Yngre gamers föredrar lagspel, så att de kan skylla på andra – menar Tekken-boss

Robot
Yngre gamers föredrar lagspel, så att de kan skylla på andra – menar Tekken-boss

Säger att fightingspel behöver förändras.

#tekken, #tekken-8


Medlem

De som oftast gnäller på andra, det är oftast de som är den sämre spelaren.

Därför man kör mute på allt.

Medlem

Problemet med fightingspel är att det är för stor skillnad mellan en skicklig spelare och en som är mindre skicklig. T.om. i spel som CS så kan en noob ibland ha tur och få headshot på en bättre spelare.

Om man vill locka fler att spela fightingspel måste de antingen förenkla spelen eller införa element av slumpmässighet (RNG)

Sen om det är lag eller ej spelar inte roll tycker jag.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Problemet med fightingspel är att det är för stor skillnad mellan en skicklig spelare och en som är mindre skicklig. T.om. i spel som CS så kan en noob ibland ha tur och få headshot på en bättre spelare.

Om man vill locka fler att spela fightingspel måste de antingen förenkla spelen eller införa element av slumpmässighet (RNG)

Sen om det är lag eller ej spelar inte roll tycker jag.

Fast förenklar dem fightingspel eller gör inför RNG så försvinner hela poängen med fighting spel, att bli bättre och lära sig av sina förluster. Då borde fokus istället läggas på bättre tutorials osv osv. SF6 och guilty gear strive är två bra exempel på spel som är mycket mer approachable än sina föregångare. Fighting spel ska inte vara för alla och behöver inte vara för alla.

Medlem

Eller för att det finns en social dimension och just ett Lag-element i lagspel?

Medlem

Stämmer ganska bra med hur onlinecommunityn upplevs oavsett ålder.

Medlem

Väldigt konstig slutsats. Det är ju som att säga att fotboll är mer populärt än tennis av samma anledning. Men de flesta dras nog till fotbollen pga lagandan och kamratskapen.

Medlem

Game Maker's Notebook brukar för det mesta vara riktigt bra (av det jag sett) men har ändå ofta väldigt få tittare.

Fler borde upptäcka dessa:

https://www.youtube.com/playlist?list=PL8nFs6m2Yq_W4FLyKGtWzH...

Medlem

Min kompis i rocket league är fan inte duktig o skyller alltid på sin medspelare!

fp
Medlem

Det är inte jag som är kass, det är fel på handkontrollen.

Medlem

Ah fast fightingspel brukar finnas med handikapp och ofta finns väldigt bra kombos väldigt lätt tillgängliga. Tror inte det är det, men fight spel är roligare över soffan tror jag för de flesta. Känner ingen som kör fight spel länge ensam. Självklart finns några online, men tror inte det är lika många som gillar det jämför med t.ex. skjutspel. Blir ju också mycket snabbare repetitivt än skjutspel exempelvis där man ändå kan röra sig i olika områden, testa olika vapen i olika möjligheter.

Få online spelen att bli mer online dragande kan nog vara svårt. Bättre att göra de med en rolig story och bra co-op och sen gå till nästa. Kan ha till och med lite mindre figurer i varje för att dra ner på budgeten kanske. Alla fight spel jag köpt köpte jag bara för att spela igenom main quest. Som senaste mortal kombat som känns som att spela i en klassiskt fight film.

Dessutom känns förluster svårare i fightingspel, så svårt att komma in för nybörjare även för det som vill. Blir bara slag i ansiktet tills man blir bra.

Medlem

Äldre Tekkenbossar föredrar att jämföra sitt spel med lagspel. Så de kan skylla på andra (för att deras spel inte är tillräckligt intressant)

Jag tycker det tillför många lager av spelglädje när man spelar med ett lag. Är tex spela Fortnite (som exempel) ensam är en mycket mer endimensionell tävlingsutmaning än att spela med ett lag. Är det squad kan man koordinera attacker, reviva smart, respawna etc. Spelet får helt enkelt mer djup.

Att spela fightingspel är egentligen bara en taktik, att vara bäst. Vissa gillar det men blir lite för hardcore för mig (för att vara roligt).

Medlem

Har alltid tyckt att fighting spel där man står framför varandra och pucklar på varandra är bland dom tråkigaste spelen.
Däremot gillar jag smash bros ultimate till switch


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Visst kan man se trender i spel, egentligen är det konstigt att CS fortfarande har sin publik, jämfört med Quake som är mer eller mindre dött.
Dagens spel ska ju helst ha custom-karaktär, ett spelsätt som är relativt enkelt, gratis, om man dör så ska man vara tillbaka efter ett par sekunder och ha loot-lådor.
Jag själv hade nog haft väldigt svårt att köpa ett fightingspel, nog den sista typ av spel jag skulle lägga pengarna på. Kan vara kul om man spelar mot nån kompis, men att träna och bara spela online lockar inte för fem öre.

Men dom får väl som sagt göra ett försök, gör spelet gratis, inför kostymer o skit till karaktärerna som man får via loot, säsonger eller köpa via ingame-valuta, reklam mellan matcherna, sen kanske man har några fler villiga spelare.

Medlem

För mig dog fightingspel efter tekken 3, vet inte riktigt varför, spelade hundratals timmar i det spelet.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Låter rätt petarded sagt.

Det måste låte vettigare i kontext.

Om dom inte tycker spelet är roligt att spela, så är det inte roligt att spela.
Det suger ju att spela sånna tekniska fightingspel mot folk som är svingrym och har någon helt arcane kunskap och sitter och lär sig knappkombinationer och grejjer.

Det är ENDAST kul för folk som är specialintresserad av den typen av väldigt svårgenomträngda tävling.

