Metal Gear Solid samlingen har inte åldrats väl

Medlem

Trodde i min enfald att detta skulle var ett inlägg om hur förlegad spelmekaniken är i MGS, men näppe det är således moralisterna som rider ut i fält igen för att slåss mot väderkvarnar. Tröttsamt...

Dravel och humbug!
Varningar, stört-löjligt...

I GTA lägrar man horor och slår ihjäl dem med baseboll-trä. Tror nog ingen här sitter och gråter över det.
Detta är lika moraliserande som när den kristna högern skyllde samhällets problem på video-våld, tv-spelsvåldet, hårdrocken och Pokémon är satanism och fan och hans moster.

Nu för tiden är det vänstern som håller i moral-pinnen. Tröttsamt som sagt, historien upprepar sig igen, förr var det människor som var goda kristna, nu är det goda woke:ister. Man byter bara en religion från en annan så slipper man tänka och kan känna sig god, härlig och bättre än andra.

Människor kan tänka själva. Färre moralister och fokusera på de verkliga problemen.

Samma människor som vill censurera tv-spel som tycker det är jättebra att Yasin vinner årets artist.
Hyckleri!
Det är endast för att man själv ska kunna känna makt över andra i sin godhet.

Tvi för den lede för alla moralister!
Mindre moralkakor och mer frihet!

Medlem

Dagens woke-moralister är gårdagens Siwert Öholm.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tycker du målar upp en ganska trist bild av tjej-gamers som nån sorts våta filtar som lägger sig över all kulturell gaming-humor. Tror personligen det är vanligare att så kallade 'simps' förstorar upp problemet än att tjejer faktiskt förfasas över sexualiserade kvinnliga karaktärer som Bayonetta eller Lara Croft.

Det ska väl sägas att efter att ha sett en del av det som skrivs under #gamergate och hur kulturen sett ut på Blizzard för att ta två välkända exempel, så är min bild av delar av gaming communityt sargad om vi säger så.

Sen, som jag skrev i det första inlägget, så handlar det ju inte om att "överleva". Det behöver inte vara så jävla dramatiskt.

Blir MGS ett sämre spel utan sina sexuella skämt? Hade Quiet varit en sämre karaktär om hon hade haft kläder på sig? (Och säg inte att hon är naken för att hon livnär sig på solljus, det är ju uppenbarligen en konstruktion för att motivera att hon är naken.)

Om vi ställer det mot att vissa spelare, kanske främst kvinnor, tycker det är tråkigt att de skämten tar så mycket plats. Inte så att spelet är ospelbart, men det drar ner upplevelsen.

Eller för att sätta siffror på det hela. Låt oss göra ett tankeexperiment.

Säg att spelet i övrigt är ett 8/10 spel, men att hälften av kvinnorna sätter det som ett 7/10 spel pga sexismen.
För att det hela ska gå jämnt ut så skulle hälften av männen (om vi utgår från en 50/50 fördelning av spelarna) behöva tycka att sexismen höjer spelet till 9/10.

Jag tror personligen att de här inslagen drar ner upplevelsen mer för vissa spelare än de drar upp den för andra spelare.

Sen finns ju hela diskussionen om vilka budskap som sprids och hur vi formar subkulutrer.

Alla subkulturer har ju sitt språk och sätt att kommunicera och den kommunikationen i sig säger en del om värderingarna inom den gruppen. Det ligger en värdering i vilka uttryck som är etablerade. Bara det faktum att "simp" blivit en term som används säger ju en hel del om värderingarna i delar av gaming communityt. En term som också är flitigt använd inom incel och högerextrema grupper.

Sen får var och en tycka och tänka som den vill, men min uppfattning är att det de inslagen i MGS drar ner både spelet och spelbranschen i stort.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av kebbe:

Det är ok om inte alla spel är för alla spelare. Gillar man inte att en viss typ av humor förekommer eller att en karaktär är skriven eller ser ut på ett visst sätt och tycker att det tar så mycket från spelupplevelsen att det förstör, då är man helt fri att spela någonting annat. MGS-samlingen är åldersmärkt 18 år, rimligen kan vuxna människor välja att se på en produkt och tänka att de hellre köper någonting annat.

Börjar man tala om vad som får eller inte får "ges utrymme" ligger man farligt nära att främst se spel som plattformar att reglera efter sitt eget tycke och smak. Det är underhållningsprodukter, låt folk köpa det de vill köpa och hoppa över sådant de inte är intresserade av.

