Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Från Fallout 1 till Fallout 76 – rösta fram formkurvan!

Medlem

Fastnade aldrig för Fallout 1 eller 2. Fallout Tactics tyckte jag däremot om.
Brotherhood of Steel spelade jag inte så mycket men det kändes ungefär som dom andra rpg spelen som kom till konsol under den perioden.
Jag föredrog Fallout 3 framför New Vegas för jag tyckte att NW kändes tomt i jämförelse. Nu i efterhand förstår jag att det kan ha blivit så med tidspressen från Bethesda.
Shelter är varken bra eller dåligt. Det bara är.
Fallout 4 är min favorit i serien hittills och utan tvekan det spel jag spelat flest timmar. Älskar byggandet. När PS5 versionen släpps ska jag spela igenom igen.
Fallout 76 är det spel i serien som jag lagt näst flest timmar i. Spelade aldrig vid release så jag har bara sett videos på hur trasigt det var då. Men jag tycker att det var en fröjd att spela igenom med en kompis. Endgame är tyvärr inte så kul och jag har inte lust att starta en ny karaktär igen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Skoj att läsa allas åsikter!
Själv har jag bara spelat Fallout Tactics och Fallout 3 och 4 så pass mycket att jag kan dela ut ett betyg. Jag gav dem alla tre en fyra. Mycket bra spel men med en del brister.

Hur har Fallout 2 klarat tidens tand? Värt att spela?
Jag spelade Baldur’s Gate 1 och 2 när det begav sig. Tyckte de var väldigt bra. Av någon anledning missade jag att spela Fallout då.

Medlem

Kommer knappt ihåg 3an, men jag kommer ihåg att jag verkligen gillade spelet. Tyckte inte New Vegas var lika bra, men fortfarande jävligt bra.
4an gillade jag till en början men tröttnade ganska snabbt.

Spelade 4an vid release utan mods.
Funderar på att kanske prova igen, har ni några förslag på "must have" mods?

Medlem
Skrivet av Cadz:

Kommer knappt ihåg 3an, men jag kommer ihåg att jag verkligen gillade spelet. Tyckte inte New Vegas var lika bra, men fortfarande jävligt bra.
4an gillade jag till en början men tröttnade ganska snabbt.

Spelade 4an vid release utan mods.
Funderar på att kanske prova igen, har ni några förslag på "must have" mods?

Vänta tills efter den nya officiella patchen har släpps den 25 april, lär vara många (troligen de flesta) som behöver uppdateras efter den patchen. Det kommer därför ta ett tag innan all moddar som det fortfarande jobbas på (alltså de som inte är övergivna) kommer bli uppdaterat.

Men det finns i alla fall några (är 1,5 år sedan jag senast spelade F4 så det har nog hänt en del som jag inte har koll på).

Fallout 4 script extender

Dessa är riktigt stora moddar

Eli's armour compendium , gjord av finska Elianora
Sim Settlements 2, finns dessutom hundratals bra undermoddar till denna mod. Den här modden har också en del beroenden till andra moddar, men det framgår på nedladdningssidan.
The Bleachers - A Diamond City Story
The Fens Sheriff's Department - Bleachers 2
Worsin's Immersive Power Armor (än så länge endast via hans Discord).

Finns sedan hundratals andra bra-att-ha småmoddar, men har inte riktigt koll på vilka som fortfarande fungerar.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Hara bara kört Fallout 3,4 och New Vegas.
Hade mest kul med fyran, enda spelet jag kört klart för den delen.

Köpte fyran på ps5 nu för 47,5:- men vad jag minns från xboxtiden var ett det var en jäkla massa byggande? Vetti tusan om jag orkar med att leta skrot igen men ska göra ett försök. Jag måste väl inte bygga et stortt camp?

Gillade trean för trots att det var grått så var det ett bra äventyr.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem
Skrivet av T-bolt:

Vänta tills efter den nya officiella patchen har släpps den 25 april, lär vara många (troligen de flesta) som behöver uppdateras efter den patchen. Det kommer därför ta ett tag innan all moddar som det fortfarande jobbas på (alltså de som inte är övergivna) kommer bli uppdaterat.

Men det finns i alla fall några (är 1,5 år sedan jag senast spelade F4 så det har nog hänt en del som jag inte har koll på).

Fallout 4 script extender

Dessa är riktigt stora moddar

Eli's armour compendium , gjord av finska Elianora
Sim Settlements 2, finns dessutom hundratals bra undermoddar till denna mod. Den här modden har också en del beroenden till andra moddar, men det framgår på nedladdningssidan.
The Bleachers - A Diamond City Story
The Fens Sheriff's Department - Bleachers 2
Worsin's Immersive Power Armor (än så länge endast via hans Discord).

Finns sedan hundratals andra bra-att-ha småmoddar, men har inte riktigt koll på vilka som fortfarande fungerar.

Grymt!
Tack för info och länkar, ska läsa på lite senare!

Medlem
Skrivet av demagog:

Köpte fyran på ps5 nu för 47,5:- men vad jag minns från xboxtiden var ett det var en jäkla massa byggande? Vetti tusan om jag orkar med att leta skrot igen men ska göra ett försök. Jag måste väl inte bygga et stortt camp?

Gillade trean för trots att det var grått så var det ett bra äventyr.

Nej, du kan skippa hela den biten eller bara göra ett enkelt skjul med en säng i för att ha någonstans att sova (tror det mest gäller survival mode iofs) .


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av Cadz:

Grymt!
Tack för info och länkar, ska läsa på lite senare!

Simsettlements har också en lista med bra-att-ha-moddar: https://wiki.simsettlements2.com/en/customization/suggested-m...


