Metal Gear Solid samlingen har inte åldrats väl

Inaktiv
Metal Gear Solid samlingen har inte åldrats väl

(Metal Gear Solid: Master Collection vol 1)

När någon säger att ett spel inte har åldrats väl så brukar jag höja på ögonbrynen och fundera på, hur tänker den här personen nu? Handlar detta om grafiken eller vad är det?
Jag är ju själv ingen som bryr mig om hur grafiken ser ut, något av det viktigaste för mig är en bra story.
Men när jag läste artikeln av Rob Dwiar på TechRadar så kan jag ingenting annat än att hålla med. Metal Gear Solid har inte åldrats väl.

De må vara klassiker
och jag älskar verkligen Hideo Kojimas berättelse om Big Boss och Solid Snake men detta är spel som behöver ha varningar som de nu också har fått av Konami på grund av olämpligt innehåll. Ett innehåll som Konami inte kan stå bakom och som egentligen inte hörde hemma ens när dessa spelen släpptes.

Rob tar upp om ett flertal saker genom både Metal Gear Solid, Metal Gear Solid 2 och Metal Gear Solid 3. Saker som jag själv kanske inte tänkte på när dessa spelen var nya och andra saker som jag redan då ifrågasatte.

Det första Rob ifrågasätter är
codec samtalen
där Solid Snake redan ibörjan när han pratar med Mei Ling börjar att flörta med henne och det slutar inte här utan även när han talar med Meryl så flörtar han, något som man kan förstår både skulle göra Mei och Meryl obekväma.
När Solid Snake har träffat Otacon så börjar de även ta upp hur man ser att en soldat är en kvinna, genom att titta på hennes rumpa, något som också kan kännas ganska olämpligt i spel som släpps 2023.
Inget av det här reagerade jag på i slutet av 90-talet men att se på det från ett annat perspektiv får ju mig nu i vuxen ålder att förstå det olämpliga med detta.

Men det slutar inte här utan redan i Metal Gear Solid 2 ser man i ett tidigt skede hur Hideo Kojima sexualiserar kvinnor genom att det sitter planscher i vissa skåp på kvinnor som exempelvis lutar sig fram mot kameran och zoomar man in så kan inte Solid Snake låta bli att pussa på planscherna.

Rob tar även upp i sin artikel om
en homofobisk situation
i spelet där president James Johnson behöver tafsa Raiden mellan benen för att säkerställa att Raiden inte är en kvinna.
Jag tänkte aldrig på att det var homofobiskt men har alltid tänkt på att det var väldigt olämpligt av presidenten.

Detta är även ett beteende som fortsätter i Metal Gear Solid 3
för att säkerställa vem det är, något som jag kan tänka mig troligtvis är borttaget från remaken som är på väg med tanke på Konamis varning inför samlingen.

Redan när Naked Snake träffar Eva för första gången så kan han inte låta bli att titta på henne på ett väldigt olämpligt ställe, något som man ser om man just då trycker på L1 samtidigt.
Det här reagerade jag också på och jag brukar själv släppa L1 väldigt snabbt när den scenen är eftersom det är väldigt olämpligt att titta på en kvinna där. ”Snake, här uppe är jag!”

Skulle man bara fortsätta analysera så kan man nog hitta mycket mer som är väldigt olämpligt i Metal Gear Solid samlingen och det är ju därför Konami har valt att lägga ut denna varning innan man spelar spelen.
Så därför kan faktiskt jag också säga att spelen har åldrats väldigt dåligt.
Men de har ändå en väldigt bra story än idag och det skulle verkligen inte förstöra spelen att ta bort dessa olämpliga saker i framtida remakes så länge man fortsätter hålla sig till original berättelsen.

Medlem

Jag tycker inte att det är någon nyhet att MGS varvar action med pervers humor.

Jag tycker också att MGS lyckats bra med den perversa humorn. Den är rumsren i jämförelse till skämten i väldigt många animeserier både förr och idag.

Jag uppskattar humorn i MGS, och respekterar samtidigt att inte alla tycker om den. Varsesig då eller nu. Varsesig i Sverige eller nån annanstans.

Jag hade definitivt inte köpt samlingen ifall Konami skrivit något i stil med att de censurerat och tagit bort sexuella skämt eller inslag i MGS collection. Sen förstår jag att det finns de som säger det motsatta. Folk har olika tycke, smak och åsikter.