Som jag skrev så tror jag det finns rent marknadsmässiga anledningar för företagen att ta bort det här.

Ifall marknaden ska styra innehåll på det sättet är ju en annan fråga såklart, men att t ex Disney ändrar i sina filmer och så handlar ju inte om att en högljudd minoritet bråkar. Det handlar om ett marknadsbaserat beslut. De tror att de förlorar fler tittare på att ha kvar materialet kontra mot vad de förlorar på att ta bort det. Sen kan jag tycka att det finns en viss problematik i att marknaden alltid väljer att gå vägen som inte upprör någon. Allt blir mellanmjölk då.

Ur det perspektivet är det ju lite uppfriskande att Kojima är gubbsjuk och står för det. Det är ingen mellanmjölk där liksom. Men då kommer det kritik också, och det är en del av att inte vara mellanmjölk.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Tycker det är helt OK med en varning/meddelande då de här grejerna känns så sjukt utdaterade idag. Minns att man tyckte MGS-humorn var lite smått pinsam redan då det begav sig, så har egentligen inga problem med att man lägger in en sån disclaimer. Samtidigt tycker jag också att det är bra att spelen inte är ändrade/censurerade. Det är ändå produkter av sin tid och jag har svårt för när man går in och ändrar för mycket i äldre verk. I vissa fall kan jag tycka att det är OK. T ex som i Tintin-fallet här ovan. Om det gäller böcker/serier som ganska små barn ska läsa tycker jag att det kan vara bra att det finns en moderniserad variant för dessa, eftersom de är för små att förstå det olämpliga i vissa saker. Samtidigt är det också viktigt att serierna bevaras i originalskick för vuxna (med tillhörande varning), då det ändå är klassiska grejer som också säger mycket om den tid och plats de skapades i.

Tycker det är lite löjeväckande med stora varningsrutor, ungefär som om det är skadligt för hälsan likt tobak att "utsättas" för gammalmodiga generaliseringar och resonemang. Det blir lite att det göder dagens extrema lättkränkthet som gränsar till narcissism, där många tar sig själva på för stort allvar och anser att de personligen, eller deras "grupp", inte får skämtas om. Jag läste farsans gamla Tintin-album i 8-årsåldern och jag blev inte traumatiserad för det. Men det är väl lite så i dagens samhälle, ungar ska gå i koppel och det ska orosanmälas om någon vistas utomhus utan uppsikt efter klockan 17.00...

Skrivet av Pihlbaoge:

Det ska väl sägas att efter att ha sett en del av det som skrivs under #gamergate och hur kulturen sett ut på Blizzard för att ta två välkända exempel, så är min bild av delar av gaming communityt sargad om vi säger så.

Sen, som jag skrev i det första inlägget, så handlar det ju inte om att "överleva". Det behöver inte vara så jävla dramatiskt.

Blir MGS ett sämre spel utan sina sexuella skämt? Hade Quiet varit en sämre karaktär om hon hade haft kläder på sig? (Och säg inte att hon är naken för att hon livnär sig på solljus, det är ju uppenbarligen en konstruktion för att motivera att hon är naken.)

Om vi ställer det mot att vissa spelare, kanske främst kvinnor, tycker det är tråkigt att de skämten tar så mycket plats. Inte så att spelet är ospelbart, men det drar ner upplevelsen.

Eller för att sätta siffror på det hela. Låt oss göra ett tankeexperiment.

Säg att spelet i övrigt är ett 8/10 spel, men att hälften av kvinnorna sätter det som ett 7/10 spel pga sexismen.
För att det hela ska gå jämnt ut så skulle hälften av männen (om vi utgår från en 50/50 fördelning av spelarna) behöva tycka att sexismen höjer spelet till 9/10.

Jag tror personligen att de här inslagen drar ner upplevelsen mer för vissa spelare än de drar upp den för andra spelare.

Sen finns ju hela diskussionen om vilka budskap som sprids och hur vi formar subkulutrer.

Alla subkulturer har ju sitt språk och sätt att kommunicera och den kommunikationen i sig säger en del om värderingarna inom den gruppen. Det ligger en värdering i vilka uttryck som är etablerade. Bara det faktum att "simp" blivit en term som används säger ju en hel del om värderingarna i delar av gaming communityt. En term som också är flitigt använd inom incel och högerextrema grupper.

