Det finns många och stora skillnader mellan The Witcher och Cyberpunk 2077. En av de största är perspektivet. Vi spelar Geralt i tredjeperson och V i förstaperson. Paweł Sasko har arbetat med båda serierna och under en frågestund med investerare (tack, VGC) förklarade han skiftet.

CD Projekt ångrar inte beslutet, och Sasko menar att man ville ge spelet sin egen identitet.

Jag var en av de personer som började utveckla de första prototyperna av systemet för Cyberpunk med hjälp av Witcher-teknologin. Vad vi ville göra var att ge Cyberpunk en egen identitet och göra det märkbart annorlunda.

Förstapersonsvyn hjälpte CD Projekt alltså att bygga en egen Cyberpunk-identitet, och Sasko passar på att ge konkurrenter (även om de inte nämns vid namn) en skopa av den kritiska sleven.

Som kreatörer behöver vi också ändra tankesättet, inte stå still. Jag vill inte ge några exempel, men du vet att det finns många företag eller IP:s där ute som är lite som löpande band-produktioner eller copy-paste.

Vi ville inte att det skulle hända oss.

Med nästa Cyberpunk, känd under namnet "Orion", vill Sasko inte säga vad planen är: "Vi får se". Det låter därmed som att man lever som man lär, och inte låser fast sig vid en föreställning.