Phil Spencer pekar på brist på tillväxt som orsaken till branschproblemen
Och påpekar att han inte har lyxen att inte driva en lönsam verksamhet.
"Och påpekar att han inte har lyxen att inte driva en lönsam verksamhet."
Jag får inte ihop den där meningen. 😯
Men ja. Tänk tänk som Puh sa. Svår nöt att knäcka detta.
Summa summarum: han är tvungen att driva en verksamhet som ska vara lönsam och fatta beslut i linje med det
Girigheten hos företagen är alltså det största problemet enligt spencer. Snabb googling gav mig att 6 personer (som jag antar är de högst betalda på Microsoft) sammanlagt roffade åt sig över 100 miljoner dollar under 2023. Varför kunde inte 99 miljoner av dessa gått till spelutveckling? Om det nu är så bråda tider,dvs.
Girigheten hos företagen är alltså det största problemet enligt spencer. Snabb googling gav mig att 6 personer (som jag antar är de högst betalda på Microsoft) sammanlagt roffade åt sig över 100 miljoner dollar under 2023. Varför kunde inte 99 miljoner av dessa gått till spelutveckling? Om det nu är så bråda tider,dvs.
Även om det kanske sticker lite i ögonen på folk så är inte ersättningarna till chefer det stora problemet. I princip alla som har en stor påse pengar vill se dom växa så mycket det går. Oavsett om det är pensionsfonder eller riskkapitalister. När pengaflödena styrs av potentiell avkastning så kommer det bli svårt för brancher som har mindre potential än andra. Välkommen till det kapitalistiska systemet!
Girigheten hos företagen är alltså det största problemet enligt spencer. Snabb googling gav mig att 6 personer (som jag antar är de högst betalda på Microsoft) sammanlagt roffade åt sig över 100 miljoner dollar under 2023. Varför kunde inte 99 miljoner av dessa gått till spelutveckling? Om det nu är så bråda tider,dvs.
Pinsam kommentar.
Jag tycker Microsoft är ett skitföretag på många sätt, men för det första så utgör Xbox-divisionen bara fjuttiga 10% av Microsofts totala verksamhet, för det andra räcker 100 miljoner dollar inte ens för att utveckla ett enda helt AAA-spel.
Och för det tredje, det är en självklarhet att de viktiga aktörerna så som VD och höga chefer har höga löner i en marknadsekonomi eftersom deras inverkan på företagets framgång, omsättning och vinst är så avgörande.
Om de la 99 miljoner dollar av dessa 100 på spelutveckling skulle det återstå ynka $1 miljoner att dela på åt de 6 högsta cheferna på världens största företag Microsoft. Det är 167 000 dollar per år, alltså motsvarande 1 780 000 kr, vilket inte ens är dubbelt så mycket som jag tjänar som en random anställd i den offentliga sjukvården i Sverige.
Memento Mori
Inga spel = inget köp.
Väntar fortfarande på en anledning att köpa PS5 eller Xbox X.
Visst har det kommit spel, men inte ett enda som lockar mig.
Det behövs ett GTA6, så hade jag köpt en direkt.
...och inte att det stannar där sen, utan 5-10 fler spel i klass med GTA6.
Behöver du 5-10spel i klass med GTA 6 kommer du aldrig att kunna köpa en spelplatform
Jag kan tycka att krisrubrikerna är lite missvisande ändå. Både Sony och Nintendo går bra. Det är primärt Xbox som har problem. Sedan är det självklart att man alltid måste se över sin affärsmodell och stämma av om den kommer fungera även i morgon. Spelbranschen är, precis som alla branscher, föränderlig. Spontant känns det som att AI kommer kunna påverka spelutvecklingen på ett banbrytande sätt, vilket oundvikligen lär leda till uppsägningar (men därmed också spara pengar).
Pinsam kommentar.
