MSI Stealth 16 Studio A13V – kraftpaket i slimmat format

Robot
MSI Stealth 16 Studio A13V – kraftpaket i slimmat format

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman testar kraftfulla komponenter och färgkorrekt skärmpanel i ett kontorsvänligt skal.

#MSI


Medlem

Framförallt intressant att ljudnivån är godkänd. Den har varit helt fruktansvärd på de gaminglaptops jag testat/hört tidigare. Är allergisk mot överdrivna fläktljud, och det är vad som hindrat mig från att köpa en laptop för gaming hittills. Finns denna i billigare utförande också?

Testpilot
Skrivet av BloodFarmer:

Framförallt intressant att ljudnivån är godkänd. Den har varit helt fruktansvärd på de gaminglaptops jag testat/hört tidigare. Är allergisk mot överdrivna fläktljud, och det är vad som hindrat mig från att köpa en laptop för gaming hittills. Finns denna i billigare utförande också?

Det finns flera modeller, som även har andra storlekar (bland annat 14 och 17 tum om jag inte missminner mig). Rätt säker på att samtliga modeller finns i konfigurationer hela vägen ned till RTX 4050, men vet inte om jag skulle överväga den prestandaförlusten kontra vad eventuella besparingar blir


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

FML
Medlem

Måste säga att du borde kollat temperaturerna, för inte en chans att denna klara några spel längre än 5 min innan klockar ner prestandan. Har haft tidigare versionen av Stealth och även nyare av deras Raider och Titan serie och samtliga har kylproblem, så denna tunna är en bluff.

Köp ej, om du inte vill hålla dig till spel som är från 90-talet, som inte kräver mycket.

Testpilot
Skrivet av FML:

Måste säga att du borde kollat temperaturerna, för inte en chans att denna klara några spel längre än 5 min innan klockar ner prestandan. Har haft tidigare versionen av Stealth och även nyare av deras Raider och Titan serie och samtliga har kylproblem, så denna tunna är en bluff.

Köp ej, om du inte vill hålla dig till spel som är från 90-talet, som inte kräver mycket.

Hade absolut ett öga på både temperaturer och klockfrekvenser, och det var inte någon nämnvärd nedgång i prestanda även utanför de mer standardiserade testslingorna när jag åkte runt i spel som Cyberpunk eller Forza.

Artikelns utformning har fokus på det faktiska användandet, och eftersom värmeutveckling samt klockfrekvenser inte var ett problem som påverkade något nämnvärt, då valde jag att inte inkludera dessa typer av teknikaliteter i form av grafer eller dylikt heller.

Vet inte hur länge sedan det var du testade en dator från MSI, men har testat flera maskiner från MSI senaste året och ingen av dessa har lidit av värmeproblem i den utsträckning du får det att låta som.

Du kan bland annat läsa den pilot jag skrev på SweClockers gällande MSI Raider GE78 HX 13. Här finns det mer djupgående analys av prestanda och tekniska aspekter. Den korta slutsummeringen landar i att värmeutveckling inte var ett problem för denna maskin.

Utdrag från det testat:
"När det kommer till värmeuteckling och klockfrekvenser är jag fortsatt positiv. Aldrig såg jag grafikkretsen överstiga 81 grader Celsius, och processorn höll sig stadigt mellan 71 och 79 grader. När det kommer till klockfrekvenserna låg grafikkortet och pendlade mellan 2 160 och 2 360 MHz..."


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

FML
Medlem

Sitter faktiskt på en MSI GE66 laptop just nu, och tack vare undervolt så kommer jag till rimliga temperaturer, samt att fläkten går på högvarv vid spel för att hålla den nere.

Visa gärna temperaturerna med OpenHardwareMonitor vid 15 min spelande och du har övertalat mig. Tills dess tror jag tyvärr inte på dig.

Testpilot
Skrivet av FML:

Sitter faktiskt på en MSI GE66 laptop just nu, och tack vare undervolt så kommer jag till rimliga temperaturer, samt att fläkten går på högvarv vid spel för att hålla den nere.

