"Högafflarna och facklorna hade höjts." Det ska ha varit skälet till varför The Elder Scrolls VI avslöjades redan 2018. Åtminstone om vi ska tro Bruce Nesmith, som arbetade på Bethesda under åren 1995–1998 samt 2004–2021, och var lead designer för ett visst Skyrim.

Bara Todd vet.

Kravet från fansen ska alltså ha forcerat en utannonsering men Nesmith menar att detta i sin tur orsakat Bethesda "många års skada" när de inte talat om The Elder Scrolls VI. Nesmith delar Todd Howards filosofi: "Bästa tiden att tala om ett spel är sex månader innan release".

Något vi skrev om härom dagen, då Nesmith antydde att info om Elder Scrolls VI kan komma först ett halvår innan släpp. Det var ju den (uppskattade) vägen man helt och fullt valde med Fallout 4.

Och kanske något man faktiskt ämnade göra med Elder Scrolls VI? Nesmith menar ju att "bara det faktum att högafflarna och facklorna hade höjts" var skälet till en sådan tidig utannonsering.

Evolution av Skyrim och Oblivion

Nesmith var alltså en del av Bethesda fram till 2021, men är diffus när det kommer till detaljer om den efterlängtade sexan. Han tror att det vi såg i Oblivion och Skyrim kommer vara "mer utvecklat", och gissar att hans "fingeravtryck kommer finnas på flera av delarna".

Upp till bevis... tidigast 2028.