Spännande tider väntar alla vänner av seriösa rallyspel. I november släpps EA Sports WRC, EA:s första försök att göra nämnda grupp glad. Vilket den bör kunna bli, för spelet kodas nämligen av samma Codemasters som gjort Dirt Rally-titlarna – historiens två bästa rallysimmar. Och med det i åtanke så är frågan om WRC är ett Dirt Rally 3 med annat namn.

Efter att ha kört en tidig version av det nya spelet så känns det som att den lägger sig rätt nära. Det vill säga ett sånt där bilspel där dina nerver är spända som fiolsträngar och koncentrationen konstant maxad. För om inte så lär du hamna till skogs. Det blir lätt så när man sladdar skumpig skogsväg i 150 blås. För att inte tala om att ta sig an krön utan att riktigt veta vad som finns bakom. Visst, kartläsaren gör sitt bästa för att guida, men det är ingen garanti för att du lyckas landa rakt.

Att spelet inte heter Dirt Rally 3 är för att Codies knep den officiella rallylicensen WRC en tid efter tvåan, bara för att köpas upp av EA en tid senare. De vill naturligtvis använda sina rättigheter, så "det nya" namnet känns rimligt. EA har ännu inte sagt något om man tänker göra årlig serie av det hela (du vet, som F1, Fifa/FC, NHL och Madden), men det här första spelet har åtminstone inget årtal i titeln.

"Rally med ambitionen att spegla förlagan trovärdigt"

Det spel vi snart har framför oss handlar alltså om rally med ambitionen att spegla förlagan trovärdigt. Rallycrossen har skalats bort (snyft) men i vanlig ordning finns såväl karriär som körning mot klockan, egna turneringar, multiplayer med mera. Annat bekant är både nya och historiska bilar och klasser. Det liknar med andra ord ett klassiskt rallyspel. Ny är däremot spelmotorn. Man har bytt till Unreal Engine, och därmed slipper man en del begränsningar från tidigare. Till exempel rörande maximal banlängd: ett lopp kan nu vara uppemot 30 kilometer, dubbelt så långt som tidigare.

En nyhet som lyfts fram är Builder, ett spelläge där du bygger din egen rallybil. Jag skruvade ihop en i WRC 2-klassen, och valde att ha mittmonterad motor (man kan ha motorn fram, i mitten eller bak). Sen valde jag motor, däck, fjädring, bromsar och andra bra att ha-saker. Det fanns tre av varje att välja bland, med den raka filosofin att dyrare är bättre och håller längre. Bilköpen är knutna till ingame-pengar och kommer sannolikt vara kopplat till sponsorskap och annat i karriärläget.

Bygg din egen rallybil.

Resultatet blev en lite långsammare men klart nervigare kärra än de färdiga bilar som står till buds om man vill skippa byggläget. Dessa hade motorn fram och framhjulsdrift, vilket ger en stabilare upplevelse än när den placeras i mitten eller baktill. Min bil ledde inte till snabbare tider direkt, men nervigheten ger fler möjligheter när det kommer till att tackla kurvor. Den kan lättare ställas upp, vilket öppnar för att kunna dansa sig igenom kurvorna lite kvickare. Hur den beter sig kan justeras i garaget om man är på det humöret. En klok grej att göra om provkörning inför kommande race inte smakar som önskat.

Bilarna känns bra och beter sig som förväntat i grundutförandet. De är dock snällare än i britternas tidigare rallysimmar, lite mindre som otämjda hästar. Fast det är fortfarande en utmaning att sladda sig fram på värmländska vintervägar eller susa fram som en oljad blixt utan överlevnadsinstinkt i de finska skogarna. Likväl: spelet känns mer förlåtande, samtidigt som det känns Dirt Rally.

Sverige är med från start denna gång. Gott så.

"Träd, hus och annat hårt blåser förbi bara meter från bilen"

Apropå skrämmande hastigheter: både det finska och det estniska rallyt körs på lantliga vägar, inte sällan med gasen i botten. Träd, hus och annat hårt blåser förbi bara meter från bilen, och minsta misstag kan betyda tack och hej för nu. Där är ratt att föredra när man kör den snabbaste WRC-klassen (eller 80-talsmardrömmen Grupp B, för den delen), för med gamepad riskerar man att göra för stora styrutslag. Men hankontroll är överraskande kompetent med snällare bilar, på ungefär samma sätt som i F1-spelen. Styrhjälp finns förstås om man behöver, men då tappar man lite av känslan. Det känns som att lämna över ansvaret till någon annan, vilket åtminstone inte jag vill i ett spel som så tydligt går ut på att försöka ha kontroll.

EA petade upp förväntningsribban på Duplantis-nivå när de köpte Codemasters och satte dem att göra ett rallyspel. Den första tiden med WRC lovar gott – det känns att det finns mycket kompetens i bilarnas beteende, även om de blivit lite snällare. Den där patenterade rallykänslan av att balansera på en knivsegg mellan kontroll och risk finns där, att både resultat och bilens skick helt och hållet är ditt ansvar. Så släktskapet med Dirt Rally finns. Men hur starka banden faktiskt är vet vi först i början av november.

Fotnot: EA Sports WRC släpps till pc, PS5 och Xbox Series den 3 november.