Den senaste TV-serien du såg klart?

Skribent

ECHO: 3/5
Kingpin är alltid intressant. Echo aka Maya Lopez är inte lika spännande. Bra fighter. Men ojämnt tempo.

Class of 09': 3/5
Intressant syn på AI och brottsbekämpning, men fastnar i Minority Report-spåret och har lite virriga sidospår.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Såg precis sista avsnittet av For All Mankind säsong 4. Riktig nagelbitare. Gillar serien skarpt och hoppas på en säsong 5.

Har även kollat på The Curse som finns på SkyShowtime. Jag gillar den verkligen. Satir, drama, mörk humor, fantastiska skådespelarinsattser, foto och mycket mee.
Kan tänka mig att denna serie blir en sån där vattendelare - antingen alskar man den eller så hatar man den.
Definitivt inte för alla. Udda och uppfriskande unik. Fick samma känsla efter jag sett Severence.
Det är 5 delar kvar men tyvärr hittar jag inte när de läggs upp för streaming.

Medlem
Skrivet av Gaara:

The Wheel of Time, riktigt bra serie tyckte jag, tyvärr rätt kort. är dock en 3e säsong på gång tydligen

Hur tycker du att den står sig gentemot Game of Thrones?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

The Office. Amerikanska.

Andra gången. Inte helt klar, har 1,5 säsong kvar.

Otroligt roligt och bra. Det kryper i kroppen under vissa scener då de är så obekväma. Karaktärerna är älskvärda och utvecklas hela vägen fram till slutet.

Ska förmodligen kolla om den brittiska varianten efter detta avslut. Rick Gervais är fantastisk och ett komiskt geni, men jag fastnade mer för den amerikanska versionen av någon anledning. Enklare att hacka i sig, likt allt amerikanskt (?).


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Hur tycker du att den står sig gentemot Game of Thrones?

Nu ligger inte Game of Thrones direkt färskt i minnet men tycker The Wheel of time står sig riktigt bra ändå, en serie man har svårt att slita sig ifrån. potentialen finns där. GoT är en avslutad serie med fler säsonger tillgängliga, fler karaktärer man bryr sig om eller ogillar men kanske kommer fler i WoT allt eftersom.

Medlem
Skrivet av Emelal:

Såg precis sista avsnittet av For All Mankind säsong 4. Riktig nagelbitare. Gillar serien skarpt och hoppas på en säsong 5.

Såg också klart den idag, tyckte fjärde säsongen höll hög klass. Gillar sci-fi och det här med att följa vissa individer under så lång tid gör det riktigt bra.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Såg också klart den idag, tyckte fjärde säsongen höll hög klass. Gillar sci-fi och det här med att följa vissa individer under så lång tid gör det riktigt bra.

Riktigt intressant att ha följt dem så länge också, det är väl närmare 40 år i serien?
På tal om Sci-fi så tänkte jag ge mig på Foundation. Har hört både ris och ros om den.

Medlem

The Morning Show! Jennifer Anniston och Reese Witherspoon är vassa journalister som kämpar för nyhetsprogrammet, och mediajätten bakom den, de jobbar för. Riktigt bra drama som dock dras ned något av att varje dialog ofta slutar i alldeles för dramatisk uppgörelse om och om igen. Men för det mesta riktigt bra som tar upp aktuella händelser utöver de för showen skrivna (då det inte finns) och diskuterar saker som Metoo och Big Tech!

Medlem

Sagan om ringen :Maktens Ringar(prime), riktigt jäkla bra. Nu ska man bara plågsamt vänta på season 2

Avstängd

Spartacus bra serie, romarna hade majoritet vita slavar och behandlade dom på värsta tänkbara barbariska sätt. Något som har samband med detta, Irländare i USA behandlades inte på något sätt bättre än svarta slavar under lång tid. Finns också många andra exempel, turkarnas barbariska inhumana behandling av ockupanter som slavar, deras kvinnor våldtogs konstant. Det är skamligt att denna fruktansvärda del av historien där många vita behandlades på värsta tänkbara sätt som slavar nästan aldrig nämns i utbildning, skolor, universitet, media.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Night Sky (Prime), jäklar vilken bra serie, den börja med att man tänkte va fasen är det här jag börjat titta på men sen växte den snabbt o blev riktigt intressant.
Det jävliga är att de la tydligen ner serien snabbt så en säsong 2 kan man glömma. Fan va irriterad man blir på dessa streamingtjänster som börjar på serier sen lägger de ner direkt, inte första serien man råkar ut för detta med.

