FZ har nya speldatorer från Komplett – vi benchmarkar!

Robot
FZ har nya speldatorer från Komplett – vi benchmarkar!

En muskelmaskin och en standardspelburk flyttar in i vårt spelrum.

#komplett


Medlem

Trevliga burkar, särskilt muskelmaskinen

För övrigt, verkar det billigare att köpa dem i delar (typ 5-6 tusen) än en komplett dator i detta fallet (om man nu hade fått tag på ett 3090 etc d.v.s).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

@komplett länken visar lite andra komponenter än som står i artikeln, tänker främst CPU och GPU. Antar att AMD 5000-serien är helt slut så ni fått ändra om lite?
Kunde ej hitta det bland alternativ att byta ut mot heller.


signatur

Halo kompis!

Medlem

Vad är det för timings på RAM-minnena?

Medlem

Skänker ni era gamla till oss fattiga fz users?


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SunShine:

Skänker ni era gamla till oss fattiga fz users?

Vi har planer för muskelburken i slutet av året...


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har planer för muskelburken insluter av året...

Oj, det var som tusan Du sätter igång hypen redan nu!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

blir det calle på den STORA burken och jocke på lilla burken sen spelar ni qake och jocke förlorar.

https://www.youtube.com/watch?v=-JZHQ1A0EXo

Medlem

Får lite vibbar av Christer Glenning 😀

Medlem
Skrivet av Dimuman:

Får lite vibbar av Christer Glenning 😀

https://www.youtube.com/watch?v=4AazU1GtdwA

haha christer klämmig

Företagskonto
Komplett.se

Kul med så många frågor

Skrivet av matt76:

Trevliga burkar, särskilt muskelmaskinen

För övrigt, verkar det billigare att köpa dem i delar (typ 5-6 tusen) än en komplett dator i detta fallet (om man nu hade fått tag på ett 3090 etc d.v.s).

Det är mer eller mindre dagspriser på allt men i skrivande stund så summerar jag det till följande.
Komplett a135 Epic Gaming PC är ca 600kr dyrare i delar och då ingår inte garanti.
Komplett a260 Epic Gaming PC landar på runt 41 500kr om du köper lösa delar.

Det du betalar extra för är montering och garantin på allt som sin helhet. I tillägg ingår lite extra godsaker som musmatta, 1 månader game pass för PC m.m.

Skrivet av Bussovic:

@komplett länken visar lite andra komponenter än som står i artikeln, tänker främst CPU och GPU. Antar att AMD 5000-serien är helt slut så ni fått ändra om lite?
Kunde ej hitta det bland alternativ att byta ut mot heller.

Det stämmer. Det är stor brist på många komponenter och därför skiljer sig de datorer FZ fått från vad som säljs just nu.
Vad som går att välja i vår konfigurator varierar utefter lagerstatus och vad vi väljer att visa på grund av kompatibilitet eller andra faktorer. Vi testar alla komponenter som finns att välja i Komplett PC så listan utökas kontinuerligt allt eftersom vi testar nya produkter. Det som inte finns som alternativ i dag kan finnas vid ett senare tillfälle.

Skrivet av Jaasii:

Vad är det för timings på RAM-minnena?

Vi kör med dessa minnen: https://www.komplett.se/product/1139345/
CL18 (18-21-21)

//Erik


signatur

Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har planer för muskelburken i slutet av året...

"Hej, jag heter Helas Tomenius och jag vill tävla om fetingburken för att den är den enda som gett bra framerate i DCS. "


signatur
Inaktiv

Som vanligt icke intressanta burkar, volvo 240 som nättagg, och volvo 240 som NVME " i "värstingen", och volvo 240 chassi där också.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av anon_326443:

Som vanligt icke intressanta burkar, volvo 240 som nättagg, och volvo 240 som NVME " i "värstingen", och volvo 240 chassi där också.

Du gör ändå skäl för din signatur. Väl bekommen!


signatur
Redaktör
Skrivet av anon_326443:

Som vanligt icke intressanta burkar, volvo 240 som nättagg, och volvo 240 som NVME " i "värstingen", och volvo 240 chassi där också.

Vilka delar hade du hellre haft i den? Längst ner här finns alla delar listade. Berätta vilka du hade valt, vore kul att se och att jämföra pris.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Vilka delar hade du hellre haft i den? Längst ner här finns alla delar listade. Berätta vilka du hade valt, vore kul att se och att jämföra pris.

ja jag kanske hade byt ut nätdelen, för asus rekommendera 850w nätdel som minst för 3090.

Sen hade jag nog kastat in dd4 3600mhz cl14 2-16gig

och möjligen samsung 980pro 1tb men det är vad jag tycker . Men ni ska nog hålla koll på nätdelen.

