Sonys vd vill förbättra vinstmarginalerna med fortsatt pc-satsning

Robot
Sonys vd vill förbättra vinstmarginalerna med fortsatt pc-satsning

Och kanske till och med utöka satsningen.

#Sony, #Steam


Medlem

Tur ändå att det finns miljonavlönade chefer till att lista ut kluriga saker som att man tjänar mer om fler kan köpa spelen.

Medlem

PC har verkligen blivit bästa sättet att spela. Alla spel och oftast i bästa versionerna. Valve mår nog riktigt bra just nu.

Medlem

Ja, man förstår att Sony får mersmak när de märker att så mycket folk spelar och köper på PC. Men de får ju gå en balansgång här så att inte folk köper spelen på PC i STÄLLET för på playstation.

Skrivet av Ribcage:

/.../ och oftast i bästa versionerna. /.../

Nej, det stämmer inte. Ofta tycker jag man läser att spel funkar sämre på PC, speciellt nyare spel som kommer på konsol samtidigt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

PC har verkligen blivit bästa sättet att spela. Alla spel och oftast i bästa versionerna. Valve mår nog riktigt bra just nu.

Tycker det mer eller mindre alltid varit så i det stora hela


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ja, man förstår att Sony får mersmak när de märker att så mycket folk spelar och köper på PC. Men de får ju gå en balansgång här så att inte folk köper spelen på PC i STÄLLET för på playstation.

Nej, det stämmer inte. Ofta tycker jag man läser att spel funkar sämre på PC, speciellt nyare spel som kommer på konsol samtidigt.

Du läser om det för att det är undantag.

Skrivet av Molotov:

Tycker det mer eller mindre alltid varit så i det stora hela

Nja, du kan inte neka att fler och fler titlar nu kommer till PC och kanske nu även direkt till PC med konsol.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Nja, du kan inte neka att fler och fler titlar nu kommer till PC och kanske nu även direkt till PC med konsol.

Nej men det ör bara titlar som läggs till ett på pc möjligt bibliotek gigantiskt större jömför med alla konsoler om man vill.
Många är av inställningen att oavsett vilka spel som släpps på konsol så kommer dessa endå aldrig skaffa sig en konsol.
Nått många borde sett tidigare men klassiska konsol utgivare har väll varit rädda för piratmarknaden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ja, man förstår att Sony får mersmak när de märker att så mycket folk spelar och köper på PC. Men de får ju gå en balansgång här så att inte folk köper spelen på PC i STÄLLET för på playstation.

Nej, det stämmer inte. Ofta tycker jag man läser att spel funkar sämre på PC, speciellt nyare spel som kommer på konsol samtidigt.

Ja har det inte varit mycket problem med speciellt Playstation portarna vad gäller PC prestanda?
Men i dem fallen har det om jag inte minns helt fel varit en annan utvecklare som gjort porten, och denna utvecklare har tydligen varit kopplad till andra portar med prestanda problem. Så det är ju något Sony måste lösa om dem ska fortsätta släppa spel på PC.

Medlem

Frågan är väl om han refererar till multiplayer som Helldivers eller om det även inkluderar stora singleplayer spel.

Om Sony skippar exklusiva titlar framöver så blir det nog ingen PS6 för egen del, då går jag nog över till PC igen.
Det finns några saker som påverkar rätt mycket om jag stannar. Om de fortsätter att satsa på 60 FPS och att hålla liv i VR framöver så kanske jag stannar, men öppen plattform är rätt mycket trevligare. PC handheld har nu också nått en bra nivå.

Quest 5, steam deck 2 och en hygglig PC låter som en väldigt lockande kombination framöver. Kan bli en Switch 2 på det för de exklusiva titlarna.

Dags att börja spara!

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Frågan är väl om han refererar till multiplayer som Helldivers eller om det även inkluderar stora singleplayer spel.

Både Jim Ryan och Hermen Hulst har sagt i ett par års tid att man kommer släppa just multiplayer- och live service-spel samtidigt på PC.

