra tycker jag med tanke på att 4090 mobilt är på 150 - 170w medans 4080 desktop är på 300+ watt. Sen kan man ju som du säger diskutera namnsättningen på korten, även om man vet att det brukar skilja i prestanda mellan mobil och desktop versionen.

Har för mig att 4060 presterar rätt lika på både laptop samt desktop och sen blir skillnaden större ju högre upp i serien man går.

Precis, för laptops blir begränsade av strömbudgeten.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skrivet av magma:

Precis, för laptops blir begränsade av strömbudgeten.

Så är det. Är ändå förvånad att perf/w är så mycket bättre på laptops. Hade ju varit nice med ett 4080 i burken som endast drar 150w som mest.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Så är det. Är ändå förvånad att perf/w är så mycket bättre på laptops. Hade ju varit nice med ett 4080 i burkensom endast drar 150w som mest.

Ja, det hade varit något


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Hmm ... Låter väldigt dyr jämfört med tex en Schenker XMG NEO 16 (E23) med en i9 och RTX 4090. För att komma upp i prislappen listad på den här laptopen så kan man slänga in vattenkylning också (något som inte laptopen i den här artikeln har). Så med det sagt så skulle jag nog hellre köpa en XMG NEO 16 med vattenkylning.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Bara 45000kr? Ett riktigt klipp för denna värstingen.

https://bestware.com/en/xmg-neo-16-e23.html

Kolla priset på den där. Lägg till 2000sek så har du vattenkylning också. billigare och bättre prestanda.

Skribent
Skrivet av Picardo:

Hmm ... Låter väldigt dyr jämfört med tex en Schenker XMG NEO 16 (E23) med en i9 och RTX 4090. För att komma upp i prislappen listad på den här laptopen så kan man slänga in vattenkylning också (något som inte laptopen i den här artikeln har). Så med det sagt så skulle jag nog hellre köpa en XMG NEO 16 med vattenkylning.

Skrivet av Picardo:

https://bestware.com/en/xmg-neo-16-e23.html

Kolla priset på den där. Lägg till 2000sek så har du vattenkylning också. billigare och bättre prestanda.

Aldrig hört talas om det märke eller modell förut och går så vitt jag ser inte att köpa hos svensk återförsäljare, vilket såklart inte hindrar det från att vara en bra produkt. Alltid intressant med jämföra produkter, men din länk fungerar inte såsom jag ser det? Jag kommer till standardkonfigurationen för 1999€ och då är det 4060-kort.

Om jag bygger ihop en likvärdig hamnar jag på: 3 798€ = ~44 700, eller missar jag något?

Är man sugen på denna dator finns den hos Netonet för 38 990 kr.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Skribent
Skrivet av magma:

Trevligt med hårdvarurecensioner trots att jag aldrig skulle få för mig att köpa en sån dyr laptop. Dyraste laptopen jag köpt var början av 2000, alltså ett amd mobility 9800 pro och gick på norr om 15000 kr (gick att spela doom 3 på den i 30 fps faktiskt!). Visst, under 90-talet var laptops ännu dyrare än nu men i dessa svåra tider med inflation så måste det vara en oerhört liten marknad som köper dessa, om det inte är folk som är ute efter AI specifikt då...

Har själv lenovo fast en betydligt mindre kraftfull maskin (ryzen 5 4600h och gtx 1650 ti) som går att spela enklare spel på utan problem och klarar mig utan RT på laptop. Lenovomjukvaran är inte så pjåkig, har besparat mycket av batteriets livslängd med en enkel knapptryckning i lenovo kontrollpanel.

Avseende grafikkortet som Nvidia kallar 4090 i laptops är egentligen ett 4080 med en 4090-klisterlapp prispåslag. https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/laptops/compare/
Ingen dålig prestanda i sig men tycker det är fel att kalla den ett 4090 på pappret när det i själva verket är ett 4080 rent tekniskt på specifikationerna men presterar runt ett 4070 ti på sin höjd.

Tack för en trevlig läsning så här på torsdagsmorgonen när veckan börjar gå mot sitt slut (tack och lov då det varit en jobbig vecka).

Ofan, Doom 3 till och med. Det var väl jävligt tungdrivet på sin tid om jag kommer ihåg rätt . Precis som du säger så är det nog inte så stor marknad i dagsläget när folk börjar hålla i pengarna och tvingas lägga mer och mer på boende + mat. Som jag är inne på i recensionen så är det nog något för den spelintresserade med god ekonomi som bor på liten yta.

Ja, jag blev faktiskt glatt överraskad över Lenovos mjukvara. Kul att man kan bli det ibland av medföljande mjukvara, det hör inte till vanligheterna tycker jag. Själv har jag Lenovo i jobbet som är rätt kraftfull - Nvidia RTX A4000, 32 gig ram och Core i7-11850. Den är dock låst så kan ej använda den privat överhuvudtaget

Intressant med benämningen på korten där, tänkte inte på det - för att citera Lorry.