Ibland önska man att man va rik som fan så man kunde gå in o betala för fortsättning på serier man själv vill ha.

Avstängd
Skrivet av Gaara:

https://youtu.be/mipyi0Gxmd4?si=zKJ4bhG_361VCwYD

Night Sky (Prime), jäklar vilken bra serie, den börja med att man tänkte va fasen är det här jag börjat titta på men sen växte den snabbt o blev riktigt intressant.
Det jävliga är att de la tydligen ner serien snabbt så en säsong 2 kan man glömma. Fan va irriterad man blir på dessa streamingtjänster som börjar på serier sen lägger de ner direkt, inte första serien man råkar ut för detta med.

Ibland önska man att man va rik som fan så man kunde gå in o betala för fortsättning på serier man själv vill ha.

Den gick dåligt därför lägger dom ner.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Skrivet av Spelentusiast:

Spartacus bra serie, romarna hade majoritet vita slavar och behandlade dom på värsta tänkbara barbariska sätt. Något som har samband med detta, Irländare i USA behandlades inte på något sätt bättre än svarta slavar under lång tid. Finns också många andra exempel, turkarnas barbariska inhumana behandling av ockupanter som slavar, deras kvinnor våldtogs konstant. Det är skamligt att denna fruktansvärda del av historien där många vita behandlades på värsta tänkbara sätt som slavar nästan aldrig nämns i utbildning, skolor, universitet, media.
https://www.hollywoodreporter.com/wp-content/uploads/2012/01/...

Så det behövs alltså mer romare i den svenska grundskolan för att barnen måste förstå att slavarna var en bärande samhällsklass runt medelhavet och genom detta kunna förstå att slaveriet i modern tid är en mörk del av människans historia?

Tja, jag har läst sämre argument till varför antiken ska vara kvar i grundskolans läroplan.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Så det behövs alltså mer romare i den svenska grundskolan för att barnen måste förstå att slavarna var en bärande samhällsklass runt medelhavet och genom detta kunna förstå att slaveriet i modern tid är en mörk del av människans historia?

Tja, jag har läst sämre argument till varför antiken ska vara kvar i grundskolans läroplan.

Du misstolkar helt. Främst menade jag ex turkarnas konstanta massvåldtäkter och barbariska behandlingen av folket som slavar som turkarna gjorde mot folket i länderna dom ockuperade, likaså irländarna som behandlades lika illa som svarta i USA under lång tid. Det är ytterst sällan dom lär ut sådant i skolorna. Jag nämnde det när jag gick i skolan, tog hus i helvete, trots att det är historiska fakta var läraren förbannad att jag nämnde det, han ville bara tjata om svarta slavar i USA. Jag insisterade på att det var orättvist och han borde nämna också dom andra folken som behandlades minst lika barbariskt, han blev bara ännu mer förbannad och upprepade flera gånger att nu är det det som han lär ut som gäller och inget annat.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Skrivet av Spelentusiast:

Du misstolkar helt. Främst menade jag ex turkarnas konstanta massvåldtäkter och barbariska behandlingen av folket som slavar som turkarna gjorde mot folket i länderna dom ockuperade, likaså irländarna som behandlades lika illa som svarta i USA under lång tid. Det är ytterst sällan dom lär ut sådant i skolorna. Jag nämnde det när jag gick i skolan, tog hus i helvete, trots att det är historiska fakta var läraren förbannad att jag nämnde det, han ville bara tjata om svarta slavar i USA. Jag insisterade på att det var orättvist och han borde nämna också dom andra folken som behandlades minst lika barbariskt, han blev bara ännu mer förbannad och upprepade flera gånger att nu är det det som han lär ut som gäller och inget annat.