Om dessa skulle visa sig gå väldigt bra finns det såklart chans att man börjar snegla på annat men man ska nog inte räkna med att det sker på ett tag. Så långe deras spel ser ut att driva konsolförsäljningen på ett bra sätt lär man fortsätta med att vänta ett tag med PC-släpp.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tur ändå att det finns miljonavlönade chefer till att lista ut kluriga saker som att man tjänar mer om fler kan köpa spelen.

Förtjänar en bonus!


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Tycker det är en självklarhet att företag måste sträva efter att tjäna pengar men jag blir alltid orolig när dom börjar säga saker som "Personligen ser jag möjligheter att förbättra marginalerna där ute, så jag vill satsa aggressivt på att förbättra våra marginaler."
Då börjar jag direkt tänka på dyrare prenumerationer, games as a service och loot lådor och annan skit.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Låter som att jag inte kommer behöva köpa en PS5:a då jag kan spela allt på PC, smart Sony, där förlorade ni en framtida PS5-kund!

Medlem

"inte bara på vår konsol, utan även andra plattformar, som datorer"

Låter som att Xbox kommer få mera spel.

"Plattformar" = mer än en.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ja, man förstår att Sony får mersmak när de märker att så mycket folk spelar och köper på PC. Men de får ju gå en balansgång här så att inte folk köper spelen på PC i STÄLLET för på playstation.

Nej, det stämmer inte. Ofta tycker jag man läser att spel funkar sämre på PC, speciellt nyare spel som kommer på konsol samtidigt.

De kanske får idén att sälja första halvan på PC, och andra halvan av spelet på PS Så blir folk tvungna att köpa till båda för att spela ut hela spelet :).

Medlem

Väntar ivrigt på att få spela om Last of us 2 samt Ghost of Tsushima på PC.

Medlem

Kanske vi äntligen kan avsluta det här föråldrade konsolexklusiva tramset. Lägger gärna pengar på spel, men inte en påtvingad konsol för att kunna spela.

Medlem

Stellar Blade på PC, tack!!!

Skägg.
10 Chambers

Xbox (Microsoft) vill till Playstation och Playstation till Windows (Microsoft).

Jag ser en tydlig vinnare här.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Xbox (Microsoft) vill till Playstation och Playstation till Windows (Microsoft).

Jag ser en tydlig vinnare här.

Japp, aktieägarna.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Xbox (Microsoft) vill till Playstation och Playstation till Windows (Microsoft).

Jag ser en tydlig vinnare här.

Vad tjänar Microsoft på att Sony säljer spel på Steam och EGS?

Jag tror knappast det ger något utslag i Windows-försäljningen.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

"inte bara på vår konsol, utan även andra plattformar, som datorer"

Låter som att Xbox kommer få mera spel.

"Plattformar" = mer än en.

Dock så säger översättaren ”platform” och inte “platforms” i intervjun. Så det som sägs är plattform i singular.

Men man ska inte dra för stora växlar av ett svar som är på japanska och översätts till engelska.

Medlem

vad denna mannen säger är vi kommer få en till "shop" vi måste fakking installera för köpa spelen där.

ist för steam så då kmr vi ha steam epic och sony, och xbox.

xbox är dock liberallt då du kan få åtkomst till spelen på steam ist sony kmr säkert ha avtal att dom bara finns på deras platform.

Och dom kan ju räkna med rätt hög förlust. det är skitsvårt att ta sig in i marknaden epic kunde ta sig in pga fortnite, och att dom hade sjuka summor pengar och dom vart redo att förlora pengar för i längden ha folk där mång av dagens unga har många spel på epic pga detta, hör och häppna vissa ungdomar har inte ens steam.

Ambassadör
Xbox

Det blåser helt klart andra vindar hos Sony nu också. Succén med Helldivers 2 kommer bara att accelerera alltihop gissar jag på. Jag tror absolut inte det stannar vid live service spel heller, och i förlängningen inte heller bara med PC.


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Margy:

Vad tjänar Microsoft på att Sony säljer spel på Steam och EGS?

Jag tror knappast det ger något utslag i Windows-försäljningen.

Fler Playstation-personer dras mot pc och exponeras mot Xbox/Gamepass. Långsiktigt tror jag det absolut kan ha effekt.


signatur
1
Skriv svar