Är ARN för tandlöst och bör man ha högre skadestånd?

Medlem
Är ARN för tandlöst och bör man ha högre skadestånd?

Inte USA nivå men jag tycker skadestånd är för lågt och ARN för tandlöst.

Företag och individer kommer alldeles för lätt undan när de begått misstag där fängelsestraff inte är aktuellt och lite lägre form av brott. Många företag idag säger bara "Ooops, du kan ju alltid klaga lite på ARN" som är lika tandlös som Agda 105 år. Det känns som det satts i system hur man utnyttjar naiva och godtrogna svenskar.

Jag hade ett rättsfall men jag orkade inte driva det på grund av att pengarna jag skulle få tillbaka är minimal och den tid, energi och pengar jag skulle lägga på det skulle i slutändan troligen kosta mer (20 000 kr). Och det kanske visar sig att jag till och med förlorar för att jag inte kan bevisa då ska jag ersätta motparten. Ett skadestånd på ett sådant fall kommer också vara minimalt.

Har ni haft något ärende mot ett företag som kommit undan lätt?

Medlem

Enlight min erfarenhet är det inte bara ARN, utan alla dom olika översikts nämnderna som finns. Om jag förstått korrekt kan dom bara "rekommendera" att företaget/BRF/sjukhus gör som dom säger. Men inte tvinga dom, utan för det måste man gå upp till domstol, och när det handlar om nån/några tusenlappar är det ju typ aldrig värt det. Speciellt om man förlorar och då måste betala allting. Känns ju inte värt det för chansen att få tillbaka säg 5000 SEK och att motparten får en liten smäll på fingarna om änns det. För risken att en nota på +30000 SEK,

Releasehästryttare

Bättre va det förr när företag som betedde sig illa fick stå till svars inför Sverker!

1
Skriv svar