Jag tycker Microsoft är ett skitföretag på många sätt, men för det första så utgör Xbox-divisionen bara fjuttiga 10% av Microsofts totala verksamhet, för det andra räcker 100 miljoner dollar inte ens för att utveckla ett enda helt AAA-spel.
Och för det tredje, det är en självklarhet att de viktiga aktörerna så som VD och höga chefer har höga löner i en marknadsekonomi eftersom deras inverkan på företagets framgång, omsättning och vinst är så avgörande.
Om de la 99 miljoner dollar av dessa 100 på spelutveckling skulle det återstå ynka $1 miljoner att dela på åt de 6 högsta cheferna på världens största företag Microsoft. Det är 167 000 dollar per år, alltså motsvarande 1 780 000 kr, vilket inte ens är dubbelt så mycket som jag tjänar som en random anställd i den offentliga sjukvården i Sverige.
Oj, du har gått på och köpt de nyliberala tankarna om hur belöning ska fungera fullt ut. Måste vara skönt på något sätt.
Jag kan tycka att krisrubrikerna är lite missvisande ändå. Både Sony och Nintendo går bra. Det är primärt Xbox som har problem. Sedan är det självklart att man alltid måste se över sin affärsmodell och stämma av om den kommer fungera även i morgon. Spelbranschen är, precis som alla branscher, föränderlig. Spontant känns det som att AI kommer kunna påverka spelutvecklingen på ett banbrytande sätt, vilket oundvikligen lär leda till uppsägningar (men därmed också spara pengar).
Jag vill minnas att jag läst att även Sony har det kämpigt även om de inte gör förlust än.
Det jag själv förbryllas av när det kommer till just problemet med dyra AAA-spel är dels hur de kan bli så monstruöst dyra när spelen i serier som FIFA, Ass Creed, Forza Horizon, Far Cry och Call of Duty känns så otroligt snarlika varandra. Det är lite nya bilar/bössor, nya miljöer och så men spelmekaniken är ju bevarad med lite tweaks här och där.
Dels så undrar jag lite om den här hetsen med att alltid överträffa med visuell flärd och sensation verkligen drivs av konsumenterna. Om Xbox släppte ett nytt Gears of War med lite mindre häftig grafik - vad sker då? Vägrar folk köpa spelet för att det är fult? Skulle recensionerna bli pissljumma därför att det inte ser tillräckligt next gen ut? Min personliga upplevelse är att intresset för snygg grafik är ganska litet bland folk numera utifrån vad jag ser, hör och läser så... vad sägs om lite uglyflation för att spara pengar?
Avslutningsvis påminner jag om detta citat:
"Growth for the sake of growth is the ideology of the cancer cell"
Det är inte högre krav på AAA som är felet, felet är att AAA spelen är skit. Gör bra spel så spelar det ingen roll om det är A, AA eller AAA, folk kommer spela dom.
Kraven är höga hos investerarna.
Spelet måste byggas så det genererar pengar, gärna över tid. Om spelet ska vara bra eller inte spela ringen roll bara det ger pengar åt "investerarna".
Pinsam kommentar.
Jag tycker Microsoft är ett skitföretag på många sätt, men för det första så utgör Xbox-divisionen bara fjuttiga 10% av Microsofts totala verksamhet, för det andra räcker 100 miljoner dollar inte ens för att utveckla ett enda helt AAA-spel.
Och för det tredje, det är en självklarhet att de viktiga aktörerna så som VD och höga chefer har höga löner i en marknadsekonomi eftersom deras inverkan på företagets framgång, omsättning och vinst är så avgörande.
Om de la 99 miljoner dollar av dessa 100 på spelutveckling skulle det återstå ynka $1 miljoner att dela på åt de 6 högsta cheferna på världens största företag Microsoft. Det är 167 000 dollar per år, alltså motsvarande 1 780 000 kr, vilket inte ens är dubbelt så mycket som jag tjänar som en random anställd i den offentliga sjukvården i Sverige.