Jag tycker det är kul att fajtas med kompis i spel, där man gör det - eller själv då.
Men går det inte att spela om man inte sitter och nöter svårgenomtränglig teknisk mekanik dagarna i ända, så kommer iaf inte jag att spela

Handlar ingenting om att jag inte kan hantera att det är mitt fel att jag förlorade.
Det är mitt fel jag kan acceptera det... Det är bara inget kul att förlora, period. Och hur man måste hålla på för att vinna är iaf för mig inte underhållande alls.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Har alltid smågillat fightingspel men har aldrig känt att jag blivit bättre på något sätt. Jag ser andra som spelar som är så sjukt duktiga men dom känns så långt borta att jag orkar inte ens börja förstå vad dom gör.

Medans i ett FPS spel så kan jag oftast lättare analysera varför jag dog. Jag känner att jag har mer kontroll att påverka mitt spel än vad jag har i fightingspel där allt händer otroligt snabbt med tajta combos osv.

Förmodligen en vanefråga och lite av en intressefråga...

Med det sagt kan jag bara se på hur mina kids spelar, min äldsta föredrar absolut lagspel och han skyller på alla förutom sig själv, jag försöker förklara felen han gör för honom men det var kompisens fel för han var på andra skidan kartan osv. Det är nog mer en mognadsgrej än något annat dock, men Tekken-bossen har inte fel där iallafall.

Medlem

Låter som att någon har blivit gubbe 😂

Medlem

Äe väll som med mycket annat, stor majoritet anser att de är bättre än genomsnittet, blir lätt att skylla på andra då.

Medlem

Hans kommentar känns väldigt fel, jag är ingen fighting spel fantast. Jag tycker dom är ganska tråkiga och repetiva. Det jag gillade dock var dock att spöa polarna och att få stryk, det var liksom lite mera personligt och involverat. Idag ser man bara ett "namn" i spelet men man får liksom ingen reaktion från personen eller änns intrycket att det skulle vara en person, skulle lika gärna kunna vara en Bot.

Arkaden var fighting spelens guld-ålder och det kan jag absolut förstå, man kunde tävla mot riktiga andra personer och se deras reaktioner och heja. Men idag finns inte den kulturen kvar, och att dra över till polaren för att lira Tekken 2 känns inte heller som en grej.

Medlem

Han har rätt. Av samma anledning som RTS går så dåligt i e-sport: att köra 1vs1 är mycket mer ansträngande.

Jag har själv slutat med Starcraft 2, och spelar istället Valorant och CS. Det är inte för att "skylla på andra", men pressen är inte där på samma sätt i lagspel.

Kommande RTS-spelet Stormgate satsar på coop mot andra. Just för att denna generation gamers inte är lika hardcore.

Medlem

Elvaåringen i hushållet spelar ju det vanliga som elvaåringar: Fortnite, Roblox & Minecraft.

Men igår började han spela Horizon Zero Dawn, gjorde mig riktgit glad för det är en bra story.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

phi
Medlem

Det är ju sant och så har det varit sedan spelens begynnelsen.

Lagspel i de flesta spelen (bortsett från mobas?) med randoms gör att din individuella prestation förminkas och går det åt helvete så blir det lätt att skylla på sitt kassa lag. När det går bra och en eller ett par spelare bär hela laget då är det du och ditt lag som är så jävla bäst även om du själv en levande ”I’m helping”-meme. Du kan ljuga för dig själv att du är bra på spelet och ditt ego är intakt.

Om du istället spelar något som är 1vs1-fokuserat där det enda som spelar roll ifall du vinner eller ej är din egen förmåga och prestation gentemot den andra spelaren, då blir de ständiga förlusterna till slut för mycket och ditt ego får en käftsmäll. Du suger och måste antingen träna och bli bättre på spelet eller gå tillbaka till ovanstående lagspel.

Det är delvis därför allt fler spel idag har en massa RNG-element, låg TTK eller modern controls som i SF6. Det ger illusionen av att du är bättre än vad du faktiskt är och spelen blir roligare för vem tycker att det är kul att förlora hela tiden?

1vs1 har alltid varit det som skiljer agnarna från vetet oavsett genre och det är också därför som dessa genres med 1vs1-fokus håller på att dö ut.

Medlem

Så, då undrar man ju om de finns något fighting spel man kan köra många samtidigt som är kul?

ZF
Medlem

Antar att man bara skulle behöva en åldersstudie av spelare i asymmetriska MP för att få ett faktaunderlag till tesen.

Skrivet av Bennii:

Väldigt konstig slutsats. Det är ju som att säga att fotboll är mer populärt än tennis av samma anledning. Men de flesta dras nog till fotbollen pga lagandan och kamratskapen.

Ja det, och att det redan är norm, (dubbelt grupp och samhällstryck) samt kanske villfarelser om rimligheten i att bli näste Zlatan spelar såklart in. Men det var ju fortfarande inte själva kärnfrågan.

Har du någonsin sett någon filma i brottning?

ZF
Medlem
Skrivet av Saurfange:

Så, då undrar man ju om de finns något fighting spel man kan köra många samtidigt som är kul?

Gangbeasts.

Medlem
Skrivet av ZF:

Gangbeasts.

Och power stones till dream cast eller vad det hette.

Medlem
Skrivet av demagog:

Elvaåringen i hushållet spelar ju det vanliga som elvaåringar: Fortnite, Roblox & Minecraft.

Men igår började han spela Horizon Zero Dawn, gjorde mig riktgit glad för det är en bra story.

Lyx.. jag försöker få min 13åring att spela lite mer storydrivna spel istället för bara online shooters som han alltid blir otroligt irriterad medans han spelar..

1
Skriv svar