Stora ryktestråden för "Switch 2"

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Tror att Nintendo 64 hette Ultra 64 i ett tidigt skede.

Precis. Det var ju en tidig arbetstitel för konsolen.

Ny, förvirrande, information har framkommit. En annan Pokémon-läckare har gått i godo för den första läckarens uppgifter, men säger nu att det inte rör sig om en "Switch Pro" eller "Switch 2" utan något mellanting som fortfarande är Switch men ändå starkare. Så kom jag att tänka på hur de innan de utannonserade New 3DS förnekade att de hade någonting på gång, så kanske är detta en "New Nintendo Switch" vi bör förvänta oss istället? Som fortfarande är en del i familjen, men ändå är en teknisk uppgradering? Med något bättre processor och mest troligen DLSS för 4K-uppskalning och stöd för bättre grafik (Pokémon-DLC:n skulle ju komma med beryktad grafikpatch har det ju sagts...) Visserligen räcker det gott för mig, jag bryr mig inte så mycket vad de kallar den och jag behöver inte mer än en starkare Switch ändå så stämmer detta blir jag allt annat än besviken. Och med tanke på att den stödjer grafikpatchar för Switch-spel bekräftar det ju mer eller mindre bakåtkompabilitet också, kanske byter de inte format öht om det fortfarande är "en i familjen" utan fortsätter med samma cartridges. Blir ju bara ännu smidigare så. Så detta låter ju mycket lovande i mina öron.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Super Nintendo Switch hade ändå suttit rätt fint (även om långt namn)

Förkortningen blir sen SNS, vilket ser rätt coolt ut det med.

Switch Up är ju annars ett namn...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Precis. Det var ju en tidig arbetstitel för konsolen.

https://youtu.be/eSmSnb4_Jp4

Ny, förvirrande, information har framkommit. En annan Pokémon-läckare har gått i godo för den första läckarens uppgifter, men säger nu att det inte rör sig om en "Switch Pro" eller "Switch 2" utan något mellanting som fortfarande är Switch men ändå starkare. Så kom jag att tänka på hur de innan de utannonserade New 3DS förnekade att de hade någonting på gång, så kanske är detta en "New Nintendo Switch" vi bör förvänta oss istället? Som fortfarande är en del i familjen, men ändå är en teknisk uppgradering? Med något bättre processor och mest troligen DLSS för 4K-uppskalning och stöd för bättre grafik (Pokémon-DLC:n skulle ju komma med beryktad grafikpatch har det ju sagts...) Visserligen räcker det gott för mig, jag bryr mig inte så mycket vad de kallar den och jag behöver inte mer än en starkare Switch ändå så stämmer detta blir jag allt annat än besviken. Och med tanke på att den stödjer grafikpatchar för Switch-spel bekräftar det ju mer eller mindre bakåtkompabilitet också, kanske byter de inte format öht om det fortfarande är "en i familjen" utan fortsätter med samma cartridges. Blir ju bara ännu smidigare så. Så detta låter ju mycket lovande i mina öron.

Jag hoppas innerligt på en renodlad uppföljare, men Nintendo kanske vill benämna det som endast en uppgradering? För då slipper Nintendo alla besvikna fans som ”kräver” en enormt uppgradering för uppföljaren? Sen, finns det ju risk att om det bara rör sig om en uppgradering så väntar alla på deras nästa konsol - båda alternativen har sina för - och nackdelar.

Hur tänker du?

It's not a lake, it's an ocean

Man ska inte dra några stora växlar på att Nintendo inte är på E3 - de har inte haft en klassisk presskonferens där sedan 2012. Jag förhåller mig skeptisk till Switch 2 så länge Switch fortsätter att sälja så här bra. Vilka är incitamenten? Att ta död på en produkt som fortsätter generera stora vinster är knappast smart. Visst skulle försäljningen kunna kollapsa i julhandeln, men det finns väl egentligen ingenting som tyder på det. Oavsett om det släpps några nya spel eller inte. Mario Kart 8, en Wii U-titel från 2014, fortsätter att sälja till formatet.

Om Nintendo släpper något tror jag mer på ännu en uppgradering.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ghost Writer:

Winter 2023 kan också betyda mars 2024. Och det vore varken första eller andra gången Nintendo släpper en ny konsol i början på mars så att...

Vintern 2023 finns egentligen bara på Södra halvklotet. På Norra är det antingen vintern 2022–2023 eller 2023–2024 som räknas. Tänk på det nästa gång, Nintendo.

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Man ska inte dra några stora växlar på att Nintendo inte är på E3 - de har inte haft en klassisk presskonferens där sedan 2012. Jag förhåller mig skeptisk till Switch 2 så länge Switch fortsätter att sälja så här bra. Vilka är incitamenten? Att ta död på en produkt som fortsätter generera stora vinster är knappast smart. Visst skulle försäljningen kunna kollapsa i julhandeln, men det finns väl egentligen ingenting som tyder på det. Oavsett om det släpps några nya spel eller inte. Mario Kart 8, en Wii U-titel från 2014, fortsätter att sälja till formatet.

Om Nintendo släpper något tror jag mer på ännu en uppgradering.

En tanke jag haft är ju att de kan fortsätta med Switch som deras nya handhållna pelare, men att de lanserar en ny stationär konsol. 3DS är ju i det närmaste död och de har ingen ersättning där förutom då Switch Lit. Så jag tror att de mycket väl skulle kunna lansera en ny kraftfullare konsol och sen fortsätta med Switch parallellt. Menar de har ju redan en enhet på plats utan TV-stöd.

Oavsett så tror jag det kommer något hårdvarumässigt från N, men som du säger kan det ju vara en uppgradering lika gärna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Jag hoppas innerligt på en renodlad uppföljare, men Nintendo kanske vill benämna det som endast en uppgradering? För då slipper Nintendo alla besvikna fans som ”kräver” en enormt uppgradering för uppföljaren? Sen, finns det ju risk att om det bara rör sig om en uppgradering så väntar alla på deras nästa konsol - båda alternativen har sina för - och nackdelar.

Hur tänker du?

Ja, de vet ju hur delikat situationen är. De vill inte riskera hamna i en ny "Wii U"-situation där de har fem år av en konsol som bara die hard-fans köper och älskar men sen mest hamnar i skamvrån och blir utskrattad. De har redan en sådan ypperlig succé att de inte behöver uppfinna hjulet direkt utan mest förstärka det som redan finns. Sen har de ju pratat om att Switch ska ha en levnadstid på tio år - vilket visserligen lätt kan tolkas som att den lever vidare sida vid sida med en regelrätt uppföljare - men lika logiskt kan innebära att de faktiskt bara har en "Switch-familj" där standard-versionen, Lite och OLED finns för de som nöjer sig medan New-consolen finns för oss som törstar efter mer kraft men samtidigt kan återvända till äldre spel på konsolen och njuta av förbättringar (t.ex. mailade Nintendo ut att det kanske var värt att återvända till Odyssey - vilket många tolkade som att ett DLC var på väg lagom till filmen - men då det uteblev från senaste Directen, och nästa är bekräftat att inte handla om något spelrelaterat - undrar jag om de inte syftar på att spelet kan komma få en uppdateringspatch precis som Pokémon-DLC:na ryktas få) samt nya spel också såklart. Och visst kanske det finns de som blir besvikna på att vi inte får en helt ny konsol och "bara en uppgradering" men de är nog försvinnande få och den positiva responsen från majoriteten kommer nog vara applåder så kritiken kommer nog knappt vara noterbar. Sen ser väl Nintendo fördelen med att kunna säga att Switch säljer bäst i historien då de lätt kan gå förbi Playstation 2-rekordet med mest antal sålda enheter. Vilket visserligen mest är en prestige-grej för dem men ändå värt att räkna in.

Skrivet av Ruffles:

Man ska inte dra några stora växlar på att Nintendo inte är på E3 - de har inte haft en klassisk presskonferens där sedan 2012. Jag förhåller mig skeptisk till Switch 2 så länge Switch fortsätter att sälja så här bra. Vilka är incitamenten? Att ta död på en produkt som fortsätter generera stora vinster är knappast smart. Visst skulle försäljningen kunna kollapsa i julhandeln, men det finns väl egentligen ingenting som tyder på det. Oavsett om det släpps några nya spel eller inte. Mario Kart 8, en Wii U-titel från 2014, fortsätter att sälja till formatet.

Om Nintendo släpper något tror jag mer på ännu en uppgradering.

Du har en poäng, men det handlar inte bara om presskonferenser utan om närvaro öht. De har oftast haft bås där demo-versioner av olika spel har kunnat testats i alla fall - eller någonting. Nu kommer de tydligen inte dit alls. Vilket är en ganska tydlig indikation på att de ändå kanske inte har så mycket att visa för senare halvåret och att det de kan visa är någonting de vill hålla på till hösten/vintern snarare för ett släpp tidigt nästa år. Vilket visserligen bara är spekulationer men helt icke-talande är deras frånvaro ändå inte. Men som du säger - en uppgradering är mest logiskt för de vill ju inte föra denna kassakon till slakteriet ännu och riskera bli utan någon ny kalv.

Releasehästryttare

Hoppas den kommer i denna typ av plast!

