Slice & Dice [Android, Mac, PC]

Medlem
Slice & Dice [Android, Mac, PC]

Jag vill tipsa om en liten gömd pärla, nämligen mobilspelet Slice & Dice, från en ensam utvecklare som har gjort några spel som passionerade sidoprojekt men nu försöker satsa på spelen istället.

Slice & Dice är, vilket namnet antyder, ett tärningsbaserat spel där man förstås får möjligheten att skära och skiva sina fiender...

Om du nu tänker "Åh nej, jag hatar tärningar i spel" så kan jag tillägga att man ofta kan påverka utgången och justera sin strategi ändå, även efter några dåliga tärningsslag. Det är faktiskt, enligt mig, också en del av tjusningen: nyfikenheten och förväntan på vad som komma skall och osäkerheten som gör att man får anpassa sin strategi.

Grafiken
Härlig retro-pixel. Jag upplever dock att allt är ganska tydligt ändå, även på telefonskärmen.

Det finns animationer så fort det händer något, spelet känns inte statiskt vid något tillfälle.

Ljud
8-bits blipp-blopp. Gör sitt jobb men inget märkvärdigt.

Musik
Nej. Skulle kanske varit trevligt med lite skön blipp-blopp här också. Å andra sidan så öppnar det för att slänga på sin favoritlista med psy-trance. Eller vad man nu föredrar.

Interface
Det är väldigt lätt att få upp information om ex. en fiende eller utrustning - det är bara att trycka och hålla inne på respektive objekt. Detta verkar fungera på allt. Vidare så visas de flesta förmågor/effekter/tillstånd med symboler som, när man lärt sig känna igen dem, gör att man inte behöver visa detaljerad information så ofta.

När en fiende väljer att attackera så ser man lätt vilka hjältar som blir drabbade. Man ser också hur mycket hälsa de kommer att förlora, om de kommer att dö etc. Helt enkelt så har man all information lättvindigt tillgänglig i alla situationer, något som gör att man kan koncentrera sig på sin strategi. När man också lärt sig förmågor och fiender så går interaktionen med spelet som en dans.

Spelmekanik
Exempel på en omgång:

  • Spelet drar igång direkt med första striden. Du får sex hjältar som har varsin klass (gamla klassiker som Fighter, Defender, Healer, Mage etc).

  • Fienderna slår sina tärningar och du ser direkt vad som kommer att hända med dina hjältar.

  • Du slår tärningarna. Varje hjälte har sin egen unika tärning.

  • Nu är det dags för strategin att ta form. Välj vilka tärningar som ska sparas och vilka du vill slå om. Du har tre omslag på valfritt antal tärningar.

  • När du är nöjd kan du börja testa dina strategier. Du har oändligt antal gånger att ångra din användning av tärningarna. Således kan du alltså testa olika strategier och backa tillbaka så långt du vill (dock ej till själva tärningsslagen) och pröva en ny strategi.

  • Tärningar kan användas till anfall (närstrid/avstånd), försvar och samla magi för att utföra olika magiska förmågor.

  • När du väl bestämt dig vet du exakt hur utfallet kommer att bli och du avslutar din tur.

  • Repeat

  • Efter varje vunnen strid får du möjligheten att varannan gång uppgradera slumpmässig hjälte till en annan slumpmässig version av den klassen, och varannan gång får du ett föremål som uppgraderar eller ger dina hjältar nya förmågor (man kan allokera max två stycken per hjälte). Ofta är det föremål som ändrar eller uppgraderar en hjältes tärnings olika sidor. Synergier med olika förmågor och föremål är ett intressant inslag.

Uppgradera hjälte:

Nya föremål:

Under spelets gång låser man också upp nya spellägen, som ex att välja starthjältar mm.

Slutsats
Svårt att hitta något negativt med detta. Man tänker "efter denna striden ska jag sluta". Sedan får man någon rolig förmåga som man bara måste testa... Hoppsan, så mycket klockan blev...

Något som skulle kunna vara ett minus är att det t.ex. inte finns några events eller liknande som kryddar tillvaron. Men det finns 59 olika fiender med olika förmågor och egenskaper, 100 olika hjältar och 354 föremål, så möjligheten till unika omspel är ändå väldigt stor.

Jag kan verkligen rekommendera detta till alla som tycker det är skönt med lite avstressande spel och planera strategier i lugn och ro.

Jag har bara testat mobilversionen, men finns tillgängligt på andra plattformar:
https://tann.itch.io/slice-dice

Slice & Dice [Android]
5
Mästerligt
+
Ingen stress
+
Ångra sina handlingar hur många steg som helst
+
Spela med en hand :)
+
Billigt (ca 90 kr)
+
Pixlar!
-
För vissa möjligen avsaknad av musik
-
Bara en rutt, med 20 strider utan events (dock processuell (?) generering av fiender mm)
-
Inte så många uppdateringar från utvecklaren längre, men det mesta verkar dock vara balanserat och fungera bra som det är
Det här betyder betygen på FZ

signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Det verkar vara en trevlig distraktion på bussen/tåget.
Tack för tips och text!