Sen får var och en tycka och tänka som den vill, men min uppfattning är att det de inslagen i MGS drar ner både spelet och spelbranschen i stort.

Ja, jag vill nog hävda att det tar stinget ur spelen när det ska tillrättaläggas för att anpassas till dagens samhällsklimat som inte nödvändigtvis är bättre än gårdagens. Det blir lite som med Disneys nyversioner av de klassiska tecknade storverken; det blir som avslagen coca-cola. Många av kvinnorna och simp;sen som drar ned betyg pga. sexistiska skämt och liknande ska nog inte klumpas ihop med vad kvinnliga gamers tycker rent genrellt, utan de ska nog ses som agendadrivna politiska kommentarer snarare än personer som faktiskt är intresserade av spelen.

Medlem

Meh, tycker det har åldrats väldigt bra. Perverst är nice det.

Är glad att jag inte är en person som ska ta åt mig över allt som har med folksyn och knasiga skämt osv.
Tänk att inte kunna njuta av allt.. usch

Medlem

Det roliga i detta är att det är män som tror sig veta att kvinnor inte gillar detta.
Som jag skrev tidigare jag tror inte dom flesta bryr sig.
Jag tycker det är märkligt att idag är det så många som tar illa åt sig åt andras vägnar.

"Åh nej detta skämt var grovt bäst jag klankar ner på det om nån skulle ta illa vid sig", då får jag känna mig duktig.

IRL = nån skratta, nån rynka på ögonbrynen fleata brydde sig inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skrivet av Majoren:

Tycker det är lite löjeväckande med stora varningsrutor, ungefär som om det är skadligt för hälsan likt tobak att "utsättas" för gammalmodiga generaliseringar och resonemang. Det blir lite att det göder dagens extrema lättkränkthet som gränsar till narcissism, där många tar sig själva på för stort allvar och anser att de personligen, eller deras "grupp", inte får skämtas om. Jag läste farsans gamla Tintin-album i 8-årsåldern och jag blev inte traumatiserad för det. Men det är väl lite så i dagens samhälle, ungar ska gå i koppel och det ska orosanmälas om någon vistas utomhus utan uppsikt efter klockan 17.00...

Alltså, nu har jag inte sett varningsrutorna till MGS-spelen så har ingen aning om hur de ser ut. Men om det kommer upp en skärmtext med "blabla utdaterat tänk blabla" i 20 sekunder innan spelet startas så tycker jag inte det är så mycket att uppröras över?

Du överdriver för att driva hem din poäng. Jag har inte sagt eller påstått att det ger skadliga men att spela ett gubbsjukt gammalt 90-talsspel, men jag ser heller inte poängen med varför det skulle uppröra någon att man faktiskt poängterar att "hey, vissa små inslag i det här spelet kan upplevas som ganska unkna eller förlegade idag för många av spelets publik..." – alltså, vad är problemet? Spelet är fortfarande exakt detsamma, samtidigt som man också tagit hänsyn och medvetandegjort att spelet är en produkt av sin tid.

Samma med Tintin eller andra exempel på barn/ungdomsgrejer som är klassiker men som inte åldrats med värdighet i vissa avseenden. Alla barn som läste Tintin växte självklart inte upp och blev kolonisatörer och serierna ska så klart bevaras i originalskick för vuxna, men (som t ex med Pippi i Söderhavet) man gör en mer moderniserad variant anpassad för barn och ungdomar så är det väl helt OK? Då kan vuxna som förstår problematiken ändå läsa boken i originalskick, samtidigt som barn som inte riktigt begriper problemen får en lite mer städad version att läsa som knappast förtar något av läsupplevelsen. För värdet sitter ju i att det här är bra och klassiska berättelser, inte i det rasistiska språkbruket.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det roliga i detta är att det är män som tror sig veta att kvinnor inte gillar detta.
Som jag skrev tidigare jag tror inte dom flesta bryr sig.
Jag tycker det är märkligt att idag är det så många som tar illa åt sig åt andras vägnar.

"Åh nej detta skämt var grovt bäst jag klankar ner på det om nån skulle ta illa vid sig", då får jag känna mig duktig.

IRL = nån skratta, nån rynka på ögonbrynen fleata brydde sig inte.

Riktigt bra sagt.

