Den officiella Star Citizen-tråden

Medlem
Vecka 20:s community information från CIG

Live Version: 3.19.0 ▪ PTU -

.
.

3.19 släpptes och Invictus Launch Week 2953 har startat.
Det ser ut som om Star Citizen nu i och med 3.19 äntligen är någorlunda stabilt igen.
Angående Invictus Launch Week 2953 så har Maddox redan sagt det mesta men jag vill understryka att OM man vill testa Star Citizen så är det här det bästa tillfället under året.
Anledning är:
1. Det pågår en Free-fly under eventet där allt man behöver är att skapa ett konto på RSI:s hemsida (gratis och kravlöst)
2. Man kan hyra, i princip, alla skepp som finns i spelet under 48 timmar gratis. Detta gör man på mässan inuti spelet.

Det blev inget Star Citizen Live denna vecka.

.
.

Inside Star Citizen: Get Furious
Ett avsnitt helt och hållet ägnat åt det nya MIRAI (MISC) Fury

.
.

Road mappen
Inga större ändringar denna gång.

Läs mer i senaste Roadmap roundup
Hela Road mappen kan nås via den här länken: https://robertsspaceindustries.com/roadmap/star-citizen

.
.

Kommande event
19-30 maj - Invictus Launch Week 2953
juni - Alien week?
oktober - Citizen Con 2053
november - Intergalactic Aerospace Expo 2953
december - Luminalia 2953

.
.

Veckans sneak peek: What is the chance of that?

Medlem

Det är drake skepp idag på invictus, allt ifrån drake cutter till deras carrier kracken o privateer.
Alla asop terminalerna har legat nere på area18 staden så man har fått fråga spelare som inte startar där att komma och skjutsa en till bajini point för att kunna kalla in ett av sina egna skepp därifrån.
Tydligen en bugg också där 200 npcer spawnar i fps uppdragen där set kanske ska vara 10-20 st... därför också frameraten droppar som fasen.

Medlem
Vecka 21:s community information från CIG

Live Version: 3.19.0 ▪ PTU 3.19.1

.
.

Invictus Launch Week 2953 fortsätter några dagar till med finalen den 29 maj då alla fordon är gratis att hyra resten av eventet.
3.19.1 testas nu i PTU.

.
.

Inside Star Citizen: Storm Warning
Mer fordon avslöjas. Den här gången är det RSI Lynx som släpptes direkt och stridsvagnen Tumbril Storm som kommer senare.

.
.

Star Citizen Live: Invictus All-Vehicles Roundtable
Den välbehövliga nybörjar upplevelsen är snart här.

.
.

Kommande event
19 maj - Invictus Launch Week 2953
juni - Alien week?
oktober - Citizen Con 2053
november - Intergalactic Aerospace Expo 2953
december - Luminalia 2953

.
.

Veckans sneak peek: Precious cargo's coming.

Medlem

Då var det en ny freeflight som pågår till den 17 juli 😀


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

De har foundation festival där man får lite belöningar om man utbildar andra spelare via guide systemet.
Dela kunde båda parterna få varsin greycat stv jeep
Sen fanns det skins till starfarer, m50 och ett vulture som man kunde få efter att ha utbildat folk i guide systemet.

foundation festival 2023

Medlem

Turbulent är från och med idag en del av CIG.
CIG består nu av 1100+ anställda.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/193...

Medlem

Då har vi sjösatt den första Svenska neutrala Star citizen-Radiostationen med namnet Intercom 17!
Den sänder på en SRS-server (simple radio standalone) där flera olika organisationer och enskilda frilansare från olika discords har tillgång till. Tanken med att sända på SRS har att göra med att alla skall komma åt den oavsett plattform. Dessutom kan man samtidigt kommunicera med alla andra som finns på servern på samma gång!

Just nu sänder den bara musik, men allteftersom så kommer vi sända repotage, intervjuer mm under vissa planerade tider.
Ifall någon här har intresse av journalistik, eller vill skapa sändningsmatrial så är det bara att säga till


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Spelat en del i somras och märkt att servrarna är en smula mer stabila senaste 2 dagarna. Speciellt om man handplockar eu istället för best server. Server fps har gått från 4 till 15 vilket gör a.i mycket snabbare och den är farligare
Sen lyckades ja samla ihop salvaging med reclaimern i 2 tim utan att servern strulade. Vet inte om free fly som var i början av juli är över eller att det är semester tider så färre som trycker på servarna men det är väldigt nice flyt för tillfället.