Jag håller inte med om att alla spel ska tilltala och ämnas för alla. Ju mer nischade spel för nischade grupper desto bättre.

I min åsikt får japanska grabbspel gärna va smockfulla med innehåll som tilltalar grabbar och avskräcker andra (vad sägs som pervers humor). Omvänt får flickspel gärna va smockfulla med otome/yaoi situationer som tilltalar tjejer med det nischeintresset.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Inaktiv
Skrivet av Hanzo:

Jag tycker inte att det är någon nyhet att MGS varvar action med pervers humor.

Jag tycker också att MGS lyckats bra med den perversa humorn. Den är rumsren i jämförelse till skämten i väldigt många animeserier både förr och idag.

Jag uppskattar humorn i MGS, och respekterar samtidigt att inte alla tycker om den. Varsesig då eller nu. Varsesig i Sverige eller nån annanstans.

Jag hade definitivt inte köpt samlingen ifall Konami skrivit något i stil med att de censurerat och tagit bort sexuella skämt eller inslag i MGS collection. Sen förstår jag att det finns de som säger det motsatta. Folk har olika tycke, smak och åsikter.

Men Konami lär ha en annan syn idag än vad de hade tidigare när de nu går ut med den här varningen i och med samlingen:

This game contains expressions and themes which may be considered outdated. However, these elements have been included without alteration to preserve the historical context in which the game was made and the creator's original vision. Player discretion is advised

Det var väl pågrund av denna varningen som Rob skrev denna artikel som jag hänvisar till.

Med det sagt så gillar jag ändå serien än idag och ser fram emot att få spela den igen på Switch 🙂

Medlem

Jag tror man mer eller mindre måste skriva en sånn disclaimer idag. Precis som McDonalds behöver varningstext för att kaffet är hett.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tror dagens spelare hade överlevt lite grov humor även utan en discmaimer. Givetvis ska remasters eller återutgivningar av gamla verk ha precis samma innehåll som när de släpptes.

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Tror dagens spelare hade överlevt lite grov humor även utan en discmaimer. Givetvis ska remasters eller återutgivningar av gamla verk ha precis samma innehåll som när de släpptes.

Håller helt med dig.
Kan ju jämföra med Disney att de lägger ut sina gamla verk utan att censurera men att istället lägga in en varning innan man ser det. Och när de släpper ny film baserat på deras äldre verk så kan de istället ändra det som inte riktigt passar in i dagens samhälle eller den syn vi har idag jämfört med då.

Men det är viktigt att kunna bevara original verken.

brrap brrap pew pew

*host* Quiet i MGS V *host*


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Inaktiv
Skrivet av lerb:

*host* Quiet i MGS V *host*

Metal Gear Solid V är heller inte med i Master Collection vol 1. 🙂

brrap brrap pew pew
Skrivet av anon_326145:

Metal Gear Solid V är heller inte med i Master Collection vol 1. 🙂

Väl medveten om detta, ville bara signalera att kvinnosynen fortsätter leverera även i senare spel.


signatur

Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen

Inaktiv
Nu förstår jag
Skrivet av lerb:

Väl medveten om detta, ville bara signalera att kvinnosynen fortsätter leverera även i senare spel.

Aha!
Ja det är ju sant.
Är det inte i någon scen även i Peace Walker som inte alls är sexualliserad på något sätt men zoomar man in så kan man se vilka underkläder någon har på sig.

Så det framkommer i de flesta spelen.

Medlem

Kan förstå att bitar känns ofräscha men det är samtidigt lite man får räkna med när man spelar äldre spel. Det är trots allt lite av en lupp över vad som ansågs var humor och okej att skämta om.

Skrivet av Hanzo:

Jag tror man mer eller mindre måste skriva en sånn disclaimer idag. Precis som McDonalds behöver varningstext för att kaffet är hett.

Fast det har med en helt annan sak att göra.

Inaktiv
Skrivet av Sarato:

Kan förstå att bitar känns ofräscha men det är samtidigt lite man får räkna med när man spelar äldre spel. Det är trots allt lite av en lupp över vad som ansågs var humor och okej att skämta om.