Min flickvän råkar vara en tjej, samt några av mina närmaste vänner, dom flesta spelar rätt mycket, tror jag aldrig hört dom klaga över att kvinnor är "sexualiserade" i tvspel, det är oftast män (eller folk som inte spelar och ser ett klipp/bild på något från ett spel) som skriver "tänk på kvinnorna!"

Orkar egentligen inte argumentera med folk om sånt här för dom ser enkelriktat, men ditt inlägg var såpass onpoint att jag kände mig nästan tvungen att skriva.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Alltså, nu har jag inte sett varningsrutorna till MGS-spelen så har ingen aning om hur de ser ut. Men om det kommer upp en skärmtext med "blabla utdaterat tänk blabla" i 20 sekunder innan spelet startas så tycker jag inte det är så mycket att uppröras över?

Du överdriver för att driva hem din poäng. Jag har inte sagt eller påstått att det ger skadliga men att spela ett gubbsjukt gammalt 90-talsspel, men jag ser heller inte poängen med varför det skulle uppröra någon att man faktiskt poängterar att "hey, vissa små inslag i det här spelet kan upplevas som ganska unkna eller förlegade idag för många av spelets publik..." – alltså, vad är problemet? Spelet är fortfarande exakt detsamma, samtidigt som man också tagit hänsyn och medvetandegjort att spelet är en produkt av sin tid.

Samma med Tintin eller andra exempel på barn/ungdomsgrejer som är klassiker men som inte åldrats med värdighet i vissa avseenden. Alla barn som läste Tintin växte självklart inte upp och blev kolonisatörer och serierna ska så klart bevaras i originalskick för vuxna, men (som t ex med Pippi i Söderhavet) man gör en mer moderniserad variant anpassad för barn och ungdomar så är det väl helt OK? Då kan vuxna som förstår problematiken ändå läsa boken i originalskick, samtidigt som barn som inte riktigt begriper problemen får en lite mer städad version att läsa som knappast förtar något av läsupplevelsen. För värdet sitter ju i att det här är bra och klassiska berättelser, inte i det rasistiska språkbruket.

Nä, varför ska man ha en sådan informationsruta när det inte finns något objektivt hälsovådligt likt epilepsi?

Om det är något jag inte vill ha när man startar upp spel så är det ännu fler överflödiga varningar och logotyper innan man får sätta igång och spela. Förstår öht. inte syftet med varning om "upprörande innehåll", är folk gjorda av sköraste porslin och går sönder om de ser Snake fälla en sexistik kommentar? (Spelen är för övrigt redan åldersmärkta för vuxna och med info på förpackningen om sexuellt innehåll, våld etc., är man så känslig i vuxen ålder så är det riktigt illa...)

Det är inget fel på de gamla översättnigarna av ex. Tintin eller Tintin som seriealbum generellt. De är redan väl anpassade för barn och vuxna, barn idag är väl inte annorlunda utformade än barn var 1986. Men man kanske borde sätta in en varning specifikt för extra känsliga vuxna barn i 20-30-årsåldern. 😀

Medlem

Det är en himla skitnödig tid vi lever i, så det är rätt befriande att spela äldre och nyare spel som aktivisterna ännu inte satt klorna i och som får vara och driva med vad de vill.

Nuförtiden är det ju nästan så folk går i taket om en karaktär har lite bröst och feminina drag 🙃

Att vi skulle vara bättre människor idag än för 20 år sedan och ratea om saker för vi är så himla duktiga är sånt jäkla självförverkligande trams bara Idag springer tyvärr många på tårna istället och är livrädda för allt i de kränktas samhälle.

Skrivet av Majoren:

Nä, varför ska man ha en sådan informationsruta när det inte finns något objektivt hälsovådligt likt epilepsi?

Om det är något jag inte vill ha när man startar upp spel så är det ännu fler överflödiga varningar och logotyper innan man får sätta igång och spela. Förstår öht. inte syftet med varning om "upprörande innehåll", är folk gjorda av sköraste porslin och går sönder om de ser Snake fälla en sexistik kommentar? (Spelen är för övrigt redan åldersmärkta för vuxna och med info på förpackningen om sexuellt innehåll, våld etc., är man så känslig i vuxen ålder så är det riktigt illa...)