Du skulle slängt in den ryska livegenskapen i samma veva. Det är inte relaterat på något sätt men slaveri är slaveri.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Fargo säsong 3 och 4, mycket bra. Snart sett klart säsong 5 också.

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Du skulle slängt in den ryska livegenskapen i samma veva. Det är inte relaterat på något sätt men slaveri är slaveri.

https://uploads.dailydot.com/2023/11/charlie-day-meme.jpg?q=6...

Dumheter, rysk livegenskap har ingenting gemensamt med barbariska slavar som jag gav exempel på som är likadant som i serien Spartacus.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Releasehästryttare

The Ghost and Molly McGee 9/10

Sista avsnittet sändes häromdagen, fick mig att bli lätt tårögd! Mycket bra serie!

Medlem

Fargo säsong 1-3 har jag bränt av i snabb takt , riktigt bra serie och nu ska jag börja med säsong 4. Sedan blir det säsong 5 och efter det säsong 4 For all mankind som även det är en grym serie.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Såg klart Exit. Bra norsk serie om rika affärsmän som svinar runt..

Medlem

For all Mankind. Suveränt rakt igenom!


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Crank:

Fargo säsong 1-3 har jag bränt av i snabb takt , riktigt bra serie och nu ska jag börja med säsong 4. Sedan blir det säsong 5 och efter det säsong 4 For all mankind som även det är en grym serie.

Såg precis klart Fargo säsong 4 den var bra. Började sedan på säsong 5 redan första avsnittet var bättre än hela säsong 4. Efter det blir det True Detective säsong 4.

Medlem
Skrivet av Gaara:

The Wheel of Time, riktigt bra serie tyckte jag, tyvärr rätt kort. är dock en 3e säsong på gång tydligen

Källmaterialet är ju 14 böcker (om man läser de engelska, den svenska översättningen är av någon anledning uppdelad i ännu fler böcker om jag inte missminner mig) så det finns ju MYCKET material att ta av. Tror det var lite av problemet med första säsongen, att de var medvetna om att de antagligen aldrig skulle få till 14 säsonger, till och med Game of Thrones som var en dundersucce fick ju snabbspola de sista säsongerna för att bli klara. Det har gjort att många av oss som läst böckerna kände att framför allt säsong 1 blev väldigt ihoptryckt, hoppade över mycket, och ändrade en del för att få en mer strömlinjeformad berättelse.

Skrivet av Freakon:

Hur tycker du att den står sig gentemot Game of Thrones?

Just nu rätt olika form av fantasy. Fun fact är att titeln "Game of Thrones" kommer från Wheel of Time. GRR Martin och R Jordan ska ha varit vänner, och i WoT böckerna finns det ett politiskt spel som kallas "Game of Houses" som Martin tog över till Game of Thrones. GoT handlar ju väldigt mycket om det, men TV Serien WoT har lagt det lite åt sidan för att fokusera på Fantasyelementen istället. WoT svaghet ligger i att källmaterialet är ännu större än de mastodontiska GoT böckerna så det blir tydligt att serien behöver snabbspola igenom mycket, vilket gör att serien går väldigt fort. Jag som läst böckerna hänger ändå med, men min sambo hade väldigt svårt att hålla koll.

Skrivet av Gaara:

Nu ligger inte Game of Thrones direkt färskt i minnet men tycker The Wheel of time står sig riktigt bra ändå, en serie man har svårt att slita sig ifrån. potentialen finns där. GoT är en avslutad serie med fler säsonger tillgängliga, fler karaktärer man bryr sig om eller ogillar men kanske kommer fler i WoT allt eftersom.

Böckerna är rätt listigt skrivna så att du börjar väldigt smått och världen växer allt eftersom. Första boken handlar nästan uteslutande om Rand al'Thor men allt eftersom blir det betydligt fler karaktärer. Sen lurar boken och serien oss en del med vilka som är vilka, men jag tror det är avsiktligt så ska inte spoila det för mycket. En sådan "Reveal" har ju redan skett i serien.