Medlem

Dags för CitizenCon igen, det var ett tag sen sist!
Ska bli intressant att se vad de kommer att prata om och visa upp.

Jag kommer att bänka mig med popcorn och dricka på lördag kl 20 svensk tid. 😊

https://robertsspaceindustries.com/citizencon

Medlem
Skrivet av Nemo:

Dags för CitizenCon igen, det var ett tag sen sist!
Ska bli intressant att se vad de kommer att prata om och visa upp.

Jag kommer att bänka mig med popcorn och dricka på lördag kl 20 svensk tid. 😊

https://robertsspaceindustries.com/citizencon

Ja, vi är ett 20-tal som kommer se det ihop via discord. Alltid roligt att ha folk att diskutera det som kommer fram på eventet 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Asgard kör IRL träff i Stockholm lördag för att kolla på eventet, själv sitter man också hemma med godis och myskläder.

Patch 3.21 som släpptes inatt ger oss nya uppdrag och nya ställen att besöka.
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/194...

Men denna patch ger också en ny referral bonus i form av en Hoverquad så är du nyfiken på spelet och bestämmer dig att testa det så använd min kod i min signatur när du skapar kontot eller fråga en vän som spelar kanske om du kan använda deras.

Köper du sen startpaketet innan den 30 oktober så får både du och personen vars referral bonus du använder en Hoverquad som belöning.

https://robertsspaceindustries.com/comm-link//19510-Alpha-321...


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
CitizenCon vecka

Live Version: 3.21.0 ▪ PTU -

.
.

CIG har släppt två patchar på relativt kort tid nu och Citizen Con 2953 är bara några timmar bort.
Det finns indikationer på att detta års CitizenCon kan bli ett av dom bästa och bara det faktum att eventet för första gången spänner över 2 dagar gör att man spetsar öronen en smula.

.
.

Star Citizen Alpha 3.20 - Fully Loaded
Videon nedan visar i korthet vad patchen innehöll och vill ni veta mer är det bara att klicka på länken under videon.

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/193...

.
.

Alpha 3.21 - Mission Ready
Videon nedan visar i korthet vad patchen innehöll och vill ni veta mer är det bara att klicka på länken under videon.

https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/194...

För dom som varit borta ett tag kommer här en TLDR:

  • Port Olisar är borta och ersatt av Seraphim station.

  • Arena commander är helt omgjort och värt en titt.

  • MISC Hull C, Mirai Fury LX och Crusader A1 Spirit är nu släppta.

  • Nya Salvage kontrakt samt fler plattformar för uppdrag i Crusaders atmosfär.

Förutom detta kommer 3.21 att få 3.21.x uppdateringar.
En av dom är Replication layer som kommer att separeras från spelservern och testas i en separat PTU innan den implementeras i 3.21.x
Kortsiktigt kommer det här att betyda snabbare och bättre återanslutning vid en eventuell krasch.
Långsiktigt är det här den sista? funktionen som krävs för att kunna införa Server meshing.

.
.

Kommande event
21-22 ]oktober - Citizen Con 2953
november - Intergalactic Aerospace Expo 2953
december - Luminalia 2953

.
.

Star Citizen Citizen Con 2953

Medlem

signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Sim
Medlem

heh kallar dem det verkligen för Citizen CON?


signatur

Arff

Medlem
Skrivet av Sim:

heh kallar dem det verkligen för Citizen CON?

Du vet att det är kort för "Convention" men jag ser dig inte bajsa på BlizzCon för att ta betalt för att kunna se från ett event från ett så skitigt företag som Activision Blizzard King.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Väldigt kul att se allt nytt! Maelstrom med dynamisk förstörelse, nya vattensimuleringen, global illumination, hår och tyg, ljudförbättringarna, osv.

Och fantastiskt att äntligen se Server Meshing live. 🤩

Medlem

Star Engine demo som visar vad vi har idag eller vad som ska komma inom en snar framtid.

Hela presentation från deras panel om Star Engine, deras egna vidareutvecklade motor från CryEngine och Lumberyard.

Fix IT & Fly IT, panelen om skepp som är nya, gamla och kommande spel.

Den sista panelen från första dagen. UI panelen.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Första dagen bjöd på några riktiga höjdare.

  • Demo av ett fungerande Server meshing om än i liten skala var STORT.