Det är inget fel på de gamla översättnigarna av ex. Tintin eller Tintin som seriealbum generellt. De är redan väl anpassade för barn och vuxna, barn idag är väl inte annorlunda utformade än barn var 1986. Men man kanske borde sätta in en varning specifikt för extra känsliga vuxna barn i 20-30-årsåldern. 😀

Jag håller helt enkelt inte med. Vi får la enas om att vara oense och så önskar jag dig en trevlig eftermiddag, bäste herrn/damen

Geeks Gaming
Skrivet av StarscreamSWE:

Trodde i min enfald att detta skulle var ett inlägg om hur förlegad spelmekaniken är i MGS, men näppe det är således moralisterna som rider ut i fält igen för att slåss mot väderkvarnar. Tröttsamt...

Dravel och humbug!
Varningar, stört-löjligt...

I GTA lägrar man horor och slår ihjäl dem med baseboll-trä. Tror nog ingen här sitter och gråter över det.
Detta är lika moraliserande som när den kristna högern skyllde samhällets problem på video-våld, tv-spelsvåldet, hårdrocken och Pokémon är satanism och fan och hans moster.

Nu för tiden är det vänstern som håller i moral-pinnen. Tröttsamt som sagt, historien upprepar sig igen, förr var det människor som var goda kristna, nu är det goda woke:ister. Man byter bara en religion från en annan så slipper man tänka och kan känna sig god, härlig och bättre än andra.

Människor kan tänka själva. Färre moralister och fokusera på de verkliga problemen.

Samma människor som vill censurera tv-spel som tycker det är jättebra att Yasin vinner årets artist.
Hyckleri!
Det är endast för att man själv ska kunna känna makt över andra i sin godhet.

Tvi för den lede för alla moralister!
Mindre moralkakor och mer frihet!

Allt detta för en varningsruta? 🤔

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Allt detta för en varningsruta? 🤔

Allt detta för ett spel? 🤔

Medlem
Skrivet av Lokander:

Riktigt bra sagt.

Min flickvän råkar vara en tjej, samt några av mina närmaste vänner, dom flesta spelar rätt mycket, tror jag aldrig hört dom klaga över att kvinnor är "sexualiserade" i tvspel, det är oftast män (eller folk som inte spelar och ser ett klipp/bild på något från ett spel) som skriver "tänk på kvinnorna!"

Orkar egentligen inte argumentera med folk om sånt här för dom ser enkelriktat, men ditt inlägg var såpass onpoint att jag kände mig nästan tvungen att skriva.

Den filosofiska frågan blir ju om det blir en självuppfyllande grej.

Det gäller ju inte bara spelvärlden utan alla kulturella grupper och uttryck. "Alla som är med i den här gruppen tycker det vi gör är okej." Betyder det att det som händer är okej eller att folk som inte tycker det är okej inte får/vill vara med?

Egentligen behöver ju inte frågan handla om kvinnliga spelare. Det kan gälla allt från elitismen vi ser i olika "PC Master Race" forum till gatekeeping av olika slag. Eller alla WoW guilds som kickar medlemmar som inte kan raida tillräckligt ofta och sedan klagar över att de har för få medlemmar.

Sen får var och en själva avgöra vad de tycker är rätt, fel, en bra utveckling och fel utveckling.

Spelvärlden har sedan jag började spela gått från att vara något bara nördiga killar som spenderade sina dagar med att spela och runka gjorde till en kulturyttring som tagit sig in i finrummet. Vissa tycker det berikar att fler deltar och att det inte längre har samma nördstämpel, andra tycker det är en utveckling åt fel håll.

Vissa tycker att The Last of Us (framför allt del två) är en jävla woke-pk sörja, men samtidigt är det den mest framgångsrika spel till tv adaptionen som gjorts.


signatur

Heja Blåvitt

Moderator | Testpilot

Det finns säkerkligen kvinnor som inte bryr sig överhuvudtaget hur de sexualiseras, men många andra gör det också. Har själv alltid tyckt det varit aningen fånigt hur man ska hitta på anledningar till att få visa dem lättklädda, typ att Quiet andas genom sin hud. Liksom hahaha? Så uppenbart varför man valde att gå med den förklaringen

Inget fel med snygga kvinnor i spel. Jag stör mig väl mest på när det inte riktigt passar. Typ när det är krig i en fantasyvärld och de bar skydd som täcker 20% av kroppen, eller att de vandrar runt uppe i kalla berg med samma "skydd" (och är en vanlig människa).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Den filosofiska frågan blir ju om det blir en självuppfyllande grej.

