Steams 2-timmarsregel för återbetalningar gäller nu även "advanced access"

Robot
Steams 2-timmarsregel för återbetalningar gäller nu även "advanced access"

Inga fler pengarna tillbaka-speedruns.

#Steam, #Valve, #nyhetstips


Medlem

låter rättvist och logiskt


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

märkligt att de inte varit så tidigare

Medlem
Skrivet av YmerXE:

låter rättvist och logiskt

Håller med! Så går det när folk utnyttjar systemet, då täpps saker till. Som tur är så blir det ändå kvar.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Tycker man borde få dom där 14 dagarna på sig istället för ynka 2 tim jag hinner ju inte klara ut spelet annars 😆

Medlem

Inget konstigt egentligen.

Hur fungerar detta med två timmar på steam i kombo med väldigt korta spel? Någon som vet?

Medlem

Saknas bara att dom tar bort så tiden man utnyttjat under gratis helger inte räknas.

Medlem

Känns rättvist.
Men jag är ändå glad att jag hann testa Starfield på detta sättet ordentligt innan jag körde refund. Tvingade mig själv att köra i 9h i starkt hopp om att "det blir snart bättre".
Det blev det inte, så lyckades köra en refund.
Kändes som mycket pengar för ett gammalt spel med ny förpackning.

Medlem

Kan dock tycka att det kanske ska vara lättare att refunda eller något. Någon skillnad borde det vara för EA gentemot ett vanligt spel

Medlem
Skrivet av Trycket:

Kan dock tycka att det kanske ska vara lättare att refunda eller något. Någon skillnad borde det vara för EA gentemot ett vanligt spel

Det är ju redan hur lätt som helst.
Inom två timmar får du återköp utan frågor, snabbt går det också.

Man kan tycka att två timmar inte räcker, i vissa fall kan ett spel lida av sådana problem och inloggningstrubbel att två timmar knappt räcker att komma in i själva spelet, men min erfarenhet är att då brukar utvecklarna gå in och rätta till.
Om inte så går det att anmäla återköp med en ärlig och utförlig beskrivning av problemet och även då är det i regel inget problem även om man passerat 2h.

Jag tycker steams återköpspolicy är utmärkt, och detta senaste beslut är en skälvklarhet som borde gjorts tidigare!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

synd jag inte visste det innan..har 5-6 spel som varken uppdaterats eller fått releasedate på säker 6 år...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Trycket:

Kan dock tycka att det kanske ska vara lättare att refunda eller något. Någon skillnad borde det vara för EA gentemot ett vanligt spel

Köp inte EA om du är osäker på spelets framtid


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Niklas Eriksson:

Hur fungerar detta med två timmar på steam i kombo med väldigt korta spel? Någon som vet?

Det fungerar som så att utvecklarna antingen hoppas på att folk har ett fungerande samvete och inte vill ha återbetalning eller att de drygar ut spelet en timme. Därför vi sett ett trendskifte bland de väldigt korta spelen på 1-2 timmar till att de nu är ca. 3 timmar för att undvika de som klarar och vill ha pengarna tillbaka.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Köp inte EA om du är osäker på spelets framtid

EA är ett sätt att kringgå konsumentlagar mer eller mindre.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

EA är ett sätt att kringgå konsumentlagar mer eller mindre.

Hur menar du då?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Hur menar du då?

Projekt som dör och du har mer än 2 timmars speltid och blir nekad återköp av en produkt som inte utvecklas längre.
Kanske inte bryter mot någon lag men det borde vara betydligt bättre villkor för konsumenter när det gäller EA spel.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Projekt som dör och du har mer än 2 timmars speltid och blir nekad återköp av en produkt som inte utvecklas längre.
Kanske inte bryter mot någon lag men det borde vara betydligt bättre villkor för konsumenter när det gäller EA spel.

Du ska inte köpa EA om du inte är beredd att "ta den smällen".
Det står klart och tydligt vad EA är.
Du "sponsrar" genom att köpa ett EA spel du köper inte nån rätt att få ett färdigt spel och pengarna tillbaka om så inte lyckas.