  • Starmapen (eller hela UI presentationen egentligen) var enormt skönt att se, snacka om QoL förbättringar.

  • Engineer gameplay module i Arena Commander var en överraskning som jag ser fram emot att prova.

Medlem

26 minuter av prat om Squadron 42 och video klipp från spelet som officiellt har gått in i polierings stadiet.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

UGF:s, personliga hangarer och Bas byggande.

Medlem
Summering av Citizen Con 2953 (2023)

Jag har försökt sammanställa samtliga större punkter från Citizen Con 2953.
Har jag missat nåt är det bara att säga till.
3.22,
"inom 12 månader"
Senare än 12 månader. Rött är bara spekulation från min sida.

  • Pyro den 31 oktober för vissa spelare på förhands kanalen.

  • Nya frisyrer med färgat hår och skägg.

  • Engineer gameplay kommer att släppas i experiment form i Arena Commander.

  • Förbättrade moln med dimma och "god rays" på en planetär skala. Fungerar likväl på marken som uppe i atmosfären.

  • Ny effekt och funktion för Quantum jumps. Beroende på vilken motor man har måste man nu hålla kursen i början av ettt quantum jump annars blir det ett misslyckat hopp.

  • Nytt UI och ny Starmap. Massiva förbättringar där minimappen och starmappen, i princip, är samma sak. Minimappen är baserad på spelets geometri och kan visa om dörrar öppnas i realtid. Man kan skanna och sätta markeringar. Markeringar är egna objekt som man kan sälja vidare.

  • Nya outposts.

  • Distributionscenters visades upp (tidigare Underground facilities) dessa är enorma och kommer hålla flera grupper av spelare upptagna samtidigt till skillnad från bunkrarna vi har idag.

  • Ett nytt sätt att interagera med omgivningen och objekten.

  • Blod svett och tårar. Har du invärtes skador börjar du blöda från munnen, öronen och näsan. Springer du börjar du svettas.

  • Hygien, om du inte tvättar dig blir du lättare sjuk, NPC:er kan ge dig spydiga kommentarer och ditt Reputation kan påverkas.

  • Persistent hangars där du kan vara hur länge du vill. Kan innehålla last och fordon, skeppskomponenter, loot mm. Dessa har även egna paneler där man kan spawna sina skepp och välja vad som skall komma upp med "lasthissen"

  • Frakt av last av olika slag. Interstellar Transport Guild blir en slags paraply organisation som man kan öka sitt Reputation med för att få större och mer exklusiva uppdrag.

  • Maelstorm , CIG:s fysikmotor som bryter sönder byggnader och skepp baserat på när materialet dom består av nått sin bristningsgräns visades upp för första gången.

  • Server meshing fungerar nu och demonstrerades live i liten skala.

  • Realistiskt ljud visades men det var oklart hur detta skulle implementeras.

  • Djur visades för första gången men inga "monster"

  • Ny teknik för vatten, från vattenpölar till oceaner.

  • Eld ombord på skeppen. Man kan släcka elden med brandsläckare eller genom att tömma just den sektionen på luft.

  • Uppskalning, raytracing och HDR. DLSS 3 är inte uteslutet.

  • Nya skepp RSI Zeus Mark 2 och nya varianter av Drake Cutter.

  • Spelarägda baser baserade på Land claims och Blueprints. Dessa kan byggas i hög, låg och noll säkerhetsområden. Utvecklingen av detta påbörjas Q1 2024

  • Squadron 42

Medlem

Officiell 4k video på presentationen.

Nya UI presentationen.

Karaktär presentationen

Basbygge, bunkrar och hangar moduler.

First person, och AI.

Nya flygmodellen.

Multicrew med mera.

Kommande skepp. Mindre skepp än vanligt, för många av utvecklarna som gjorde skeppen för starcitizen har slutat på CIG och börjat jobba på Star Atlas.

Settlements, uppdrag, gameplay loops, rep mm.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Samtliga paneler från dag två. Det tog lite extra tid för en att komma ut på internet men nu finns alla.
Character Advancements

Life in the First Person

Taking Flight

Living on the Edge

Destination Adventure

Den sista panelen var att Chris Roberts meddelade att Squadron 42 är feature complete och ska bara poleras nu.
Videon som de sen visade som pratade om singleplayer kampanjen och visade många klipp finns redan i det inlägget jag postade innan detta.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Vi Asgard mötes IRL i stockholm för att titta på citizencon tillsammans. var väldigt kul att träffa någar av våra medlemmar


signatur

Org-ledare för Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Asgard Discord
https://discord.com/invite/zs5humSzF7

Medlem

Kommer Scam Citizen någonsin att släpppas?