Det gäller ju inte bara spelvärlden utan alla kulturella grupper och uttryck. "Alla som är med i den här gruppen tycker det vi gör är okej." Betyder det att det som händer är okej eller att folk som inte tycker det är okej inte får/vill vara med?

Självklart kan du ha rätt, men då kan man ju säga så om nästan allting? Nästan alla människor kan irritera sig på vad som helst, detta tänket har jag haft i flera år när det kommer till filmer och spel; om det inte tilltalar mig, så tittar/spelar jag inte, och kommer aldrig förstå varför inte andra männskor gör samma sak.

Skrivet av Pihlbaoge:

Sen får var och en själva avgöra vad de tycker är rätt, fel, en bra utveckling och fel utveckling.

Håller helt med.

Skrivet av Pihlbaoge:

Spelvärlden har sedan jag började spela gått från att vara något bara nördiga killar som spenderade sina dagar med att spela och runka gjorde till en kulturyttring som tagit sig in i finrummet. Vissa tycker det berikar att fler deltar och att det inte längre har samma nördstämpel, andra tycker det är en utveckling åt fel håll.

Vissa tycker att The Last of Us (framför allt del två) är en jävla woke-pk sörja, men samtidigt är det den mest framgångsrika spel till tv adaptionen som gjorts.

Om nu någon tycker det är fel utveckling (av någon anledning) så får dom helt enkelt göra det.
Samma sak gäller med kring det några andra pratade om att det inte får/får vara en varningsruta innan man startar en film/spel/bok om att det är dittan och datten innehåll, det ser jag inte som ett problem.
Men att sedan cencurera eller ändra på historen kommer jag aldrig stå bakom.

TLOU2 minns jag var mycket drama kring när det kom, är ett av mina bästa spelupplevelser på många år, har jag roligt så är det så enkelt, jag har roligt, men att stoppa ett medium för att du inte LÄNGRE håller med om innehållet är (enligt mig) inte okej.

Låt folk spela det dom vill, jag kommer inte ändra på dig, så jag får be dig att låta mig spela det jag vill. (Detta är INTE menat till dig, bara generellt sagt)

Medlem

@Pihlbaoge Ber om ursäkt ifall mitt svar verkar som ett påhopp mot dig, absolut inte menat så, försökte bara svara så bra jag kunde.

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Dagens woke-moralister är gårdagens Siwert Öholm.
https://www.youtube.com/watch?v=xA_rOS3U15I

Haha! 1982... Moralism är inget nytt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Hade en diskussion med min sambo om detta för ett tag sedan, hennes intresse för spel har vuxit ganska så mycket de senaste året och jag undrade lite hur hon kände för att många av de kvinnliga karaktärerna ofta är ganska så lättklädda, kurvor på "rätt" ställen osv. Blev ganska förvånad över hur hon resonerade kring det, jag hade föreställt mig att hon skulle tycka att det var nedvärderande och tröttsamt, men hon hade en helt annan uppfattning. Hon menade på att många av karaktärerna rent visuellt var vackra att titta på och att hetsen kring kroppen bland kvinnor nästan slått över, de här smala kvinnorna är ju ofta ett tecken på sunda kroppar. Som exempel tog hon Tifa i FF7 Remake, visst hon har stora bröst och så men hennes kropp är ju atletisk och visar på ett sunt förhållande till mat och träning. en frisk och aktiv människa helt enkelt.

Det hon hade problem med var när gränsen för att vara "feminin" gick över till att bli ett "våp" som bara skriker i falsett hela tiden och inte kan göra något själv. Den bilden av kvinnor gillar hon inte alls, men hon har lite svårt att köpa den här bilden av att det någonstans skulle vara fel för kvinnor att visa sig sårbar, det är en balansfråga som jag förstod det.

Objektifieringen menade hon också hade två mynt, självklart ska man ta alla på allvar män som kvinnor men att liksom sträva efter ett samhälle där saker och ting som åtrå och sex ska gömmas undan gillar hon inte alls och där håller jag med henne. Killar som förfasas över hur kvinnor objektifieras har aldrig hört hur en tjejmiddag låter...Det är nog ganska så naturligt och så länge det håller sig på en nivå där ingen blir skadad av det så ser jag inga fel med det.

Den här tanken om att man ska ha varningstexter för precis allt är ju ärligt talat ganska så nedvärderande för oss som vuxna människor. Det är okej att bli upprörd eller ledsen över något, men det spelar någonstans ingen roll. Att känns sig kränkt är en känsla och något som går över.