Det är ju det som kan bli väldigt intressant med i ett historiskt perspektiv.
Det kan hända mycket på 20 år, både med oss som enskilda individer och även hur samhället i stort ser på saker och ting.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Det är ju det som kan bli väldigt intressant med i ett historiskt perspektiv.
Det kan hända mycket på 20 år, både med oss som enskilda individer och även hur samhället i stort ser på saker och ting.

Instämmer. Spel (särskilt med mycket story som MGS) blir en stor tidskapsel över vad människor tyckte och tänkte på den tiden. Jag ser det som fascinerande.

Avstängd

Jag vet inte vad som är farlig med denna sorts humor att det måste varnas.
Det är typisk japansk gubbsjuk humor.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte vad som är farlig med denna sorts humor att det måste varnas.
Det är typisk japansk gubbsjuk humor.

Det har väl alltid varit en grej med att varna över innehåll i spel?

Avstängd
Skrivet av Sarato:

Det har väl alltid varit en grej med att varna över innehåll i spel?
<Uppladdad bildlänk>

Våld blod och slaffs är väll ändå inte samma sak, nog flr att det också kan vara humor men nåja.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Våld blod och slaffs är väll ändå inte samma sak, nog flr att det också kan vara humor men nåja.

Nu är det inte humorn de varnar för utan innehållet i sig som kan vara utdaterat.

Avstängd
Skrivet av Sarato:

Nu är det inte humorn de varnar för utan innehållet i sig som kan vara utdaterat.

Jag vet inte vad som är farlig med denna sorts humor & innehåll att det måste varnas.
Det är typisk japansk gubbsjuk humor.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Blev orolig att spelet inte hade åldrats väl (aldrig spelat första spelet men funderar på det). Visade sig att farhågorna var obefogade

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag vet inte vad som är farlig med denna sorts humor & innehåll att det måste varnas.
Det är typisk japansk gubbsjuk humor.

Ingen har hävdat att det är "farligt" heller. Dessutom är det inte enbart humorn i sig utan innehållet i spelet i sig.
Däremot anser jag själv att japansk gubbsjuk humor har åldrats extremt dåligt.

Avstängd
Skrivet av Sarato:

Ingen har hävdat att det är "farligt" heller. Dessutom är det inte enbart humorn i sig utan innehållet i spelet i sig.
Däremot anser jag själv att japansk gubbsjuk humor har åldrats extremt dåligt.

Nej men jag förstår bara inte vad det ska varnas för.
Ja om det åldrats dåligt, förstår fortfarande inte varför det uppstått sånt som måste varnas för nu som inte varnades för tidigare? Eller det kanske det gjorde minns inte.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming
Skrivet av Molotov:

Nej men jag förstår bara inte vad det ska varnas för.
Ja om det åldrats dåligt, förstår fortfarande inte varför det uppstått sånt som måste varnas för nu som inte varnades för tidigare? Eller det kanske det gjorde minns inte.

Det varnas väl för innehåll på olika sätt?
ESRB är kanske det vanligaste, PEGI en annan.

Här vill man nog bara visa att man innehållet är utdaterad, dvs man hade en barnsligare humor som man själva inte anser är bra/håller måttet längre 🤷‍♂️

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Nej men jag förstår bara inte vad det ska varnas för.
Ja om det åldrats dåligt, förstår fortfarande inte varför det uppstått sånt som måste varnas för nu som inte varnades för tidigare? Eller det kanske det gjorde minns inte.

Det varnades inte för detta tidigare utan det är först nu som den varningen kommit till.
Om du ska skylla på något så får du väl skylla på feminismen eftersom det troligtvis är på grund av det som de väljer att lägga ut denna varning.
Det var ju långt innan Metoo med mera som dessa spelen gjordes.

Medlem

Trodde det skulle vara frågan om föråldrat gameplay, men det var ju mest bara tramsande om japanska spels klassiska säregenhet. Charmigt, skulle jag klassa det som. Och en av de positiva aspekterna med att spela gamla spel, se på gamla filmer etc. att det för en tillbaka till en tid då allt inte var hyperkänsligt och "medvetet"

Det var en av mina stora besvikelser när jag köpte nya Tintin album, märkte att stor del av alla "okänsliga kommentarer" från Kapten Haddock var väck och språket trist moderniserat jmf. de gamla översättningarna. Det är i mina ögon en dödssynd att börja ändra i innehållet på det sättet i återutgivningar även när det gäller klassiska spel, såvida det inte är remasters. Det dödar dess själ.

Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Det varnas väl för innehåll på olika sätt?
ESRB är kanske det vanligaste, PEGI en annan.

Här vill man nog bara visa att man innehållet är utdaterad, dvs man hade en barnsligare humor som man själva inte anser är bra/håller måttet längre 🤷‍♂️

Ja låter som ytterst märklig varning så fall.

Skrivet av anon_326145:

Det varnades inte för detta tidigare utan det är först nu som den varningen kommit till.
Om du ska skylla på något så får du väl skylla på feminismen eftersom det troligtvis är på grund av det som de väljer att lägga ut denna varning.
Det var ju långt innan Metoo med mera som dessa spelen gjordes.

Ja fortfarande konstigt, har väll inget med feminism att göra heller?
Nej det kommer fortsätta vara för mig helt oförstående.
Men men , känns överkänsligt. Tror ingen på riktigt bryr sig 🤷‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av kebbe:

Tror dagens spelare hade överlevt lite grov humor även utan en discmaimer. Givetvis ska remasters eller återutgivningar av gamla verk ha precis samma innehåll som när de släpptes.

Tja, överleva gör väl de flesta, men om vi vänder på myntet.

Gaming världen har historiskt varit ganska manligt dominerad men idag så spelar betydligt fler tjejer spel ån för 20 år sedan. Rimligtvis innebär det att en större del av spelarna kanske inte tycker japansk gubbhumor är så rolig. Ur ett ”vi är ett vinstdrivande bolag” perspektiv är det ju såklart inte idealt att göra sig ovän med vad som har potential att vara halva kundkretsen.

Sen finns det väl ett rent empatiskt argument för att ändå reagera på humor man inte anser passande. När en viss typ av jargong ges utrymme i olika medier så blir ju det en acceptans av den jargongen. Även om de är skämt så bygger skämten i sig på en underbyggd förståelse och förväntan av att något är sant.

Att t ex ha en karaktär som är jättehomofobisk i ett spel kan ju viftas bort som ”bara en karaktär” men även om det bara är en karaktär så bygger hela idén av karaktären på en grunduppfattning om att det ändå kanske är lite fel att vara homosexuell.

Många av den typen av skämt bygger trots allt på underliggande bild.

Eller säg såhär. I en värld utan rasism hade du aldrig förstått ett rasistiskt skämt. Du måste förstå homofobin/rasismen/objektifieringen för att förstå skämtet.

Jag tror t ex inte det är så skoj för tjejer som spelar spel att alla kvinnliga karaktärer sexualiseras, och då kan i alla fall inte jag med gott samvete vifta bort det som japansk gubbsjuk humor. Det finns ju grader i helvetet men just MGS spelen har ju alltid sett var gränsen låg, tagit sats och gjort ett trestegshopp över den.

Sen finns det ju grader i helvetet och ingen är perfekt, men jag tycker nog ändå att det är värt att fundera på vad skämten och tonen egentligen säger om de som gjort spelen.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Jag tror t ex inte det är så skoj för tjejer som spelar spel att alla kvinnliga karaktärer sexualiseras, och då kan i alla fall inte jag med gott samvete vifta bort det som japansk gubbsjuk humor. Det finns ju grader i helvetet men just MGS spelen har ju alltid sett var gränsen låg, tagit sats och gjort ett trestegshopp över den.

Tycker du målar upp en ganska trist bild av tjej-gamers som nån sorts våta filtar som lägger sig över all kulturell gaming-humor. Tror personligen det är vanligare att så kallade 'simps' förstorar upp problemet än att tjejer faktiskt förfasas över sexualiserade kvinnliga karaktärer som Bayonetta eller Lara Croft.

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Tja, överleva gör väl de flesta, men om vi vänder på myntet.

Gaming världen har historiskt varit ganska manligt dominerad men idag så spelar betydligt fler tjejer spel ån för 20 år sedan. Rimligtvis innebär det att en större del av spelarna kanske inte tycker japansk gubbhumor är så rolig. Ur ett ”vi är ett vinstdrivande bolag” perspektiv är det ju såklart inte idealt att göra sig ovän med vad som har potential att vara halva kundkretsen.