Medlem
Skrivet av Fizzie:

Kommer Scam Citizen någonsin att släpppas?

Sniff sniff. Det luktar troll här 😉


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Sniff sniff. Det luktar troll här 😉

Jag håller inte med dig. Med tanke på att spelet var annonserat 2012 så tycker jag att det är helt rätt till att vara kritisk till det. Och ifall man kollar på internet så är det en ganska vanlig åsikt. Speciellt då även Squadron 42 annonserades 2012 och för att vara ett standalone singleplayer projekt så är det svårt att se hur det kan ta så lång tid.

Medlem
Skrivet av Fizzie:

Jag håller inte med dig. Med tanke på att spelet var annonserat 2012 så tycker jag att det är helt rätt till att vara kritisk till det. Och ifall man kollar på internet så är det en ganska vanlig åsikt. Speciellt då även Squadron 42 annonserades 2012 och för att vara ett standalone singleplayer projekt så är det svårt att se hur det kan ta så lång tid.

De annonserade spelet och startade kickstartern 2012. De hade bara ett tech demo ihopsnickrat då, det fanns inte ens början på ett spel då. Du kan inte jämföra det som när en AAA utannonserar ett spel när de är 50-70% färdiga.

Problemet eller anledningen till att det tagit tid också är tekniken de försöker bygga för att få en hel spel server med kanske tusentals spelare att delas upp mellan flera servrar och spelaren ska kunna förflytta sig mellan dem utan laddningsskärmar. Chris Roberts är också lite av en perfektionist så vi vet att utvecklingen av singleplayer kampanjen börjat om minst en gång, kanske två gånger.

Vad de velat göra och kunna göra både kortsiktigt och långsiktigt har bestämts av hur mycket pengar man har och när pengarna trillar in bit efter bit så kan man inte planera två spel från början till slut på en gång. Men det har tagit tid och många känner att de borde kommit längre vid detta laget.

Sen, du kommer in i en tråd full av information och diskussioner och skriver "Scam Citizen", redan då vet vi vilken nivå du ligger på och frågan är om det ens är värt att besvara dig då du inte verkar genuint intresserad utan bara vill starta skit.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av Fizzie:

Jag håller inte med dig. Med tanke på att spelet var annonserat 2012 så tycker jag att det är helt rätt till att vara kritisk till det. Och ifall man kollar på internet så är det en ganska vanlig åsikt. Speciellt då även Squadron 42 annonserades 2012 och för att vara ett standalone singleplayer projekt så är det svårt att se hur det kan ta så lång tid.

Notera det att även star field som spel påbörjade sin färd i början av 2000-talet då motorn som används redan började utvecklas då. Samma sak gäller star citizen då de fick överge crytech-motorn. Anser du att star field också är ett scamspel bara för att utvecklingen råkat ta +20 år att utveckla, eller kan det vara så att det igentligen handlar om att företaget inte läckt spelet innan det bara var 2-3 års utveckling kvar av spelet? Jag tror nämligen att vi gamers är vana vid att spelutvecklingen är hemligstämplat för oss tills det nästan är klart. Är vi gamers sämre på att vänta på en produkt än andra kategorier? En bra fråga att ställa sig 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Maddox:

Sen, du kommer in i en tråd full av information och diskussioner och skriver "Scam Citizen", redan då vet vi vilken nivå du ligger på och frågan är om det ens är värt att besvara dig då du inte verkar genuint intresserad utan bara vill starta skit.

Kan se att det kan verka så. Men jag är genuint nyfiken på hur ni som är mer insatta i utvecklingen ser på det hela. För folk som mig som inte aktivt följer utvecklingen så brukar det vara så att någon gång, kanske 3 gånger om året så hör man något nytt från Star Citizen, antingen att de har crowfundat en gazillion dollar till, att ett skepp för priset av en villa har sålts eller att Squadron 42 kommer släppas snart. Och det känns som att detta har varit såhär de senaste åren. Lite som när man då och då hör hur George rr Martin snart kommer att släppa Winds of Winter. Så någon form av skepticism skulle jag nog säga att jag har till det hela.

Skriv svar