Mitt tips till dig, filtrera bort early access


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Denna tråden gav mig en kick antar jag att refunda Tiny Tinas Wonderland med all dlc som man köpte då det var fps rea nyligen, har spelet på xbox series x men jag tycker det är underhållande och har gått lite mer pc sedan man uppgraderade. problemet var att det är så sjukt dåligt optimerat, följt flera råd och hållit på med att försöka optimera det men dipsen av fps hela tiden sög, men lyckligtvis fall det inom 117 minuter så jag kunde refunda det idag. kom lite längre än där man fick skjutvapnet i spelet, vilket säger en hel del.


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Medlem

Jag älskar steams refund, har säkert spart mig hundra tusen alla dessa år, är riktigt dålig på kompuls köp av spel, typ uttråkad och försöker fylla tiden, men inser ofta snabbt att detta inte kommer att vara riktigt så kul som jag trodde, så refundar typ 70% av spelen jag köper på steam.

steam refund har lite ersatt demos för mig antar jag.

samtidigt så köper jag ju mer dessutom på steam, iom att jag vet att jag kan ångra mig. ifall refunds inte fanns där så skulle jag inte ens testa många spel.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Du ska inte köpa EA om du inte är beredd att "ta den smällen".
Det står klart och tydligt vad EA är.
Du "sponsrar" genom att köpa ett EA spel du köper inte nån rätt att få ett färdigt spel och pengarna tillbaka om så inte lyckas.

Mitt tips till dig, filtrera bort early access

Early access anspelar ju faktiskt på att du får tidigare tillgång till ett spel i utveckling, men om spelet inte får uppdateringar och aldrig blir klart, utvecklare fortsätter att bara posta Dev videos år efter år om material som ska komma, men som aldrig levereras. kan jag hålla med om att det är falsk marknadsföring.
I vissa fall används EA för att kringgå ansvar till produkt.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Early access anspelar ju faktiskt på att du får tidigare tillgång till ett spel i utveckling, men om spelet inte får uppdateringar och aldrig blir klart, utvecklare fortsätter att bara posta Dev videos år efter år om material som ska komma, men som aldrig levereras. kan jag hålla med om att det är falsk marknadsföring.
I vissa fall används EA för att kringgå ansvar till produkt.

Har du några exempel?
Jag har några spel som varit i EA flera år.
Även spel som lovade saker under EA släpptes sen men klarade aldrig av att leverera allt som lovats.
Även spel som rent av lagts ner under EA.
(Spelet finns kvar med uppdateras inte)
Jag gissar att ditt exempel på inte uppdatera men posta videos i flera år inte funkar i praktiken och det skulle visa sig i betygen på spelet sen.
Det gäller att informera sig väl när det handlar om EA och som sagt igen, Köp inte EA o du inte vill riskera det jag skrev ovanför


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Har du några exempel?
Jag har några spel som varit i EA flera år.
Även spel som lovade saker under EA släpptes sen men klarade aldrig av att leverera allt som lovats.
Även spel som rent av lagts ner under EA.
(Spelet finns kvar med uppdateras inte)
Jag gissar att ditt exempel på inte uppdatera men posta videos i flera år inte funkar i praktiken och det skulle visa sig i betygen på spelet sen.
Det gäller att informera sig väl när det handlar om EA och som sagt igen, Köp inte EA o du inte vill riskera det jag skrev ovanför

Känner du till spelet scrap mechanic?
För övrigt ett ganska kul spel, det är inte det. Men devs fortsätter locka nya köpare med dev videos av kommande material fast det kommer aldrig.
Såklart man vet vad man köper som rutinerad konsument, men det är ändå fult.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Känner du till spelet scrap mechanic?
För övrigt ett ganska kul spel, det är inte det. Men devs fortsätter locka nya köpare med dev videos av kommande material fast det kommer aldrig.
Såklart man vet vad man köper som rutinerad konsument, men det är ändå fult.

Jo hört talas om spelet men ingen större koll.
Ja fult kan det vara tycker dock att "early access tillvägasättet" är bland bland det bästa som hänt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar