Kan man filtrera bort specifika användares svar?

Medlem
Kan man filtrera bort specifika användares svar?

Har sökt så gott jag kunnat, men inte hittat. Vet inte om detta finns, eller inte. Går det i så fall att önska funktionalitet till FZ-teamet.

Jag vill blockera specifika användares svar i kommentarerna. Tycker att det är trevligt att läsa vad andra tycker (så att skippa kommentarerna är i dagsläget inte ett alternativ). Återkommande händelser, med samma individer i många fall, blir det hela enformigt, tröttsamt och otrevligt. Är på denna sidan som försteöelse och upplever att nöjet förtas av all passivaggressivitet och påhopp som sker.

Oavsett, informera mig gärna om detta finns! 😊

Medlem

Om någon bryter mot reglerna kan du rapportera användaren till FZ. Om någon följer reglerna, men skriver saker du inte håller med om känns det som den enklaste lösningen är att lära sig ignorera personen.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Om någon bryter mot reglerna kan du rapportera användaren till FZ. Om någon följer reglerna, men skriver saker du inte håller med om känns det som den enklaste lösningen är att lära sig ignorera personen.

Nej, detta handlar inte om några (vad jag vet) regelbrott, utan snarare ett sätt för mig själv att kunna scrolla i kommentarsfältet, samtidigt som jag tar bort oönskade distraktioner, som en adblock ungefär.

Uppskattar såklart tipset, men har lite svårt att bara strunta i det. Läser ofta, och upptäcker i efterhand, och vips så är man "där". Sen vill jag förtydliga att detta inte handlar om att ta bort åsikter som skiljer sig från mina egna, det får man mycket gärna ha. Det jag inte orkar med är primärt det passivt aggresiva förhållningssättet till andra personer, som jag upplever i stor grad utövas.

Sen kan det vara så att jag är "känslig", och då vill jag åtminstone kunna råda bot på det, utan att påverka andra. Det borde vara i allas intresse, kan jag tycka. 😊

Med det sagt jobbar jag så gott jag kan med att på egen hand strunta i de som jag upplever utövar det beteendet.

Medlem

Jag kör på det sista.
"Ignorance is bliss" eller vad sa den gamla rapparen?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Jag kör på det sista.
"Ignorance is bliss" eller vad sa den gamla rapparen?

Haha, det är fullt möjligt! 😁

Medlem

Sweclockers har en sådan funktion, men den verkar inte vara aktiverad här på FZ. Men rent tekniskt borde den kunna aktiveras?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Medlem

Nä, jag tycker inte vi behöver mer verktyg för att hjälpa människor skapa sina egna bubblor, som verkar bli mindre och mindre varje år.

Du får antingen ignorera kommentarerna helt eller lära dig hantera dem på ett vuxet sätt. Rent skrämmande tycker jag att du ens vill blockera bara de kommentarer som inte faller dig i smaken.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Hanzo:

"Ignorance is bliss"

If ignorance is bliss, then why are there so many unhappy people?

(Också ett citat, men jag mins inte från vem.)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nä, jag tycker inte vi behöver mer verktyg för att hjälpa människor skapa sina egna bubblor, som verkar bli mindre och mindre varje år.

Du får antingen ignorera kommentarerna helt eller lära dig hantera dem på ett vuxet sätt. Rent skrämmande tycker jag att du ens vill blockera bara de kommentarer som inte faller dig i smaken.

Jag skulle säga att det är upp till var och en.
Det ju finns alltid en handfull vresiga människor i varje forum som letar efter motsättningar.

Om man inte är intresserad av polemik på ett spelforum så är det bekvämt att kunna ignorera eller blockera. Ignorera tar bort så man inte får notiser, medan blockera döljer kommentarerna helt och hållet.

På Twitter är jag ganska snabb att antingen ignorera eller blockera konton vars huvudsakliga syfte är att pracka på propaganda, ideologier och "rörelser" på folk. Den upplevelse jag är ute efter på Twitter är saker som vad mina polare gör, spelnyheter eller häftiga upplevelser i Japan. Jag är inte intresserad av kriget mellan öst och väst, vänster eller höger-politik, eller en massa reklam.

Överlag tycker jag att det är bra stämning på FZ. Man behöver inte alltid hålla med varandra. Sen händer det att även jag uttrycker mig olämpligt och dumt... vilket jag får höra sen. Vi är människor. I det stora hela funkar forumet riktigt bra, tycker jag.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skrivet av Davinchevo:

Har sökt så gott jag kunnat, men inte hittat. Vet inte om detta finns, eller inte. Går det i så fall att önska funktionalitet till FZ-teamet.

Återkommande händelser, med samma individer i många fall, blir det hela enformigt,

Oavsett, informera mig gärna om detta finns! 😊

Hade gärna haft det med, en del individer måste sprida gift i varenda kommentar de är med på. Skulle vara bra att kunna ignorera dom som på FBgrupper.

Jobbar med data

@Davinchevo Det finns inte på agendan att implementera sagd funktionalitet. Konversationer blir rätt osammanhängande om var tredje inlägg i en tråd inte är synlig. Då kommer du undra vad läser egentligen. Det kan tom bli så att du endast ser en person kommunicera med sig själv ibland, beroende på hur mångas åsikter du inte vill ta del av.

Även om det inte är generella regelbrott går det även bra att anmäla inlägg och skriva ner sina tankar om varför.

Skrivet av Nomman:

Sweclockers har en sådan funktion, men den verkar inte vara aktiverad här på FZ. Men rent tekniskt borde den kunna aktiveras?

Du blockerar dem endast från att kontakta dig via PM. Det finns ingen funktion för att dölja användares inlägg i det öppna diskussionsforum som vi tillhandhåller.

Medlem

Just for the fun testade jag att skapa ett filter i (webbläsaren) Brave som döljer alla inlägg från mig. Det var ganska enkelt. Motsvarande går ganska säkert att göra i valfri adblock-mjukvara.

För den som sitter i Brave är det bara att göra så här:
1. Ta reda på id för den användare du vil ta bort. Det gör du lättast genom att klicka på användaren i forumet och notera siffrorna i slutet av url:en. I mitt fall 311811.
2. Gå in på brave://settings/shields/filters
3. I fältet "Skapa anpassade filter" lägg till följande rad, där XXXX ersätts med användarens id:
www.fz.se##.forum-post[data-post*="XXXX"]


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Nä, jag tycker inte vi behöver mer verktyg för att hjälpa människor skapa sina egna bubblor, som verkar bli mindre och mindre varje år.

Du får antingen ignorera kommentarerna helt eller lära dig hantera dem på ett vuxet sätt. Rent skrämmande tycker jag att du ens vill blockera bara de kommentarer som inte faller dig i smaken.

Förtydligar, det handlar om att begränsa deras synlighet i min, personliga, vy. De ska såklart inte vara censurerade, utan får skriva sina kommentarer som vem som helst. Efterfrågar digital hjälp att göra det du uppmanar mig att göra: "ignorera kommentarerna", på smidigaste sätt. 😊

Medlem
Skrivet av jreklund:

@Davinchevo Det finns inte på agendan att implementera sagd funktionalitet. Konversationer blir rätt osammanhängande om var tredje inlägg i en tråd inte är synlig. Då kommer du undra vad läser egentligen. Det kan tom bli så att du endast ser en person kommunicera med sig själv ibland, beroende på hur mångas åsikter du inte vill ta del av.

Även om det inte är generella regelbrott går det även bra att anmäla inlägg och skriva ner sina tankar om varför.

Du blockerar dem endast från att kontakta dig via PM. Det finns ingen funktion för att dölja användares inlägg i det öppna diskussionsforum som vi tillhandhåller.

Ok, då förstår jag. Inget att göra åt helt enkelt. Tack för svaret!

Medlem
Skrivet av Davinchevo:

Förtydligar, det handlar om att begränsa deras synlighet i min, personliga, vy. De ska såklart inte vara censurerade, utan får skriva sina kommentarer som vem som helst. Efterfrågar digital hjälp att göra det du uppmanar mig att göra: "ignorera kommentarerna", på smidigaste sätt. 😊

Ja jag förstod det men är också det jag invänder emot. Och ta det inte personligt, är inte menat som ett påhopp.

Men ett av de stora problemen idag är att folk omger sig av en bubbla de själva designat. Allt de ser, läser och hör är det som de själva filtrerat att gå fram, resten är som att det inte existerar. Det är inte nyttigt, varken för personen eller för samhället och världen i helhet. Nu menar jag inte att kommentarer och filterfunktioner på FZ.se har någon betydelse för världens framtida problem, men det VORE en del i problemet.
Jag kan ibland också känna en önskan att rensa upp bland kommentarer och inlägg, men det är ju bara för att JAG önskar se och läsa det JAG tycker är okej. Och vips är jag en del av problemet också.

Det vore nog bättre, för oss alla, om vi istället lärde oss att inte gå igång och bli triggad, helt sonika sluta bry oss om det vi ser som "bara trams" eller idioti. Om vissa återkommande trollar eller skriver olämpliga saker så är det bara att anmäla/rapportera, det finns regler att följa och FZ är rätt duktiga på att upprätthålla dem.

Och resten, de som inte bryter mot några regler men verkligen vill trigga och göra kaos i trådarna...Om ingen bryr sig slutar även de. Det är jobbigt att låta ett troll få sista ordet men det är jobbigare för dem att inte få något svar.

Hursom har jag ingen koppling till FZ, för ditt önskemål vidare och se om det får något svar. Men det är en riktigt dålig utveckling och mitt råd, som sagt, vore istället att lära dig leva med det.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Ja jag förstod det men är också det jag invänder emot. Och ta det inte personligt, är inte menat som ett påhopp.

Men ett av de stora problemen idag är att folk omger sig av en bubbla de själva designat. Allt de ser, läser och hör är det som de själva filtrerat att gå fram, resten är som att det inte existerar. Det är inte nyttigt, varken för personen eller för samhället och världen i helhet. Nu menar jag inte att kommentarer och filterfunktioner på FZ.se har någon betydelse för världens framtida problem, men det VORE en del i problemet.
Jag kan ibland också känna en önskan att rensa upp bland kommentarer och inlägg, men det är ju bara för att JAG önskar se och läsa det JAG tycker är okej. Och vips är jag en del av problemet också.

Det vore nog bättre, för oss alla, om vi istället lärde oss att inte gå igång och bli triggad, helt sonika sluta bry oss om det vi ser som "bara trams" eller idioti. Om vissa återkommande trollar eller skriver olämpliga saker så är det bara att anmäla/rapportera, det finns regler att följa och FZ är rätt duktiga på att upprätthålla dem.

Och resten, de som inte bryter mot några regler men verkligen vill trigga och göra kaos i trådarna...Om ingen bryr sig slutar även de. Det är jobbigt att låta ett troll få sista ordet men det är jobbigare för dem att inte få något svar.

Hursom har jag ingen koppling till FZ, för ditt önskemål vidare och se om det får något svar. Men det är en riktigt dålig utveckling och mitt råd, som sagt, vore istället att lära dig leva med det.

Ah, trodde att du kanske kunde tolka det som att jag ville begränsa andras förmåga att skriva och så vidare. Men då pratar vi samma språk.

Förstår ditt synsätt på saken (och tolkar det inte som ett påhopp). Här tycker vi helt enkelt olika.

Medlem
Skrivet av jreklund:

@Davinchevo Det finns inte på agendan att implementera sagd funktionalitet. Konversationer blir rätt osammanhängande om var tredje inlägg i en tråd inte är synlig. Då kommer du undra vad läser egentligen. Det kan tom bli så att du endast ser en person kommunicera med sig själv ibland, beroende på hur mångas åsikter du inte vill ta del av.

Även om det inte är generella regelbrott går det även bra att anmäla inlägg och skriva ner sina tankar om varför.

Du blockerar dem endast från att kontakta dig via PM. Det finns ingen funktion för att dölja användares inlägg i det öppna diskussionsforum som vi tillhandhåller.

Hade väl gått att lösa genom att välja vilken användares inlägg man vill dölja och så syns det enbart vid dennes inlägg en ruta med "detta inlägg är dolt på grund av dina inställningar" eller liknande - då blir det tydligt att övriga inte diskuterar med sig själva, medan man själv slipper ta del av användare X inlägg.

Jag delar inte @Soulless syn i att det skulle vara negativt, med Internet har våra "bubblor" blivit rent groteskt gigantiska så till den grad att de i princip innefattar mer eller mindre hela planeten (FZ är inte geolåst vad jag vet, och reglerna är tämligen allmänna), då kan det kännas rätt rimligt att själv få välja när man vill begränsa interaktionen ytterligare. Jämfört med pre-internet när man bra mycket mer begränsades av geografi och sociala sammanhang i ens interaktioner.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Jobbar med data

@PeTTs0n Det är självfallet ett alternativ - men då vårt community är utformat i kronologiskt ordning i tråd-form är det tyvärr inte en lösning på problematiken. Skulle vi ha micro-trådar (träd-form) som Reddit skulle det fungera att blockera användare att se och kommunicera med dig, då skulle du även blockera nästlade svar i den micro-tråden (och missa användare du vill se).

Att implementera en blockering i ett kronologiskt flöde gör att vi skapar micro-trådar i trådar, vilket inte är bra för användarupplevelsen. Discord erbjuder denna typ av visuella blockering, där användaren du blockerat kan se och kommentera dina inlägg. Det blir även svårare för dig att hänga med i konversationerna för att du inte vad någon pratar om i slutändan.

Om ni hittar någon med tråkig attityd är det bara anmäla inlägget och så tar vi en dialog med användaren. Det är inte säkert att vi är rätt community för individen och en semester är i ordning.

Medlem
Skrivet av jreklund:

@PeTTs0n Det är självfallet ett alternativ - men då vårt community är utformat i kronologiskt ordning i tråd-form är det tyvärr inte en lösning på problematiken. Skulle vi ha micro-trådar (träd-form) som Reddit skulle det fungera att blockera användare att se och kommunicera med dig, då skulle du även blockera nästlade svar i den micro-tråden (och missa användare du vill se).

Att implementera en blockering i ett kronologiskt flöde gör att vi skapar micro-trådar i trådar, vilket inte är bra för användarupplevelsen. Discord erbjuder denna typ av visuella blockering, där användaren du blockerat kan se och kommentera dina inlägg. Det blir även svårare för dig att hänga med i konversationerna för att du inte vad någon pratar om i slutändan.

Om ni hittar någon med tråkig attityd är det bara anmäla inlägget och så tar vi en dialog med användaren. Det är inte säkert att vi är rätt community för individen och en semester är i ordning.

Ah, då är jag med på resonemanget lite mer - jag tror fortfarande det hade fungerat hjälpligt även med en mer traditionell forumlayout så som FZ använder, men det beror givetvis på hur många användare som blockeras/döljs. Om det visas även i citat (som många använder när de svarar varandra här) att inlägget från användare X (blockerad), som användare Y svarar på, är dolt så känner jag fortfarande att det blir tydligt att en konversation pågår där man inte tagit del av samtliga delar. Men jag är helt med på att det kan bli rörigt när det blir lite en lite mer omfattande diskussion och/eller där flera blockerats av olika parter.

Och jag får hoppas att du inte kände att tonen blev såpass trist att du kände för att införa funktionen mer här och nu. Däremot tycker jag överlag modereringen på FZ fungerar bra, och tillfälliga semestrar och/eller varningar känns personligen inte orimligt när det blir tråkig stämning eller spårar ur. Sen vore det ju skönt om det kunde undvikas helt, men det lär vi nog inte se oavsett om en funktion som föreslås implementeras eller ej.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Hedersmedlem
Skrivet av Nomman:

Sweclockers har en sådan funktion, men den verkar inte vara aktiverad här på FZ. Men rent tekniskt borde den kunna aktiveras?

Som andra är inne på kan man endast blockera pm från andra medlemmar. Det har dock funnit en funktion på Swec för en del år sedan där man kunde ignorera andras inlägg, men det ledde bara till irritation, bråk och klagomål. Blir knas när man inte ser vad som har postats i en tråd där man själv deltar

Medlem
Skrivet av screamin-daemon:

Som andra är inne på kan man endast blockera pm från andra medlemmar. Det har dock funnit en funktion på Swec för en del år sedan där man kunde ignorera andras inlägg, men det ledde bara till irritation, bråk och klagomål. Blir knas när man inte ser vad som har postats i en tråd där man själv deltar

Du har förstås helt rätt, jag blandar ihop det med "inte notifiera när personen citerar/svarad dig"-funktionen. Inläggen finns ju fortfarande där att läsa. Bara att jag inte ser dem eftersom jag sällan besöker samma tråd flera gånger.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

1
Skriv svar