Gissar att många har sett det där klippet som det sista snurrat runt på någon dåre som blir helt galen över att man kan välja pronomen i Starfield. Herregud, ska vi ha varningstexter för sådant också då i framtiden?

Den konstnärliga friheten måste någonstans få leva fritt och blir man besvärad av det så kanske just den saken helt enkelt inte är för dig? Gör man något som ska tilltala alla så tilltalar det ju oftast ingen. Det blir vanilj.

Medlem

Starfield borde ha varningar för att man kan välja they/them som pronomen. Vi konservativa kan bli kränkta annars...

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Starfield borde ha varningar för att man kan välja they/them som pronomen. Vi konservativa kan bli kränkta annars...

Vad betyder det? Att man har fler personligheter?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad betyder det? Att man har fler personligheter?

Det betyder att man inte identifierar sig som varken man eller kvinna eller att man identifierar sig som båda. Jag är inte så insatt i HBTQI+ terminologi och jag är tämligen tillsfred med det.

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Det betyder att man inte identifierar sig som varken man eller kvinna eller att man identifierar sig som båda. Jag är inte så insatt i HBTQI+ terminologi och jag är tämligen tillsfred med det.

Ok hehe, låter lite tjorvigt.
Ja det är nog lika dom som håller på med det där sköta sitt ist


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming
Skrivet av StarscreamSWE:

Starfield borde ha varningar för att man kan välja they/them som pronomen. Vi konservativa kan bli kränkta annars...

Det är nog lugnt, det är ju klassat som ”Mature 17+” så det borde räcka

Medlem
Skrivet av StarscreamSWE:

Dagens woke-moralister är gårdagens Siwert Öholm.
https://www.youtube.com/watch?v=xA_rOS3U15I

Vad är egentligen woke förutom ett slagord som konservatiga högern i USA använder emot alla sina meningsmotståndare?

Medlem
Skrivet av Sarato:

Vad är egentligen woke förutom ett slagord som konservatiga högern i USA använder emot alla sina meningsmotståndare?

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det finns säkerkligen kvinnor som inte bryr sig överhuvudtaget hur de sexualiseras, men många andra gör det också. Har själv alltid tyckt det varit aningen fånigt hur man ska hitta på anledningar till att få visa dem lättklädda, typ att Quiet andas genom sin hud. Liksom hahaha? Så uppenbart varför man valde att gå med den förklaringen

Inget fel med snygga kvinnor i spel. Jag stör mig väl mest på när det inte riktigt passar. Typ när det är krig i en fantasyvärld och de bar skydd som täcker 20% av kroppen, eller att de vandrar runt uppe i kalla berg med samma "skydd" (och är en vanlig människa).

Tycker det är ganska cherry picking att bara anmärka på lättklädda kvinnor av det skälet, inte minst i JRP-spel där fotsoldater ju samtliga verkar ha tid att inför varje strid fixa avancerad frisyr på skallen som torde ta minst 3 timmar att åstadkomma, och som dessutom står sig i regn och rusk...

Geeks Gaming
Skrivet av Sarato:

Vad är egentligen woke förutom ett slagord som konservatiga högern i USA använder emot alla sina meningsmotståndare?

Ofta ett effektivt sätt att döda en potentiellt intellektuell och givande diskussion utan att själv behöva tillföra något vettigt

Medlem

Jag orkade inte läsa igenom hela tråden då jag snabbt insåg vad den handlar om och vart det var på vägen. Vill dock kort lägga mina cent till saken och sammanfattningsvis tycker jag såhär:

Det är otroligt tröttsamt att hela tiden höra människor som hela tiden måste tycka till om saker och värst av alla är dom som vill ändra eller ta bort saker som "inte passar i tiden" a.k.a. "jag tycker inte om detta". Varför inte inse att alla tycker och gillar olika och om man inte gillar ett visst spel, spela då något annat och låt dom som gillar det spelet får spela det. Tycker man inte om en film, se en annan film då och låt andra som gillar sådana filmer se filmen. Gillar man inte en viss humor, ja ignorera den komikern eller vad det kan tänkas vara och finn underhållning som passar en bättre på annat håll. Jag fattar inte ett mindset i still med "det jag inte gillar är dålig [för samhället/barnen] och skall bort".


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

123
Skriv svar