Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/r1HWmMLLel8

Är det tomma 2024 ett tecken på att Switch faktiskt släpps i år redan ändå, att det är därför de inte har haft någon större Direct än? Och att den antagligen utannonseras nu under April (före eller efter en Main Direct) eller åtminstone innan Maj-mötet. Och släpp innan året är slut. Är det ens troligt? Vad tror ni?

Ej troligt säger jag..

Medlem
Skrivet av lasselason:

Ej troligt säger jag..

Nä, jag vågar inte hoppas på ett 2024-släpp längre men det känns också lite tomt det kommande 1-1,5 åren om inte Switch 2 släpps innan dess...

Metroid Prime 4 (och kanske 2+3?) kan visserligen rädda året, om det nu släpps i år. Vilket känns lite som ett måste med tanke på ovanstående dilemma. Nintendo måste mätta kunder (och investerare) med någonting. Men en utvecklare har listat ett jobb som att "optimerat för 60hz på Nintendo-konsoller" vilket mer eller mindre bekräftar att spelet blir cross-gen-title och ska det släppas i år kanske det finns en liten chans för Switch 2 att släppas i år också? Eller kanske först till Switch och sen som lanseringstitel till Switch 2 som upphottad version.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/r1HWmMLLel8

Är det tomma 2024 ett tecken på att Switch faktiskt släpps i år redan ändå, att det är därför de inte har haft någon större Direct än? Och att den antagligen utannonseras nu under April (före eller efter en Main Direct) eller åtminstone innan Maj-mötet. Och släpp innan året är slut. Är det ens troligt? Vad tror ni?

Ibland undrar jag om Nintendo ens vet själva.

Det måste vara något jag missar och som gör det olämpligt för Nintendo att prata om Switch 2 och andra halvan av året för Switch.

Jag har aldrig känt mig mindre intresserad av Nintendo än jag gör nu. Jag kan inte minnas en tid då det är helt tomt framöver.
Kanske är bra då jag inte hinner med allt jag vill spela ändå 😁

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ibland undrar jag om Nintendo ens vet själva.

Det måste vara något jag missar och som gör det olämpligt för Nintendo att prata om Switch 2 och andra halvan av året för Switch.

Jag har aldrig känt mig mindre intresserad av Nintendo än jag gör nu. Jag kan inte minnas en tid då det är helt tomt framöver.
Kanske är bra då jag inte hinner med allt jag vill spela ändå 😁

Haha, de kanske fortfarande försöker bestämma sig internt hur de ska göra

Ja, det öppnar ju åtminstone upp för att ta tag i backloggen innan en går vidare

En jobblisting verkar bekräfta att Switch 2 använder Samsung 5:e generationens V-nand-kort! Så förhoppningsvis får vi stora kort med hela spel på!

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ibland undrar jag om Nintendo ens vet själva.

Det måste vara något jag missar och som gör det olämpligt för Nintendo att prata om Switch 2 och andra halvan av året för Switch.

Jag har aldrig känt mig mindre intresserad av Nintendo än jag gör nu. Jag kan inte minnas en tid då det är helt tomt framöver.
Kanske är bra då jag inte hinner med allt jag vill spela ändå 😁

Senaste åren har har det hänt ett par gånger att det har sett väldigt tomt ut i schemat fram tills en ny Direct kommer. Nintendo har under den här generationen väldigt tydligt visat att de föredrar att inte utannonsera de flesta nya spelen långt i förväg, med vissa undantag förstås.

Medlem

Hörde något om att Nvidia släpper ett nytt chip 2025. Kan det vara anledning till förseningen?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Ibland undrar jag om Nintendo ens vet själva.

Det måste vara något jag missar och som gör det olämpligt för Nintendo att prata om Switch 2 och andra halvan av året för Switch.

Jag har aldrig känt mig mindre intresserad av Nintendo än jag gör nu. Jag kan inte minnas en tid då det är helt tomt framöver.
Kanske är bra då jag inte hinner med allt jag vill spela ändå 😁

Är inte speciellt orolig, finns nog få spelkonsoler som haft sån strid ström av toppspel som Switch haft, inget år har varit verklig öken. 2024 har egentligen också börjat ganska bra, speciellt med tanke på att konsolen är så gammal nu, 2023 var ju dessutom ett riktigt bra Switch-år med både nytt Zelda och nytt Pikmin. Sen så har jag personligen fullt upp med b.la. Unicorn Overlord...visserligen inte ett Nintendo-spel, men känns på nått sätt som väldigt mycket ett Switch-spel.