Medlem

Drar lätt iväg i pris när man ska lite bättre grejer, såsom 3090 etc, så antar man får prioritera lite när det gäller övriga delar såsom chassi, RAM och HDD. Muskelburken har väl en OK mix av UltraHigh- High och Medium end grejer vad jag kan se. Gjorde själv det valet när jag köpte datorn i min signatur för 3 månader sedan, men valde 3080 istället för 3090 och köpte istället lite bättre chassi, moderkort, RAM, SSD och ljudkort.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Redaktör
Skrivet av stenis72:

ja jag kanske hade byt ut nätdelen för asus rekommendera 850w nätdel som minst för 3090

sen hade jag nog kastat in dd4 3600mhz cl14 2-16gig

och möjligen samsung 980pro 1tb men det är jag det tycker den värkar okej men ni ska nog hålla koll på nätdelen.

I värsta fall får vi bjuda er på nätaggs-grillkväll när pandemin är över. Nä, men tack för input.


signatur
Inaktiv
Skrivet av Tomas Helenius:

Vilka delar hade du hellre haft i den? Längst ner här finns alla delar listade. Berätta vilka du hade valt, vore kul att se och att jämföra pris.

Nätdel: finns ingen hos komplett jag hade valt.
Om jag väljer från kompletts sida: Cooler Master V750 SFX Gold 750W PSU
Annars:
Seasonic focus gx-850

Nvme: WD Black SN750 1TB M.2 SSD

Chassi: Cooler Master MasterBox NR600

Medlem

Minus att nätaggregatet alltid ligger på gränsen i färdigbyggen, något man tyvärr ser allt för ofta hos de flesta sidor. Det kanske har fungerat innan, men nu med Geforce 3000-serien bör man nog ha ett nätaggregat 20% över rekommendationerna, som Linus Tech Tips nämner.

Bra med komplett är att man kan anpassa sitt köp och byta delar. Jag skulle utöver ett bättre nätaggregat, även byta till ett chassi med dammfilter och som är ljudisolerat.

När det gäller mellandatorn skulle jag även lägga några tusen kr extra för ett 3070, få ca 150% mer prestanda och en mer prisvärd dator.

Eller bara utgå ifrån den här komplett datorn istället, som just nu är 2500kr billigare Edit: Rabatten verkar försvinna om man byter vissa delar.

Gällande muskeldatorn. Nu verkar man inte ens få Ryzen 5900x CPU, utan får 3900x istället, vilket är en rejäl skillnad. En dator med ett Geforce 3080 och Ryzen 5800x, vore inte bara sjukt mer prisvärd, utan också nästan lika snabb, i vissa fall tom snabbare då Ryzen fick ett rejält lyft mellan 3000- och 5000-serien.

Främsta nyttan jag ser med muskeldatorn är om man ska ha den som arbetsdator, där man behöver 24gb grafikminne och många kärnor och trådar. Men då ska man helst även ha en bättre CPU, typ 5900x eller kanske helst 5950x. Avsevärt bättre nätaggregat så inget krashar mitt i arbetet. Kanske mer minne, samt win 10 Pro.

Med det sagt. Att hitta en prisvärd high-end dator idag är lite som att hitta en albino-enhörning. Har dock sett att komplett har RTX 3080 i lager ibland på sina färdigbyggen, så har man tur kanske man kan få ihop ett lite mer prisvärt bygge.

När det sedan gäller spel likt Control och Metro i 4K med ray-tracing, bör man verkligen nyttja DLSS. Sjukt stor skillnad i bildfrekvens.

Medlem

Jag är ju sugen på något som mellandatorn. Men jag skulle känna mig tryggare med en Intel 10600 samt höja mig till 3070 i GPU. Men det är personlig preferens, jag kör bara spel o inget annat. Ryzen 5000-serie är inget man går back på.
Vattenkylning är heller inget för mig. Noctua kylning till CPU o chassi sen är jag nöjd.

Jag har 3 tidigare färdigbyggen från komplett sen innan, så jag är ju en nöjd kund, men jag skulle köpa i delar idag. Vänta på lite vettigare GPU-priser och sen får man lätt en något starkare PC till ett billigare pris.

Man kan ju spendera 40K+ på en speldator. Men jag skulle verkligen sätta ett tak på 25K och spendera resten på skärm o högtalare istället, det skulle ge mer värde för pengarna.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Som vanligt icke intressanta burkar, volvo 240 som nättagg, och volvo 240 som NVME " i "värstingen", och volvo 240 chassi där också.

Haha, har du blivit sårad av Corsair tidigare i ditt liv?


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Muskelmaskinen var snabbare så jag väljer den. Skickar ni eller ska jag komma och hämta? 😉

Redaktör
Skrivet av BooliBoo:

Muskelmaskinen var snabbare så jag väljer den. Skickar ni eller ska jag komma och hämta? 😉

Jag skickar den så fort jag är klar med storyn i MS Flight Sim.


signatur
Medlem

Fräsiga burkar, Emil kan ju det där med data.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har planer för muskelburken i slutet av året...