Tack för kommentaren. Väntade med flit på att svara så jag skulle kunna önska trevlig helg efter en jobbig vecka

Skribent
Skrivet av Kris:

Köpte lenovo legion slim 5 med ryzen och rtx4060 för nästan 1/4 av priset av den dator som recenserats, närmare bestämt 12 000 kr. Det tyckte jag var ett kap då alla nya spel rullar riktigt bra på high settings och mer än så behöver inte jag.

Kul! Man ska köpa en dator som passar ens behov, så perfekt att du hittat en som passar

Skrivet av robbis:

Skulle aldrig betala över 20k för en riktigt bra gaming dator... 45k känns som ett jävla skämt! Och 81k ? Seriöst! Inte konstigt att barnen idag har konstigt förhållande till pengar! Youtubes fel alltihop! Folk som tror dom är influencers som köper saker för att slå sönder typ... sen tycker barnen att det är skit häftigt och inser inte värdet av pengar!

Nej, som sagt. Den är inte för alla, och inget jag tror någon köper till sina barn - men vad vet jag vissa har mycket pengar. Som jag är inne på i recensionen tror jag det här är en dator som en spelintresserad person med bra ekonomi som bor på liten yta köper.

Skrivet av Gen:

High-end komponenter som en 13900K och 4090 får ju aldrig chansen att sträcka på benen i en liten bärbar dator på 2,8kg. Känns som en väldigt onödig produkt om du frågar mig.

Det kan man tycka helt klart. Fast den som vill spela de nya spelen på (i princip) maxade inställningar men inte bor tillräckligt stort eller vill ha en stationär dator med skärm så tycker jag det är bra att alternativet finns. Sedan är det ju ett "laptop-4090" som står i specifikationerna och som @magma nämner lite ovanför det här inlägget tråden.

Skrivet av hoppalängdhopp:

Är man sugen på denna dator finns den hos Netonet för 38 990 kr.

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Ja, nästan. Det här med att ha många modeller... Netonnet datorn har 1TB SSD, medan den jag recenserade har 2 TB SSD. I övrigt såg den likvärdig ut. Bra rea, och bra tips!

Medlem

En sån här har jag som enda dator.
Helnöjd! Toppendator!

Medlem

Måste säga att jag överlag är rätt nöjd med de Lenovo-laptops jag haft på senare år, brukar också lägga mig en bra bit under det här segmentet, men överlag är de stilrena, av åtminstone godkänd kvalitet och förhållandevis prisvärda. Tangentborden kan vara lite tveksamma ibland och har lett till något garantiärende, men det problemet har jag upplevt hos flera tillverkare å andra sidan också.

Kör idag en L340 och tangentbordet och kylningen är väl lite sisådär, men i övrigt är det en klart godkänd maskin. Uppgraderat RAM och SSD, och den klarar sig ett tag till. Att Lenovo håller fast vid att ha numpads på sina laptops är också ovärderligt, alldeles för många som skippar det numera och jag använder siffror alldeles för ofta (i programmering/moddning bl.a.) för att använda sifferraden i de sammanhangen. TKL-tangentbord får mig att vilja kräkas. ^^ /rant

Garantihanteringen har jag varit förvånansvärt nöjd med även om man inte har deras premium-paket. Skickats till Tyskland och ändå gått snabbare än när man ska försöka förlita sig på någon svensk ÅF:s servicepartner här på hemmaplan när jag gjort det med någon Acer-maskin.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Värmeutblås vid högerhanden låter underbart om man är frusen av sig.

Skribent
Skrivet av Gregerory:

En sån här har jag som enda dator.
Helnöjd! Toppendator!

Härligt!

Skrivet av PeTTs0n:

Måste säga att jag överlag är rätt nöjd med de Lenovo-laptops jag haft på senare år, brukar också lägga mig en bra bit under det här segmentet, men överlag är de stilrena, av åtminstone godkänd kvalitet och förhållandevis prisvärda. Tangentborden kan vara lite tveksamma ibland och har lett till något garantiärende, men det problemet har jag upplevt hos flera tillverkare å andra sidan också.

Kör idag en L340 och tangentbordet och kylningen är väl lite sisådär, men i övrigt är det en klart godkänd maskin. Uppgraderat RAM och SSD, och den klarar sig ett tag till. Att Lenovo håller fast vid att ha numpads på sina laptops är också ovärderligt, alldeles för många som skippar det numera och jag använder siffror alldeles för ofta (i programmering/moddning bl.a.) för att använda sifferraden i de sammanhangen. TKL-tangentbord får mig att vilja kräkas. ^^ /rant

Garantihanteringen har jag varit förvånansvärt nöjd med även om man inte har deras premium-paket. Skickats till Tyskland och ändå gått snabbare än när man ska försöka förlita sig på någon svensk ÅF:s servicepartner här på hemmaplan när jag gjort det med någon Acer-maskin.

Mm, numpad måste jag ha i jobbet också så den gillar jag (har en rätt kraftfull Lenovo som jag skrev tidigare i tråden). Kanske borde satt det som ett plus t.o.m. men reflekterade inte så mycket över det just då.

Kul att du är nöjd.

Skrivet av kebbe:

Värmeutblås vid högerhanden låter underbart om man är frusen av sig.

Haha, ja det finns ju två sidor av alla mynt

1
Skriv svar