I första säsongen så tror Rand att han har dödat "The Dark Lord", eller "Shai'tan" som den också kallas. Han kallar honom också för Ba'alzamon, men i säsong två är han kvar och heter Ishamael. Det är ingen retcon eller liknande. Ishamael är en "forsaken", dvs de kraftigaste tjänarna av "the dark one", och det är han Rand slåss mot hela säsong 1. Det har gått så lång tid i världen sedan "the breaking of the world" att folk har glömt bort vilka namn som hör till vilka, så t ex Ba'alzamon är ett annat namn på Ishamael, men många tror att det är The Dark Ones namn så namnet används ofta till båda två. Det är väldigt rörigt även i böckerna, så jag förstår om folk inte hängt med där.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Fargo (Hbo Max), riktigt bra serie på 5 säsonger, sista avsnittet släpptes idag.

Medlem

Babylon 5 på dvd, har en otrolig blandning av både dåliga avsnitt och avsnitt gjorde av guld. Man saknar något episkt sci fi. Man kan verkligen se hur typ mass effect spelen inspirerats av b5 storyn om shadows.
Åhh om jms kunde göra något nytt i samma universum o fp en fet budget o tunga skådisar.

Medlem
Skrivet av ace84:

Babylon 5 på dvd, har en otrolig blandning av både dåliga avsnitt och avsnitt gjorde av guld. Man saknar något episkt sci fi. Man kan verkligen se hur typ mass effect spelen inspirerats av b5 storyn om shadows.
Åhh om jms kunde göra något nytt i samma universum o fp en fet budget o tunga skådisar.

Zooty zoot zoot!


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Spartacus bra serie, romarna hade majoritet vita slavar och behandlade dom på värsta tänkbara barbariska sätt. Något som har samband med detta, Irländare i USA behandlades inte på något sätt bättre än svarta slavar under lång tid. Finns också många andra exempel, turkarnas barbariska inhumana behandling av ockupanter som slavar, deras kvinnor våldtogs konstant. Det är skamligt att denna fruktansvärda del av historien där många vita behandlades på värsta tänkbara sätt som slavar nästan aldrig nämns i utbildning, skolor, universitet, media.
https://www.hollywoodreporter.com/wp-content/uploads/2012/01/...

Bra serie som dog i samband med att huvudpersonen faktiskt dog.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Minns nog inte. Kollar mest på dokumentärer. Dock aldrig mer något från netflix efter cleopatra och andra flopp dokumentärer. Drar mina dokumentärer från youtube och andra ställen. Jo nu minns jag. Band of brothers kollade jag på faktiskt för 1 månad sen. Så det får väl bli min sista serie jag kollade på. Fast jag såg den redan när den kom ut. Men ja. Jag väljer den då.

Witcher la jag ner. Hade kunnat blivit något jag följt klart om dom inte förstörde allt. Inte mycket jag kan se på nu för tiden om jag inte vill stötta vissa saker.

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Bra serie som dog i samband med att huvudpersonen faktiskt dog.

Höll bra kvalité även efter honom. Självklart kan inte alla tycka likadant, det finns mycket variation. Var inte länge sedan det var få tv kanaler, dåligt utbud även på kabel där fåtal filmer ständigt gick i repris. Vhs eländet, dyrt att hyra en film och utbudet dåligt. Mycket har ändrats till det bättre när det gäller filmer och serier, utbudet är stort, långt ifrån allt är bra, men man kan hitta betydligt lättare något som går att titta på, mycket smidigare dessutom.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Höll bra kvalité även efter honom. Självklart kan inte alla tycka likadant, det finns mycket variation. Var inte länge sedan det var få tv kanaler, dåligt utbud även på kabel där fåtal filmer ständigt gick i repris. Vhs eländet, dyrt att hyra en film och utbudet dåligt. Mycket har ändrats till det bättre när det gäller filmer och serier, utbudet är stort, långt ifrån allt är bra, men man kan hitta betydligt lättare något som går att titta på, mycket smidigare dessutom.

Ja, alltså kvalitén var fortsatt bra, det håller jag med om. Jag uttryckte mig klumpigt.

För mig som bingade serien så tappade jag känslan när huvudpersonen helt plötsligt (för mig) försvann.

Med det sagt så blev det inte dåligt på något sätt och jag håller serien som helhet högt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skriv svar