Medlem
Skrivet av lonian:

Hörde något om att Nvidia släpper ett nytt chip 2025. Kan det vara anledning till förseningen?

Låter märkligt att de skulle invänta att byta när rykten pekar på att den varit färdig i ca 2 år tid redan (uppsättningen alltså, inte nödvändigtvis hela konsolen) och att de bara skulle skrota det för att "börja om"?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Är inte speciellt orolig, finns nog få spelkonsoler som haft sån strid ström av toppspel som Switch haft, inget år har varit verklig öken. 2024 har egentligen också börjat ganska bra, speciellt med tanke på att konsolen är så gammal nu, 2023 var ju dessutom ett riktigt bra Switch-år med både nytt Zelda och nytt Pikmin. Sen så har jag personligen fullt upp med b.la. Unicorn Overlord...visserligen inte ett Nintendo-spel, men känns på nått sätt som väldigt mycket ett Switch-spel.

Fast det går ju att spela Unicorn Overlord på annat håll också.
Vilka spel gör 2024 till ett bra spelår för Switch?

Jag vill veta för att jag kanske missat något 🙂

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Fast det går ju att spela Unicorn Overlord på annat håll också.
Vilka spel gör 2024 till ett bra spelår för Switch?

Jag vill veta för att jag kanske missat något 🙂

Har man inte spelat Paper Mario Thousand Year Door och Luigis Mansion 2 så har man två grymma spel att se fram emot. Jag tror att det är väldigt många Switchägare som missat de spelen.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/9Cq0uBb6MV8

En jobblisting verkar bekräfta att Switch 2 använder Samsung 5:e generationens V-nand-kort! Så förhoppningsvis får vi stora kort med hela spel på!

Har denna "läcka" mer information i sig? Verkar så! Och "Mars 2025" verkar spikat för release! Så det blir inte senare i alla fall (vad utvecklare/förläggare fått höra)!

Medlem

Visar patent att Switch 2 blir en "Switch U" som kombinerar Wii U-paddan och Nintendo Switch? Både tidigare och nyare uppgifter pekar på det. Kan det bli "nya" gimmicken? Som en spelledare och fyra andra som spelar mot den? Kan de lyckas den här gången eller är det lika dömt att misslyckas lika horribelt? Vad tror ni?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/tJT4nAhyPgQ

Visar patent att Switch 2 blir en "Switch U" som kombinerar Wii U-paddan och Nintendo Switch? Både tidigare och nyare uppgifter pekar på det. Kan det bli "nya" gimmicken? Som en spelledare och fyra andra som spelar mot den? Kan de lyckas den här gången eller är det lika dömt att misslyckas lika horribelt? Vad tror ni?

Ser inget i det där patentet dom liknar wiiu. Bilden liknade en tv. Nej det är bara youtubers som jagar tittare och hittar på.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ser inget i det där patentet dom liknar wiiu. Bilden liknade en tv. Nej det är bara youtubers som jagar tittare och hittar på.

Finns ju bilder på en skärm med kontroller (styrkors och knappar) som ej är löstagbara utan är en enhet, och liknar en Wii U-pad mycket mer än "tv". Men den är väl tänkt att användas som en, på sätt och vis. Och den har varit återkommande. Så det är ju inget hittepå.

Medlem

Kommer Switch 2 utannonseras snart? Kan finnas tecken, och argument, för det. Vad tror ni?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Haha, de kanske fortfarande försöker bestämma sig internt hur de ska göra

Ja, det öppnar ju åtminstone upp för att ta tag i backloggen innan en går vidare

https://youtu.be/9Cq0uBb6MV8

En jobblisting verkar bekräfta att Switch 2 använder Samsung 5:e generationens V-nand-kort! Så förhoppningsvis får vi stora kort med hela spel på!

Mycket tyder på att Switch 2-kassetterna blir

*Rymligare
*Billigare att producera
*Snabbare r/w-hastiget

Vi kan nog alltså säga hej då till laddningstider och spelsamlingar som inte får plats på kortet för att utvecklare vill snåla in. Det kommer nog inte ens finnas tre nivåer av kort som på nuvarande Switch där många väljer billigaste för att lansera resten digitalt. Vilket för mig är en stor vinst!

Medlem

Verkar som Sonic Frontiers 2 är under utveckling och kommer till Switch 2!

