Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Bethesda svarar på kritiken om att tv-versionen av Fallout inte stämmer med spelens händelser

Medlem

Anser mig själv som ett hyfsat stort fan av Fallout, men det känns som att vissa fans (ofta de som gör mer skada på den fandomen de påstår sig älska, än skaparna av det som de hatar) behöver skaffa sig några riktiga problem att oroa sig över och sluta bekymra sig över småsaker och istället njuta av vad som är den absolut bästa filmatiseringen (vad heter det egentligen när man snackar om TV-serier..?) av ett spel. Trodde toppnivån vad nådd med The Last of Us, men så var det inte.

Till er som sett FZ:s 3/5 recension och ställer er tveksamma: gör er själva en stor tjänst och ignorera den, och se på åtminstone första avsnittet.

Medlem

Försökte ta mig igenom serien, men va tvungen att stänga av mitt i andra avsnittet, gud vad dålig serien va.

Medlem

Har spelat igenom fallout 1, 2, 3, 4, 76, NV och tactics. Tyckte serien var riktigt bra. Är väl mest bara ultra neckbeards som klagar på loren för serien. Fallout NV, 76 och tactics kör med sin egna lore och stil.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Tyckte serien hade lite lagom bra med twists och var helt ok. 👌 ingen överdriven cliffhanger för season 2 är verkligen en bonus, kändes som att man fick ett slut vilket är betydligt mer än man kan säga om dagens serier.

Att årtalen inte stämmer är bagateller i min bok då de i övrigt gjort en bra story med alla inblandade parter

6/10

Medlem

Mao går det av kommentarerna att utläsa att det bara är "supernördarna" som är missnöjda, vem kunde ana...

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Försökte ta mig igenom serien, men va tvungen att stänga av mitt i andra avsnittet, gud vad dålig serien va.

Oj! Vad gillar du för serier annars? Man får tycka vad man vill men blir nyfiken på vad som är så otroligt dåligt så du behöver stänga av?

8.7/10 på IMDB, så dålig är den ju inte. Däremot så kanske den inte passar herrn.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:

Fortfarande 20gånger bättre än halo.

håller inte med. Halo är svin bra.

Medlem

Varför ska det vara så svårt att få till Loren? Bara att anställa någon som har koll..

Känns väldigt dumsnålt när det skadar varumärket. Hänger inte saker ihop så orkar folk inte bry sig om handlingen.

Man kan förmodligen vara mer förlåtande när det kommer till The last of us då den serien och spelen bara kommer finnas under relativt begränsad tid. Fallout har det gjorts och kan man göra hur mycket content som helst med på bred front och då blir det mycket viktigare med en stabil grund. Har man ingen grund och gör ändringar hela tiden så tappar allt som inte följer senaste canon också värde. Det blir också svårare för nya spelare/tittare att komma in för de vet inte vilken "tidslinje" som gäller.

Det blir bara porr eller romcom av allt där varje del ska avnjutas separat och inte behöver passa in i något större sammanhang.

Slöseri med potential helt enkelt. Känns som att snabba cash som vanligt är prioriterat framför att bygga ett starkt varumärke.

Med det sagt så har jag inte hunnit se serien än, men ska göra det snart.
Kommer se den oavsett om den blev kass eller inte.
Samma med Transformers(Bayformers) där bara två av alla filmer blev ok och resten bör ses som tortyrredskap som i alla fall påminner mig om A clockwork orange.
Ribban ligger ju rätt lågt nu så den kanske upplevs bra i vilket fall, även om den som sagt inte lever upp till potentialet.
Även TLOU serien hade ju rätt stora problem i vissa situationer fast var också fantastiskt i andra lägen, så FO kanske lyckas med det med, även om den inte är riktigt 100 hela vägen.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Har spelat igenom fallout 1, 2, 3, 4, 76, NV och tactics. Tyckte serien var riktigt bra. Är väl mest bara ultra neckbeards som klagar på loren för serien. Fallout NV, 76 och tactics kör med sin egna lore och stil.