Har du runt 900.000 i årslön som "random anställd inom sjukvården"?!?!
Ännu en dag i paradiset.
Det är inte högre krav på AAA som är felet, felet är att AAA spelen är skit. Gör bra spel så spelar det ingen roll om det är A, AA eller AAA, folk kommer spela dom.
Eller så kanske spelen är bra!
Men du har för höga krav på dom 🤔
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
Pinsam kommentar.
Jag tycker Microsoft är ett skitföretag på många sätt, men för det första så utgör Xbox-divisionen bara fjuttiga 10% av Microsofts totala verksamhet, för det andra räcker 100 miljoner dollar inte ens för att utveckla ett enda helt AAA-spel.
Hade de lagt 99miljoner dollar av de 100miljonerna på spelbudget i fyra år hade hela Starfields budget varit täkt, alltså lön för 400pers. Att de istället går till 6 högt uppsatta är sjukt.
Pinsam
Jag tycker Microsoft är ett skitföretag på många sätt, men för det första så utgör Xbox-divisionen bara fjuttiga 10% av Microsofts totala verksamhet, för det andra räcker 100 miljoner dollar inte ens för att utveckla ett enda helt AAA-spel.
Ett AAA spel tar inte 1 år att utveckla. 2022 fick samma mängd personer ännu mer pengar. 2021 säkert lika mycket. På 3 år har det blivit över 300 miljoner dollar. Starfield kostade tydligen 400 miljoner att göra och var i utveckling i 7 år.
Berätta gärna mer om hur rimligt det är att gnälla på AAA budgetar och bristen på tillväxt (som spencer gör) när 6 personer hos Microsoft fått ut mer pengar än vad hela starfield produktionen kostat. Och detta på hälften av tiden.
Hade de skippat att köpa upp multiplattstudios och skickat in pengarna till sina egna studios istället kunde det faktiskt blivit några spel.
Ett stort spel ska kosta runt 600 för att utvecklaren ska gå plus och få en budget till nästa spel.
På gamepass vill spelarna ha allt gratis mot sin månadskostnad. De har vant sig nu, så lycka till att fixa det.
Då blir det istället runt 150 som bäst delat på alla utvecklare minus MS avgift.
Ganska självklart att den modellen kommer gå under i längden. Några kronor istället för 600 per spelare.
Åhhh en källa. Direkt från chefen.
Man kan ju säga att man har fångat en 10 kilos fisk. Men om man inte har en bild/video på det. Har det då verkligen hänt?
Ja där finns ju dom som använder YouTuber som t.ex en looser som Destin som sin primära källa till sin info!
Va kan du tänka dej det?!? Att folk använder en liten fånig youtube är som en källa!? Så jävla looser aktigt att göra det ju, man måste var bra dålig i huvudet att göra det,.
Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.
1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.
Problemet kanske är för obalanserad tillväxt. Marknadsplatsen inte, men det är allt fler aktörer sim trängs däri.
Framförallt förvärras det hela av att allt fler av dessa ser de gyllene evighetsäggen som den bästa affärsmodellen. Men när den lyckas är den såklart det som mest gör hyllvärmare av allt annat.
Relaterat det är även en lavinartad utveckling av shovelware på PS nu. Nintendo Switch är helt begravd sen länge. Steam visade vägen antar jag. Så även vanliga spel får allt svårare att höras igenom bruset. Då kanske det blir än tryggare att fortsätta harva runt i sin F2P HSFPS några år till.
Kag orkar knappt scrolla till botten av realistan. Men bolagen verkar desto ivrigare på ett race till botten.
Nånstans där nere i skredet ligger antagligen även ET begravd.
Den här ständiga jakten på tillväxt, att aldrig vara nöjd, förstör så jäkla mycket.
What the..?
Åhhh en källa. Direkt från chefen.
Prova att svara på inläggen du fått i tråden om Chris Drings uppgifter istället för att börja tjafsa om "källor" i flera andra trådar.