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Gertzy:

Du har en poäng, men det handlar inte bara om presskonferenser utan om närvaro öht. De har oftast haft bås där demo-versioner av olika spel har kunnat testats i alla fall - eller någonting. Nu kommer de tydligen inte dit alls. Vilket är en ganska tydlig indikation på att de ändå kanske inte har så mycket att visa för senare halvåret och att det de kan visa är någonting de vill hålla på till hösten/vintern snarare för ett släpp tidigt nästa år. Vilket visserligen bara är spekulationer men helt icke-talande är deras frånvaro ändå inte. Men som du säger - en uppgradering är mest logiskt för de vill ju inte föra denna kassakon till slakteriet ännu och riskera bli utan någon ny kalv.

Historiskt har de i och för sig varit där även om de knappt haft något att visa (Wii U-åren, exempelvis). Men E3 är ju tyvärr överspelat så att Nintendo inte närvarar behöver inte betyda någonting.

Jag gillar nya konsoler så jag hoppas att jag har fel och att en ny konsol släpps nästa år.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Historiskt har de i och för sig varit där även om de knappt haft något att visa (Wii U-åren, exempelvis). Men E3 är ju tyvärr överspelat så att Nintendo inte närvarar behöver inte betyda någonting.

Jag gillar nya konsoler så jag hoppas att jag har fel och att en ny konsol släpps nästa år.

Precis, bara för att de inte har haft presskonferenser har de oftast haft någon slags närvaro. Och med både Sony och Microsoft icke-närvarande hade de ju fått mycket gratis då besökare inte haft så många andra att spendera tid hos. Men å andra sidan känner de väl att det är för tidigt att börja hypa nytt utan det kommer nog som sagt i höst och att betala för bås för att visa upp typ något indiespel kanske inte känns så jättesmart. De går som sagt på sparlåga efter Tears of the Kingdom och Pikmin 4 (vilket de visserligen skulle kunna bygga ett E3-bås kring, men som sagt kanske inte värt pengarna i deras ögon) och Metroid Prime 4 blir nog uppskjutet till nästa år för att matcha med New Switch och förmodligen även bundlas med den. Men vi får nog en Direct runt den tiden som brukligt för att ge en känsla av att de har någonting resten av året i alla fall. Men det kommer nog inte bli lika spännande som den senaste.

Medlem

Verkar som "New Nintendo Switch" blir ungefär lika stark som en Xbox Series S enligt läcka efter hack. Mer information finns länkad i videon:

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

En tanke jag haft är ju att de kan fortsätta med Switch som deras nya handhållna pelare, men att de lanserar en ny stationär konsol. 3DS är ju i det närmaste död och de har ingen ersättning där förutom då Switch Lit. Så jag tror att de mycket väl skulle kunna lansera en ny kraftfullare konsol och sen fortsätta med Switch parallellt. Menar de har ju redan en enhet på plats utan TV-stöd.

Oavsett så tror jag det kommer något hårdvarumässigt från N, men som du säger kan det ju vara en uppgradering lika gärna.

Har väldigt svårt att tro att Nintendo försöker lansera en till separat, stationär konsol. Först så har de idag knappast kapaciteten att lansera stadig ström med spel till två helt separata format. Men om de delar spelutbudet... njae, omöjligt är det ju inte, men "mikro-konsoler" har ju inte varit särskilt framgångsrika och då kan det ju ändå inte vara frågan om något prestandamonster att tävla med Playstation 5 med då den ändå måste dela CPU, GPU (SoC) med Switch-konsolerna och därmed på sin höjd köra marginellt högre klockfrekvenser.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Verkar som "New Nintendo Switch" blir ungefär lika stark som en Xbox Series S.

Om det stämmer lär den väl inte bli bärbar? Tänk storleken på en Series S i handen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om det stämmer lär den väl inte bli bärbar? Tänk storleken på en Series S i handen.

Har ju svårt att tro den blir lika stor som en Series S dock...

Inaktiv

Jag har egentligen inget problem med grafiken på Switchen även om jag gillar tekniskt hög grafik. Nintendo, själva iaf, lyckas alltid hitta en väldigt bra balans mellan stil och grafik medan andra spel som inte är anpassade för konsolen som The Witcher 3 förstås blir betydligt sämre på både utseende och prestanda så det skulle jag inte vilja spela där. BotW och Mariospelen däremot ser alltid riktigt fina ut.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag har egentligen inget problem med grafiken på Switchen även om jag gillar tekniskt hög grafik. Nintendo, själva iaf, lyckas alltid hitta en väldigt bra balans mellan stil och grafik medan andra spel som inte är anpassade för konsolen som The Witcher 3 förstås blir betydligt sämre på både utseende och prestanda så det skulle jag inte vilja spela där. BotW och Mariospelen däremot ser alltid riktigt fina ut.