Tactics är väl det enda som inte anses canon, vad jag vet.

EDIT: Än så länge, ska tilläggas, i och med att de möjligtvis verkar skriva om en del.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag tyckte serien var riktigt bra. Det var länge sedan jag såg en serie där jag kände mig nyfiken och engagerad i vad som kommer hända härnäst. Väldigt humoristiskt och jag upplevde aldrig att humorn satte stop för dramatiken. Snygg rekvisita. Bra skådespel. Balanserade karaktärer. Bunker 33 och Raiders kändes som satir över Sverige och gängkriminalitet. Lite smågrejer jag hoppas de förbättrar till nästa säsong är att metallen såg lite plastig ut och rustningarna saknar tyngd när de hoppar. För mycket subwoofer i vissa karaktärsintroduktioner. Det var en bror som var en syster också?

Men sedan så tycker jag att Bethesta spel är super-duper-prutt-dåliga. Så det kanske är därför jag inte bryr mig om likheter med spelen.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Tactics är väl det enda som inte anses canon, vad jag vet.

EDIT: Än så länge, ska tilläggas, i och med att de möjligtvis verkar skriva om en del.

Tror inte heller att Brotherhood of steel är canon.

Medlem

Äh, serien är åtminstone underhållande och känns som Fallout. Lite skillnad mot Halo serien som var hemskt dålig.

Medlem

Jävla tönt gnäll på folk. Kanon serie. Gillar du inte den så kolla inte.

Medlem
Skrivet av RallarFrasse:

Äh, serien är åtminstone underhållande och känns som Fallout. Lite skillnad mot Halo serien som var hemskt dålig.

Det var lite av en välsignelse för mig som inte gillar Halo (tycker det hela är lite fånigt), men tycker serien är riktigt underhållande sci-fi av hög kvalitet, som inte är särskilt vanligt.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varför ska det vara så svårt att få till Loren? Bara att anställa någon som har koll..

Känns väldigt dumsnålt när det skadar varumärket. Hänger inte saker ihop så orkar folk inte bry sig om handlingen.

Man kan förmodligen vara mer förlåtande när det kommer till The last of us då den serien och spelen bara kommer finnas under relativt begränsad tid. Fallout har det gjorts och kan man göra hur mycket content som helst med på bred front och då blir det mycket viktigare med en stabil grund. Har man ingen grund och gör ändringar hela tiden så tappar allt som inte följer senaste canon också värde. Det blir också svårare för nya spelare/tittare att komma in för de vet inte vilken "tidslinje" som gäller.

Det blir bara porr eller romcom av allt där varje del ska avnjutas separat och inte behöver passa in i något större sammanhang.

Slöseri med potential helt enkelt. Känns som att snabba cash som vanligt är prioriterat framför att bygga ett starkt varumärke.

Med det sagt så har jag inte hunnit se serien än, men ska göra det snart.
Kommer se den oavsett om den blev kass eller inte.
Samma med Transformers(Bayformers) där bara två av alla filmer blev ok och resten bör ses som tortyrredskap som i alla fall påminner mig om A clockwork orange.
Ribban ligger ju rätt lågt nu så den kanske upplevs bra i vilket fall, även om den som sagt inte lever upp till potentialet.
Även TLOU serien hade ju rätt stora problem i vissa situationer fast var också fantastiskt i andra lägen, så FO kanske lyckas med det med, även om den inte är riktigt 100 hela vägen.

Jag skulle tipsa om att se serien innan du lade din dyrbara tid på ett inlägg om att varumärket tagit skada. Todd håller hårt i tyglarna och serien kan vara den bästa filmatiseringen på en spelserie som släppts.

Det är eventuellt ett litet litet misstag i tidslinjen beroende på hur man tolkar en tidslinje utmålad på en griffeltavla i en scen som jag personligen inte tror faktiskt är fel, se mitt tidigare inlägg.

