Nya Microsoft-nedskärningar – Redfall- och Hi-Fi Rush-studiorna stängs

Medlem

Tango Gameworks släppte fjolårets bästa Xbox-spel från ingenstans och nu stänger Microsoft hela studion? Har Phil Spencer en gasläcka på kontoret eller har han bara blivit allergisk mot framgång?


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag undrar om detta kommer minska snacket från en del MS-studior (och fans) om att Game Pass främjar kreativitet och minskar pressen på att göra spel som säljer bra när inte ens ett hyllat spel som Hi-Fi Rush räcker för att hålla en studio vid liv?

Det beror ju helt på om det kommer nya kreativa spel från andra studios. Det kan ju vara så att nedläggningarna är av andra anledningar...

Men faan vilket sorgligt öde det skulle vara om Gamepass blir fyllt med cod och diablo och andra säkra kort.

Jag såg fram emot Redfall och tyckte det är kul att det kom nått nytt. Sen tyvärr verkade just det spelet vara så uselt att jag inte ens testade det.
Och (om jag inte minns helt fel) så släpptes Hi-fi rush samtidigt som dom visa upp det. Sånt är ju underbart. När vår vanliga spelvärld där spelen först ska få en teaser > trailer > teaser för datum > datum 2år bort > uppskjutet > trasigt släpp.

Medlem

Jahapp, försvann hoppet på ett Prey 2 och ett The Evil Within 3..

Medlem

The Evil Within subredditen är verkligen ursinniga nu och det bjuds på en racka härliga poster.

https://www.reddit.com/r/theevilwithin/s/HVD7Nkt2gT

Medlem

Fler avsked på väg enligt bloomberg...jävligt tråkigt om det stämmer...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-05-08/xbox-studi...

Ge fan i att köpa upp utvecklare om du därefter efter bara några år ska börja stänga ner/avskeda...sälj studiorna i så fall istället som Embracer gjorde. Och vissa hurrade för sådana uppköp och började spekulera vem som var nästa...

Medlem

Och nu säger Matt Booty att dom behöver fler spel som Hi-fi Rush.

https://www.theverge.com/2024/5/8/24152137/xbox-hi-fi-rush-ta...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Påskmust:

Och nu säger Matt Booty att dom behöver fler spel som Hi-fi Rush.

https://www.theverge.com/2024/5/8/24152137/xbox-hi-fi-rush-ta...

De är så jävla out of touch med den bransch de verkar i att det är tragikomiskt att bevittna.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Bullen86:

Fler avsked på väg enligt bloomberg...jävligt tråkigt om det stämmer...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-05-08/xbox-studi...

Ge fan i att köpa upp utvecklare om du därefter efter bara några år ska börja stänga ner/avskeda...sälj studiorna i så fall istället som Embracer gjorde. Och vissa hurrade för sådana uppköp och började spekulera vem som var nästa...

Och de hade ju lärt sig...

https://twitter.com/klobrille/status/1787894632577114298


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag fattar ärligt talat inte hur Xbox-divisionen kan gång på gång lyckas med dessa blunder... Kombinera det med många ofärdiga släpp av deras egna titlar, Halo, Redfall, Forza M, och där Perfect Dark verkar ha utvecklingsproblem efter så många år...det är en återkommande trend hos Xbox...

Den största anledningen till att jag köpte min allra första Xbox, Series S (lägre ingångskostnad, mindre risk, men var inte helt nöjd med prestationen), var pga Bethesda, när jag sedan såg förra årets showcase, som hade massa intressanta, annorlunda, mindre titlar, jämfört med Sonys besvikna showcase, så valde jag att uppgradera mig till Series X, då man kunde se ljuset i tunneln för Xbox.

Spola fram tiden till idag, så vet man inte ens om dessa studior ens kommer överleva efter spelsläppen, om de inte "presterar" tillräckligt. Hur de förväntas att spelen ska lyckas med något, när de släpps dag ett på GP, vissa utan knappt någon marknadsföring, och Hi-fi rush som shadowdroppade, är en stor gåta för mig. Med tanke på att GP har stagnerat , så kommer samma personer som redan har tjänsten, spela ut Hellblade 2 väldigt snabbt, och spelet lär knappt generera inkomster på Xbox...om det inte släpps till PS5. Tänk på vilken press/nervöst det kommer vara för alla dessa mindre studior om deras spel inte presterar enligt mätningarna, ska de också yxas?

Jag är säker på att detta är resultatet av uppköpet av ActiBlizz, och nu kräver ledningen hos MS, att speldivisionen måste börja printa pengar, då GP inte växer som planerat. Nästan som om de inte hade någon plan för vad som skulle hända eftet uppköpet, och tar nu sjukt märkliga beslut.

