Deliver Us Mars tar sin början cirka tio år efter Fortuna-uppdraget på månen som skulle lösa jordens energikris med som slutade i katastrof. Återigen står mänskligheten inför sitt öde samtidigt som en nödsignal från Mars skänker lite välbehövligt hopp.

Berättelsen följer Kathy, dotter till Isaac Johanson från det första spelet. Hon och hennes syster Claire ansluter sig till Opera-teamet vars uppdrag är att söka efter de förlorade ARK-farkosterna på Mars för att förhoppningsvis hämta tekniken som finns i dem och rädda jorden. Med uppdraget är även Sarah och Ryan. Fyra personer med olika agendor som spelaren får lära sig mer om under äventyrets gång.

Inte alla vet att Tjernobylolyckan orsakades av en telefonförsäljare med usel tajming.

Spelet är som sagt en uppföljare. Och jag skulle varmt rekommendera dig att spela den första titeln, Deliver Us the Moon. Av flera anledningar – det är nämligen väldigt bra, och även om uppföljaren ger tillräckligt med kontext så kommer du att missa det extra djupet som ges av att vara bekant med dess föregångare.

"Det ska tryckas på knappar, det ska dras i reglage"

I dagens samhälle av ständiga intryck och Tik-Tok-tempo blir jag barnsligt lycklig över att spela igenom en sekvens där en rymdfärja ska lämna jorden. Det ska tryckas på knappar, det ska dras i reglage, det tar tid och utvecklarna tillåter sekvensen att få göra det. Att bygga stämning är ett slitet uttryck, men det har sällan varit mer sant än här. Och den stora skillnaden mellan spelen är att i denna uppföljare är det mer personligt och hanterar brustna familjerelationer, utöver jordens undergång. Denna lilla tvist gör att jag som spelare får ett starkare band till Kathy och genom tillbakablickar från hennes barndom broderas hennes historia ut.

Som Kathy utforskar jag Mars till fots och även i en rover. Hon kan även klättra på utvalda ytor med hjälp av två hackor i sann Lara Croft-anda. Äventyret som sträcker sig runt 8 timmar är en mix av action, stillsamma passager och pussellösande. Just de stillsamma ögonblicken som kan bestå av att utforska en övergiven rymdstation är i min bok de starkaste. Genom att hitta olika ting som läsplattor och annat ges sidoberättelser mer liv och jag får fler insikter om människorna som annars ofta är statister och sällan får sin historia berättad. Pusselmomenten som består av att rikta strålar korrekt känns lite slitna i slutet av spelet, de kräver förvisso logiskt tänkande och utmanar stundtals, men proceduren blir lite upprepande och tappar sin charm.

Deliver Us the Moon hade sina problem med den tekniska biten och uppföljaren är inget undantag. Bilduppdateringen kämpar på, särskilt i vissa stora öppna områden och jag har sprungit på glitchar och andra buggar. Några av dessa kommer säkert kunna fixas i patchar, men till nästa spel hoppas jag att utvecklaren får mer tid och kanske även mer resurser. De besitter styrkan av att skapa bra spel, men famlar med de tekniska bitarna.

Det blir enformigt med ljusstrålarna längre in i spelet.

Det största hotet mot människan är människan själv. Och det är i den utgångspunkten som utvecklaren Keoken Interactive (tänk om de hade utvecklat Dolmen!) tacklar vår tids ödesfråga - klimatet - på ett befriande sätt som undviker pekande fingrar och predikande skambeläggning. Kvar blir existentiella frågeställningar om moral samt om individen kontra kollektivet. En välskriven berättelse kan vara skrämmande där skräck och monster byts mot tystnad och ensamhet, som är två utmärkta utlösare av adrenalin. Med ett sobert soundtrack av Sander Van Zanten varvas melodier som för tankarna till både Blade Runner och Mass Effect 2.

"Intima porträtt av desperation, hopp och vrede"

Förra spelet var ett fantastiskt första steg och uppföljaren bygger vidare på samma recept med vissa tvister i spelmekanik. Det är synd att de tekniska problemen med bilduppdatering fortfarande visar sitt fula tryne och att pusselmomenten inte får den omsorg de hade behövt för att slippa att bli upprepande.

Deliver Us Mars är ett utmärkt sci-fi-äventyr som tar avstamp i människors rädsla när deras existens är i fara. En berättelse som bjuder på intima porträtt av desperation, hopp och vrede inför att rädda en döende planet. En stark berättelse med utmärkt röstskådespel från en liten utvecklare som visar att de är redo att ta sig an ett större projekt.

Fotnot: Testat på PS5. Spelet är släppt till pc (Epic, Steam), PS5, PS4, Xbox Series och Xbox One.

Deliver Us Mars
4