Medlem
Skrivet av Valdermarsvik:

Är heller inte insatt i Fallout-universumet. Men jag är ett stort Star Wars- och Sagan om Ringen-fan och när de inte håller sig till Canon eller gör om Canon till nåt obegripligt trams så blir man vansinnig, så jag förstår verkligen Fallout-fansen här.

Ok. Jag har nog aldrig varit sån. Tycker mest att det är kul om någon gör en egen tolkning av något som jag gillar. Så länge handling och skådespeleri är bra och jag tycker att skådespelarna passar i sina roller.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av apokalypze:

För att vara en gammal NMA-räv och allmän bakåtsträvare som som föredrar att ignorera samtliga spel efter Fallout 2 så tycker jag ändå att serien varit hygglig underhållning hittills så här tre avsnitt in. De hade gärna kunnat låta bli att spela sönder de gamla slagdängorna i var och varannan scen dock. De funkar betydligt bättre som sparsmakade stämningshöjare i intron och outron.

Och att helt orelaterat zooma in på något som skall ge spelarna lite sköna känslor i nostalgicentrat men som i övrigt har noll inverkan på storyn. Liksom "Kolla, det är som i spelet!!!!!!". Det är så övertydligt och överjobbat att jag bara vill kräkas. Sånt skall upptäckas, inte målas direkt på ögonen med ammoniakfärg.

En filmskaparregel som jag tycker missas i många av dessa serier och filmer som baseras på nostalgi är att: om något skall visas explicit så skall det ha betydelse för storyn. Man lämnar inte oavslutade trådar.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Och att helt orelaterat zooma in på något som skall ge spelarna lite sköna känslor i nostalgicentrat men som i övrigt har noll inverkan på storyn. Liksom "Kolla, det är som i spelet!!!!!!". Det är så övertydligt och överjobbat att jag bara vill kräkas. Sånt skall upptäckas, inte målas direkt på ögonen med ammoniakfärg.

En filmskaparregel som jag tycker missas i många av dessa serier och filmer som baseras på nostalgi är att: om något skall visas explicit så skall det ha betydelse för storyn. Man lämnar inte oavslutade trådar.

Vet inte vilket du specifikt tänker på men om du menar all propaganda och reklam för vault-tec, Brotherhood of steel etc. så är det faktiskt story byggande då det visar att det är flera stora fraktioner som med och motverkar varandra samt visar på att det inte finns något(mer än lokalt) styre "på ytan". I valven är det naturligt med all propaganda för att indoktrinera de som bor där vilket också gör sig väldigt tydligt en bit in i serien. Starka färger är glädjespridande vilket är varför alla lekplatser(i verkligheten) är fulla med färg så här blir det lite dockhus eller Barbie över det hela vilket är poängen för att lura valvborna att tro att det är hakuna matata när det i själva verket är precis tvärt om utanför porten.

TLDR; Det kan tyckas onödigt med allt lullull men det har sin plats av en anledning, för det mesta, vilket man inte kan säga om alla serier.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tror inte heller att Brotherhood of steel är canon.

Är inte det samma som Tactics? Kanske kommer ihåg helt fel


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

TACK för att du du la upp artikeln på det sättet, med spoiler alert etc Bara sett 3 avsnitt hittills och gillar det!

Medlem

Har spelat F3, NV, F4 och har sett alla Fallout-spel som standalone med en gemensam värld/händelse. Mao, om serien ger mig känslan av att vara i Fallout och den är underhållande så kommer den få toppbetyg.

Knappt ingen bryr sig om lore i exv. Zelda. Tidslinjer etc. Och är man så besatt så kan man skippa de flesta TV-adaptioner för de kommer sannolikt aldrig uppfylla era krav.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Är inte det samma som Tactics? Kanske kommer ihåg helt fel

Det stämmer att tactics hela titel är: Fallout Tactics: Brotherhood of Steel
Men utöver det fanns det även ett actionspel till xbox och playstation 2 som hette Fallout: Brotherhood of Steel. Det ska tydligen vara så dåligt att de flesta ignorerar det helt.