Jag är rätt säker på GP kommer förändras, och tror att de största spelen, kommer sluta dyka upp dag ett eller fördröjas, mer likt Sonys strategi. Kanske skapas det en betydligt dyrare nivå för dag ett släpp. Hur mycket jag än gillar tjänsten, så har jag alltid ifrågasatt hur det kan vara ekonomiskt hållbart att släppa sina största spel direkt in i tjänsten, utan att blöda pengar, speciellt när folk kan köpa en månad för ca 85 kr idag via Eneba eller gratis via MS rewards, och klara ut flera korta spel. Jämför med Sonys små marginaler trots att de säljer mängder av spel för fullpris, så går inte min ekvation ihop för gamepass, när en månad kostar mindre än en valfri BK-meny.

The Verge har bl.a. skrivit om CoD och eventuella prishöjningar för GP.

https://www.theverge.com/2024/5/8/24151814/microsoft-xbox-lay...

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Bullen86:

Jag fattar ärligt talat inte hur Xbox-divisionen kan gång på gång lyckas med dessa blunder... Kombinera det med många ofärdiga släpp av deras egna titlar, Halo, Redfall, Forza M, och där Perfect Dark verkar ha utvecklingsproblem efter så många år...det är en återkommande trend hos Xbox...

Den största anledningen till att jag köpte min allra första Xbox, Series S (lägre ingångskostnad, mindre risk, men var inte helt nöjd med prestationen), var pga Bethesda, när jag sedan såg förra årets showcase, som hade massa intressanta, annorlunda, mindre titlar, jämfört med Sonys besvikna showcase, så valde jag att uppgradera mig till Series X, då man kunde se ljuset i tunneln för Xbox.

Spola fram tiden till idag, så vet man inte ens om dessa studior ens kommer överleva efter spelsläppen, om de inte "presterar" tillräckligt. Hur de förväntas att spelen ska lyckas med något, när de släpps dag ett på GP, vissa utan knappt någon marknadsföring, och Hi-fi rush som shadowdroppade, är en stor gåta för mig. Med tanke på att GP har stagnerat , så kommer samma personer som redan har tjänsten, spela ut Hellblade 2 väldigt snabbt, och spelet lär knappt generera inkomster på Xbox...om det inte släpps till PS5. Tänk på vilken press/nervöst det kommer vara för alla dessa mindre studior om deras spel inte presterar enligt mätningarna, ska de också yxas?

Jag är säker på att detta är resultatet av uppköpet av ActiBlizz, och nu kräver ledningen hos MS, att speldivisionen måste börja printa pengar, då GP inte växer som planerat. Nästan som om de inte hade någon plan för vad som skulle hända eftet uppköpet, och tar nu sjukt märkliga beslut.

Jag är rätt säker på GP kommer förändras, och tror att de största spelen, kommer sluta dyka upp dag ett eller fördröjas, mer likt Sonys strategi. Kanske skapas det en betydligt dyrare nivå för dag ett släpp. Hur mycket jag än gillar tjänsten, så har jag alltid ifrågasatt hur det kan vara ekonomiskt hållbart att släppa sina största spel direkt in i tjänsten, utan att blöda pengar, speciellt när folk kan köpa en månad för ca 85 kr idag via Eneba eller gratis via MS rewards, och klara ut flera korta spel. Jämför med Sonys små marginaler trots att de säljer mängder av spel för fullpris, så går inte min ekvation ihop för gamepass, när en månad kostar mindre än en valfri BK-meny.

The Verge har bl.a. skrivit om CoD och eventuella prishöjningar för GP.

https://www.theverge.com/2024/5/8/24151814/microsoft-xbox-lay...

Deras affärsmodell har kollapsat så något måste självfallet göras. Jag tror att flera saker är oundvikliga: ett både dyrare och förändrat (försämrat) Game Pass, hopslagningar och nedläggningar av spelstudior samt att alltfler spel släpps till Sonys och Nintendos konsoler. Det är nämligen där vi hittar de allra flesta som är villiga att köpa spel.

Jag jagar inte erbjudanden utan prenumererar varje månad. Jag ligger på smärtgränsen för vad jag är beredd att betala för Game Pass Ultimate så en höjning gör att jag hoppar ur. Gillar tjänsten men har alltid betraktat den som ett komplement till att köpa och äga spel. Tyvärr ser vi nu Game Pass-effekten för Xbox. Folk vill inte betala fullpris för spel längre, och vem kan klandra dem när Microsoft har skämt bort oss med dag 1-releaser av AAA-spel på Game Pass (även om de varit ganska få).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Man visste ju att det här låg i framtiden, där för några år sedan när Microsoft gick bärsärkargång bland spelstudior och köpte upp dem som lördagsgodis. Visst, som konsument i sista led var det väl trevligt med många tillskott av titlar på Gamepass, men det var alltid med vetskapen om sånt här som en sur bismak.