Visa gärna temperaturerna med OpenHardwareMonitor vid 15 min spelande och du har övertalat mig. Tills dess tror jag tyvärr inte på dig.

Har själv ägt två Stealth-maskiner och en Titan, så jag förstår vart du kommer ifrån.
Dessa led av värmeproblem som i förlängning tvingade ned klockfrekvenser och således FPS:en. Men detta har inte varit fallet med varken de nya Stealth-maskinerna eller deras mer prestandainriktade maskiner (som Raider eller Advantage) de senaste två generationerna.

Jag har gjort flera grundliga tester, både standardiserade speltester och allehanda bänksviter. Detta har kompletterats med verkligt spelande för att få en reell uppfattning om maskinen i fråga. Resultaten av dessa tester är skrivna i bland annat de recensioner jag skrivit på SweClockers.

Utöver mig själv har redaktionen på SweClockers och inte minst flera andra mediakällor testat detta med goda resultat också. Vad du vill göra av allt är upp till dig, men den informationen du eftersöker finns redan tillgänglig - du behöver inte ta mig på mitt ord när jag säger att temperaturer inte är ett problem


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

FML
Medlem

Jag hoppas du har rätt, för då är det en riktig guldklimp att ha till gaming laptop.

Medlem

Har du en PC kopplad till det där?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Testpilot
Skrivet av Hipshot:

Har du en PC kopplad till det där?

Nu får du gärna utveckla?

Det är en laptop (alltså PC) som recensionen/artikeln handlar om


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nu får du gärna utveckla?

Det är en laptop (alltså PC) som recensionen/artikeln handlar om

Eh, det blev skrivet i fel tråd, vad konstigt, skrev samma sak i en annan tråd så.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Riktigt bra recension, sånt gillar vi att läsa 👍


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Tack för genomarbetat recension.
Har någon något tips på laptop som skulle fungerar bra att arbeta med adobe-programmen på? Jag har en cintiq 16 jag skulle vilja koppla in, men kanske inte riktigt vill punga ut med 36000. Finns det något mer runt 10-15 som skulle duga bra?

Medlem

OT: Vad är det för högtalare? Ser trevliga ut!

Medlem

Har en gammal Stealth-maskin hemma med ett 980M-grafikkort i, har fungerat väldigt bra i ca 15 år snart. Köpte dessutom begagnad, så hade nog gått ngt år innan jag fick den också. Nu kör barnen mest Roblox på den, men fungerar fint förutom en mekanisk hårddisk som havererat.
Skulle nog köpa MSI idag om jag skulle behöva byta ut datorn. Men kanske satsar på stationär mest för att det är roligt att bygga själv.

Testpilot
Skrivet av AdamMK:

Tack för genomarbetat recension.
Har någon något tips på laptop som skulle fungerar bra att arbeta med adobe-programmen på? Jag har en cintiq 16 jag skulle vilja koppla in, men kanske inte riktigt vill punga ut med 36000. Finns det något mer runt 10-15 som skulle duga bra?

Tackar!

Oj det är svårt att på rak arm rekommendera en Adobe-dator. För videoredigering med Cuda-acceleration är ett starkt grafikkort att föredra. Medan för bildhantering är främst RAM att premiera.

I ditt fall skulle jag förmodligen leta efter en dator med en Ryzen 7600 / Intel i5 13400 (eller motsvarande äldre generation), och sedan bästa grafikkortet som går ihop med detta inom din budget. Rimligen går det att få en dator med ett RTX 3060 / 4060 i detta prisspann.

RAM kan du behöva uppgradera själv, detta då de flesta datorer i den produktkategori endast kommer med 16GB RAM. Tyvärr kommer oftast mer RAM (och lagring) parat med starkare processor och grafikkort, och således åker prislappen upp med.

Skrivet av Schluug:

OT: Vad är det för högtalare? Ser trevliga ut!

Det är ett custom-bygge av en vän som brukar pula med att designa och bygga egna ljudsystem. Dessa går under namnet "Projekt 3" och spelar otroligt fint — dessvärre inte något som går att köpa på butikshyllorna 😅


signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

1
Skriv svar