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Det verkar vara en trevlig distraktion på bussen/tåget.
Tack för tips och text!

Det tror jag absolut! Det är också trevligt att man kan avsluta närsomhelst och fortsätta på exakt samma ställe senare.

Återkom gärna med vad du tyckte


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Tips, det finns på android, mac, pc på nedan länk

https://tann.itch.io/slice-dice


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Tips, det finns på android, mac, pc på nedan länk

https://tann.itch.io/slice-dice

Tack för tipset, jag uppdaterar recensionen.

Har du spelat själv?


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Gnällkuk

Får återkomma när det finns till Steam/iOS.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Spelade detta mycket när jag vaggade min nyfödda dotter till sömns. Betyget är helt korrekt, kan inte rekommendera detta spel mer! Sjukt roligt och utmanande. Har kommit många uppdateringar sen jag köpte det vilket varit ganska bra!

Medlem

Bra recension, laddade ner spelet direkt.

Det kostade dock inga pengar på Android?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Dödgrävaren
Skrivet av Freakon:

Bra recension, laddade ner spelet direkt.

Det kostade dock inga pengar på Android?

Tror man får kortare kampanjer utan att betala för spelet.

Fenomalt chill mobilspel f.ö. Perfekt för lokföraren som vill döda tid på hotellet. Skulle nog satt en 4a själv, då jag tycker spelet är litr obalanserat i vissa avseenden.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Bra recension, laddade ner spelet direkt.

Det kostade dock inga pengar på Android?

Tack

Som JackG100 säger - gratisversionen är 12 strider tror jag, fullversionen är 20 (går att köpa in-game). Till det kommer många fler varianter av fiender, hjältar, förmågor och föremål, samt möjligheten att låsa upp andra spellägen. Väl värt pengarna om du frågar mig, det blir ett stort omspelningsvärde.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av JackG100:

Fenomalt chill mobilspel f.ö. Perfekt för lokföraren som vill döda tid på hotellet. Skulle nog satt en 4a själv, då jag tycker spelet är litr obalanserat i vissa avseenden.

Tänker du på "obalansen" i de olika hjältarna osv som slumpas fram, eller annat? Personligen så tycker jag det (om det var det förstnämnda du menade) är en del av charmen för mig - se hur långt man kan komma med en mindre bra startgrupp och uppgraderingar. Blir det skit så är det bara att börja om


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av philgapin:

Spelade detta mycket när jag vaggade min nyfödda dotter till sömns. Betyget är helt korrekt, kan inte rekommendera detta spel mer! Sjukt roligt och utmanande. Har kommit många uppdateringar sen jag köpte det vilket varit ganska bra!

Jag hör dig, har två små döttrar hemma nu. Perfekt att köra det de 5 minuter som det då och då är lugnt


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Dödgrävaren
Skrivet av BlackBozze:

Tänker du på "obalansen" i de olika hjältarna osv som slumpas fram, eller annat? Personligen så tycker jag det (om det var det förstnämnda du menade) är en del av charmen för mig - se hur långt man kan komma med en mindre bra startgrupp och uppgraderingar. Blir det skit så är det bara att börja om

Dels hjältarna, dels items, dels vissa encounters. Man har lite för få options mellan varje tycker jag, så en del runs känns rätt hopplösa oavsett vilka beslut man själv tar. Det är OK ändå, men skulle gärna sett lite mer balans och egen influens där.

Medlem
Skrivet av JackG100:

Dels hjältarna, dels items, dels vissa encounters. Man har lite för få options mellan varje tycker jag, så en del runs känns rätt hopplösa oavsett vilka beslut man själv tar. Det är OK ändå, men skulle gärna sett lite mer balans och egen influens där.

Ja jag håller med dig lite, ibland så blir omatchningen ganska stor och man har inte så mycket chans. Man hade kunnat tänka sig lite informerade valmöjligheter mellan t.ex. två olika kommande strider där man kan välja den som passar sina hjältar bäst eller liknande. För egen del så tycker jag som sagt att det är en del av charmen att man inte vet vad man har att vänta alls, men smaken är som baken osv


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Chefredaktör

Kul, det här har jag spelat ganska mycket för ett par år sen. Nu blir det till att installera och köra igen!
Tack för recension!

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Kul, det här har jag spelat ganska mycket för ett par år sen. Nu blir det till att installera och köra igen!
Tack för recension!

Tack
Alltid väl värt att komma tillbaka till för några snabba turer!