Medlem

Pekar en jobblisting att en tredjeperssons online shooter är på gång till Switch 2? Kanske!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/tJT4nAhyPgQ

Visar patent att Switch 2 blir en "Switch U" som kombinerar Wii U-paddan och Nintendo Switch? Både tidigare och nyare uppgifter pekar på det. Kan det bli "nya" gimmicken? Som en spelledare och fyra andra som spelar mot den? Kan de lyckas den här gången eller är det lika dömt att misslyckas lika horribelt? Vad tror ni?

Ett liknande (samma?) patent som nu uppdaterats visar att detta är någonting Nintendo satsar seriöst på! Men nu verkar det som upp till sex spelare kan koppla upp sig mot "huvudenheten"/spelledaren. Så antagligen satsar de på att hela familjen ska kunna spela tillsammans. Eller vad tror ni? Han listar också andra patent som tycks ge en fingervisning av vad den nya konsolen kommer kunna leverera. En sammanfattning av en hel del som rapporterats i denna tråd tidigare så mer av bekvämlighet än att det är nya uppgifter.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/4PPXiMXSEHQ?t=306

Ett liknande (samma?) patent som nu uppdaterats visar att detta är någonting Nintendo satsar seriöst på! Men nu verkar det som upp till sex spelare kan koppla upp sig mot "huvudenheten"/spelledaren. Så antagligen satsar de på att hela familjen ska kunna spela tillsammans. Eller vad tror ni? Han listar också andra patent som tycks ge en fingervisning av vad den nya konsolen kommer kunna leverera. En sammanfattning av en hel del som rapporterats i denna tråd tidigare så mer av bekvämlighet än att det är nya uppgifter.

Laddar upp bild också för er som inte orkar se igenom videon (gick inte att redigera in av någon anledning). Mest spännande låter ju haptic feedback i kontrollerna och Nintendos satsning på streaming (både egna med filmer/serier men också Netflix osv)!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/wJE-dNi2xrQ

Mycket tyder på att Switch 2-kassetterna blir

*Rymligare
*Billigare att producera
*Snabbare r/w-hastiget

Vi kan nog alltså säga hej då till laddningstider och spelsamlingar som inte får plats på kortet för att utvecklare vill snåla in. Det kommer nog inte ens finnas tre nivåer av kort som på nuvarande Switch där många väljer billigaste för att lansera resten digitalt. Vilket för mig är en stor vinst!

Härligt om Nintendo fortsätter satsa på kassetter/fysiskt format. Helt rätt väg att gå
Speciellt lovande vore ju om de också lyckas få ned produktionspriserna på kassetter ordentligt och att det -förhoppningsvis- får slut på dumsnålhet hos somliga spelutgivare som skickar spelen på för små kassetter och sedan kräver stor tilläggsnedladdning.
Gillar verkligen kassettformatet, borde vara framtidens format för spel oavsett plattform.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Härligt om Nintendo fortsätter satsa på kassetter/fysiskt format. Helt rätt väg att gå
Speciellt lovande vore ju om de också lyckas få ned produktionspriserna på kassetter ordentligt och att det -förhoppningsvis- får slut på dumsnålhet hos somliga spelutgivare som skickar spelen på för små kassetter och sedan kräver stor tilläggsnedladdning.
Gillar verkligen kassettformatet, borde vara framtidens format för spel oavsett plattform.

Håller helt med! Har avstått flera spelköp på Switch på t.ex. samlingar där bara första spelet är på kasetten och sen krävs nedladdning för resten. Väldigt tråkigt. Köper jag fysiskt så vill ja ha spelen fysiskt också. Att DLC och sånt kanske inte ingår, då allt inte släpps samtidigt som spelet, är ju logiskt och därför föredrar jag ibland att invänta GOTY-utgåvor av just den anledning. Detta verkar mycket lovande.

Medlem

Kommer Metroid Prime 4 vara en release-titel på Switch 2? Kanske kan sälja bra om det är "DEN stora titeln" men med tanke på hur länge vi har väntat på nytt 3D-Mario är det mest logiskt att det blir stora releasetiteln och Nintendo vill nog inte att de två konkurrera så antagligen kommer det lite efter. Eller vad tror ni?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/-xSg5xXLieI

Kommer Metroid Prime 4 vara en release-titel på Switch 2? Kanske kan sälja bra om det är "DEN stora titeln" men med tanke på hur länge vi har väntat på nytt 3D-Mario är det mest logiskt att det blir stora releasetiteln och Nintendo vill nog inte att de två konkurrera så antagligen kommer det lite efter. Eller vad tror ni?

Metroid Prime 4 kommer till Switch antingen till julhandeln i år och blir crossgen, eller launch title till switch 2 och är crossgen. Oavsett kommer den konkurrera med eventuellt Mario 3D om det skulle vara en Launch title.

