FZ slänger bensin på elden

Medlem
FZ slänger bensin på elden

Nu hände det igen. En tråd – denna gång om Twitter – blev politisk och genast sätter den mycket osköna debatten igång. Väldigt snabbt blir tonen gapig och vässad. Nivån på sakargumenten är i vissa fall helt okej, men överlag liknar det mest otrevlig pajkastning. Vi har sett det förut. I slutänden brukar det resultatera i låsta trådar – vilket åtminstone jag tycker är ett misslyckande.

Det som gör att jag nu reagerar är att det handlade om en tråd som startade med en nyhetsartikel om Twitters nya namn. Alltså en artikel helt utan koppling till spel. Istället för att börja jobba proaktivt med att förhindra urspårade trådar, så slänger redaktionen bensin på elden genom en irrelevant artikel som med nästan 100% sannolikhet kommer leda till ännu en ovärdig tråd.

Min fråga:
Vad sysslar FZ-redaktionen med? Jag har svårt att tro att ni inte inser vilka trådar och ämnen som riskerar att spåra ur.

Jag hoppas ni börjar styra upp det här, istället för att göra det värre.

Redaktör
Ponny

Befogad kritik. Tack. Kopplingen till spel var svag och jag borde ha tänkt ett extra varv innan publicering. Dessutom borde jag ha insett risken med den politiska pajkastningen. Det var blåögt av mig. Vi tar sådant här på största allvar och här gjorde jag alltså två misstag (svag koppling till spel, insåg inte den politiska laddningen) och det ska jag, eller vi lära oss av.

Låsta trådar är, som du säger, ett misslyckande. Vissa ämnen kommer vara känsliga men samtidiga värda att skriva om, och då måste man göra det med fingertoppskänsla. I det här fallet var inte nyhetsvärdet för vår del tillräckligt tungt.

Som sagt: tack för din kritik. Den landade rätt.


signatur

En Bamseponny av folket

1
Skriv svar