Ja, Nintendo har alltid varit bra på att optimera sina spelupplevelser efter kontroll och teknik de har skapat men verkar ju som även tredjepartstitlar blir betydligt bättre på "New Nintendo Switch" så vi slipper Wii-liknande kompromisser likt Witcher 3. Vore ju häftigt om Game Pass blir tillgänglig där också haha.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag har egentligen inget problem med grafiken på Switchen även om jag gillar tekniskt hög grafik. Nintendo, själva iaf, lyckas alltid hitta en väldigt bra balans mellan stil och grafik medan andra spel som inte är anpassade för konsolen som The Witcher 3 förstås blir betydligt sämre på både utseende och prestanda så det skulle jag inte vilja spela där. BotW och Mariospelen däremot ser alltid riktigt fina ut.

Jag har inga problem med Nintendos grafik, men upplösning och att kanter som flimmrar "jagged edges" är riktigt störande.
Emulerat på PC i typ 4K tar oftast bort det mesta av det där men inte allt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Vad jag vill ha av en ny nintendo switch är följande.

En design utan joy-cons.
Switch lite har en bra storlek men är på tok för oergonomisk så greppet behöver bli större typ som Steam deck eller PS vita. Gameboy Advance första versionen har ett bra grepp, men den är designad för att hållas utan analogstickor.

Den måste vara hybrid och kunna dockas. Oled skärm är ett plus.
Bättre upplösning när den är dockad.
Alla tidigare tillbehör som joy-cons och pro controller ska kunna anslutas.
Alla tidigare Switch spel måste kunna spelas.

OM Nintendo ändå behåller Joy-cons, släpp då för bövelen pro joy-cons med D-Pad. Jag vet att det finns 3e parts alternativ, använder själv Nyxi men dom är aldrig lika bra som original rent tekniskt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Verkar som deras SoC är färdigt och redo för att. skeppas till produktion! Så vi kanske har en konsol innan året är slut ändå? Och:

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/3RjpwCuHO_Y

Verkar som "New Nintendo Switch" blir ungefär lika stark som en Xbox Series S enligt läcka efter hack. Mer information finns länkad i videon:

<Uppladdad bildlänk>

Då måste jag ändå säga att jag är i alla fall nöjd.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/3RjpwCuHO_Y

Verkar som "New Nintendo Switch" blir ungefär lika stark som en Xbox Series S enligt läcka efter hack. Mer information finns länkad i videon:

<Uppladdad bildlänk>

Hur är prestandan på en Xbox Series S jämfört med Steam Deck? 🤔

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Hur är prestandan på en Xbox Series S jämfört med Steam Deck? 🤔

Steam deck har väl ungefär en tredjedel så stark gpu som series s damt mkt långsammare minne om jag minns rätt. Men också låg upplösning på skärmen, så det behövs inte lika mkt kraft heller.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Då måste jag ändå säga att jag är i alla fall nöjd.

Ja, värt att tillägga är att det sägs vara i dockat läge. Bärbart ska den vara ungefär som en Steam Deck. Men det borde räcka för oss flesta ett ganska bra tag!

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har inga problem med Nintendos grafik, men upplösning och att kanter som flimmrar "jagged edges" är riktigt störande.
Emulerat på PC i typ 4K tar oftast bort det mesta av det där men inte allt.

mmm...hoppas Nintendo framöver blir bättre på att använda både rekonstruktionstekniker och AA, finns ju mycket man kan göra med väldigt lite prestanda numera för att rädda bildkvaliteten

Medlem

Produktionen verkar trappas upp av nya konsolen och Nintendo gör sitt bästa för att täppa igen läckor! Troligt att vi har en konsol i år faktiskt, även om denna Youtuber inte tror det.

Medlem
Skrivet av PGR1985:

Hur är prestandan på en Xbox Series S jämfört med Steam Deck? 🤔

Vad jag hört så är Steam deck ungefär lika kraftfull som ps4. Om Switch 2 hoppar mellan original ps4 kraft till xbox Series S prestanda i dockat läge så är det ju ganska mycket.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Nintendo utalar sig VÄLDIGT försiktigt om "New Nintendo Switch" och nya metoder för att spela. Men vad kan det betyda?

Medlem

Ny kontrollmetod. Jag har funderat på om det skulle finnas något smidigt sätt att lägga in skrollhjul, typ som det är på en datormus men där L och R knappen sitter, då skulle man exempelvis kunna skrolla genom sitt inventory men även använda som vanlig triggers.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Ny kontrollmetod. Jag har funderat på om det skulle finnas något smidigt sätt att lägga in skrollhjul, typ som det är på en datormus men där L och R knappen sitter, då skulle man exempelvis kunna skrolla genom sitt inventory men även använda som vanlig triggers.

Eller så blir det en tryckkänslig skärm, de har ju sökt om patent för tryckkänslig skärm så kanske kommer de göra den mer lik en iPad (de gillar ju att gå efter Apple-design redan rent historiskt!) Om så är fallet hoppas jag innerligt att de också har vanlig kontrollmetod (Joy-cons, Pro-controller) för enbart touch är inte hållbart för "big gaming" imo.

Skriv svar