Ett annat scenario är att Metroid Prime 4 släpps i Mars 2025 med Switch 2 och Mario 3D kommer ut till julhandeln 2025, kanske ett halvår senare i Oktober.

Sen får vi se hur det blir med Zelda: TotK, blir det crossgen så tror jag verkligen inte på att dom är klar med det spelet. Har aldrig köpt det argumentet att det är ett färdigt spel och att Nintendo gått vidare.

Kommer det till Switch 2 så kommer det i uppgraderad grafik och med ett DLC eller expansion så småningom tänker jag.

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Metroid Prime 4 kommer till Switch antingen till julhandeln i år och blir crossgen, eller launch title till switch 2 och är crossgen. Oavsett kommer den konkurrera med eventuellt Mario 3D om det skulle vara en Launch title.

Ett annat scenario är att Metroid Prime 4 släpps i Mars 2025 med Switch 2 och Mario 3D kommer ut till julhandeln 2025, kanske ett halvår senare i Oktober.

Sen får vi se hur det blir med Zelda: TotK, blir det crossgen så tror jag verkligen inte på att dom är klar med det spelet. Har aldrig köpt det argumentet att det är ett färdigt spel och att Nintendo gått vidare.

Kommer det till Switch 2 så kommer det i uppgraderad grafik och med ett DLC eller expansion så småningom tänker jag.

Tror de jobbat på 3D Mario väldigt länge nu och att det är redo till launch snarare än 1,5 år ish senare. Så tror Metroid Prime släpps senare till Switch 2 där de kanske hoppas på att spelet säljer bra till OG Switch först när det (förmodlingen) lanseras i slutet av detta år - för att sedan kunna "mjölka" det igen med bättre grafik, effekter och allmän upplevelse för en återlansering på Switch 2.

Hmm, jag är inte så säker på att ToTK kommer bli cross-gen, i bästa fall kanske vi får en next gen patch om en spelar på Switch 2 men jag är inte lika skeptisk som dig om att de skulle ha ljugit om att vara klara med spelet. Det är ju enormt och otroligt innehållsrikt som det är. Vet inte vad ett DLC skulle bidra med. Några fler grottor kanske? Men storymässigt? Verkar inte troligt.

Digital Foundtry tycks ha räknat på att Switch 2 antagligen blir lite svagare än Steam Deck men ändå vägs upp av DLLS osv. Edit: här är originalklippet ovan klipp refererar till! Tack till algoritmen på Youtube!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Digital Foundtry tycks ha räknat på att Switch 2 antagligen blir lite svagare än Steam Deck men ändå vägs upp av DLLS osv. Edit: här är originalklippet ovan klipp refererar till! Tack till algoritmen på Youtube!

Jag har aldrig trott att Switch 2 kommer bli kraftfullare än Steam Deck men den kan nog mäta sig med den.
Vad som är kraftfullare än Steam deck är ju Rog Ally och vi vet ju vad den kostar och hur fort batteriet går ur.

Switch 2 kommer ju dock få egna spel som är konstruerad för den så på så vis kommer det nog i slutändan bli väldigt bra.
Jag hoppas bara att bildkvalitén blir fin på en 4K display och att den har stöd för alla nya tv aparater med HDR osv.
Tycker inte att jag får någon tillfredsställande bild på min LG Oled tv med Switch 1, det ser dock bättre ut på min Samsung tv.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag hoppas bara att bildkvalitén blir fin på en 4K display och att den har stöd för alla nya tv aparater med HDR osv.

Jag hoppas bara vi får Joycons med bättre/överhuvudtaget någorlunda ergonomiskt grepp, styrspakar utan drift och ett bättre styrkors.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Medlem
Skrivet av lasselason:

Har man inte spelat Paper Mario Thousand Year Door och Luigis Mansion 2 så har man två grymma spel att se fram emot. Jag tror att det är väldigt många Switchägare som missat de spelen.

Spelde det aldrig på kuben, så ser faktiskt ganska rejält fram emot TTYD

Medlem
Skrivet av Majoren:

Spelde det aldrig på kuben, så ser faktiskt ganska rejält fram emot TTYD

Det är fantastiskt imo, ser också fram emot det på Switch.

Medlem

Verkar som hoppet för Switch 2 i år inte är helt dött ändå Och att en OLED-variant skapas med hjälp av Samsung, men det är oklart om den släpps direkt eller om LCD-varianten blir först ut (som med Switch).

Skriv svar