Hmm...

Inaktiv
Skrivet av Aesoprock:

Haha, har du blivit sårad av Corsair tidigare i ditt liv?

Ja, både nätagg, chassin, diskar, och minnen, sån skit kommer inte in i mitt hem, och hjälper jag nån kompis, ska hen ha volvo 240 i sin dator, får hen skruva dit/trycka in skiten själv. Sen hjälper jag till med installation, bios settings och sånt, men jag tar inte i skiten själv.

Medlem
Skrivet av anon_326443:

Ja, både nätagg, chassin, diskar, och minnen, sån skit kommer inte in i mitt hem, och hjälper jag nån kompis, ska hen ha volvo 240 i sin dator, får hen skruva dit/trycka in skiten själv. Sen hjälper jag till med installation, bios settings och sånt, men jag tar inte i skiten själv.

Du trollar, eller hur? Snälla, säg att du trollar. Visst har Corsair billiga grejer som jag kanske inte heller skulle rekommendera eller personligen har särskilt bra erfarenheter av, men om du rör dig över de lägre segmenten har de bra produkter med bra garantier.

Tar bra mycket hellre en MP600 (ej de nya Core/Pro) än flera alternativ som ligger i samma prisklass. En Phison PS5016-E16-referensdesign, som i MP600, är inte att fnysa åt om man har ett PCIe 4.0-system. 1800TBW och 5 års garanti är mer än även Samsung 980 Pro (600TBW) eller WD Black SN850 (600TBW) har, som i vanliga fall kostar ungefär detsamma på komplett. (2000-2200kr för 1TB, när inlägget skrivs.)

Nu är det dessutom kampanj på MP600, så lycka till att hitta något som har i närheten utav de specifikationerna till den pengen.
Patriot Viper VPN100 har motsvarande pris/GB och hyfsad TBW (1665), men då går du ner till PCIe 3.0 och 3 års garanti.

Vad gäller nätagg behöver du nog kamma dig lite, har du sett någon recension på AX-/AXi-serien någon gång? Det är ruggigt bra nätaggregat. Även nyare HX (Platinum) är klart godkända, inte minst för prislappen. TomsHardware med flera rekommenderar nätaggregat ur flera Corsair-serier, i flera prisklasser.

Just i det specifika fallet här skulle jag dock också tveklöst köra på mer än 750W till ett 5900X+3090-bygge. Jag har gärna marginal uppåt, inte minst då ett sådant bygge sannolikt är tänkt att hålla några år. Även om kvalitativa nätaggregat utan problem fixar att leverera så väl spec:ad effekt som lite till.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Inaktiv
Skrivet av PeTTs0n:

Du trollar, eller hur? Snälla, säg att du trollar. Visst har Corsair billiga grejer som jag kanske inte heller skulle rekommendera eller personligen har särskilt bra erfarenheter av, men om du rör dig över de lägre segmenten har de bra produkter med bra garantier.

Tar bra mycket hellre en MP600 (ej de nya Core/Pro) än flera alternativ som ligger i samma prisklass. En Phison PS5016-E16-referensdesign, som i MP600, är inte att fnysa åt om man har ett PCIe 4.0-system. 1800TBW och 5 års garanti är mer än även Samsung 980 Pro (600TBW) eller WD Black SN850 (600TBW) har, som i vanliga fall kostar ungefär detsamma på komplett. (2000-2200kr för 1TB, när inlägget skrivs.)

Nu är det dessutom kampanj på MP600, så lycka till att hitta något som har i närheten utav de specifikationerna till den pengen.
Patriot Viper VPN100 har motsvarande pris/GB och hyfsad TBW (1665), men då går du ner till PCIe 3.0 och 3 års garanti.

Vad gäller nätagg behöver du nog kamma dig lite, har du sett någon recension på AX-/AXi-serien någon gång? Det är ruggigt bra nätaggregat. Även nyare HX (Platinum) är klart godkända, inte minst för prislappen. TomsHardware med flera rekommenderar nätaggregat ur flera Corsair-serier, i flera prisklasser.

Just i det specifika fallet här skulle jag dock också tveklöst köra på mer än 750W till ett 5900X+3090-bygge. Jag har gärna marginal uppåt, inte minst då ett sådant bygge sannolikt är tänkt att hålla några år. Även om kvalitativa nätaggregat utan problem fixar att leverera så väl spec:ad effekt som lite till.

Trollar inte.

Avstängd

Få saker är lika trevligt i livet som när man packar upp en ny speldator. Själv har man väntat flera månader nu, allting är slutsålt hela jävla tiden

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag skickar den så fort jag är klar med storyn i MS Flight Sim.

Kanon, då kommer den på tisdag alltså? 😉

12
Skriv svar