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag föredrog Fallout 3 framför New Vegas för jag tyckte att NW kändes tomt i jämförelse. Nu i efterhand förstår jag att det kan ha blivit så med tidspressen från Bethesda.

Det här lär jag väl få igen men jag skulle säga att just att det var lite tommare var det som som lyfte New Vegas. Det blev ett lite tightare spel med lite färre identiska-skjut-allt-som-rör-sig-uppdrag och lite större andel mer välskrivna (nåja) sidequests.

Medlem

fallout 4 har jag över 600 timmar i, så, ja det är den som är den.


signatur

//monster

Medlem

Jag föredrar FallOut 4 och FallOut 3. FallOut: New Vegas var också bra men jag håller 4an som bäst i serien.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ || Paranoid Bastard ||

Medlem
Skrivet av Josef K:

Det här lär jag väl få igen men jag skulle säga att just att det var lite tommare var det som som lyfte New Vegas. Det blev ett lite tightare spel med lite färre identiska-skjut-allt-som-rör-sig-uppdrag och lite större andel mer välskrivna (nåja) sidequests.

Jag håller inte med dig i det här fallet men du får tycka vad du vill


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Tycker att alla Fallout spelen jag provat är lite meh. Spelat alla utom 2an och tactics. Men det är nog dels att Bethesdas rpg har studions prägel. Man blir tagen ur fantasin många ggr. Men självklart finns det en del minnesvärda karaktärer. Ghoul till exempel.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Bör man köra dem i ordning eller går det bra att börja med vilket som helst?

Du kan köra dem i den ordningen som passar dig, ingen fara på taket vilket du väljer. Kör på känsla
Dock bör du vara medveten om att Fallout 1/2 är fundamentalt olika spel jämfört med Fallout 3/NV/4/76 på sånär som allt utom själva miljön. Fallout 1/2 är isometriska, turbaserade klickspel. Fallout 3/NV/4 samt 76 är första/tredje-persons skjutarrollspel.

Medlem

Tyvärr bara spelat fallout 4 och 76.
Men tycker fallout 4 är bra mycket bättre än sönder hypeade Skyrim (samma utvecklare)
Förstå mig rätt, tycker Skyrim var ett bra spel, men inte så sjukt bra som många säger.

76 kan nog vara det sämsta spelet jag någonsin spelat vid launch

Medlem

Spelat ca 3 timmar av serien men det är inget för mig.
Tycker inte om RPG spel.

Medlem
Skrivet av demagog:

Köpte fyran på ps5 nu för 47,5:- men vad jag minns från xboxtiden var ett det var en jäkla massa byggande? Vetti tusan om jag orkar med att leta skrot igen men ska göra ett försök. Jag måste väl inte bygga et stortt camp?

Gillade trean för trots att det var grått så var det ett bra äventyr.

Det i särklass mest irriterande med Fallout 4 är att du ska "hjälpa settlers" att gå med i ert lag typ. Vill man hjälpa person A, B, och C? Ja, då får du också räkna med aviseringar likt de man får på mobilen där det står "Settlement under attack" och bli distraherad. Jag tyckte spelet var okej, men om jag pratar med någon som jag et tycker om satir och välskrivna RPG:n då drar jag mig till Fallout 2 eller Fallout: New Vegas. Dialogerna, valen osv. är 10x mer intressanta och roliga.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Jag har aldrig tagit mig för att spela 1:an och 2:an tyvärr. Jag ger 3, NV, 4 och 76 samtliga 5 i betyg, älskar allihop. Svårt att rangordna. Men jag tror:

1. FNV
2. F4
3. F76
4. F3

Medlem

För att inte starta en ny tråd; just nu pågår en FPS-rea på Steam där man kan plocka upp Fallout-spelen för en längre slant. Tänkte bara fråga er fantaster två saker om 3D-spelen;

1. Är det klart och tydligt hur man avancerar vidare i storyn med " här är du, dit ska du"-markörer?

2. Innehåller spelen obligatoriska pussel (pussel som man måste lösa för att klara storyn)?

Medlem
Skrivet av Jim128:

1. Är det klart och tydligt hur man avancerar vidare i storyn med " här är du, dit ska du"-markörer?

2. Innehåller spelen obligatoriska pussel (pussel som man måste lösa för att klara storyn)?

Svar gällande Fallout 4.
1. Ja, det skulle jag säga. Det finns quest-log och karta med markörer. Kartan är inte jättedetaljerad dock.

2. Nej, inga regelrätta pussel. Vad jag minns i alla fall.

Medlem

Om man bara kört shelter och testat las Vegas på en alldeles för klen dator, vilket av spelen rekommenderar fansen?

Medlem
Skrivet av Jim128:

För att inte starta en ny tråd; just nu pågår en FPS-rea på Steam där man kan plocka upp Fallout-spelen för en längre slant. Tänkte bara fråga er fantaster två saker om 3D-spelen;

1. Är det klart och tydligt hur man avancerar vidare i storyn med " här är du, dit ska du"-markörer?

2. Innehåller spelen obligatoriska pussel (pussel som man måste lösa för att klara storyn)
?

jo, det finns ett pussel som är essentiellt för storyn, men annars inga.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Tack stephan900 och T-bolt. Och om jag har förstått rätt så är det fyra spel i serien som är first person shooters? 3, New Vegas, 4 och 76?

Medlem
Skrivet av Jim128:

Tack stephan900 och T-bolt. Och om jag har förstått rätt så är det fyra spel i serien som är first person shooters? 3, New Vegas, 4 och 76?

Stämmer. 76 är ett mmo, dom andra är single player.
Har spelat 76 för lite för att veta egentligen, men tror man kan spela det ensam i stort sett hela tiden.

12
Skriv svar