Sen finns det väl ett rent empatiskt argument för att ändå reagera på humor man inte anser passande. När en viss typ av jargong ges utrymme i olika medier så blir ju det en acceptans av den jargongen. Även om de är skämt så bygger skämten i sig på en underbyggd förståelse och förväntan av att något är sant.

Att t ex ha en karaktär som är jättehomofobisk i ett spel kan ju viftas bort som ”bara en karaktär” men även om det bara är en karaktär så bygger hela idén av karaktären på en grunduppfattning om att det ändå kanske är lite fel att vara homosexuell.

Många av den typen av skämt bygger trots allt på underliggande bild.

Eller säg såhär. I en värld utan rasism hade du aldrig förstått ett rasistiskt skämt. Du måste förstå homofobin/rasismen/objektifieringen för att förstå skämtet.

Jag tror t ex inte det är så skoj för tjejer som spelar spel att alla kvinnliga karaktärer sexualiseras, och då kan i alla fall inte jag med gott samvete vifta bort det som japansk gubbsjuk humor. Det finns ju grader i helvetet men just MGS spelen har ju alltid sett var gränsen låg, tagit sats och gjort ett trestegshopp över den.

Sen finns det ju grader i helvetet och ingen är perfekt, men jag tycker nog ändå att det är värt att fundera på vad skämten och tonen egentligen säger om de som gjort spelen.

Det är ok om inte alla spel är för alla spelare. Gillar man inte att en viss typ av humor förekommer eller att en karaktär är skriven eller ser ut på ett visst sätt och tycker att det tar så mycket från spelupplevelsen att det förstör, då är man helt fri att spela någonting annat. MGS-samlingen är åldersmärkt 18 år, rimligen kan vuxna människor välja att se på en produkt och tänka att de hellre köper någonting annat.

Börjar man tala om vad som får eller inte får "ges utrymme" ligger man farligt nära att främst se spel som plattformar att reglera efter sitt eget tycke och smak. Det är underhållningsprodukter, låt folk köpa det de vill köpa och hoppa över sådant de inte är intresserade av.

Inaktiv

Jag har haft den här diskussionen tidigare med en person som jag känner där vi istället talade om Disney.
Jag säger att det är jätte bra av Disney att lägga in varningar på sina äldre filmer och serier på Disney + och att de även gör nya otecknade versioner av sina klassiker där detta olämpliga inte längre finns med.
Den som jag känner tycker inte alls om de otecknade versionerna utan hävdar att när man gör så så glöms det gamla bort.

Men jag känner ändå inte att det gamla glöms bort eftersom originalen också finns och jag tycker samtidigt det är kul att jämföra de äldre filmerna med de nya.

Nu vet vi ju inte så mycket hur Metal Gear Solid Delta: Snake Eater kommer bli förutom att det är en remake med bättre grafik och att original inspelningarna kommer vara med, så det kommer inte bli några nya röstskådespelare.
Men när Konami skriver att innehållet i de äldre spelen är ”utdaterat” så känns det som att detta inte kommer vara med i Delta versionen.
Kan vara en anledning till att Konami både släpper Master Collection plus att de gör en remake.
Så om man blir för besviken på att den japanska gubbhumorn exempelvis försvinner så finns även originalen till samma konsol.

Tycker det är helt OK med en varning/meddelande då de här grejerna känns så sjukt utdaterade idag. Minns att man tyckte MGS-humorn var lite smått pinsam redan då det begav sig, så har egentligen inga problem med att man lägger in en sån disclaimer. Samtidigt tycker jag också att det är bra att spelen inte är ändrade/censurerade. Det är ändå produkter av sin tid och jag har svårt för när man går in och ändrar för mycket i äldre verk. I vissa fall kan jag tycka att det är OK. T ex som i Tintin-fallet här ovan. Om det gäller böcker/serier som ganska små barn ska läsa tycker jag att det kan vara bra att det finns en moderniserad variant för dessa, eftersom de är för små att förstå det olämpliga i vissa saker. Samtidigt är det också viktigt att serierna bevaras i originalskick för vuxna (med tillhörande varning), då det ändå är klassiska grejer som också säger mycket om den tid och plats de skapades i.

123
Skriv svar