Är spel för komplicerade idag?

Medlem

Många spel behandlar spelaren som att vi vore efterblivna. Precis allt ska förklaras in i minsta detalj, och sen ska man ändå tvingas in i någon sorts tutorial.

Medlem

Nu har inte jag spelat just Rift Breaker, men tror ganska mycket handlar om vilken typ av "mindset" man själv är i och precis som mycket annat så kan ju även ens smak för vissa typer av spel förändras. Jag har märkt att spelar jag typ en och samma genre direkt efter varandra så tröttnar jag ganska fort. Ibland går det när ett sug verkligen finns där, men som exempel så blev jag nyligen klar med Last Of Us Part 2. Vilket är ett ganska simpelt och "rakt på" spel. Därför valde jag att dra igång Yakuza 0 nu, en helt annan typ av spel egentligen och det tycker jag hjälper.

Sen för att svara på själva kärnfrågan så kan jag hålla med om att vissa spel kanske tror lite för gott om spelaren? Alltså att man verkligen ska vara så intresserad att man djupdyker ner i alla olika system och liknande. För egen del så beror mycket av det här på hur jag känner för spelet i stort, är jag superintresserad så kan jag dyka ner rätt djupt men för det mesta så kanske jag bara ser till så att jag får koll på det allra mest basic och struntar i resten.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Kanske är det jag som är speltrött men jag upplever att många (alla?) spel är för komplicerade idag. Det är stora komplexa talent-träd med massor av förgreningar inom olika kategorier, uppgraderingar av vapen/rustning där man gärna kan socketa med extra saker, medhjälpare som ska uppgraderas, perks som radikalt förändrar spelstilen, potions/food som ger diverse olika stat-boostar, med mera.

Inget fel i det egentligen, men jag blir helt matt av det. Började spela Rift Breaker häromdagen och där finns enorm mycket att researcha och uppgradera. Egentligen är det väl bra men det skapar en ångest inom mig då jag inte vet hur jag ska prioritera. Detta var inget problem för mig tidigare, men har blivit värre med åren.

Är det jag som börjar bli gammal eller är det spelen som börjar att bli för komplexa?

Spel har väl tvärt emot gjort så enkla att förstå som möjligt vilket har bidragit till den enorma tillväxten.
Tror du helt enkelt läser in i det för mycket.

Vissa spel är ju helt klart rätt komplexa men så har det ju alltid varit.

Medlem

Tycker snarare de flesta spel håller en i handen alldeles för mycket. Lyckligtvis finns det undantag som Souls-spelen.

Medlem
Skrivet av Netro:

Håller med. Jag brukar själv göra som du plus att jag stänger av TV:n, klär av mig naken och smörjer in hela kroppen med chipsflott. Livet är helt enkelt inte värt och leva om livet är för lätt.

Hahaha, den största utmaningen är hur fasiken det chipsflottet ska försvinna ifrån kringutrustningen.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Du fick en gubbröst av mig med men det är såklart en komplimang.

Spelar mest sandlåde-rpg (AC-spel, Horizon)

Färdighetsträden är komplexa men målet/ färdigheten är inte så viktig för mig. När jag levlar så försöker jag titta på vad jag tycler är svårt i spelet. Dör jag alltid i närstrid kansle jag ska lägga poängen på melee. Börjar snipervapnet skaka innan jag lyckats hitta mitt mål lägger jag poängen där. Och så vidare. Jag försöker inte titta så myclet på vad som finns 45 levels framför mig. Sidequest där man ska samla all sorters blommor/ben/ädelstenar orkar jag inte med. Inte heller kortspel.

Jag väljer att tolka den stora komplexiteten i spelen som ett sätt för flera olika spelarpersonligheter att hitta sin version av spelet.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Gen
Medlem

Folk vill ha mer men inte för komplicerat, känns som en väldigt svår balansgång att nå som spelutvecklare.

Lost Ark är väl det mest komplicerade jag spelat den senaste tiden. Det och Horizon Forbidden West med alla omöjliga kombos man ska komma ihåg samt fokus på element, uppgraderingar osv.

Medlem

Jag är less på att alla spel ska bli större och övermatade. GTA 5 har väl sålt bäst av alla GTA, men det förlorade också sin själ. Jag gillar Red Dead 2 men kände att det var för långt. Spider-Man är stort, men det räckte inte nu när tvåan kommer. Assassin's Creed gick tydligen åt andra hållet nu och gjorde ett mindre, tajtare spel.
Jag tycker inte att spel blir bättre för att de blir större, ofta tvärtom. Ett undantag är Tears of the Kingdom. Ska inte säga att det är bättre än föregångaren, bara annorlunda.

Avstängd

Finns i Assasins Creed Mirage en knapp i menyn där man kan välja att få hjälp vart man skall om man inte vill ha det kan man stänga av. Kommer man inte ihåg kartor, är sådant givet att ha på.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Skrivet av Freakon:

Ett spel som jag älskar är BOTW. Stort och episkt men utan massa avancerade system. Fysiken och världen fyller den funktionen. Avslappnande samtidigt som det är spännande och roligt att spela.

Tänkte precis svara exakt det här. Nintendo är en av få spelskapare som lyckas ge djupa men spontana spelupplevelser. Som belönar nyfikenhet utan grind. Där siffror och system verkar utan att synas.

Less is more.

Skrivet av Mortaigne:

HAR FARBROR PROVAT YATZY?

Jag håller med OP i sak, men här skrattade jag högt 🤣

Medlem

Om jag spelar spelet halvhjärtat, ja.

I Kingdom Come däremot älskade jag djupet och komplexiteten då jag tog mig tid att lära mig allt.

Medlem

Känner lite både och.

Morrowind är ganska komplicerat, men älskar hur mycket man kan påverka stats.

Samtidigt brukar jag inte gilla när spel har 1% bättre något, känns rätt så meningslöst, även om det inte är det ihopsamlat.

KoP
Medlem

Brukar också ruttna när det blir för mycket meck i något spel, men då är det inget för mig ändå.

Medlem

Snarare tvärtom. Evighetslånga tutorials och handhållning. Missionmarkers och vägledning. Det är som att de tror att vi är 5 år gamla. Man behöver knappt läsa missiontexten för allt serveras på silverfat.

123
Skriv svar