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem
Skrivet av Keneay:

Vet inte vilket du specifikt tänker på men om du menar all propaganda och reklam för vault-tec, Brotherhood of steel etc. så är det faktiskt story byggande då det visar att det är flera stora fraktioner som med och motverkar varandra samt visar på att det inte finns något(mer än lokalt) styre "på ytan". I valven är det naturligt med all propaganda för att indoktrinera de som bor där vilket också gör sig väldigt tydligt en bit in i serien. Starka färger är glädjespridande vilket är varför alla lekplatser(i verkligheten) är fulla med färg så här blir det lite dockhus eller Barbie över det hela vilket är poängen för att lura valvborna att tro att det är hakuna matata när det i själva verket är precis tvärt om utanför porten.

TLDR; Det kan tyckas onödigt med allt lullull men det har sin plats av en anledning, för det mesta, vilket man inte kan säga om alla serier.

Nja men tex inzoomning på cram-burken, sunset sarsapparilla eller sugar bombs, totalt ointressant för storyn utan bara fanrunkande. Små detaljer här och var som hade varit roliga om de varit utzoomade så man får upptäcka dem själv men här skall det allt skrivas på näsan så det finns 0 chans att missa dem.
Jag menar inte de större sakerna som betyder något som tex skylten på falloutkillen med ghoul tittandes igenom från ett tidigare lager eller andra världs och storybyggande saker.

Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Det stämmer att tactics hela titel är: Fallout Tactics: Brotherhood of Steel
Men utöver det fanns det även ett actionspel till xbox och playstation 2 som hette Fallout: Brotherhood of Steel. Det ska tydligen vara så dåligt att de flesta ignorerar det helt.

Har helt missat det faktiskt
Spelade iofs aldrig varken xbox eller PS2, så inte särskilt konstigt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Nja men tex inzoomning på cram-burken, sunset sarsapparilla eller sugar bombs, totalt ointressant för storyn utan bara fanrunkande. Små detaljer här och var som hade varit roliga om de varit utzoomade så man får upptäcka dem själv men här skall det allt skrivas på näsan så det finns 0 chans att missa dem.
Jag menar inte de större sakerna som betyder något som tex skylten på falloutkillen med ghoul tittandes igenom från ett tidigare lager eller andra världs och storybyggande saker.

Där håller jag inte med, så många sådana vinklingar tycker jag inte att det var och det är ju inte annorlunda än när det i andra serier eller filmer zoomas in på olika produkter vare sig det är påhittade grejer eller produktplacering. Det bygger världen i och med att man populerar den med prylar som hör till, det visar att karaktärerna inte lever på luft, uppfinningsrikedom(alla hemsnickrade grejer) och världsläget med kontrasterna mellan miljön för boende i valven kontra upp på ytan.

Medlem

olika bombningar hände vid olika tillfällen, men ja

Medlem
Skrivet av Keneay:

Där håller jag inte med, så många sådana vinklingar tycker jag inte att det var och det är ju inte annorlunda än när det i andra serier eller filmer zoomas in på olika produkter vare sig det är påhittade grejer eller produktplacering. Det bygger världen i och med att man populerar den med prylar som hör till, det visar att karaktärerna inte lever på luft, uppfinningsrikedom(alla hemsnickrade grejer) och världsläget med kontrasterna mellan miljön för boende i valven kontra upp på ytan.

Övertydlighet är fantasins och nyfikenhetens mördare.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Kan man kolla på denna serie trots att man aldrig har spelat dessa spel? Eller blir det för svårt att förstå. Nån som vet?

Jag tror nog att alla kan se serien men dom som har spelat har en annan relation till serien.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Lugn i båten nu,det kommer nog vara lite från alla spelen i serien men jag hoppas inte för mycket utan att det skall finnas nytt med.
Det kommer fler avsnitt ock det jag hoppas är att inte PK:maffian får förstöra detta med.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem

Kan ju också va karaktären som skrivit på griffeltavlan som inte har stenkoll...

12
Skriv svar