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Chefredaktör
Skrivet av BlackBozze:

Tack
Alltid väl värt att komma tillbaka till för några snabba turer!

Jotack, nu kom man ju aldrig i säng igår natt eftersom man lirade Slice & Dice!

Medlem
Skrivet av Daniel Sjöholm:

Jotack, nu kom man ju aldrig i säng igår natt eftersom man lirade Slice & Dice!

Precis som det ska vara


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem

Tja! Köpte det igår och spelade en runda på normal diff. Hade lite flyt och klarade av ett helt run på första försöket. Nån reroll build, cantrip, där jag vägrade uppgradera min rogue-klass från lvl 2 haha. Det var skoj!

Men jag undrar lite kring replayability och såg att det fanns nya gamemode(?) eller liknande. Vad är det för något? Fick inte låsa upp det ännu då jag måste spela fler omgångar. Samtidigt som det var kul att vinna ett run kände jag lite mig lite besviken att ”vara klar”. Finns ju hard diff med men kommer det alltid vara typ samma run med samma bossar etc?

Medlem
Skrivet av Govein:

Tja! Köpte det igår och spelade en runda på normal diff. Hade lite flyt och klarade av ett helt run på första försöket. Nån reroll build, cantrip, där jag vägrade uppgradera min rogue-klass från lvl 2 haha. Det var skoj!

Men jag undrar lite kring replayability och såg att det fanns nya gamemode(?) eller liknande. Vad är det för något? Fick inte låsa upp det ännu då jag måste spela fler omgångar. Samtidigt som det var kul att vinna ett run kände jag lite mig lite besviken att ”vara klar”. Finns ju hard diff med men kommer det alltid vara typ samma run med samma bossar etc?

Ja man låser upp spellägen allteftersom man spelar, det finns ganska många av dem och jag har bara fått fram en bråkdel. Vissa är väl mer eller mindre intressanta. Det finns ex ett läge där man bara för uppgraderingar på sina hjältar, och har 10 hjältar istället för 5, och också då 10 fiender. Lagom kaotiskt men öppnar för mycket mer synergier.

När det gäller monster och bossar så finns det en rad olika så det är sällan man möter exakt samma uppsättning av bossar, enligt det jag spelat. Sedan är det givetvis så att alla anser väl olika i hur mycket innehåll 90 kr är värt. För mig så är det bra innehåll för den pengen. Jag spelar inte för att "vinna varje run" utan snarare få ihop underhållande kombinationer och nya föremål osv (ex mycket cantrip som du nämner kan vara rätt kul!).

Även när jag inser att jag antagligen inte kommer att kunna klara av en run så fortsätter jag för att se hur långt jag kommer Eftersom det finns så många olika föremål och hjältar så är det alltid något nytt som dyker upp.

En annan intressant strategisk möjlighet som kan underlätta/krydda lite är att innan varje runda börjar, då man får antingen uppgradera en hjälte eller välja ett föremål, så får man också se vilka fiender man kommer att möta. Då kan man också planera lite vilken uppgradering/föremål man ska ta för att matcha kommande strid.


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Får återkomma när det finns till Steam/iOS.

Jag skulle bli chockerad om det kom till Steam vid det här laget. Utvecklaren verkar inte bry sig det minsta om Steam, eller iOS för den delen. Det var snack om att det skulle komma ut på Steam för flera år sedan, men det ledde inte till något konkret. Dessutom finns det redan en titel på Steam som heter "Slice & Dice" så detta spelet hade fått byta namn först...

Gnällkuk
Skrivet av Fletchett:

Jag skulle bli chockerad om det kom till Steam vid det här laget. Utvecklaren verkar inte bry sig det minsta om Steam, eller iOS för den delen. Det var snack om att det skulle komma ut på Steam för flera år sedan, men det ledde inte till något konkret. Dessutom finns det redan en titel på Steam som heter "Slice & Dice" så detta spelet hade fått byta namn först...

Ah, trist :/


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Fletchett:

Jag skulle bli chockerad om det kom till Steam vid det här laget. Utvecklaren verkar inte bry sig det minsta om Steam, eller iOS för den delen. Det var snack om att det skulle komma ut på Steam för flera år sedan, men det ledde inte till något konkret. Dessutom finns det redan en titel på Steam som heter "Slice & Dice" så detta spelet hade fått byta namn först...

Skrivet av trickeh2k:

Ah, trist :/

Nu är version 3 ute och finns även till iOS!
https://apps.apple.com/es/app/slice-dice/id6449848963?l=en-GB


signatur

BlackBozze - the man, the myth, the concept

Dödgrävaren
Skrivet av BlackBozze:

Det finns även på steam nu.

https://store.steampowered.com/app/1775490/?snr=1_5_9__205

1
Skriv svar