Jag tror också att Obisidan ligger illa till. Det kanske inte läggs ner, men nog kikar man på att omfördela folk därifrån. Om inte redan nu, så om ett par, tre år. Det känns inte som att varken Avowed eller Outer Worlds 2 kommer landa som någon vidare kassasuccé i slutändan, och jag tror att MS är rätt lyhörda för alla dunkna viskningar från internets lika många hörn om ett "Fallout: New Vegas 2". Om man inte redan har börjat plocka ihop folk från Bethesda och Obisidan för att lägga i högsta växeln i att utveckla ett nytt Fallout så vore jag förvånad. Det känns inte heller som en slump att Todd Howard för en vecka proklamerade att Bethesda vill öka sin output av bland annat Fallout. Jag tror ju att Bethesda är rätt nöjda med sin utvecklingstakt, egentligen. Microsoft är kanske inte lika tålmodiga.

Jag är faktiskt inte så orolig för Obisidan. Jag tycker dom har en av bättre katalogerna i Xboxs stall så att säga. Jag tror dom gör lagom stora spel och har inte överdrivet lång utvecklingstid på sina spel. Passar ju game-pass maskinen rätt bra.


signatur

🖥 iMac M1
🎮 Xbox Series X | Sony XH90

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Spelar inte någon roll om spelet är det bästa sedan skivat bröd om det inte når försäljningssiffror. MIcrosoft är i slutändan ett globalt mega-företag, de bryr sig tekniskt sett inte om meriter likt användar- eller kritikeromdömen, dollartecken -in- och dollartecken -ut- är allt som hägrar.

Microsoft är inte unika i denna position, ytterst få företag som har annat på agendan än detta, oavsett industri. Sedan går det att diskutera om det är någon rimlighet i att ett företag endast existerar för att tjäna pengar, eller om det borde finnas någon form av altruism och samhällsnytta annat än att skyffla pengar också.

Vad gäller dollar in och ut så kanske de inte tänker längre än näsan räcker.

Medlem

Jag får väl skämmas lite som ännu inte köpt HFR, även om jag hyllat det på nätet.

Lite samma sak med RE4 Remake som nu trots att Capcom planerar att höja sina priser nu rear ut det skamligt billigt på PSN för under 200kr. Lite orolig att Capcom (och Frmsoft där jag inte köpt Elden Ring) ska tycka att jag köper för lite och kanske blir det mera mikrotransaktioner och skit pga sådan som mig 😝

Har ändå ännu inte köpt det då jag inte längre vill samla på mig för mycket spel, och istället vill leva mera hälsosamt och fokusera på annat i livet.

Men jag inser att spelföretagen lever på vår FOMO som leder till överkonsumtion, för hur ska man ha tid att spela allt?

Jag tror inte på hyrtjänster med att kunna konsumera lite av allt för till synes billig peng utan vill heller att vi alla köper det vi konsumerar, men samtidigt inte överkonsumerar. Har aldrig haft Xbox, GP och har slutat med PS Plus, har ändå på tok för mycket spel i backloggen.

Testpilot
Skrivet av freddeboden:

Vad gäller dollar in och ut så kanske de inte tänker längre än näsan räcker.

Allt handlar om kvartals- och årsrapporter, tyvärr.

Såklart finns det långsiktiga strategier och milstolpar, men dessa är mer för företagets egna räkning och inte lika mycket för aktieägarna.. Nu ska det sägas att jag anser hela systemet vara trasigt från sin kärna, men det är en helt annan diskussion


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem

Hi Fi Rush kommer nog tas bort från butikerna i framtiden då det har licensmusik. Men så länge man äger en digital licens så brukar man få behålla spelen. HFR har dessutom olicensierad musik så de skulle kunna patcha bort den licensierade musiken, men eftersom Tango stängs ned så kanske ingen finns kvar som kan sköta den tekniska biten.

Finns som tur är billigt nu under maj månad via Humble Bundle monthly för 10 EUR (ca 117kr) inkl sju andra spel (bl a Yakuza 7: Like A Dragon):
https://www.humblebundle.com/membership

Man kan teckna och säga upp det direkt så har man bara betalat 10 EUR.

Så nu vill Microsoft ha fler mindre titlar som t.ex. Hi-Fi Rush.
https://www.theverge.com/2024/5/8/24152137/xbox-hi-fi-rush-ta...

Man undrar lite hur deras möten ser ut.

Medlem
Skrivet av pazu:

Blir kvar? Eldsjälar är de som inte går någonstans. De är i spelet (pun intended) för att det är kul och inte för pengarna.

uhm, och du tror att dom här eldsjälarna på något vis inte påverkas av att studion dom jobbar på blir upköpt och sen nedstängt? eller jobbar eldsjälar exklusivt på studior som inte blir nedstängda?^^

Medlem
Skrivet av kennyg123:

uhm, och du tror att dom här eldsjälarna på något vis inte påverkas av att studion dom jobbar på blir upköpt och sen nedstängt? eller jobbar eldsjälar exklusivt på studior som inte blir nedstängda?^^

Eldsjälar äger sina studios.

Medlem

Ändå rätt dåligt tajming efter man gjort allt för att köpa världens kanske dyraste spelföretag i och med Activision/Blizzard...

Medlem
Skrivet av pazu:

Eldsjälar äger sina studios.

ah, okej

123
Skriv svar